Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania dotacji oraz ustalenie roku, w którym należy uwzględnić dotację otrzymaną w rata... - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.342.2024.2.MC

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.342.2024.2.MC

Temat interpretacji

Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania dotacji oraz ustalenie roku, w którym należy uwzględnić dotację otrzymaną w ratach rozłożonych na kolejne lata w celu obliczenia proporcji wynikającej z art. 90 ust. 3 ustawy.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania dotacji oraz ustalenia roku, w którym należy uwzględnić dotację otrzymaną w ratach rozłożonych na kolejne lata w celu obliczenia proporcji wynikającej z art. 90 ust. 3 ustawy.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 13 sierpnia maja 2024 r. (data wpływu 13 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca: 

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja (dalej: Wnioskodawca) zarejestrowana pod numerem NIP: (…) oraz numerem KRS: (…), działająca na podstawie ustawy o fundacjach, posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej odpłatnej działalności pożytku publicznego (działając na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie) Wnioskodawca organizuje konferencje naukowe z obszaru (…), które finansowane są głównie z opłat konferencyjnych.

Uczestnikami konferencji, są głównie przedstawiciele jednostek sektora publicznego (uczelni wyższych, jednostek naukowych Polskiej Akademii Nauk, instytutów badawczych itd.), których udział w konferencji finansowany jest ze środków publicznych.

Wnioskodawca, prowadząc konferencje, realizuje je z uwzględnieniem ramowych założeń, tj.:

  • organizowane konferencje są wysoce specjalistyczne;
  • dotyczą ww. tematów;
  • w ramach konferencji w wyniku prowadzonych dyskusji, rozmów, słuchania prezentacji oraz uczestnictwa w sesjach plakatowych, uczestnicy pozyskują informacje o najnowszych osiągnięciach w projektach naukowo badawczych, które są niezbędnym elementem kształcenia zawodowego poprzez pozyskiwanie aktualnych informacji, wiedzy, kontaktów;
  • w ramach konferencji odbywają się:

a)wykłady plenarne wykładowców zaproszonych przez komitet naukowy;

b)wykłady tematyczne, które wybierane są przez komitet naukowy z przesłanych zgłoszeń;

c)wykłady równoległe, które wybierane są przez komitet naukowy z przesłanych zgłoszeń;

d)sesje plakatowe, podczas których uczestnicy prezentują swoje badania w postaci wydarzenia networkingowego mającego na celu stymulacje dyskusji między uczestnikami w celu pobudzenia wymiany informacji, nawiązania kontaktów, dyskusji o problemach badawczych, pracy w grupie itd.;

e)przerwy kawowe/lunchowe podczas których uczestnicy mają możliwość dyskutowania zagadnień omawianych podczas konferencji.

Konferencje te odbywają się w formie stacjonarnej.

Wnioskodawca posiada oraz będzie posiadać w zakresie tych konferencji odpowiednie oświadczenia uczestników o publicznym pochodzeniu środków, z których pokrywany jest udział w konferencji. Tego rodzaju oświadczenia zazwyczaj składane są i będą składane przez uczestników konferencji.

Usługi szkoleniowe objęte zakresem wniosku nie są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.

Wnioskodawca nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk bądź instytutu badawczego i nie świadczy usług w zakresie kształcenia na poziomie wyższym jako taka jednostka.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę stanowią usługi w zakresie kształcenia, gdyż pozwalają utrwalić, jak i pozyskać nową wiedzę, w odniesieniu do tematów omawianych w trakcie konferencji. Nie są to jednak usługi w zakresie wychowania.

Usługi będące przedmiotem zapytania pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób w nich uczestniczących. Związek ten dotyczy przede wszystkim faktu, że konferencje mają na celu uaktualnienie i poszerzenie wiedzy w celu poznania nowych technik i wyników z branży (…).

Ww. usługi mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych osób w nich uczestniczących.

Uczestnicy szkoleń będą wykorzystywali nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu naukowca (…).

Usługi szkoleń opisane we wniosku nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.

Wnioskodawca otrzymał już interpretację indywidualną prawa podatkowego w zakresie możliwości skorzystania z podatku VAT odpłatnego świadczenia ww. usług (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.580.2022.2.MŻA) w przypadku, gdy opłaty za udział w nich są finansowane ze środków publicznych, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c oraz w przypadku częściowego refinansowania (co najmniej 70%) na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Natomiast w przypadku braku spełnienia ww. warunków Wnioskodawca dolicza VAT należny do świadczonych usług związanych z organizacją konferencji.

Wnioskodawca zamierza zorganizować w najbliższym czasie konferencję, na której organizację zamierza uzyskać dofinansowanie w ramach konkursu ogłoszonego przez ministra (...).

Przedmiotem programu dotyczącego dofinansowań jest wsparcie podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz innych jednostek organizacyjnych działających na rzecz upowszechniania nauki w realizacji projektów mających na celu prezentację osiągnięć naukowych, w tym najnowszych wyników badań naukowych lub prac rozwojowych, przez organizację konferencji naukowych.

Program zawiera moduł dedykowany konferencjom naukowym - w ramach którego jest wspierana realizacja projektów polegających na organizacji konferencji naukowych prezentujących osiągnięcia naukowe, w tym najnowsze wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych - z tego programu zamierza skorzystać Wnioskodawca.

Środki otrzymane z ww. dofinansowania będą przeznaczone na konkretną konferencję. Dofinansowanie pokryje mniej niż 70% wydatków związanych z jej organizacją. Konferencja, oprócz środków pozyskanych z dofinansowania, będzie finansowana z opłat konferencyjnych pobieranych od uczestników konferencji.

