Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit a. - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.336.2024.2.NS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.336.2024.2.NS

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit a.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 15 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług opieki nad dziećmi i młodzieżą, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 lipca 2024 r. (wpływ 25 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca, (…) prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…), posiadająca numer NIP: (…) oraz numer REGON: (…) (dalej „Wnioskodawca”) jest w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 9 lutego 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „PIT”) podatnikiem podatku od osób fizycznych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się między innymi opieką nad dziećmi i młodzieżą. Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi opieki nad dziećmi przebywającymi na zorganizowanych koloniach i półkoloniach. Opieka będzie odbywała się w trybie stacjonarnym na organizowanych przez kontrahentów Wnioskodawcy koloniach i półkoloniach. Wnioskodawca nie jest organizatorem kolonii, świadczyć będzie jedynie na zlecenie organizatorów kolonii i półkolonii usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą, którzy to są odbiorcami końcowymi usług Wnioskodawcy.

Przykładowy sposób w jaki Wnioskodawca świadczy usługi można przedstawić następująco: Wnioskodawca zawiera umowę na opiekę nad dziećmi z organizatorem kolonii lub półkolonii. Wnioskodawca zleca swoim wykwalifikowanym pracownikom oraz współpracownikom:

i)organizowanie zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych,

ii)organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dziećmi i młodzieży,

iii)organizowanie aktywnych form wypoczynku,

iv)zapewnienie opieki nad dziećmi i młodzieżą – uczestnikami kolonii i półkolonii.

W zależności od wymogów wynikających z ustawy pracownicy i współpracownicy Wnioskodawcy przebywają na terenie, gdzie organizowane są kolonie i półkolonie przez cały okres trwania kolonii lub w czasie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Opieka nad dziećmi i młodzieżą polega, między innymi, na zapewnieniu bezpieczeństwa i monitorowaniu aktywności dzieci, organizacji zajęć edukacyjnych i dydaktycznych, wsparciu emocjonalnym i społecznym oraz organizacji czasu i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży. Usługi Wnioskodawcy w zakresie opieki nad dziećmi świadczone są dla uczestników kolonii, które to kolonie zgłaszane są przez organizatora takich wyjazdów właściwemu kuratorowi oświaty, zgodnie z ustawą o systemie oświaty. Wypoczynek w formie kolonii i półkolonii organizowany dla dzieci i młodzieży, a także usługi Wnioskodawcy polegające na opiece nad dziećmi i młodzieżą organizowane są z zachowaniem wszystkich wymogów stawianych przez przepisy ustawy z dnia 14 września 2022 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230) o systemie oświaty oraz podlegać będą nadzorowi przez właściwego kuratora oświaty.

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku z 22 lipca 2024 r. (wpływ 25 lipca 2024 r.) udzieliła Pani odpowiedzi na zadane przez Organ pytania:

1)W jakim zakresie prowadzi Pani działalność gospodarczą? Proszę szczegółowo opisać.

Odp. Obecnie prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie szkoleń dla administracji publicznej i placówek oświatowych oraz usług wspierających edukację. Zamierza Pani prowadzić działalność gospodarczą w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, między innymi, podczas organizowanych kolonii i półkolonii organizowanych zarówno przez jednostki administracji publicznej jak i przez inne firmy, gdzie dla tych instytucji będzie Pani podwykonawcą usług w zakresie tejże opieki.

2)Na czym konkretnie będzie polegała usługa świadczona przez Panią na rzecz organizatora kolonii i półkolonii? W szczególności proszę podać:

a)Co będzie przedmiotem umowy zawartej pomiędzy Panią, a organizatorem kolonii i półkolonii?

b)Czy Pani pracownicy oraz współpracownicy będą pozostawać w dyspozycji organizatora kolonii i półkolonii?

c)Czy umowa o świadczenie usług opieki nad dziećmi będzie zawierana tylko pomiędzy Panią i organizatorem kolonii i półkolonii, czy też pracownicy i współpracownicy będą również stroną umowy?

d)Czy pracownicy i współpracownicy są/będą przez Panią zatrudniani w celu ich udostępniania organizatorowi kolonii i półkolonii? Jeśli nie, to w jakim celu zatrudnia Pani pracowników i współpracowników?

