Prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od organizatora. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.345.2024.1.KF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.345.2024.1.KF

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od organizatora.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

7 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 4 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych przez Organizatora w ramach zarządzania Programem na rzecz Spółki i obowiązku wystawienia faktury VAT.

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

A. sp.  z o.o. 

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

B. sp. z o.o. 

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. sp.  z o.o. (dalej: „Organizator”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. W ramach działalności gospodarczej Organizator prowadzi multipartnerski program lojalnościowy (dalej: „Program”), w ramach którego pełni rolę operatora tego programu. Podmioty biorące udział w Programie pełnią rolę partnerów Programu (dalej: „Partnerzy”).

B. sp.  z o.o. (dalej także: „Spółka”; a Organizator i Spółka dalej łącznie jako: „Zainteresowani”), jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Spółka prowadzi działalność gospodarczą, głównie w zakresie sprzedaży detalicznej towarów na terytorium Polski. Działalność handlowa Spółki jest prowadzona przeważnie w sklepach stacjonarnych, znajdujących się w lokalach handlowych stanowiących własność Spółki lub też wynajmowanych od innych podmiotów. Spółka prowadzi sprzedaż detaliczną oferowanych przez nią towarów również za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (poprzez sieć Internet).

Celem zwiększenia satysfakcji swoich klientów, uatrakcyjnienia oferty Spółki dla klientów (co – w ocenie Spółki powinno przełożyć się na wzrost obrotów Spółki), Spółka zawarła umowę z Organizatorem na przystąpienie do Programu zarządzanego przez Organizatora, którego zasady funkcjonowania, role Organizatora oraz Spółki oraz ich prawa i obowiązki Zainteresowani przedstawiają w dalszej części wniosku.

Zasady funkcjonowania Programu

Celem Programu jest zwiększenie rozpoznawalności marek przedsiębiorców biorących udział w Programie oraz zwiększenie wolumenu ich sprzedaży, poprzez premiowanie zakupów towarów lub usług dokonywanych u takich przedsiębiorców (Partnerów Programu) przez konsumentów – tj. osoby fizyczne nabywające od Partnerów towary lub usługi jako konsumenci (dalej: „Uczestnicy”). Premiowaniu podlegają również inne, niezwiązane ze sprzedażą, czynności dokonywane przez Uczestników, określone w Regulaminie Programu, np. udział w loteriach, udział w specjalnych akcjach marketingowych czy promocyjnych.

Podstawową zasadą działania Programu jest zbieranie punktów lojalnościowych przez Uczestników (zasadniczo za zakupy lub inne czynności wykonane u Partnerów Programu), które Uczestnik może wymienić na nagrody oferowane w Programie lub wykorzystać punkty do pokrycia (całości lub części) ceny towarów/usług zakupionych u Partnerów.

Uczestnicy biorący udział w Programie otrzymują od Organizatora kartę (w formie fizycznej lub elektronicznej), za pomocą której mogą zbierać punkty za zakupy bądź inne czynności dokonane u Partnerów. Określone zakupy lub czynności mają swoją „wartość”, wyrażoną w punktach, które Uczestnik Programu może otrzymać za dokonanie tych zakupów lub czynności. Dokonanie określonych zakupów lub innych czynności podlegających premiowaniu powoduje zwiększenie liczby punktów zapisanych na koncie Uczestnika. Liczba punktów otrzymanych przez Uczestnika zależy od wartości dokonanych zakupów bądź liczby wykonanych czynności podlegających premiowaniu punktami. Punkty zebrane u różnych Partnerów sumują się.

Po uzyskaniu odpowiedniej liczby punktów, Uczestnik może:

  • wymienić punkty na nagrody (rzeczowe, usługi lub vouchery (zdematerializowane [cyfrowe] znaki legitymacyjne) lub rabaty oferowane w Programie) lub
  • wykorzystać punkty do pokrycia (całości lub części) ceny towarów/usług zakupionych u Partnerów.