Nabywcami usług świadczonych odpłatnie przez Wnioskodawcę będą jednostki publiczne, jak i podmioty prywatne, a co do części świadczenia usług przez Wnioskodawcę będzie przysługiwało prawo do zwolnienia na podstawie wskazanej wyżej.

W związku z organizacją konferencji Wnioskodawca będzie ponosił również wydatki, z których część przeznaczona będzie na czynności objęte zwolnieniem z podatku VAT, a część dotyczyć będzie czynności, które Wnioskodawca opodatkowuje VAT. Będą występowały więc wydatki wspólne, które będą dotyczyły czynności jednocześnie zwolnionych z VAT oraz objętych tym podatkiem, w związku z czym Wnioskodawca zamierza zastosować współczynnik w zakresie odliczenia podatku VAT naliczonego.

Mianowicie - Wnioskodawca nie jest w stanie wskazać dokładnie jakie wydatki dotyczą jakiej sprzedaży (zwolnionej czy objętej VAT), ale jest w stanie wskazać przychody, które te 2 rodzaje sprzedaży generują.

W związku z czym, Wnioskodawca zamierza zastosować współczynnik odnoszący się do przychodów z podziałem na czynności zwolnione oraz objęte VAT, tj. jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT).

Wniosek dotyczy planowanej konferencji, która nie posiada jeszcze nazwy.

Jest to konferencja naukowa związana tematycznie z (…). Największą grupą uczestników będą pracownicy jednostek naukowych z całego świata. Konferencja będzie dotyczyła tematów powiązanych z (…).

W konferencjach uczestniczą również przedstawiciele działów badawczych firm high-tech, którzy prowadzą badania w zakresie tematyki konferencji. Konferencja naukowa, która będzie organizowana, ma na celu umożliwienie prezentacji wyników badań i zapoznanie się z najnowszymi osiągnięciami innych zespołów badawczych.

Uczestnicy będą mieli okazję do wymiany wiedzy specjalistycznej, nawiązania nowych współprac, a także szerokiego omówienia i analizy przedstawionych danych przez innych ekspertów z branży. Spotkanie to sprzyjać będzie rozszerzeniu zrozumienia aktualnych trendów badawczych oraz zintensyfikuje międzynarodową współpracę poprzez tworzenie sieci kontaktów, co może skutkować wspólnymi projektami i publikacjami.

Ponadto, konferencja oferuje młodym badaczom platformę do prezentacji swoich prac, zdobycia doświadczenia w publicznych wystąpieniach oraz uzyskania cennych opinii od doświadczonych naukowców. Będzie także miejscem intensywnych dyskusji i debat na temat kluczowych wyzwań i kierunków rozwoju w danej dziedzinie, co może prowadzić do pojawienia się nowych pomysłów i koncepcji badawczych.

Dofinansowanie od ministra może być przeznaczone wyłącznie na zorganizowanie danej konferencji. Jeżeli Wnioskodawca nie otrzyma dofinansowania to konferencja również zostanie przez Wnioskodawcę zorganizowania.

Uczestnictwo w konferencji będzie odpłatne - Wnioskodawca organizuje konferencję w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego.

Dofinansowanie opisywane we wniosku będzie miało wpływ na opłatę za uczestnictwo. Kwota dofinansowania ustalana będzie na podstawie przestawionego wniosku o przyznanie dofinansowania oraz będzie podlegała weryfikacji (pod kątem obniżenia) przez ekspertów oceniających wniosek pod kątem formalnym, jak i merytorycznym.

Wnioskodawca zobowiązany będzie do rozliczania się z otrzymywanego dofinansowania z ministrem, który przyznał dofinansowania.

Fundacja będzie zobowiązana do składania raportów rocznych oraz raportu końcowego po zorganizowaniu konferencji, które będą zawierały informacje o postępach w organizacji konferencji oraz wydatkowania przyznanych środków publicznych.

Wydatki bezpośrednio związane z konferencją: m.in. wynajem sali, usługi cateringowe, pokrycie kosztów podróży i zakwaterowania zaproszonych gości (VIP), wynagrodzenie dla koordynatora projektu, wynagrodzenia za przygotowanie materiałów, produkcja materiałów konferencyjnych, usługi graficzne, usługi informatyczne, organizacja wydarzeń networkingowych itd.

Szkolenia oraz prelekcje będą związane z (…).

Wszystkie usługi świadczone podczas konferencji są niezbędne. Ich dobór wynika z konieczności optymalizacji programu oraz zapewnienia jak najwyższego poziomu naukowego wydarzenia.

Głównym celem konferencji jest rozwój naukowy uczestników oraz zintensyfikowanie interakcji pomiędzy uczestnikami.

Usługi cateringowe, które mogą wydawać się mniej oczywiste, są realizowane w celu zebrania ludzi w jednej przestrzeni i chęci uniknięcia rozpraszania się uczestników po okolicy.

Konferencja będzie wielodniowa i zapewnienie usług cateringowych znacząco zwiększa komfort uczestników, poprawiając możliwości organizacyjne.

Organizacja cateringu jest usługą wspomagającą w stosunku do usługi szkoleniowej - niemniej jednak mającą kluczowe znaczenie w zapewnieniu jak najwyższej jakości merytorycznej organizowanych usług szkoleniowych.

W związku z czasem trwania konferencji (długością szkolenia), niezbędne są przerwy pomiędzy poszczególnymi wystąpieniami.

