Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, czynności w zakresie akcji informacyjnych i akcji społecznych. - Interpretacja - null

ShutterStock

Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, czynności w zakresie akcji informacyjnych i akcji społecznych. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.388.2024.1.SR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, czynności w zakresie akcji informacyjnych i akcji społecznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, czynności wykonywanych przez Państwa w zakresie akcji informacyjnych i akcji społecznych.

Uzupełnili go Państwo pismem z 23 sierpnia 2024 r. (wpływ 29 sierpnia 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Spółka X. jest jednostką radiofonii publicznej działającą w oparciu o przepisy ustawy o radiofonii i telewizji (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1722 ze zm. – dalej ustawa o rtv). (…). Nie zmienia to faktu, że podstawową działalnością Spółki jest nadawanie regionalnego programu radiowego i realizacja misji publicznej (art. 21 ust. 1 ustawy o rtv), tj. oferowanie, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu.

Ponadto podkreślić należy, że Spółka wykonuje działalność gospodarczą, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, zwolnioną z podatku oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

Spółka w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zawiera i może zawierać w przyszłości umowy z podmiotami ze sfery publicznej (ministerstwa i urzędy, organy administracji, jednostki samorządu terytorialnego i samorządu zawodowego, instytucje kultury, instytuty, stowarzyszenia, fundacje i tym podobne jednostki organizacyjne działające w sferze publicznej), których przedmiotem jest odpłatne zlecenie Spółce przeprowadzenia (współuczestnictwa w prowadzeniu) tzw. kampanii informacyjnych, kampanii społecznych. Wymienione kampanie charakteryzują się tym, że na zamówienie danego podmiotu emitowany jest spot lub seria spotów informacyjnych o ustalonej formie i treści, które w określonym czasie i określoną liczbę razy, są emitowane przez Spółkę. Kampania informacyjna/społeczna i ww. emisja jest finansowana w całości lub w części przez zamawiającego. Zamawiający może zlecić realizację kampanii informacyjnej/społecznej przez pośrednika (np. dom mediowy lub podmiot, w którym spółka ma udziały) na podstawie umowy z tym pośrednikiem lub też pośrednik może zlecić realizację takich kampanii Spółce. Wówczas takie zlecenie będzie fakturowane na pośrednika, a ten będzie finalnie obciążał właściwy podmiot zlecający kampanie.

Przedmiotowe spoty przede wszystkim dotyczą treści społecznie użytecznych. Mają one charakter edukacyjny lub informacyjny. Popularyzują wiedzę z różnych dziedzin z zakresu ochrony i promocji zdrowia, zasad funkcjonowania państwa i prawa, nauki, kultury i sztuki, ekonomii i gospodarki, historii i pamięci narodowej, sportu, funkcjonowania organizacji międzynarodowych, w tym Unii Europejskiej itp. Cechą spotów jest także rozpowszechnianie informacji społecznie użytecznych, dotyczących albo ogólnie działalności, albo szczegółowo danych zdarzeń z działalności podmiotów zamawiających, np. akcji prowadzonych przez poszczególne ministerstwa, urzędy i organizacje w danym zakresie, a także recenzji, komentarzy, publicystyki na temat tych zdarzeń itp.

Treść spotów nie promuje i nie reklamuje żadnego produktu, ani jakiejkolwiek działalności komercyjnej podmiotów gospodarczych i ich ofert. Nie zmierza ona do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług. Treść spotu może zawierać wskazanie podmiotu finansującego, który zlecił jego emisję (np. ministerstwa, urzędu, organizacji).

W zależności od zapisów konkretnej umowy spoty nazywane są m.in. jako „spoty informacyjne”, „spoty społeczne”, „spoty reklamowe”, „spoty promocyjne”. Charakter tych spotów pozostaje jednak specyficzny dla danego typu podmiotu i jego działalności, rozpoznawalny i jednolity, tak jak w opisie powyżej. Realizując postanowienia zawartej umowy Spółka emituje konkretny spot w zróżnicowanym paśmie antenowym, tj. określony spot może być wyemitowany poza konkretną audycją, w wyodrębnionych blokach reklamowych bądź wątki dotyczące danej kampanii informacyjnej mogą być umieszczone bezpośrednio w konkretnej audycji. Pomimo, iż występują sytuacje, w których konkretny spot zostanie wyemitowany w wyodrębnionym bloku reklamowym nie wpływa to na jego treść oraz charakter (w szczególności w dalszym ciągu spoty wyemitowane w ww. paśmie nie zawierają treści ukierunkowanych na komercyjną promocję lub reklamę określonego podmiotu gospodarczego, jego oferty, itd.).