Obecnie Spółka oferuje wyłącznie drugą z ww. możliwości wykorzystania punktów, tj. Uczestnik może wykorzystać zebrane punkty lojalnościowe do pokrycia całości lub części ceny towarów zakupionych w sklepach Spółki (w tym w sklepie internetowym). Spółka nie wyklucza, że w przyszłości będzie również wymieniać punkty na nagrody.

Nagrody na rzecz Uczestników są nabywane i wydawane przez Organizatora, podwykonawców Organizatora (podmioty trzecie zajmujące się obsługą systemu wydawania nagród), a także przez niektórych Partnerów. Spółka obecnie nie jest podwykonawcą Organizatora i nie wydaje nagród w zamian za punkty. Zainteresowani nie wykluczają jednak, że w przyszłości, w ramach prowadzonej z Organizatorem współpracy, zostanie wprowadzona możliwość wymiany przez Uczestnika punków na nagrody w sklepach Spółki.

Uczestnik może dokonać wykorzystania (umorzenia) punktów, czy to poprzez wymianę punktów na nagrody czy też poprzez pokrycie całości lub części ceny zakupionych towarów/usług, u różnych Partnerów, w dowolnym, wybranym przez siebie miejscu, wskazanym w regulaminie Programu (przykładowo: jeżeli Uczestnik zgromadził punkty dokonując zakupów u Partnera A i B, może dokonać ich wymiany na nagrodę u Partnera C czy też pokryć całość lub część ceny towarów u Partnera D). Za prawidłowe rozliczenie punktów zgromadzonych przez Uczestnika u różnych Partnerów Programu i następnie wymienionych odpowiada Operator (pod warunkiem otrzymania od Partnerów prawidłowych danych umożliwiających przyznanie lub umorzenie punktów).

Każdy Uczestnik może zalogować się na swoje konto za pomocą danych autoryzacyjnych w dowolnym czasie. Po przystąpieniu do Programu każdy Uczestnik otrzymuje indywidualne konto w Programie. Informacje dotyczące liczby zgromadzonych punktów będą udostępniane na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej.

(...)

Rolą Organizatora w ramach Programu jest kompleksowe zarządzanie działalnością całego Programu na rzecz Partnerów. Czynności te Organizator będzie wykonywał także na rzecz Spółki, od chwili, gdy Spółka rozpocznie wydawanie (przyznawanie Uczestnikom) punktów w Programie.

Czynności te będą obejmować w szczególności:

a)Podstawowe usługi („(...)”):

  • obsługę systemu informatycznego Programu,
  • prowadzenie biura obsługi,
  • prowadzenie Centrum Obsługi Klienta Programu,
  • wsparcie Spółki w obsłudze operacyjnej Programu i prowadzenie warsztatów analitycznych;

b)Czynności zarządzania punktami w Programie (objęte opłatą za umorzenie „(...)” lub opłatą za wydanie „(...)”):

  • zakładanie kont Uczestników w Programie,
  • administrowanie punktami przydzielonymi Uczestnikom Programu (w zakresie przydzielania, wymieniania, anulowania i unieważnienia punktów w Programie),
  • realizację wymiany posiadanych przez Uczestnika punktów w celu pokrycia części bądź całości wartości nagrody,
  • przyznawanie punktów Uczestnikom Programu,
  • obsługę procesu wygasania punktów,
  • zarządzanie bezpieczeństwem Programu;

c)Usługi marketingowe („(...)”):

  • przygotowanie zestawów rejestracyjnych (ulotki zawierającej co najmniej: kartę służącą do zbierania punktów w Programie oraz informacje o sposobie rejestracji w Programie),
  • rejestrację Uczestników,
  • wysyłanie kart zastępczych,
  • prowadzenie platformy marketingowej Programu (w tym m.in. strony internetowej i aplikacji mobilnej Programu, wysyłkę newslettera do Uczestników Programu),
  • promowanie Programu i uczestnictwa Spółki w Programie.