Zapewnienie przerw umożliwia nawiązanie nowych kontaktów, dyskutowanie zagadnień poruszanych na szkoleniach, pracę w grupach, analizowanie krytyczne zagadnień - co prowadzi do zwiększenia, jak i nabywania nowych kompetencji przez uczestników, gdyż wszystko to ma miejsce w przestrzeni, w której znajdują się uczestnicy. Gdyby przerwy nie występowały, uczestnicy musieliby samodzielnie zorganizować sobie inne miejsca, gdzie spożywali by jedzenie. Zajęłoby to więcej czasu (dłuższe przerwy oraz krótszy czas konferencji/wystąpień) co przełożyłoby się na mniejszą liczbę prelekcji, wykładów, warsztatów prowadzonych w ramach szkolenia (ograniczenia czasowe programu) oraz zmniejszyłoby efektywność pracy w grupach, pogorszyło wymianę informacji oraz ograniczyło kontakt między osobami (mniejszy przepływ informacji).

Zatem, jest to konieczne do zapewnienia jak najwyższej jakości usług szkoleniowych. Przede wszystkim stwarza to naturalną przestrzeń dla uczestników usługi kształcenia zawodowego do dyskutowania z innymi uczestnikami, analizy tematyki poruszanych zagadnień związanych z rozwojem kompetencji i kształceniem zawodowym, wspomagającą również wymianę spostrzeżeń między uczestnikami, a tym samym lepsze zrozumienie tematu i pozyskanie jeszcze wyższych kompetencji w tym zakresie.

Środki otrzymane z ww. dofinansowania, które będą przeznaczone na organizację konferencji pokryją mniej niż 70% wydatków związanych z jej organizacją.

W konferencji natomiast będą brali udział uczestnicy, którzy będą pokrywać udział w konferencji w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Zatem, na tak postawione pytanie należy odpowiedzieć, że usługi kształcenia na rzecz części uczestników (a nie na rzecz wszystkich) będą finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na poszczególne pytania, wskazali Państwo:

1) jakie będą zasady przyznania dofinansowania w ramach konkursu ogłoszonego przez ministra (...),

Odpowiedź:

1. Zasady przyznawania dofinansowania zostały zdefiniowane w „Komunikacie Ministra (...) z dnia 31 stycznia 2023 r. o ustanowieniu programu pod nazwą „(...)” i naborze wniosków;”

Z uwagi na fakt, że organ zadał pytanie „jakie będą zasady przyznania dofinansowania w ramach konkursu ogłoszonego przez ministra (...)”, a pojęcie „zasad” jest bardzo pojemne, Wnioskodawca jest zmuszony w odpowiedzi przytoczyć wszystkie zasady dotyczące korzystania z dofinansowania:

„(…)”

2) jakie kryteria będą brane pod uwagę przy przyznawaniu dofinansowania, czy przyznanie dofinansowania będzie uzależnione od spełnienia przez Państwa jakichkolwiek warunków?

Odpowiedź:

2. Warunkiem koniecznym wzięcia udziału programu jest spełnienie warunków formalnych, opisanych w ogłoszeniu o konkurs (...) - Komunikacie Ministra (...) z dnia 31 stycznia 2023 r. o ustanowieniu programu pod nazwą „(...)” i naborze wniosków. Warunki szczegółowe zostały opisane w odpowiedzi na pytanie nr 1.

3) czy zawarli Państwo umowę z Ministrem (...), czy też dopiero planują Państwo zawarcie takiej umowy?

Odpowiedź:

3. Dopiero planowane jest zawarcie takiej umowy.

4) na jakich konkretnie zasadach (w jaki sposób) będzie wypłacane dofinansowanie na organizację będącej przedmiotem zapytania konferencji - w szczególności prosimy wskazać:

a)czy wypłata dofinansowania na organizację konferencji nastąpi jednorazowo (otrzymają Państwo całość dofinansowania w jednej transzy) - jeśli tak, prosimy wskazać:

  • czy dofinansowanie otrzymają Państwo przed wykonaniem usługi (organizacją konferencji), w trakcie, czy też po wykonaniu usługi (po zorganizowaniu konferencji),
  • czy wypłata dofinansowania nastąpi na Państwa wniosek,

b)czy też wypłata dofinansowania na organizację konferencji będzie następować w transzach, tj. przyznane Państwu dofinansowanie zostanie podzielone na kilka transzy (kolejnych rat dofinansowania) - jeśli tak, prosimy wskazać:

  • czy kolejne transze (raty) otrzymają Państwo przed wykonaniem usługi (organizacją konferencji), w trakcie, czy też po wykonaniu usługi (po zorganizowaniu konferencji),
  • w jakich ostępach czasowych będą Państwo otrzymywać kolejne raty dofinansowania,
  • jakie będą zasady kalkulacji wysokości poszczególnych transz, od czego będzie uzależniona wypłata danej transzy dofinansowania oraz od czego będzie uzależniona wysokość tej transzy,
  • czy wypłata poszczególnych transz dofinansowania będzie następowała na Państwa wniosek,

Odpowiedź:

4. Dofinansowanie będzie wypłacane po podpisaniu umowy,

a)wypłata nastąpi w ratach, po podpisaniu umowy, przed zorganizowaniem konferencji, wypłata nie wymaga złożenia wniosku - terminy wypłat zostały przewidziane w umowie.

b)Wypłata zostanie dokonana w transzach, pierwsza po podpisaniu umowy, kolejne w kolejnych latach - w terminach przewidzianych umową, przed zorganizowaniem konferencji. Wysokość transz ustalana będzie na podstawie przygotowanego budżetu konferencji z korektą kwot w wyniku oceny merytorycznej wniosku. Wypłata nie wymaga wniosku - terminy wypłat przewidziane są umową.