Odp. Zamierzona działalność gospodarcza będzie polegała na zapewnieniu opieki kadry pedagogicznej prowadzącej zajęcia profilaktyczne, psychoedukację, wycieczki związane z tematyką wypoczynku, zajęcia programowe, a także wycieczki związane z tematyką kolonii/półkolonii oraz w opiekę lekarską lub pielęgniarki.

Przedmiotem umowy zawartej pomiędzy Pani działalnością a kontrahentami będzie odpłatne zobowiązanie się do zapewnienia opieki nad dziećmi i młodzieżą na koloniach i półkoloniach organizowanych przez Pani kontrahentów, w tym na prowadzeniu całodobowej opieki nad dziećmi, organizacji zajęć profilaktycznych i psychoedukacjach, organizacji wycieczek związanych z tematyką kolonii zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o systemie oświaty oraz w opiekę lekarską lub pielęgniarki.

Pracownicy i współpracownicy nie będą wypożyczani/udostępniani organizatorom kolonii/półkolonii, będą natomiast działać w imieniu Pani firmy. Pracownicy i współpracownicy nie będą stronami umów z organizatorami kolonii/półkolonii.

Zamierza Pani zatrudniać pracowników i podejmować współpracę ze współpracownikami celem świadczenia usług opieki nad dziećmi i młodzieżą.

3)Czy podmiot (organizator kolonii i półkolonii) na rzecz którego wykonuje Pani usługę, objętą zakresem wniosku, świadczy usługi zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą, tj. usługę opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane:

a)w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005),

b)przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat?

Jeśli tak, to należy wskazać:

-jakie dokładnie i na czym polegające usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą zwolnione od podatku, świadczy organizator kolonii i półkolonii?

-na podstawie, którego z ww. podpunktów a), czy b) usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku? W przypadku wskazania, że z podpunktu a) należy dokonać dalszego uszczegółowienia usługi, poprzez podanie z jakich konkretnie przepisów (artykuł, ustęp, paragraf) i jakich ustaw wynikają formy i zasady wykonywania przez organizatora kolonii i półkolonii tych usług.

Odp. Nie jest Pani w stanie stwierdzić, czy i którzy z Pani kontrahentów organizujących kolonie i półkolonie będą korzystać ze zwolnienia wyświadczając swoje usługi. W ramach umowy pomiędzy Pani firmą a Pani zleceniodawcą zawarte będzie oświadczenie o organizacji kolonii i półkolonii w formie i na zasadach określonych w przepisach ustawy o systemie oświaty, której wymogi w ramach świadczonej przez Pani firmę usługi będzie Pani zobowiązana spełnić. Nie będzie świadczyła Pani swoich usług organizatorom kolonii i półkolonii dla dzieci poniżej 3 lat.

4)Czy świadczone usługi, objęte zakresem wniosku,na podstawie umowyzawartej z organizatorem kolonii i półkolonii, są ściśle związane z usługami opieki nad dziećmi i młodzieżą zwolnionymi od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy świadczonymi przez organizatora kolonii i półkolonii? Jeśli tak, to na czym ten ścisły związek polega?

Odp. Usługi, które zamierza Pani świadczyć są usługą opieki nad dziećmi i młodzieżą, którą organizatorzy nabywają od Pani celem dalszej odsprzedaży, tj. do odbiorców końcowych. Bez zapewnienia całodobowej opieki nad dziećmi niemożliwe jest zrealizowanie usługi, tj. organizacja letniego lub zimowego wypoczynku.