Rola Spółki

W Programie Spółka będzie pełnić rolę Partnera. Uczestnicy, dokonując zakupów towarów w sklepach Spółki lub wykonując inne czynności premiowane przez Spółkę, będą otrzymywać punkty podlegające:

  • wymianie na nagrody u Organizatora, podwykonawców Organizatora lub u wybranych Partnerów (w przyszłości może dotyczyć również Spółki) lub
  • wykorzystaniu poprzez pokrycie całości lub części ceny towarów lub usług zakupionych przez Uczestnika w sklepach Spółki bądź u innych Partnerów.

Równowartość kwoty, która pokryje całość lub część ceny towarów zakupionych przez Uczestników w sklepach Spółki, w związku z wykorzystaniem punktów przez Uczestników podczas dokonywania zakupów w sklepach Spółki, będzie Spółce zwracana przez Organizatora.

Przykład: Uczestnik zakupił w sklepie Spółki towar za cenę 10 PLN. Dokonując zapłaty za ten towar przy kasie sklepowej Uczestnik wykorzystuje punkty lojalnościowe zebrane w Programie w ilości odpowiadającej kwocie 5 PLN. W efekcie, Uczestnik jest zobowiązany dopłacić w pieniądzu (np. gotówką lub kartą płatniczą) kwotę 5 PLN. W związku z pokryciem części ceny w kwocie 5 PLN, Organizator zobowiązany jest zapłacić Spółce kwotę 5 PLN.

Rozliczenia pomiędzy Spółką a Organizatorem z tego tytułu, tj. kwota należna Spółce od Organizatora w związku z pokryciem całości lub części ceny z tytułu zakupu towarów przez Uczestników wykorzystujących punkty lojalnościowe podczas zakupów w sklepach Spółki, nie są przedmiotem zapytania w ramach niniejszego wniosku.

Rozliczenia między Organizatorem a Spółką z tytułu usług świadczonych przez Organizatora

Organizator, będąc odpowiedzialnym za zarządzanie działalnością całego Programu (czynności te zostały szczegółowo opisane w punkcie "(...)"), otrzyma wynagrodzenie od Spółki. Wynagrodzenie to będzie się składać z kilku elementów, tj.:

i.opłaty z tytułu usług podstawowego wsparcia „(...)” – opłata będzie obliczana na zasadach ustalonych w umowie przy uwzględnieniu wartości sprzedaży produktów Spółki (towarów lub usług), w odniesieniu do których przydzielono punkty w Programie na rzecz Uczestników;

ii.opłaty za redempcję (wymianę/umorzenie) punktów, zwane „(...)” – wynagrodzenia za czynności zarządzania punktami w Programie, kalkulowanego w oparciu o liczbę wymienionych/umorzonych („zredempcjonowanych”) punktów, tj. punktów zgromadzonych przez Uczestnika w wyniku zakupu towarów Spółki (bądź wykonania innych premiowanych czynności), które następnie zostały i) wymienione przez Uczestnika na nagrody u dowolnego Partnera lub ii) wykorzystane do pokrycia całości lub części ceny za towary lub usługi zakupione u dowolnego Partnera.

iii.opłaty za usługi marketingowe „(...)” – obliczane na podstawie wskaźnika ustalonego w umowie, tj. przy uwzględnieniu wartości sprzedaży Spółki (towarów lub usług), w odniesieniu do której zostały przypisane punkty w Programie.

W pewnych przewidzianych umową okolicznościach związanych z nieprzedstawieniem określonych zabezpieczeń finansowych, wynagrodzenie Organizatora w części ii) przypisanej do czynności zarządzania punktami w Programie może być alternatywnie kalkulowane w oparciu o liczbę punktów wydanych Uczestnikom przez Spółkę – wynagrodzenie obliczane w ten sposób strony określiły w umowie jako opłata za wydanie punktów „(...)”. Zakres czynności Organizatora na rzecz Spółki przypisanych do tej części wynagrodzenia pozostaje bez zmian, niezależnie od tego czy strony – na podstawie warunków określonych w umowie – zastosują wariant wynagrodzenia „(...)” czy też „(...)”.