5) z jakich przyczyn jedna konferencja (wskazują Państwo w opisie sprawy, że środki otrzymane z dofinansowania będą przeznaczone na konkretną konferencję, która nie posiada jeszcze nazwy oraz konferencja ta będzie wielodniowa) będzie finansowana przez Ministra (...) w kilku ratach (transzach wypłacanych przez ministra w ciągu kilku lat),

Odpowiedź:

5. Przygotowanie konferencji naukowej, jest skomplikowanym i długim procesem, który trwa więcej niż jeden rok kalendarzowy. W związku z tym dofinansowanie przyznawane jest w transzach po jednej na rok kalendarzowy.

6) na jakich zasadach będą Państwo rozliczać z Ministrem (...) przyznane dofinansowanie, w szczególności prosimy wskazać:

a)co będą zawierały składane przez Państwa raporty roczne, czy od złożenia tych raportów będzie uzależnione przyznanie Państwu dofinansowania (kolejnej raty dofinansowania),

a)co będzie zawierał składany przez Państwa raport końcowy, czy od złożenia tego raportu będzie uzależnione przyznanie Państwu dofinansowania (kolejnej raty dofinansowania),

b)dlaczego w odniesieniu do planowanej konferencji, która będzie wielodniowa, po jej zorganizowaniu, będą Państwo zobowiązani do składania raportów rocznych oraz raportu końcowego, które będą zawierały informacje o postępach w organizacji konferencji,

Odpowiedź:

6. Wzór raportu nie jest znany.

a)Nie wiemy. Wzór raportu nie jest znany ani nie jest opublikowany.

b)Nie wiemy. Wzór raportu nie jest znany ani nie jest opublikowany.

c)Raporty roczne będą składane w trakcie realizacji, raport końcowy dopiero po zakończeniu organizacji. Organizacja konferencji jest procesem trwającym więcej niż rok kalendarzowy.

7) czy planowana przez Państwa konferencja będzie miała charakter wydarzenia jednorazowego (jedna wielodniowa konferencja), czy też będą Państwo organizować konferencje cyklicznie (prosimy jednoznacznie opisać zasady organizacji konferencji będącej przedmiotem zapytania).

Odpowiedź:

7. Planowana konferencja będzie miała charakter wydarzenia jednorazowego.

Pytania

1)Czy obowiązek podatkowy powstanie u Wnioskodawcy w momencie otrzymania dotacji?

2)W przypadku otrzymania dotacji w ratach (rozłożonych na kolejne lata), w którym roku Wnioskodawca powinien uwzględnić dofinansowania w celu obliczenia proporcji wynikającej z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W zakresie pytania 1 - zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy powstanie dopiero w momencie możliwości określenia jaka część dotacji dotyczy czynności zwolnionych, a jaka opodatkowanych, gdyż Wnioskodawca, zgodnie z uzyskaną już interpretacją indywidualną powinien opodatkować otrzymaną dotację w części w jakiej związana jest ona z czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie pytania 2 - zdaniem Wnioskodawcy powinien on uwzględnić dofinansowanie dopiero w roku, w którym będzie mu znany zakres opodatkowania otrzymanej dotacji, a więc w momencie zakończenia sprzedaży biletów na konferencję, czyli w momencie powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji.

Uzasadnienie:

Ad. 1

Zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W niniejszym zdarzeniu przyszłym zakres opodatkowania otrzymanej dotacji nie jest znany w momencie jej uzyskania, gdyż nie jest znana sprzedaż, która będzie zwolniona z VATu oraz objęta VATem.

Z uwagi na specyfikę świadczeń będących przedmiotem niniejszego wniosku do momentu otrzymania informacji dotyczących podziału sprzedaży na zwolnioną oraz objętą VATem, Wnioskodawca nie ma i nie może mieć wiedzy o wysokości sprzedaży zwolnionej i objętej VATem do momentu zamknięcia możliwości nabycia biletów na konferencję.

W związku z czym Wnioskodawca nie jest w stanie opodatkować odpowiedniej części otrzymanego dofinansowania już w momencie jego otrzymania. Przyjmuje się w doktrynie oraz orzecznictwie, że brak ustalenia jednego z elementów stosunku prawnopodatkowego czyni niemożliwym powstanie obowiązku podatkowego, a w konsekwencji ustalenie zobowiązania podatkowego zgodnie z zasadą impossibilum nulia obligatio est.

Na konieczność ustalenia wszystkich elementów konstrukcyjnych podatku przed jego rozliczeniem wskazują przepisy Ordynacji podatkowej określające ogólne regulacje dotyczące obowiązku podatkowego i zobowiązań podatkowych.

W tym kontekście wskazać bowiem należy, że art. 19a ustawy o VAT dotyczy powstania obowiązku podatkowego, rozumianego (zgodnie z art. 4 Ordynacji) jako wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.

Zobowiązaniem podatkowym jest natomiast wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego.

W przypadku podatku VAT, przekształcenie obowiązku podatkowego w zobowiązanie następuje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, tym samym, co do zasady zarówno zobowiązanie podatkowe jak i obowiązek podatkowy powstaną w tym samym momencie.

Nie można jednakże przyjąć, że dzieje się to automatycznie i bezwarunkowo, gdyż konkretyzacja obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe, będące zdarzeniem następczym związana jest z zaistnieniem wszystkich przesłanek niezbędnych do obliczenia podatku - aby zaistniało zobowiązanie podatkowe powinien być zidentyfikowany zarówno podmiot zobowiązany do zapłaty podatku, jego wysokość, termin i miejsce zapłaty. Dopiero identyfikacja wszystkich elementów konstrukcyjnych podatku powoduje konieczność jego zapłaty.

W efekcie, ograniczenie się podczas ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego wyłącznie do literalnej wykładni art. 19a ust. 1 i 3 ustawy o VAT skutkuje wykładnią nie do pogodzenia zarówno z ogólnymi zasadami określania zobowiązania podatkowego, jak i z właściwymi cechami podatku od wartości dodanej.