Pytanie

Czy opisane w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym czynności wykonywane przez Spółkę w zakresie akcji informacyjnych lub akcji społecznych, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT)?

Państwa stanowisko w sprawie

Według stanowiska Spółki, czynności wymienione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, są zwolnione z podatku od towarów i usług, na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług, a kluczowe znaczenie w dokonaniu kwalifikacji czy usługa jest opodatkowana podatkiem VAT czy zwolniona, ma charakter spotu emitowanego na antenie Wnioskodawcy.

W przypadku gdy przedmiotowe spoty mają charakter edukacyjny, informacyjny, publicystyczny, sportowy lub kulturalny oraz tematyka spotów ogranicza się wyłącznie do realizacji misji publicznej bez elementów reklamy i promocji określonych podmiotów lub ich oferty, to wówczas właściwe jest zastosowanie zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 VATU.

Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT, dotyczy wyłącznie jednostek publicznej radiofonii i telewizji, oraz wyłącznie usług, które są związane z realizacją zadań przypisanych ustawowo publicznej radiofonii i telewizji (usługi związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczone przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji), czyli jest zwolnieniem podmiotowo-przedmiotowym.

Jednocześnie omawiana regulacja przewiduje wyłączenia ze zwolnienia, dla usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach, usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych, usług reklamowych i promocyjnych, a także działalności agencji informacyjnych.

Spółka w przedmiotowej sprawie świadczy usługi związane z realizacją ustawowych zadań publicznej radiofonii i telewizji. Czynności te nie mają związku z promocją komercyjną lub reklamą.

Przedmiotowe przesłanki zwolnienia z podatku wynikają z przepisów ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, gdyż Spółka jest jednostką publicznej radiofonii i telewizji.

Określając przesłanki przedmiotowe ww. zwolnienia z VAT, należy odnieść się do brzmienia art. 21 ust. 1 i 1a ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którym, publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu.

Do konkretnych zadań radiofonii publicznej, należy m.in. tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych; popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej i działalności w zakresie sportu.

A więc określając zakres zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT, należy kierować się zadaniami wynikającymi z realizacji misji publicznej nałożonymi przez powyższą ustawę o radiofonii i telewizji. Niespełnienie któregokolwiek z ww. warunków, wyklucza zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w przytoczonym przepisie ustawy o VAT.

Jak wcześniej wskazano Spółka, której podstawowa działalność obejmuje tworzenie i rozpowszechnianie programów radiowych, bez wątpienia wypełnia pierwszą z przesłanek o charakterze podmiotowym. Ponadto z treści opisu zdarzeń bieżących i przyszłych jak wyżej wynika, że Spółka w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zawarła i zamierza zawrzeć w przyszłości umowy dotyczące kampanii informacyjnych, kampanii społecznych, których przedmiotem jest emisja spotów o treściach w zakresie użyteczności publicznej. Należy uznać, że realizacja kampanii informacyjnych i kampanii społecznych wypełnia przesłankę przedmiotową warunkującą zwolnienie z podatku od towarów i usług, gdyż opisywane usługi są związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji określonych w art. 21 ust. 1 tej ustawy.

Jednocześnie Spółka podkreśla, że treść spotów nie promuje i nie reklamuje żadnego produktu, ani jakiejkolwiek działalności komercyjnej podmiotów gospodarczych, jak również nie zmierza do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług oraz nie służy bezpośrednio lub pośrednio promocji towarów, usług.

Przepisy prawa podatkowego nie nakazują opodatkowywać świadczonych usług w zakresie misji tylko z powodu, iż dany spot nadano w czasie reklamowym, o ile w dalszym ciągu emitowane spoty w ww. paśmie nie posiadają charakteru reklamowo-promocyjnego.