Nabywane od Organizatora usługi związane z zarządzaniem Programem będą wykorzystywane przez Spółkę do celów prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (sprzedaż towarów w sklepach Spółki). Nabywane od Organizatora usługi związane z zarządzaniem Programem nie będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności zwolnionych z VAT czy też do celów innych niż działalność gospodarcza Spółki.

Pytania

1.  Czy czynności, które Organizator będzie wykonywać w ramach kompleksowego zarządzania działalnością całego Programu na rzecz Spółki, obejmujące i) podstawowe wsparcie, ii) czynności zarządzania punktami w Programie oraz iii) usługi marketingowe będą stanowić usługę podlegającą opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i w związku z tym Organizator będzie miał obowiązek dokumentować wykonanie tych czynności poprzez wystawienie stosownych faktur obejmujących opłaty z tytułu usług podstawowego wsparcia „(...)”, opłaty za redempcję (wymianę/umorzenie punktów) „(...)” (lub opłaty za wydanie „(...)”) oraz opłaty za usługi marketingowe „(...)”?

2.  W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pyt. 1, czy Spółce będzie przysługiwać w całości prawo do odliczania VAT naliczonego z faktur otrzymanych od Organizatora, obejmujących opłaty z tytułu usług podstawowego wsparcia „(...)”, opłaty za redempcję (wymianę/umorzenie punktów) „(...)” (lub opłaty za wydanie „(...)”) oraz opłaty za usługi marketingowe „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Czynności, które Organizator będzie wykonywać na rzecz Spółki w ramach kompleksowego zarządzania działalnością Programu, obejmujące i) podstawowe wsparcie w realizacji Programu, ii) czynności zarządzania punktami w Programie oraz iii) usługi marketingowe, będą stanowić usługę podlegającą opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i w związku z tym Organizator będzie miał obowiązek dokumentować wykonanie tych czynności poprzez wystawienie faktur obejmujących opłaty z tytułu usług podstawowego wsparcia „(...)”, opłaty za redempcję (wymianę/umorzenie punktów) „(...)” (lub opłaty za wydanie „(...)”) oraz opłaty za usługi marketingowe „(...)”.

Ad 2

Spółce będzie przysługiwać w całości prawo do odliczania VAT naliczonego z faktur otrzymanych od Organizatora, obejmujących opłaty z tytułu usług podstawowego wsparcia „(...)”, opłaty za redempcję „(...)” (lub opłaty za wydanie „(...)”) oraz opłaty za usługi marketingowe „(...)”.

Zainteresowani zdecydowali się wystąpić z wnioskiem wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej, gdyż prawidłowe ustalenie kwestii opodatkowania VAT dotyczy bezpośrednio sfery praw i obowiązków podatkowych zarówno Organizatora Programu, jak i Spółki.

Uzasadnienie stanowiska do pytania nr 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1, przez „dostawę towarów” rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez „świadczenie usług” rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Wobec powyższego, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby lub podmiotu), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o VAT zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy o VAT.

W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) wskazuje się, że ze świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu VAT mamy do czynienia w sytuacji, kiedy łącznie zostaną spełnione poniższe warunki:

  • istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy (orzeczenie z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C–16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden),
  • istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie usługodawcy, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem (orzeczenie z 8 marca 1988 r. w sprawie C–102/86 Apple and Pear Development Council),
  • istnieje beneficjent usługi, którego można scharakteryzować jako jej konsumenta (orzeczenie z dnia 29 lutego 1996 r. w sprawie C–219/94 pomiędzy Jurgen Mohr a Finanszamt Bad Segeberg).