W tym miejscu również zwrócić należy uwagę, że dokonując wykładni określonych regulacji prawnych w perspektywie ustalonego zdarzenia przyszłego należy mieć zawsze na uwadze zasady i generalne założenia, które towarzyszyły ustawodawcy przy tworzeniu systemu opodatkowania VAT.

W wyroku TSUE z 3 października 2006 r., sygn. C-475/03, Trybunał wskazał na podstawie wcześniejszego orzecznictwa cztery zasadnicze cechy charakterystyczne podatku VAT. Są nimi:

1)generalny sposób stosowania podatku do czynności, których przedmiotem są towary lub usługi (powszechność opodatkowania),

2)ustalenie jego kwoty w sposób proporcjonalny do ceny otrzymanej przez podatnika jako świadczenie wzajemne za dostarczone towary lub usługi (proporcjonalność),

3)pobór podatku na każdym etapie procesu produkcji lub dystrybucji, niezależnie od ilości wcześniejszych transakcji (wielofazowość),

4)odliczenie od podatku należnego od podatnika kwot zapłaconych na poprzednich etapach procesu z tym skutkiem, że podatek na danym etapie stosuje się wyłącznie do wartości dodanej na tym etapie oraz że końcowe obciążenie podatkowe ponosi ostatecznie konsument (potrącalność łącząca się z zasadą neutralności i opodatkowania konsumpcji).

Na uwagę zasługuje w szczególności pkt 3 powyższego wyliczenia, zgodnie z którym kwota podatku powinna być ustalona w sposób proporcjonalny do otrzymanej wartości dofinansowania.

W sytuacji Wnioskodawcy spełnienie tego warunku nie jest możliwe, ze względu na brak możliwości ustalenia ceny świadczonej przez siebie usługi.

Domaganie się od znajdującego się w takiej sytuacji podatnika, by rozliczył podatek VAT, jest nie do pogodzenia ze wskazaną cechą tego podatku. Jednocześnie przyjęcie powstania obowiązku podatkowego, w sytuacji, kiedy nie jest znana wartość sprzedaży uniemożliwia Spółce efektywne wywiązanie się nałożonych ustawą o VAT obowiązków podatkowych, co z kolei prowadzi do określonych, negatywnych konsekwencji w postaci konieczności zapłaty odsetek od zaległości podatkowych.

W tym kontekście wskazać należy na wyrok NSA z 11 maja 2017 r., I FSK 1386/15, w którym Sąd wprost wskazał, że: „nie może być zaakceptowana wykładnia przepisów prawa podatkowego, której rezultatem jest uznanie, że obowiązki podatnika w omawianym zakresie mogą powstać w sytuacji, gdy ze względu na okoliczności od siebie niezależne nie może on tym obowiązkom sprostać. Tymczasem z takim właśnie przypadkiem będziemy mieli do czynienia w sytuacji, gdy podatnik, z uwagi na niemożność obliczenia podstawy opodatkowania (zależnej od wysokości należnej zapłaty - por. art. 29a u.p.t.u.), nie będzie mógł stwierdzić, w jakiej wysokości zobowiązanie podatkowe go obciąża, a tym samym jaki podatek należny powinien uwzględnić w składanej przez siebie deklaracji i jakiej wpłaty na rzecz organu podatkowego powinien dokonać. Wykładnia zaakceptowana przez sąd pierwszej instancji prowadzi do sytuacji, w której obowiązek podatkowy powstaje, ale nie powstaje zobowiązanie podatkowe (gdyż brak jest jednego z jego elementów konstrukcyjnych, tj. wysokości podatku), a podatnik, zobowiązany do rozliczenia się z organem podatkowym z podatku należnego w terminie wynikającym z art. 103 u.p.t.u., nie może tego faktycznie uczynić, bo nie ma wiedzy, która by mu na to pozwoliła (nie zna wysokości podatku). Nie bez znaczenia jest to, że na podstawie danych znajdujących się w posiadaniu podatnika również organ podatkowy nie byłby w stanie stwierdzić, jaka jest wysokość podatku, który powinien być zapłacony przez Stowarzyszenie.”

Raz jeszcze wskazać zatem należy, że brak możliwości ustalenia jednego z elementów stosunku prawnopodatkowego czyni niemożliwym powstanie obowiązku podatkowego, a w konsekwencji ustalenie zobowiązania podatkowego. Zasada ta jest powszechnie stosowana w orzecznictwie sądów administracyjnych.

Przykładowo, na powyższą zasadę powołał się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 16 września 2010 r. o sygn. akt II FSK 1989/08, gdzie Sąd uznał iż: „Zastosowanie znajdzie zatem zasada impossibilum nulia obligatio est. Brak możliwości ustalenia jednego z elementów stosunku prawnopodatkowego czyni niemożliwym powstanie obowiązku podatkowego, a w konsekwencji ustalenie zobowiązania podatkowego”.

W przedmiotowym stanie faktycznym, gdyby uznać, że obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania dofinansowania, na Wnioskodawcę zostałby obowiązek rozliczenia podatku w kwocie, która nie jest znana oraz której wysokość w żaden sposób nie zależy od Wnioskodawcy - nie ma ona bowiem żadnych technicznych i organizacyjnych możliwości aby ustalić wartości zobowiązania podatkowego.

Aby Wnioskodawca mógł ustalić podstawę opodatkowania z końcem okresu rozliczeniowego musiałaby mieć informację jaka część dotacji związana jest z czynnościami zwolnionymi, a jaka część związana jest czynnościami opodatkowanymi.

To nie tylko nie byłoby możliwe ze względu na dynamiczną sprzedaż biletów i ciągłą zmianę proporcji sprzedaży zwolnionej z objętej VATem, lecz również stanowiłoby nadmierny formalizm niepoparty żadnym przepisem prawnym, który prowadzi do naruszenia zasady proporcjonalności.