Tym samym przesłanki wyłączające zwolnienie z podatku od towarów i usług z art. 43 ust. 1 pkt 34 nie mają tu zastosowania.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy oraz regulacjami ustawy o radiofonii i telewizji, w szczególności dotyczącymi zadań stawianych radiofonii publicznej, w świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wymienione we wniosku usługi, realizowane przez Spółkę na rzecz podmiotów finansujących w ramach umów dotyczących kampanii informacyjnych, kampanii społecznych polegających na emisji różnorodnych spotów przez Spółkę publicznej radiofonii w zróżnicowanym paśmie antenowym korzystają/będą korzystały z ww. zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Należy jednocześnie wskazać, że w omawianej sprawie nie ma znaczenia czy spoty będą emitowane w bloku reklamowym czy też bezpośrednio w audycji. Przepisy dotyczące zwolnienia z VAT, wskazane wyżej, wyłączają prawo do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT m.in. w odniesieniu do usług reklamowych i promocyjnych wykonywanych w ramach usług związanych z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczone przez jednostki publiczne radiofonii i telewizji. Zgodnie bowiem z art. 4 pkt 16 ustawy o rtv przekazem handlowym jest każdy przekaz, w tym obrazy z dźwiękiem lub bez dźwięku albo tylko dźwięki, mający służyć bezpośrednio lub pośrednio promocji towarów, usług lub renomy podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą lub zawodową, towarzyszący audycji lub wideo stworzonemu przez użytkownika lub włączony do nich, w zamian za opłatę lub podobne wynagrodzenie, albo w celach autopromocji, w szczególności reklama, sponsorowanie, telesprzedaż i lokowanie produktu, zaś zgodnie z art. 4 pkt 17 ustawy o rtv, reklamą jest przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług; reklamą jest także autopromocja.

W przypadku umów zawieranych przez Wnioskodawcę, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznych oraz zdarzeniu przyszłym spoty emitowane na ich podstawie nie posiadają i nie będą posiadać cech reklamowych. Bez znaczenia pozostaje również przyjęte nazewnictwo w konkretnej umowie. Niejednolita terminologia używana przy konstruowaniu ww. umów nie zmienia charakteru spotu. Używanie w umowie m.in.: terminu „spot reklamowy” czy też „spot promocyjny” przy emisji spotu zachowującego charakter edukacyjny, informacyjny, publicystyczny lub kulturalny i jednocześnie nieposiadającego charakteru reklamowo-promocyjnego nie przekreśla możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 VATU.

Zatem skoro wszystkie emitowane przez Spółkę spoty nie zawierają treści ukierunkowanych na promocję lub reklamę określonego podmiotu gospodarczego czy też jego usług, należy stosować do nich zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko jest zgodne z dostępnymi publicznie interpretacjami indywidualnymi np. z dnia 23 sierpnia 2022 roku sygnatura 0114-KDIP4-2.4012.331. 2022.1.AA, z dnia 15 października 2020 roku sygnatura 0114-KDIP4-3.4012.435. 2020.1.MP, z dnia 10 stycznia 2017 r. sygnatura: 1462-IPPP2.4512.841.2016.1.RR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczone przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji, z wyłączeniem:

a) usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,

b) usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych,

c) usług reklamowych i promocyjnych,

d) działalności agencji informacyjnych.

Stosownie do art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1722 ze zm.):

Jednostki publicznej radiofonii i telewizji działają wyłącznie w formie jednoosobowej spółki akcyjnej Skarbu Państwa, zwanej dalej „spółką”.

W myśl art. 26 ust. 3 ustawy o radiofonii i telewizji:

Radiofonię publiczną tworzą:

1) spółka „Polskie Radio – Spółka Akcyjna”, zawiązana w celu tworzenia i rozpowszechniania ogólnokrajowych programów radiowych i programów dla odbiorców za granicą;

2) spółki zawiązane w celu tworzenia i rozpowszechniania regionalnych programów radiowych, zwane dalej „spółkami radiofonii regionalnej”.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji:

Zadaniem radiofonii i telewizji jest:

1) dostarczanie informacji;

2) udostępnianie dóbr kultury i sztuki;

3) ułatwianie korzystania z oświaty, sportu i dorobku nauki;

3a) upowszechnianie edukacji obywatelskiej;

4) dostarczanie rozrywki;

5) popieranie krajowej twórczości audiowizualnej.

Na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji:

Publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu.