5)Czy świadczone usługi, objęte zakresem wniosku, na podstawie umowy zawartej z organizatorem kolonii i półkolonii, są niezbędne do wykonania usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy świadczonymi przez organizatora kolonii i półkolonii? Jeśli tak, to należy wskazać, na czym niezbędność ta polega?

Odp. Usługi, które zamierza Pani świadczyć są usługami opieki nad dziećmi i młodzieżą, którą organizatorzy nabywają od Pani celem dalszej odsprzedaży, tj. do odbiorców końcowych. Bez zapewnienia całodobowej opieki nad dziećmi niemożliwe jest zrealizowanie usługi, tj. organizacja letniego lub zimowego wypoczynku.

6)Czy głównym celem usług świadczonych przez Panią jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Panią, przez konkurencyjne wykonywanie tych usług w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku?

Odp. Nie.

Pytanie

Czy Wnioskodawca organizując usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą może skorzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) o podatku od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 lutego 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 361) o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku. Zwolnienie od podatku jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

a)w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,

b)przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

W świetle ww. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy należy stwierdzić, że jeżeli świadczone usługi będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy prawo oświatowe, to usługi opieki będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy VAT. Dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisów istotne jest spełnienie zawartych w tych przepisach warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe uregulowania odsyłają bezpośrednio do przepisów o systemie oświaty.

Przepisy ustawy o VAT nie zawierają definicji pojęcia „opieka”. W konsekwencji, w celu ustalenia znaczenia tego pojęcia należy odwołać się do języka potocznego. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, słowo to oznacza dbanie o kogoś, o coś (https://sjp.pwn.pl/szukaj/opieka.html).

Z kolei według Wielkiego Słownika Języka Polskiego, wspomniane pojęcie oznacza zajmowanie się jakąś osobą lub rzeczą w taki sposób, żeby było jej dobrze lub żeby była w dobrym stanie (https://wsjp.pl/haslo/podglad/3753/opieka).

Jednocześnie, przepisy ustawy o VAT nie precyzują tego, w jaki sposób należy rozumieć użyty w treści art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT zwrot „w formach i na zasadach”.

W konsekwencji, w celu ustalenia znaczenia tego wyrażenia należy posłużyć się wykładnią językową, która zgodnie z utrwalonym podejściem organów podatkowych (takie stanowisko zajęto m.in. w następujących interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: z 1 marca 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.220.2022.2.OK, z 9 listopada 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.339.2018.1.NL) i sądów administracyjnych jest najistotniejszą metodą wykładni przepisów prawa podatkowego.

Dodatkowo, w dalszej kolejności należy posłużyć się utrwalonym dorobkiem interpretacyjnym organów podatkowych, sądów administracyjnych oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, słowo „forma” oznacza m.in. „przejaw czegoś”. Z kolei zgodnie z Wielkim Słownikiem Języka Polskiego pojęcie to oznacza m.in. „jeden ze sposobów, w jakich występuje lub przejawia się jakaś rzecz lub zjawisko”.

Z kolei termin „zasada” według Słownika Języka Polskiego PWN to „podstawa funkcjonowania lub konstrukcji czegoś”, a zgodnie z Wielkim Słownikiem Języka Polskiego „sposób, zwyczaj postępowania uznany przez daną osobę lub dane środowisko za dobry i godny stosowania, obowiązujący” lub „prawo rządzące jakimiś procesami lub zjawiskami”.

Odnosząc powyższe uwagi do analizowanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT, użyty w treści wspomnianego przepisu termin „usługi (...) wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe” należy rozumieć jako przejawy aktywności, które są regulowane przez normy prawne wynikające z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2004 r. poz. 593, dalej: „ustawa o pomocy społecznej”), ustawy o systemie oświaty lub Prawa oświatowego.

Ustalenie znaczenia zwrotu „usługi (...) wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe” było również przedmiotem interpretacji podatkowych. Przykładowo, zgodnie z interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 marca 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.53.2022.2.ŻR, określone czynności należy uznać za wykonywane w formach i na zasadach określonych w przywołanych wyżej przepisach o ile spełniają one warunki wynikające z tych przepisów.