Podkreślić również należy, że brak informacji w zakresie wysokości podstawy opodatkowania nie wynika z jakichkolwiek działań lub zaniechań Wnioskodawcy.

Odnosząc powyższe ustalenia na grunt przedmiotowej sprawy należy podkreślić, iż dopiero po informacji o sprzedaży biletów, tj. informacji jaka część sprzedaży objęta jest zwolnieniem, a jaka objęta jest podatkiem VAT, Wnioskodawca jest w stanie określić wysokość podatku, który powinien zostać zapłacony z tytułu otrzymanej dotacji.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca jest zdania, że moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji powstanie dopiero w momencie uzyskania informacji o finalnym wyniku finansowym związanym ze sprzedażą biletów ze zwolnieniem z VAT oraz bez zwolnienia.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, gdy nie jest on w stanie określić jaka część dotacji będzie objęta podatkiem VAT w momencie otrzymania dotacji, z uwagi na brak wiedzy w jakim zakresie dotacja będzie dotyczyła czynności zwolnionych, a w jakim objętych VATem, nie jest on w stanie uwzględnić kwoty dotacji w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 w momencie jej otrzymania.

Wnioskodawca będzie w stanie uwzględnić kwotę dotacji dopiero w momencie rozpoznania obowiązku podatkowego, tj. jego zdaniem w momencie zakończenia sprzedaży biletów, jak już wiadomym będzie w jakim zakresie dotacja objęta jest VATem, a w jakim zakresie jest z podatku zwolniona.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy:

obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Stosownie do 19a ust. 2 ustawy:

w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.

W myśl 19a ust. 3 ustawy:

usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

Zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy:

obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1;

Stosownie zaś do art. 19a ust. 6 ustawy:

w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy:

jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:

1) dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;

2) dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Art. 19a ust. 1 ustawy wprowadza zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

Jednocześnie należy wskazać, że co do zasady wpłata zaliczki (przedpłaty) powoduje powstanie obowiązku podatkowego na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy z chwilą jej otrzymania. Aby wpłacone środki pieniężne mogły być uznane za zaliczkę w momencie ich wpłaty, zaliczka ta powinna być związana z przyszłą, konkretną i ściśle określoną transakcją, na poczet której została uiszczona.

W tym miejscu należy wskazać, że przepisy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji zaliczki. Według Słownika języka polskiego PWN (wydanie internetowe sjp.pwn.pl) słowo „zaliczka” definiowane jest jako „część należności wpłacana lub wypłacana z góry na  poczet tej należności”. Z przytoczonej definicji wynika więc, że zaliczka wiąże się z przekazaniem środków pieniężnych do dyspozycji kontrahenta na poczet przyszłego świadczenia.

W wyroku z 21 lutego 2006 r. w sprawie C-419/02 BUPA Hospitals Ltd, Goldsborough Developments Ltd przeciwko Commissioners of Customs & Excise Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że w zakresie art. 10 ust. 2 akapit drugi VI Dyrektywy VAT, nie mieści się przedpłata dokonana w kwocie ryczałtowej na towary wskazane w sposób ogólny w  wykazie, który może zostać w każdej chwili zmieniony za porozumieniem nabywcy i  sprzedawcy, z którego nabywca może ewentualnie wybrać towary, na podstawie umowy, którą może on w każdej chwili rozwiązać, odzyskując w całości niewykorzystaną przedpłatę. W jego uzasadnieniu (pkt 46), TSUE przypomniał, że art. 10 ust. 1 lit. a VI Dyrektywy VAT określa „zdarzenie podatkowe” w podatku VAT jako fakt, przez którego zaistnienie spełnione zostają przesłanki powstania obowiązku podatkowego. Z powyższego wynika, że obowiązek podatkowy może powstać z chwilą lub po zajściu zdarzenia podatkowego, jednak, o ile przepis nie stanowi inaczej, nie przed jego wystąpieniem.

Ustęp 2 akapit drugi odchodzi od tego porządku chronologicznego przewidując, że  w  przypadku dokonania płatności zaliczkowej obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje zanim dostawa towarów lub świadczenie usług zostaną wykonane. Aby obowiązek podatkowy powstał przed dokonaniem dostawy (usługi), wszelkie okoliczności mające znaczenie dla zaistnienia zdarzenia podatkowego, tzn. przyszła dostawa lub świadczenie usług muszą już być znane, a zatem w szczególności, w momencie dokonania takiej zapłaty, towary i usługi powinny być szczegółowo określone (pkt 48 wyroku).

W konsekwencji TSUE uznał, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają dostawy towarów i świadczenie usług, a nie płatności dokonane z tytułu tych transakcji (vide wyrok z 9  października 2001 r. w sprawie C-108/99 Cantor Fitzgerald International, Rec.  2001 r.  str. I-07257, pkt 17). Tym samym opodatkowaniu podatkiem VAT nie powinny podlegać zapłaty za dostawy towarów i świadczenie usług, które nie zostały dotychczas określone w sposób wyraźny (pkt 50 wyroku).

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że aby zapłatę na poczet przyszłych należności uznać za zaliczkę, muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

  • zapłata musi zostać dokonana na poczet konkretnej transakcji, tj. przyszłe świadczenie powinno być określone co do rodzaju w sposób jednoznaczny (określone powinny być cechy identyfikujące rodzaj towaru bądź usługi),
  • konkretyzacja przyszłego świadczenia powinna być wystarczająco dokładna dla określenia zasad opodatkowania świadczenia, tj. w szczególności należy móc określić miejsce świadczenia i stawkę opodatkowania,
  • w momencie dokonania zaliczki strony nie mają intencji zmiany świadczenia w przyszłości.