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy oraz orzeczenia TSUE, należy zauważyć, że czynności wykonywane przez Organizatora na rzecz Spółki nie będą stanowiły dostawy towarów, bowiem Organizator nie będzie przenosić na rzecz Spółki prawa do dysponowania jakimikolwiek towarami jak właściciel.

W ramach działalności gospodarczej Organizator będzie podejmował działania stanowiące kompleksowe zarządzanie Programem na rzecz Partnerów, które będzie obejmować czynności w zakresie podstawowego wsparcia obsługi Programu, czynności związane z procesem zarządzania punktami w Programie oraz świadczenie usług marketingowych (szczegółowo opisane w przedstawieniu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, w części „(...)”).

Należy zauważyć, że z uwagi na fakt, iż do Programu przystępuje wielu Partnerów, konieczny jest udział jednego podmiotu, który całościowo będzie zarządzał Programem. Rolą Organizatora jest czuwanie nad prawidłowym funkcjonowaniem Programu. Dzięki temu Partnerzy (w tym Spółka) mogą przystąpić do Programu bez konieczności kontaktowania się i rozliczania ze sobą nawzajem – Partner kontaktuje i rozlicza się tylko z jednym podmiotem (Organizatorem), a nie wieloma podmiotami (Partnerami).

Warunki uczestnictwa w Programie, jak również sposób jego realizacji, jest regulowany przez regulamin Programu, ustalony przez Organizatora, i akceptowany przez Partnerów i Uczestników, a jego warunki obowiązują też Partnerów, w tym Spółkę. W konsekwencji, udział Organizatora jest i będzie niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania Programu, a ponoszenie przez Spółkę kosztów wynagrodzenia Organizatora za zarządzanie Programem będzie nieodłącznym elementem uczestnictwa Spółki w Programie.

Kompleksowe zarządzanie działalnością Programu będzie wykonywane przez Organizatora na podstawie umowy ze Spółką, w której określono zasady wynagradzania Organizatora za zarządzenie Programem. Istnieje zatem stosunek prawny pomiędzy Organizatorem i Spółką, jak również bezpośredni związek pomiędzy wykonywanymi przez Organizatora czynnościami a otrzymanym od Spółki wynagrodzeniem.

Co więcej, to właśnie Spółka będzie beneficjentem Programu – założeniem jest zwiększenie satysfakcji klientów Spółki i zwiększenie obrotu ze sprzedaży Spółki (przychodów Spółki).

Dodatkowo, Zainteresowani pragną podkreślić, że wynagrodzenie Organizatora będzie mieć wartość wyrażalną w pieniądzu, także w części dotyczącej opłat za zarządzanie punktami w Programie (m.in. za redempcję punktów, wygaszanie, zapisy punktów na koncie Uczestnika, rozliczenie punktów między Partnerami). Wprawdzie opłata za zarządzanie punktami będzie kalkulowana w oparciu o liczbę punktów, ale będzie ona wyrażalna w pieniądzu (nie będzie oderwana od waluty tradycyjnej, a zatem wynagrodzenie należne Organizatorowi za czynności redempcji (wymiany/umorzenia) punktów można zgodnie z umową ustalić na podstawie łącznej wartości punktów wymienionych przez Uczestnika na nagrody lub wykorzystanych do pokrycia całości lub części ceny za towary lub usługi zakupione u Partnerów).

W konsekwencji, w ocenie Zainteresowanych, czynności zarządzania Programem wykonywane na podstawie umowy ze Spółką będą stanowić świadczenia podlegające opodatkowaniu VAT, a podstawę opodatkowania zgodnie z dyspozycją art. 29a ust. 1 ustawy o VAT będzie stanowić wartość podlegających rozliczeniu w danym okresie rozliczeniowym punktów, wyrażona w polskich złotych.