Jedną z form opieki nad dziećmi określonymi w ustawie o systemie oświaty, zgodnie z art. 92a ust. 1 tej ustawy, będzie wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.

Stosownie do art. 92c ust. 1 ustawy o systemie oświaty organizatorami wypoczynku mogą być:

1)szkoły i placówki,

2)przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy, tj. z dnia 11 października 2023 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 2211) o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

3)osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu:

a)niezarobkowym albo

b)zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Zgodnie z art. 92c ust. 2 ustawy o systemie oświaty organizator wypoczynku zapewnia:

1)[...],

2)kadrę wypoczynku, którą stanowią [...].

Pomimo faktu, że Wnioskodawca nie jest organizatorem kolonii to świadczone przez niego usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą realizowane za pomocą wyspecjalizowanej kadry w formie i na zasadach określonych ustawą o systemie oświaty wypoczynku (art. 92c ust. 2 pkt 2), tj.: opiekunowie spełniają warunki określone art. 92p ust. 1-6 wyżej wymienione ustawy, mają ukończone 18 lat, posiadają co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe oraz posiadają wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do realizowanych zajęć.

Bardzo ważnym aspektem opieki będą zajęcia profilaktyczne oraz psychoedukacja związana, między innymi, z zaburzeniami lękowymi wśród dzieci i młodzieży, uzależnieniami behawioralnymi, cyberprzemocą, uzależnieniem alkoholowym i narkotycznym, radzenie sobie ze stresem, autodestrukcją lub kształtowaniem umiejętności dzieci i młodzieży.

Wnioskodawca zobowiązuje się do zapewnienia, między innymi:

1)nadzoru i bezpieczeństwa – zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, ochrona przed potencjalnymi zagrożeniami, a także monitorowanie ich aktywności, aby zapobiegać wypadkom.

2)edukacji i rozwoju – w formach opieki nad dziećmi istotne jest także wsparcie rozwoju edukacyjnego. Dzieci uczestniczą w zabawach dydaktycznych, które pomagają dzieciom z zaburzeniami lękowymi wśród dzieci i młodzieży, uzależnieniami behawioralnymi, cyberprzemocą, uzależnieniem alkoholowym i narkotycznym, radzeniem sobie ze stresem.

3)wsparcia emocjonalnego i społecznego – opieka nad dziećmi obejmuje także aspekty społeczne i emocjonalne, takie jak uczenie dzieci, jak radzić sobie z emocjami, jak budować relacje z rówieśnikami oraz jak funkcjonować w grupie.

4)organizacji czasu – struktura dnia, w tym zaplanowane posiłki, czas na drzemki, czas wolny i zorganizowane zajęcia, jest kluczowa, by zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa i rytm dnia.

5)aktywności fizycznej – zapewnienie wystarczającej ilości aktywności fizycznej jest istotne dla prawidłowego rozwoju dziecka.

Wobec powyższego usługi świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowo spełniają przesłankę zwolnienia z VAT, ponieważ w swoim zakresie dotyczą opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz organizowane są w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zaznaczyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

a)w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005),

b)przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle ww. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy należy stwierdzić, że jeżeli świadczone usługi będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe, to usługi opieki będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisów istotne jest spełnienie zawartych w tych przepisach warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe uregulowania odsyłają bezpośrednio do przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.):

Ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.