Ponadto, na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy:

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z treści tego przepisu wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ww. ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:

jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy:

proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W myśl art. 90 ust. 4 ustawy:

proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Na mocy art. 90 ust. 10 ustawy:

w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2) nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo zorganizować konferencję, na której organizację zamierzają Państwo uzyskać dofinansowanie w ramach konkursu ogłoszonego przez ministra (...).

Planują Państwo zawarcie umowy z Ministrem (...). Dofinansowanie będzie wypłacane po podpisaniu umowy.

Przedmiotem programu dotyczącego dofinansowań jest wsparcie podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz innych jednostek organizacyjnych działających na rzecz upowszechniania nauki w realizacji projektów mających na celu prezentację osiągnięć naukowych, w tym najnowszych wyników badań naukowych lub prac rozwojowych, przez organizację konferencji naukowych. Program zawiera moduł dedykowany konferencjom naukowym - w ramach którego jest wspierana realizacja projektów polegających na organizacji konferencji naukowych prezentujących osiągnięcia naukowe, w tym najnowsze wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych - z tego programu zamierzają Państwo skorzystać.

Planowana konferencja nie posiada jeszcze nazwy. Jest to konferencja naukowa związana tematycznie z (…). Największą grupą uczestników będą pracownicy jednostek naukowych z całego świata. Konferencja będzie dotyczyła tematów powiązanych z (…). Konferencja naukowa, która będzie organizowana, ma na celu umożliwienie prezentacji wyników badań i zapoznanie się z najnowszymi osiągnięciami innych zespołów badawczych. Uczestnicy będą mieli okazję do wymiany wiedzy specjalistycznej, nawiązania nowych współprac, a także szerokiego omówienia i analizy przedstawionych danych przez innych ekspertów z branży. Spotkanie to sprzyjać będzie rozszerzeniu zrozumienia aktualnych trendów badawczych oraz zintensyfikuje międzynarodową współpracę poprzez tworzenie sieci kontaktów, co może skutkować wspólnymi projektami i publikacjami.

Ponadto, konferencja oferuje młodym badaczom platformę do prezentacji swoich prac, zdobycia doświadczenia w publicznych wystąpieniach oraz uzyskania cennych opinii od doświadczonych naukowców. Będzie także miejscem intensywnych dyskusji i debat na temat kluczowych wyzwań i kierunków rozwoju w danej dziedzinie, co może prowadzić do pojawienia się nowych pomysłów i koncepcji badawczych.

Dofinansowanie od ministra będzie przeznaczone wyłącznie na zorganizowanie tej konferencji. Będą Państwo zobowiązani do rozliczania się z otrzymywanego dofinansowania z ministrem, który przyznał dofinansowanie.

Planowana konferencja będzie miała charakter wydarzenia jednorazowego.

Wypłata dofinansowania zostanie dokonana w transzach (ratach), pierwsza transza po podpisaniu umowy, kolejne w kolejnych latach - w terminach przewidzianych umową, przed zorganizowaniem konferencji. Wysokość transz ustalana będzie na podstawie przygotowanego budżetu konferencji z korektą kwot w wyniku oceny merytorycznej wniosku. Wypłata dofinansowania nie wymaga wniosku - terminy wypłat przewidziane są umową.

Przygotowanie konferencji naukowej jest skomplikowanym i długim procesem, który trwa więcej niż jeden rok kalendarzowy. W związku z tym dofinansowanie przyznawane jest w transzach po jednej na rok kalendarzowy.

Uczestnictwo w konferencji będzie odpłatne - organizują Państwo konferencję w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego. Dofinansowanie będzie miało wpływ na opłatę za uczestnictwo.

Środki otrzymane z ww. dofinansowania będą przeznaczone na konkretną konferencję. Dofinansowanie pokryje mniej niż 70% wydatków związanych z jej organizacją. Konferencja, oprócz środków pozyskanych z dofinansowania, będzie finansowana z opłat konferencyjnych pobieranych od uczestników konferencji.

Nabywcami usług świadczonych odpłatnie przez Państwa będą jednostki publiczne, jak i podmioty prywatne, a co do części świadczenia usług przez Państwa będzie przysługiwało prawo do zwolnienia od podatku VAT.

W związku z organizacją konferencji będą Państwo ponosić wydatki, z których część przeznaczona będzie na czynności objęte zwolnieniem z podatku VAT, a część dotyczyć będzie czynności, które opodatkowują Państwo podatkiem VAT. Będą występowały więc wydatki wspólne, które będą dotyczyły czynności jednocześnie zwolnionych z VAT oraz objętych tym podatkiem, w związku z czym zamierzają Państwo zastosować współczynnik w zakresie odliczenia podatku VAT naliczonego.

Wydatki bezpośrednio związane z konferencją to m.in. wynajem sali, usługi cateringowe, pokrycie kosztów podróży i zakwaterowania zaproszonych gości (VIP), wynagrodzenie dla koordynatora projektu, wynagrodzenia za przygotowanie materiałów, produkcja materiałów konferencyjnych, usługi graficzne, usługi informatyczne, organizacja wydarzeń networkingowych itd.

Nie są Państwo w stanie wskazać dokładnie jakie wydatki dotyczą jakiej sprzedaży (zwolnionej czy objętej VAT), ale są w stanie wskazać przychody, które te dwa rodzaje sprzedaży generują.

W związku z czym, zamierzają zastosować współczynnik odnoszący się do przychodów z podziałem na czynności zwolnione oraz objęte VAT, tj. jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy).