Zdaniem Zainteresowanych, mając na uwadze powyższe okoliczności, należy uznać, że czynności wykonywane przez Organizatora na rzecz Spółki w ramach kompleksowego zarządzania działalnością Programu, tzn. czynności obejmujące podstawowe wsparcie w realizacji Programu „(...)”, czynności zarządzania punktami w Programie oraz usługi marketingowe „(...)” będą spełniać definicję usługi wskazaną w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko znajduje oparcie w interpretacji indywidualnej z 12 sierpnia 2011 r., sygn. IPPP3/443–687/11–4/JF Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wydanej na rzecz Organizatora w zbliżonym stanie faktycznym.

Jednocześnie Organizator wskazuje, że złożenie niniejszego wniosku wspólnego o wydanie interpretacji wiąże się z wolą obu stron umowy (tj. Organizatora oraz Spółki) potwierdzenia konsekwencji w VAT planowanej współpracy w ramach Programu. W przekonaniu Zainteresowanych, świadczenia realizowane przez Organizatora na rzecz Spółki, stanowią – dla celów VAT – świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Zainteresowanych, świadczenie, które będzie wykonywane przez Organizatora na rzecz Spółki, powinno być dokumentowane przez Organizatora poprzez wystawienie faktury.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż dokonywaną przez niego na rzecz innego podatnika VAT.

W ocenie Zainteresowanych, czynności wykonywane w ramach kompleksowego zarządzania działalnością całego Programu – obejmujące podstawowe wsparcie „(...)”, czynności zarządzania punktami w Programie oraz usługi marketingowe „(...)” – na rzecz Spółki, zarejestrowanej jako czynny podatnik VAT w Polsce, będą stanowić świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji – w związku z tym, że będą spełnione zarówno przesłanki przedmiotowe (świadczenie będzie stanowiło usługę, a więc „sprzedaż” w rozumieniu art. 2 pkt. 22 ustawy o VAT), jak i podmiotowe (Organizator – jako czynny podatnik VAT – będzie realizował świadczenie na rzecz innego czynnego podatnika VAT), zgodnie z dyspozycją art. 106b ust. 1 pkt. 1, czynności te powinny zostać udokumentowane poprzez wystawienie faktur obejmujących opłaty z tytułu usług podstawowego wsparcia „(...)”, opłaty za redempcję (wymianę/umorzenie punktów) „(...)” (lub opłaty za wydanie „(...)”) oraz opłaty za usługi marketingowe „(...)”.

Uzasadnienie stanowiska do pytania nr 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w niniejszej sprawie).

Z treści powołanej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu usług bądź towarów przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch warunków, tj.:

1) nabywcą towarów bądź usług jest podatnik VAT, oraz

2) nabycie towarów bądź usług, z których wynika podatek naliczony, są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Warunkiem skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest również brak zaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT, uniemożliwiających skorzystanie z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego (zdaniem Zainteresowanych, w niniejszej sprawie przesłanki takie nie występują).

Powyższe jest wyrazem zasady neutralności leżącej u podstaw zharmonizowanego na poziomie Unii Europejskiej systemu VAT, zgodnie z którą VAT nie powinien obciążać podatników uczestniczących w obrocie towarami i usługami, którzy nie są ich finalnymi odbiorcami, gdyż ciężarem tego podatku powinien być obciążony ostateczny ich beneficjent, czyli konsument, będący ostatnim ogniwem tego obrotu.

W przedmiocie pierwszej przesłanki uprawniającej do skorzystania z prawa do odliczenia wskazać należy, że Spółka będzie działać jako podatnik VAT. Spółka prowadzi na terytorium Polski działalność w zakresie sprzedaży detalicznej towarów, która stanowi działalność opodatkowaną VAT. Uczestnictwo w Programie ma na celu zwiększenie atrakcyjności oferty Spółki wśród Uczestników Programu i ma przełożyć się na zwiększenie obrotu Spółki z tytułu sprzedaży towarów, a więc z tytułu czynności opodatkowanych VAT.