Stosownie do art. 92c ust. 1 ustawy o systemie oświaty:

Organizatorami wypoczynku mogą być:

1) szkoły i placówki;

2) przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2211);

3) osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu:

a) niezarobkowym albo

b) zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Zgodnie z art. 92c ust. 2 ustawy o systemie oświaty:

Organizator wypoczynku zapewnia:

1) bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, w szczególności organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie spełniającym wymagania ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz warunki higieniczno-sanitarne, określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w przypadku wypoczynku z udziałem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej – organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie dostosowanym do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności uczestników wypoczynku;

2) kadrę wypoczynku, którą stanowią:

a) kierownik wypoczynku i wychowawcy wypoczynku spełniający warunki, o których mowa w art. 92p ust. 1-6; liczba wychowawców wypoczynku jest odpowiednia do liczby uczestników wypoczynku,

b) w zależności od programu wypoczynku i realizowanych zajęć – trenerzy i instruktorzy sportu, rekreacji, animacji kulturalno-oświatowej, lektorzy języka i inne osoby prowadzące zajęcia podczas wypoczynku, które spełniają następujące warunki:

- mają ukończone 18 lat,

- posiadają co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe,

- posiadają wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do realizowanych zajęć;

3) dostęp do opieki medycznej:

a) w ramach świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146) lub

b) na podstawie umowy zawartej z lekarzem, pielęgniarką lub ratownikiem medycznym;

4) program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności;

5) żywienie zgodne z zasadami higieny żywienia określonymi w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2023 r. poz. 1448);

6) bezpieczne korzystanie z wyznaczonego obszaru wodnego zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 714);

7) bezpieczne przebywanie w górach oraz na zorganizowanych terenach narciarskich zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1154).

Należy w tym miejscu zauważyć, że ww. ustawa nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.

W myśl art. 92d ust. 1 ustawy o systemie oświaty:

Organizator wypoczynku jest obowiązany zgłosić kuratorowi oświaty właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku zamiar zorganizowania wypoczynku, z zastrzeżeniem art. 92e ust. 1.

W świetle art. 92t pkt 1 ustawy o systemie oświaty:

Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia termin złożenia zgłoszenia wypoczynku, o którym mowa w art. 92d ust. 1, jego formę, dokumenty dołączane do zgłoszenia oraz wzór tego zgłoszenia, mając na uwadze potrzebę prawidłowego realizowania przez kuratora oświaty obowiązków związanych z umieszczeniem zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 452 ze zm.):

Organizator wypoczynku zgłasza kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku:

1) w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii letnich oraz wiosennej przerwy świątecznej – od dnia 1 marca w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą – nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku;

2) w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii zimowych oraz zimowej przerwy świątecznej – od dnia 1 października w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą – nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.

Natomiast w myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży:

W przypadkach uzasadnionych względami społecznymi organizator wypoczynku może zgłosić kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, nie później jednak niż na 7 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.)

W myśl art. 132 ust. 1 lit. h oraz lit. i ww. Dyrektywy:

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

h) świadczenie usług i dostawa towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie;

i) kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie;

Zgodnie z art. 13 część A ust. 1 pkt i) szóstej dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L z 2006 r. nr 221/9): ujednolicona podstawa wymiaru podatku:

Nie naruszając innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie zwalniają z podatku na warunkach, które określają w celu zapewnienia prawidłowego i prostego zastosowania takich zwolnień, jak również, aby zapobiec oszustwom podatkowym, unikaniu opodatkowania i nadużyciom edukacja dzieci i młodzieży, szkolnictwo powszechne i wyższe, szkolenia zawodowe lub zmiana kwalifikacji zawodowych łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, dokonywaną przez instytucje prawa publicznego, którym te zadania są powierzone lub przez inne organizacje określone przez zainteresowane Państwa Członkowskie jako mające podobne cele.