W art. 21 ust. 1a ustawodawca precyzuje ogólne zadania wymienione w art. 1 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji:

Do zadań publicznej radiofonii i telewizji, wynikających z realizacji misji, o której mowa w ust. 1, należy w szczególności:

 1) tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych;

 2) tworzenie i rozpowszechnianie programów wyspecjalizowanych określonych w ustawie lub karcie powinności;

2a) tworzenie i dostarczanie przez sieci telekomunikacyjne audialnych, audiowizualnych i tekstowych usług innych niż programy, związanych z programami, uzupełniających, poszerzających lub wzbogacających je, które realizują demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczeństwa, w tym audiowizualnych usług medialnych na żądanie;

2b) rozwijanie kontaktów z odbiorcami programów, o których mowa w pkt 1 i 2, oraz usług, o których mowa w pkt 2a, w tym przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość;

 3) budowa lub eksploatacja nadawczych i przekaźnikowych stacji radiowych lub telewizyjnych oraz innych urządzeń służących do dostarczania programów, o których mowa w pkt 1 i 2, i usług, o których mowa w pkt 2a, oraz rozwijania kontaktów zgodnie z pkt 2b;

 4) (uchylony)

 5) prowadzenie prac nad nowymi technikami tworzenia i rozpowszechniania programów radiowych lub telewizyjnych, tworzenia i dostarczania usług, o których mowa w pkt 2a, oraz rozwijania kontaktów zgodnie z pkt 2b, a także zachęcanie do korzystania z takich technik;

 6) prowadzenie działalności w zakresie nabywania, przygotowywania, produkcji lub koprodukcji audycji i innych materiałów na potrzeby programów, o których mowa w pkt 1 i 2, oraz usług, o których mowa w pkt 2a;

6a) prowadzenie działalności w zakresie zachowywania, ochrony, konserwacji i uzupełniania zbiorów audycji i innych materiałów nabytych lub wytworzonych na potrzeby programów, o których mowa w pkt 1 i 2, oraz usług, o których mowa w pkt 2a;

 7) popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej i działalności w zakresie sportu;

 8) upowszechnianie wiedzy o języku polskim;

8a) uwzględnianie potrzeb mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, w tym emitowanie programów informacyjnych w językach mniejszości narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym;

 9) tworzenie i rozpowszechnianie programów oraz tworzenie i dostarczanie usług, o których mowa w pkt 2a, służących przedstawianiu Rzeczypospolitej Polski, jej języka, historii lub kultury za granicą, w tym na użytek środowisk polonijnych oraz Polaków zamieszkałych za granicą, lub przyczynianie się do tworzenia, rozpowszechniania lub dostarczania takich programów lub usług;

10) zapewnianie dostępności programów lub ich części i innych usług dla osób z niepełnosprawnościami wzroku oraz osób z niepełnosprawnościami słuchu;

11) upowszechnianie edukacji medialnej.

We wniosku podali Państwo informacje, z których wynika, że:

  - są Państwo jednostką radiofonii publicznej,

  - zawierają i mogą Państwo zawierać w przyszłości umowy z podmiotami ze sfery publicznej (ministerstwa i urzędy, organy administracji, jednostki samorządu terytorialnego i samorządu zawodowego, instytucje kultury, instytuty, stowarzyszenia, fundacje i tym podobne jednostki organizacyjne działające w sferze publicznej), których przedmiotem jest odpłatne zlecenie Państwu przeprowadzenia (współuczestnictwa w prowadzeniu) tzw. kampanii informacyjnych, kampanii społecznych,

  - wymienione kampanie charakteryzują się tym, że na zamówienie danego podmiotu emitowany jest spot lub seria spotów informacyjnych o ustalonej formie i treści, które w określonym czasie i określoną liczbę razy, są emitowane przez Państwa,

  - spoty mają charakter edukacyjny lub informacyjny,

  - spoty popularyzują wiedzę z różnych dziedzin z zakresu ochrony i promocji zdrowia, zasad funkcjonowania państwa i prawa, nauki, kultury i sztuki, ekonomii i gospodarki, historii i pamięci narodowej, sportu, funkcjonowania organizacji międzynarodowych, w tym Unii Europejskiej itp.,

  - cechą spotów jest rozpowszechnianie informacji społecznie użytecznych, dotyczących albo ogólnie działalności, albo szczegółowo danych zdarzeń z działalności podmiotów zamawiających, np. akcji prowadzonych przez poszczególne ministerstwa, urzędy i organizacje w danym zakresie, a także recenzji, komentarzy, publicystyki na temat tych zdarzeń itp.,