W odniesieniu do drugiej przesłanki należy wskazać, że nabywane towary i usługi powinny być wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Należy jednak podkreślić, że ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie VAT naliczonego. Wobec czego, jak podkreśla się w doktrynie oraz utrwalonym orzecznictwie, związek pomiędzy zakupami towarów i usług a czynnościami opodatkowanymi może mieć dwojaki charakter:

  • charakter bezpośredni (zakupione dobra powinny być składnikiem kosztowym czynności opodatkowanych, np. w przypadku dalszej odsprzedaży),
  • lub pośredni – zakupione towary i usługi powinny stanowić koszt ogólny działalności gospodarczej podatnika. Innymi słowy, zakup towarów bądź usług ma pośredni związek z działalnością gospodarczą podatnika, gdy przyczynia się do zwiększenia uzyskiwanego przez podatnika obrotu poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

W świetle powyższego, Spółka stoi na stanowisku, że udział w Programie i ponoszenie kosztów uczestnictwa na rzecz Organizatora, tj. wynagrodzenia z tytułu usług kompleksowego zarządzania działalnością Programu (obejmującego opłaty z tytułu usług podstawowego wsparcia „(...)”, opłaty za redempcję (wymianę/umorzenie punktów) „(...)” (lub opłaty za wydanie „(...)”) oraz opłaty za usługi marketingowe „(...)”), będzie miało związek z działalnością gospodarczą i czynnościami opodatkowanymi VAT Spółki.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, celem Programu jest zwiększenie rozpoznawalności marki Spółki u Uczestników, zwiększenie atrakcyjności oferty Spółki oraz zwiększenie wolumenu jej sprzedaży. Przystąpienie do Programu ma skutkować zwiększeniem obrotu opodatkowanego Spółki – dzięki premiowaniu zakupów w punktach sprzedaży Spółki, Uczestnicy chętniej skorzystają z oferty Spółki.

Jednocześnie wskazania wymaga, że nie zajdzie zastosowania żadna ze wskazanych w art. 88 ustawy o VAT przesłanek wyłączających prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Mając na uwadze powyższe argumenty, należy uznać, że Spółka będzie miała prawo do odliczania podatku VAT naliczonego z faktur otrzymanych od Organizatora, wystawionych z tytułu wykonywania usług kompleksowego zarządzenia działalnością Programu i obejmujących opłaty z tytułu usług podstawowego wsparcia „(...)”, opłaty za redempcję (wymianę/umorzenie punktów) „(...)” (lub opłaty za wydanie „(...)”) oraz opłaty za usługi marketingowe „(...)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 2 pkt 22 ustawy stanowi, że:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki: w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca, wierzyciel) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia, świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Podsumowując, dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wtedy, gdy są wykonane odpłatnie oraz gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

W myśl art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Przywołany wyżej przepis art. 106b ust. 1 ustawy wskazuje w jakich sytuacjach podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury. Obowiązek ten występuje w sytuacji dokonania sprzedaży, jak również innych czynności wskazanych w tym przepisie. (...) Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych. Pełni ona bowiem szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt sprzedaży określonych towarów lub usług.

W analizowanej sprawie, Spółka zawarła umowę z Organizatorem na przystąpienie do Programu zarządzanego przez Organizatora. Celem jest zwiększenie satysfakcji swoich klientów, uatrakcyjnienie oferty Spółki dla klientów, co w ocenie Spółki i przełoży się na wzrost obrotów Spółki. Celem programu jest również zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, zwiększenie zapotrzebowania na towary oferowane przez Spółkę i podwyższenie wolumenu sprzedawanych przez Spółkę produktów. Organizator, będąc odpowiedzialnym za zarządzanie działalnością całego Programu, otrzyma wynagrodzenie od Spółki. Wynagrodzenie będzie się składać z kilku elementów, tj.: opłaty z tytułu usług podstawowego wsparcia „(...)”, opłaty za redempcję (wymianę/umorzenie) punktów, zwane „(...)”, opłaty za usługi marketingowe „(...)”.