W analizowanej sprawie istotny jest wyrok TSUE w sprawie C-434/05 Horizon College. W sprawie tej Horizon College przekazywał niektórych spośród swoich nauczycieli do dyspozycji innych instytucji edukacyjnych, które przejmowały odpowiedzialność za działalność tych nauczycieli. W każdym przypadku przekazania zawierana była umowa pomiędzy Horizon College, nauczycielem i instytucją przejmującą. Zgodnie z postanowieniami takiej umowy instytucja przejmująca miała określać zadania delegowanego nauczyciela z uwzględnieniem okresu przekazania i funkcji, jakie nauczyciel ten pełnił w Horizon College. Instytucja przejmująca zobowiązana była ponadto do ponoszenia kosztów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w okresie, w którym nauczyciel pozostawał do jej dyspozycji. Wynagrodzenie nauczyciela w dalszym ciągu płacone było przez Horizon College. Instytucja przejmująca zobowiązana była do zwrotu kosztów tego wynagrodzenia, bez dodatkowej prowizji. Horizon College nie doliczał do tych kwot podatku VAT.

W wyroku tym TSUE stwierdził:

— „(…) na pierwsze pytanie rozpatrywane łącznie z pytaniem trzecim należy odpowiedzieć, że art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy należy interpretować w ten sposób, iż zawarte w tym przepisie pojęcia »edukacji dzieci i młodzieży, szkolnictwa powszechnego i wyższego, szkoleń zawodowych lub zmiany kwalifikacji zawodowych« nie obejmują odpłatnego udostępniania nauczyciela instytucji edukacyjnej w rozumieniu tego przepisu, w której nauczyciel ten tymczasowo prowadzi nauczanie w ramach jej zakresu odpowiedzialności, nawet jeśli instytucja, która udostępnia nauczyciela, sama jest podmiotem prawa publicznego mającym cele edukacyjne lub innym podmiotem określonym przez dane państwo członkowskie jako mający podobne cele”,

— „(…) na pytania drugie i trzecie, rozpatrywane łącznie, należy odpowiedzieć, że art. 13 część A ust. 1 lit. i) w związku z art. 13 część A ust. 2, szóstej dyrektywy należy interpretować w ten sposób, iż odpłatne udostępnianie nauczyciela instytucji edukacyjnej, w której nauczyciel ten tymczasowo prowadzi nauczanie w ramach jej zakresu odpowiedzialności, może stanowić czynność zwolnioną od podatku VAT, jako świadczenie usług »ściśle związanych« z działalnością edukacyjną w rozumieniu tego przepisu, jeśli jest ono środkiem do lepszego korzystania z nauczania traktowanego jako świadczenie główne, o ile jednak sąd krajowy stwierdzi spełnienie następujących warunków:

- zarówno to świadczenie główne, jak i ściśle z nim związane udostępnienie nauczyciela dokonywane są przez podmioty, o których mowa w przywołanym art. 13 część A ust. 1 lit. i), z uwzględnieniem ewentualnych warunków, jakie dane państwo członkowskie mogło wprowadzić na podstawie ust. 2 lit. a) tego przepisu,

- omawiane świadczenie — polegające na udostępnieniu nauczyciela — ma taki charakter lub taką jakość, że bez odwołania się do tej usługi nie byłoby gwarancji, iż nauczanie prowadzone przez instytucję przejmującą, czyli nauczanie, z którego korzystają jej uczniowie lub studenci, miałoby równoważną wartość, oraz

- udostępnienie nauczyciela nie ma głównie na celu osiągnięcia dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT.”