  - treść spotów nie promuje i nie reklamuje żadnego produktu, ani też jakiejkolwiek działalności komercyjnej podmiotów gospodarczych i ich ofert, a może jedynie zawierać wskazanie podmiotu finansującego,

  - treść spotu nie promuje sprzedaży, ani też odpłatnego korzystania z towarów lub usług,

  - emitują Państwo konkretny spot w zróżnicowanym paśmie antenowym, tj. określony spot może być wyemitowany poza konkretną audycją, w wyodrębnionych blokach reklamowych, bądź wątki dotyczące danej kampanii informacyjnej mogą być umieszczone bezpośrednio w konkretnej audycji.

W omawianej sprawie w pierwszej kolejności należy poddać analizie konstrukcję normy prawnej art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, która ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Z jednej strony ustawodawca podatkowy zawęził zastosowanie zwolnienia z VAT wyłącznie do jednostek publicznych radiofonii i telewizji, a z drugiej wyłącznie do usług, które są związane z realizacją zadań przypisywanych radiofonii i telewizji. Jednocześnie omawiana regulacja przewiduje wyłączenia ze zwolnienia, dla usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach, usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych, usług reklamowych i promocyjnych, a także działalności agencji informacyjnych.

Określając przesłanki przedmiotowe ww. zwolnienia, należy odnieść się do art. 21 ust. 1 i 1a ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którym, publiczna radiofonia realizuje misję, poprzez oferowanie całemu społeczeństwu zróżnicowanych programów i innych usług w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujących się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu. Ponadto do konkretnych zadań radiofonii publicznej, należy m.in. tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i obcym oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych, popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i działalności w zakresie sportu.

Przenosząc powyższe przepisy na grunt zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Państwo jako jednostka radiofonii publicznej, działająca na podstawie ustawy o radiofonii i telewizji, której podstawowa działalność obejmuje tworzenie i rozpowszechnianie audycji radiowych, bez wątpienia wypełniają pierwszą z przesłanek o charakterze podmiotowym.

Ponadto należy uznać, że opisana przez Państwa realizacja kampanii informacyjnych i kampanii społecznych wypełnia/będzie wypełniać przesłankę przedmiotową warunkującą zwolnienie z podatku od towarów i usług, gdyż opisywane usługi są związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji określonych w art. 21 ust. 1 tej ustawy. Jednocześnie zaznaczyli Państwo, że treść spotów nie promuje i nie reklamuje żadnego produktu, ani jakiejkolwiek działalności komercyjnej podmiotów gospodarczych i ich ofert, jak również nie promuje sprzedaży, ani odpłatnego korzystania z towarów lub usług. Tym samym przesłanka wyłączająca zwolnienie z podatku od towarów i usług określona w art. 43 ust. 1 pkt 34 lit. c ustawy nie ma/nie będzie miała zastosowania w tej sprawie.

W konsekwencji, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy oraz mając na uwadze regulacje ustawy o radiofonii i telewizji, w szczególności dotyczące zadań stawianych radiofonii publicznej, w świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wymienione we wniosku usługi, realizowane przez Państwa na rzecz podmiotów finansujących w ramach umów dotyczących akcji informacyjnych i akcji społecznych korzystają/będą korzystały z ww. zwolnienia od podatku VAT.

Wskazać jednocześnie należy, że w omawianej sprawie nie ma znaczenia czy spoty będą emitowane w bloku reklamowym, czy też bezpośrednio w audycji. Przepisy dotyczące zwolnienia z VAT, wskazane wyżej, wyłączają prawo do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT m.in. w odniesieniu do usług reklamowych i promocyjnych wykonywanych w ramach usług związanych z realizacją zadań radiofonii i telewizji, świadczone przez jednostki publiczne radiofonii i telewizji. Zatem, skoro wszystkie emitowane przez Państwa spoty nie zawierają/nie będą zawierać treści ukierunkowanych na promocję lub reklamę określonego podmiotu gospodarczego czy też jego ofert, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że w omawianej sprawie właściwe jest zastosowanie w odniesieniu do opisanych czynności zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT.

Tym samym Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z  powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

  - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.