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania dotacji, tj. dofinansowania w ramach konkursu ogłoszonego przez ministra (...) (pytanie nr 1) oraz ustalenia, w którym roku powinni Państwo uwzględnić dofinansowania w celu obliczenia proporcji wynikającej z art. 90 ust. 3 ustawy w przypadku otrzymania dotacji w ratach (rozłożonych na kolejne lata) (pytanie nr 2).

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy należy uznać, że w tym konkretnym przypadku otrzymane przez Państwa, przed zorganizowaniem konferencji, dofinansowanie (transze dotacji rozłożone po jednej na rok kalendarzowy) nie będzie stanowić zaliczki czy też przedpłaty, o których mowa w art. 19a ust. 8 ustawy.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że przygotowanie konferencji naukowej jest skomplikowanym i długim procesem, który trwa więcej niż jeden rok kalendarzowy. W związku z tym dofinansowanie zostanie przyznane w transzach po jednej na rok kalendarzowy. Wypłata dofinansowania zostanie dokonana w transzach (ratach), pierwsza transza po podpisaniu umowy, kolejne w kolejnych latach - w terminach przewidzianych umową, przed zorganizowaniem konferencji.

Część świadczonych przez Państwa usług będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT. Jednocześnie z wniosku wynika, że na moment otrzymania dofinansowania nie będą mieli Państwo możliwości powiązania dotacji z konkretnymi czynnościami zwolnionymi od podatku VAT lub opodatkowanymi podatkiem VAT (do momentu zakończenia sprzedaży biletów na konferencję nie będą posiadać Państwo informacji w jakim zakresie świadczone przez Państwa usługi będą opodatkowane a w jakim zakresie zwolnione od podatku VAT).

Zatem w analizowanym przypadku brak jest wystarczającej konkretyzacji Państwa przyszłych usług w zakresie organizacji konferencji, aby było możliwe określenie zasad opodatkowania tych usług w momencie otrzymania przez Państwa dofinansowania.  

Tym samym należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie w momencie otrzymania od ministra (...), przed zorganizowaniem konferencji, dofinansowania (transz dotacji rozłożonych na kolejne lata) nie będą Państwo musieli rozpoznać obowiązku podatkowego na podstawie art. 19a ust. 8 oraz art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy. W tych konkretnych okolicznościach sprawy, obowiązek podatkowy w zakresie otrzymanego dofinansowania powinien zostać rozpoznany dopiero po skonkretyzowaniu się świadczenia, tj. w momencie powiązania otrzymanej dotacji z konkretnymi usługami zwolnionymi od podatku VAT lub opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem należy zgodzić się z Państwem, że obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanego dofinansowania powstanie w momencie uzyskania informacji o finalnym wyniku finansowym związanym ze sprzedażą biletów na konferencję (informacji o sprzedaży zwolnionej od podatku VAT oraz sprzedaży objętej podatkiem VAT).

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania dotacji (pytanie nr 1) należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do Państwa wątpliwości dotyczących roku, w którym należy uwzględnić dofinansowania w celu obliczenia proporcji wynikającej z art. 90 ust. 3 ustawy w przypadku otrzymania dotacji w ratach (rozłożonych na kolejne lata) należy wskazać, że zgodnie z cytowanym wyżej art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W myśl zaś art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

Wskazali Państwo, że w związku z organizacją konferencji będą Państwo ponosić wydatki, z których część przeznaczona będzie na czynności objęte zwolnieniem z podatku VAT, a część dotyczyć będzie czynności, które opodatkowują Państwo podatkiem VAT. Będą występowały więc wydatki wspólne, które będą dotyczyły czynności jednocześnie zwolnionych z VAT oraz objętych tym podatkiem, w związku z czym zamierzają Państwo zastosować współczynnik w zakresie odliczenia podatku VAT naliczonego. Nie są Państwo w stanie wskazać dokładnie jakie wydatki dotyczą jakiej sprzedaży (zwolnionej czy objętej VAT), ale są w stanie wskazać przychody, które te dwa rodzaje sprzedaży generują.

W związku z czym, zamierzają Państwo zastosować współczynnik odnoszący się do przychodów z podziałem na czynności zwolnione oraz objęte VAT, tj. jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy). 

Zatem stwierdzić należy, że w przypadku otrzymania przez Państwa dotacji w ratach rozłożonych na kolejne lata, dofinansowanie to w celu określenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy w związku z art. 90 ust. 4 ustawy należy uwzględnić w roku, w którym dla otrzymanych rat dotacji powstanie obowiązek podatkowy.

Jak ustalono powyżej, w analizowanej sprawie obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanego dofinansowania powstanie w momencie uzyskania informacji o finalnym wyniku finansowym związanym ze sprzedażą biletów na konferencję (informacji o sprzedaży zwolnionej od podatku VAT oraz sprzedaży objętej podatkiem VAT).

Zatem należy zgodzić się z Państwem, że kwotę dotacji należy uwzględnić, w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy w momencie zakończenia sprzedaży biletów na konferencję.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie ustalenia roku, w którym należy uwzględnić dotację otrzymaną w ratach rozłożonych na kolejne lata w celu obliczenia proporcji wynikającej z art. 90 ust. 3 ustawy (pytanie nr 2) należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, że zakres przedmiotowy wniosku wyznaczają przedstawione przez Państwa pytania. Wskazujemy tym samym, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania).

Inne kwestie poruszane przez Państwa we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, w szczególności zastosowanie zwolnienia od podatku dla usług świadczonych w ramach konferencji, obowiązek uwzględnienia otrzymanego dofinansowania w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, obowiązek zastosowania proporcji wynikającej z art. 90 ust. 3 ustawy, nie zostały rozpatrzone w ramach wydanej interpretacji indywidualnej, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Pouczenie o funkcji o ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).