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się Pani między innymi opieką nad dziećmi i młodzieżą. Zamierza Pani świadczyć usługi opieki nad dziećmi przebywającymi na zorganizowanych koloniach i półkoloniach. Opieka będzie odbywała się w trybie stacjonarnym na organizowanych przez Pani kontrahentów koloniach i półkoloniach. Nie jest Pani organizatorem kolonii, świadczyć będzie Pani jedynie na zlecenie organizatorów kolonii i półkolonii usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą, którzy to są odbiorcami końcowymi Pani usług. Przykładowy sposób w jaki świadczy Pani usługi można przedstawić następująco: zawiera Pani umowę na opiekę nad dziećmi z organizatorem kolonii lub półkolonii. Zleca Pani swoim wykwalifikowanym pracownikom oraz współpracownikom organizowanie zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych, organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dziećmi i młodzieży, organizowanie aktywnych form wypoczynku oraz zapewnienie opieki nad dziećmi i młodzieżą – uczestnikami kolonii i półkolonii. Obecnie prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie szkoleń dla administracji publicznej i placówek oświatowych oraz usług wspierających edukację. Zamierza Pani prowadzić działalność gospodarczą w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, między innymi, podczas kolonii i półkolonii organizowanych zarówno przez jednostki administracji publicznej jak i przez inne firmy, gdzie dla tych instytucji będzie Pani podwykonawcą usług w zakresie tejże opieki. Zamierzona działalność gospodarcza będzie polegała na zapewnieniu opieki kadry pedagogicznej prowadzącej zajęcia profilaktyczne, psychoedukację, wycieczki związane z tematyką wypoczynku, zajęcia programowe, a także wycieczki związane z tematyką kolonii/półkolonii oraz w opiekę lekarską lub pielęgniarki. Przedmiotem umowy zawartej pomiędzy Pani działalnością a kontrahentami będzie odpłatne zobowiązanie się do zapewnienia opieki nad dziećmi i młodzieżą na koloniach i półkoloniach organizowanych przez Pani kontrahentów, w tym na prowadzeniu całodobowej opieki nad dziećmi, organizacji zajęć profilaktycznych i psychoedukacjach, organizacji wycieczek związanych z tematyką kolonii zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawie o systemie oświaty oraz w opiekę lekarską lub pielęgniarki. Pracownicy i współpracownicy nie będą wypożyczani/udostępniani organizatorom kolonii/półkolonii, będą natomiast działać w imieniu Pani firmy. Pracownicy i współpracownicy nie będą stronami umów z organizatorami kolonii/półkolonii. Zamierza Pani zatrudniać pracowników i podejmować współpracę ze współpracownikami celem świadczenia usług opieki nad dziećmi i młodzieżą. Nie jest Pani w stanie stwierdzić, czy i którzy z Pani kontrahentów organizujących kolonie i półkolonie będą korzystać ze zwolnienia wyświadczając swoje usługi. W ramach umowy pomiędzy Pani firmą a Pani zleceniodawcą zawarte będzie oświadczenie o organizacji kolonii i półkolonii w formie i na zasadach określonych w przepisach ustawy o systemie oświaty, której wymogi w ramach świadczonej przez Pani firmę usługi będzie Pani zobowiązana spełnić. Nie będzie świadczyła Pani swoich usług organizatorom kolonii i półkolonii dla dzieci poniżej 3 lat. Usługi, które zamierza Pani świadczyć są usługami opieki nad dziećmi i młodzieżą, którą organizatorzy nabywają ode mnie celem dalszej odsprzedaży, tj. do odbiorców końcowych. Bez zapewnienia całodobowej opieki nad dziećmi niemożliwe jest zrealizowanie usługi, tj. organizacja letniego lub zimowego wypoczynku.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy organizując usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą może Pani skorzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

W tym miejscu podkreślić należy, że nie jest Pani organizatorem kolonii, świadczyć będzie Pani jedynie na zlecenie organizatorów kolonii i półkolonii usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą, którzy to są odbiorcami końcowymi Pani usług. Jak wskazała Pani w opisie sprawy, przedmiotem umowy zawartej pomiędzy Panią a kontrahentami będzie odpłatne zobowiązanie się do zapewnienia opieki nad dziećmi i młodzieżą na koloniach i półkoloniach organizowanych przez Pani kontrahentów, w tym na prowadzeniu całodobowej opieki nad dziećmi, organizacji zajęć profilaktycznych i psychoedukacjach, organizacji wycieczek związanych z tematyką kolonii zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o systemie oświaty oraz w opiekę lekarską lub pielęgniarki. Ponadto, Pani pracownicy i współpracownicy nie będą stronami umów z organizatorami kolonii/półkolonii.