W pierwszej kolejności wątpliwości Zainteresowanych dotyczą ustalenia czy czynności wykonywane przez Organizatora na rzecz Spółki obejmujące i) podstawowe wsparcie, ii) czynności zarządzania punktami w Programie oraz iii) usługi marketingowe będą stanowić usługę podlegającą opodatkowaniu VAT i w związku z tym Organizator będzie miał obowiązek dokumentować wykonanie tych czynności poprzez wystawienie stosownych faktur obejmujących opłaty z tytułu usług podstawowego wsparcia „(...)”, opłaty za redempcję (wymianę/umorzenie punktów) „(...)” (lub opłaty za wydanie „(...)”) oraz opłaty za usługi marketingowe „(...)”.

W tym miejscu należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność, tj. w niniejszej sprawie wykonana usługa, a nie zapłata za nią.

Należy podkreślić, że czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Jak wynika z opisu sprawy, Organizator na podstawie zawartej umowy kompleksowo zarządza działalnością całego Programu. Zatem pomiędzy Organizatorem a Spółką, istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług. Równowartość kwoty, która pokryje całość lub część ceny towarów zakupionych przez Uczestników w sklepach Spółki, w związku z wykorzystaniem punktów przez Uczestników podczas dokonywania zakupów w sklepach Spółki, będzie Spółce zwracana przez Organizatora. Organizator, będąc odpowiedzialnym za zarządzanie działalnością całego Programu otrzyma wynagrodzenie od Spółki.

W konsekwencji świadczenie przez Organizatora na rzecz Spółki czynności w ramach kompleksowego zarządzania działalnością całego Programu, obejmujące podstawowe wsparcie, czynności zarządzania punktami w Programie oraz usługi marketingowe będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Organizator jest obowiązany wystawić stosowne faktury dokumentujące sprzedaż dokonywaną przez niego na rzecz Spółki obejmujące opłaty z tytułu usług podstawowego wsparcia „(...)”, opłaty za redempcję (wymianę/umorzenie punktów) „(...)” (lub opłaty za wydanie „(...)”) oraz opłaty za usługi marketingowe „(...)”.

Wątpliwości Państwa w następnej kolejności dotyczą tego czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od Organizatora.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z  art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Jeśli jednak dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Pośredni  związek dokonanych zakupów z działalnością podatnika można zauważyć wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nabywane od Organizatora usługi związane z zarządzaniem Programem będą wykorzystywane przez Spółkę do celów prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (sprzedaż towarów w sklepach Spółki). Nabywane od Organizatora usługi związane z zarządzaniem Programem nie będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności zwolnionych z VAT czy też do celów innych niż działalność gospodarcza Spółki.

W odniesieniu do prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wystawianych przez Organizatora, dokumentujących wydatki na opłaty z tytułu usług podstawowego wsparcia „(...)”, opłaty za redempcję (wymianę/umorzenie punktów) „(...)” (lub opłaty za wydanie „(...)”) oraz opłaty za usługi marketingowe „(...)”, należy wskazać, że skoro celem Programu jest zwiększenie rozpoznawalności marek przedsiębiorców biorących udział w Programie oraz zwiększenie wolumenu ich sprzedaży, poprzez premiowanie zakupów towarów lub usług dokonywanych u takich przedsiębiorców (Partnerów Programu) przez konsumentów, to dokonywany zakup usług będzie pośrednio związany z działalnością gospodarczą Spółki, czynnego podatnika podatku VAT. Tym samym, w opisanej sytuacji wystąpi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wydatkami na organizację i przeprowadzenie akcji marketingowej a powstaniem obrotu Spółki.

Mając powyższe na uwadze, uznać należy, że Spółce, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy, będzie przysługiwało w całości prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących opłaty z tytułu usług podstawowego wsparcia „(...)”, opłaty za redempcję (wymianę/umorzenie punktów) „(...)” (lub opłaty za wydanie „(...)”) oraz opłaty za usługi marketingowe „(...)”, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A. Sp. z o.o. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U.  z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).