Zatem należy uznać, że nie świadczy Pani na rzecz kontrahenta/organizatora kolonii i półkolonii zwolnionych od podatku VAT usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, a charakter świadczonych przez Panią usług na rzecz kontrahenta/organizatora jednoznacznie wskazuje, że będą to usługi zobowiązujące Panią do zapewnienia opieki nad dziećmi i młodzieżą.

W konsekwencji, nie ma Pani prawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy dla świadczonych na rzecz kontrahentów bądź organizatorów kolonii i półkolonii usług zobowiązujących Panią do zapewnienia opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Nie przysługuje Pani również zwolnienie od podatku VAT przewidziane dla dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi określonymi w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. Zwolnienie to dotyczy bowiem tylko świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Ponadto w świetle art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienie nie może mieć zastosowania, gdyż głównym celem świadczenia w przedmiotowej sprawie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W powołanym wyżej wyroku w sprawie C-434/05 Horizon College, TSUE wskazał jak należy rozumieć świadczenie usług „ściśle związanych” z działalnością edukacyjną, stwierdzając m.in., że udostępnienie nauczyciela nie może mieć głównie na celu osiągnięcia dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT. TSUE wskazał, że:

Na gruncie sporu toczącego się przed sądem krajowym do niego należy określenie, czy głównym celem udostępniania przez Horizon College niektórych spośród swoich nauczycieli innym instytucjom edukacyjnym jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT, jak na przykład agencji pośrednictwa pracy. W tym zakresie okoliczność, że instytucja udostępniająca nauczycieli otrzymuje wynagrodzenie równe temu, które płaci oddelegowanym nauczycielom, sama w sobie nie jest wystarczająca do ustalenia, że transakcja ta nie ma na celu osiągniecie dodatkowego dochodu.

Korzystając z tych wskazówek, w analizowanej sprawie stwierdzić należy, że świadczone przez Panią usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT jako usługi ściśle związane z usługami opieki nad dziećmi i młodzieżą.

W analizowanej sprawie, nie jest Pani organizatorem kolonii/półkolonii. Zakres świadczonych przez Panią usług obejmował będzie zobowiązanie się do zapewnienia opieki nad dziećmi i młodzieżą na koloniach i półkoloniach organizowanych przez Pani kontrahentów.

Zatem, świadczenie przez Panią usług zwolnionych w opisanym schemacie stanowiłoby konkurencję w stosunku do działalności innych podmiotów tym samym, wyklucza to zastosowanie zwolnienia od podatku w tym przypadku.

W związku z powyższym świadczone przez Panią usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT również jako usługi ściśle związane z usługą podstawową na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy. W analizowanej sprawie nie został spełniony warunek umożliwiający zastosowanie zwolnienia, gdyż – wbrew temu co zostało wskazane przez Panią w uzupełnieniu wniosku – celem świadczenia przez Panią usług jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do innych podatników niekorzystających z tego zwolnienia.

Podsumowując stwierdzam, że nie ma Pani prawa do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy dla świadczonych na rzecz kontrahentów bądź organizatorów kolonii i półkolonii usług zobowiązujących Panią do zapewnienia opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Tym samym, Pani stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, zauważyć należy, że w myśl art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego.

W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych:

-z 1 marca 2022 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.220.2022.2.OK oraz z 9 listopada 2018 r. sygn. 0111-KDIB1-1.4010.339.2018.1.NL – należy wskazać, że dotyczą one podatku dochodowego od osób prawnych,

-z 21 marca 2022 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.53.2022.2.ŻR dotyczy ona podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług polegających na organizacji ferii letnich i zimowych w formie półkolonii. Jednakże Wnioskodawca w tej sprawie występuje jako organizator tego wypoczynku.

Zatem, interpretacje te zostały wydane w indywidualnej sprawie osadzonej w odmiennym stanie faktycznym. W związku z powyższym wskazane przez Panią interpretacje nie mogą mieć wpływu na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).