Możliwość opodatkowania sprzedaży używanych towarów (sprzęt fotograficzny i akcesoria fotograficzne) przy zastosowaniu procedury VAT-marża. - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.558.2024.1.EW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.558.2024.1.EW

Temat interpretacji

Możliwość opodatkowania sprzedaży używanych towarów (sprzęt fotograficzny i akcesoria fotograficzne) przy zastosowaniu procedury VAT-marża.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania sprzedaży używanych towarów (sprzęt fotograficzny i akcesoria fotograficzne) przy zastosowaniu procedury VAT-marża.

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (NIP: (…)) w formie Spółki cywilnej w przeważającym zakresie PKD 47.91.Z (sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet). Asortyment stanowią rzeczy używane (sprzęt fotograficzny) oraz akcesoria fotograficzne (przy czym niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie towarów stanowiących towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług – dalej: Ustawa o VAT).

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje m.in. zakupu towarów używanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej poprzez:

·opcja 1 – portale internetowe (takich jak (...)) lub komunikatory internetowe (takie jak (...));

·opcja 2 – bezpośrednio (zarówno w Polsce, jak i za granicą) na różnego rodzaju targowiskach, targach staroci, tzw. „pchlich targach”, etc.

Towary zakupione w przedstawiony powyżej sposób będą podlegać dalszej odsprzedaży jako towar handlowy. Ponieważ osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, a dodatkowo Wnioskodawca nie ma możliwości wymagać takich dokumentów od osób fizycznych (co ze względów organizacyjnych jest skomplikowane i wręcz niemożliwe), Wnioskodawca nie będzie w zdecydowanej większości przypadków posiadać dokumentów sporządzonych i podpisanych przez takie osoby.

W konsekwencji, mając na uwadze, iż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej/niebędące podatnikami podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej – nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, Wnioskodawca nie będzie w stanie uzyskać dokumentów na zakup towarów, a także nie uzyska danych sprzedawcy.

W celu rzetelnego prowadzenia księgi, Wnioskodawca zamierza dokumentować zakupy od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej samodzielnie sporządzonym dowodem wewnętrznym.

Tak sporządzone dokumenty wewnętrzne nie będą zawierać danych personalnych sprzedającego, a jedynie:

·opis przedmiotu zakupu,

·kwotę zakupu,

·datę zakupu,

·miejsce zakupu,

·opis stanu fizycznego towaru.

Powyższe, w zależności od przypadku sporządzane będą na podstawie posiadanej przez Wnioskodawcę dokumentacji dodatkowej, tj. odpowiednio:

a)w przypadku opcji 1:

·korespondencji ze sprzedającym,

·potwierdzenia dokonania płatności oraz

·– w przypadku zakupu poprzez portale internetowe – również ogłoszenie sprzedaży zawierające: opis, cenę oraz zdjęcie przedmiotu;

b)w przypadku opcji 2 (gdzie płatność dokonywana jest zasadniczo w gotówce i wypłacana osobom indywidualnym niedziałającym w charakterze podatnika VAT ani osobom prowadzącym działalność gospodarczą a sprzedającym rzeczy prywatne), a tym samym Wnioskodawca nie będzie posiadał potwierdzenia płatności, Wnioskodawca będzie w posiadaniu:

·zdjęcia nabytego towaru wykonanego w dniu nabycia,

·opisu stanowiska na którym dokonano nabycia (ew. numer stoiska/stanowiska);

·dokument wewnętrzny (KW) z określoną kwotą wybraną z kasy Spółki i przekazaną sprzedającemu.

W związku z rejestracją jako podatnika podatku od towarów i usług, Wnioskodawca wnosi o wydanie wiążącej informacji stawkowej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości opodatkowania sprzedaży używanych towarów zakupionych od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, w ramach procedury VAT marża.

Pytania

1.Czy w przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług bądź osób nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z brakiem możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych i udokumentowaniem zakupów przez Wnioskodawcę dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy zgodnie z opcją 1, Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania sprzedaży na zasadach VAT-marża?

2.Czy w przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług bądź osób nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z brakiem możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych i udokumentowaniem zakupów przez Wnioskodawcę dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy zgodnie z opcją 2, Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania sprzedaży na zasadach VAT-marża?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług bądź osób nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z brakiem możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych i udokumentowaniem zakupów przez Wnioskodawcę dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy, Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania sprzedaży na zasadach VAT-marża zarówno w przypadku zakupów dokonywanych zgodnie z opcją 1 (portale internetowe), jak również z opcją 2 (targowiska).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2023. 1570 t. j. z późn. zm. zwanej dalej „ustawą o VAT”) „Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju”.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT: „Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...)”.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o VAT: „Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii”.

Stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy o VAT: „Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika”.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT-marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym: „Przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112)”.

Stosownie do treści art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT: „Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7”.

Natomiast na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT: „Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika”.

Ponadto, zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy o VAT: „Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach”.

Artykuł 120 ustawy o VAT przewiduje odstępstwa od zasad ogólnych opodatkowania podatkiem VAT. Dotyczy on opodatkowania podatników prowadzących działalność w zakresie handlu dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi, antykami oraz towarami używanymi. Ten sposób opodatkowania został wprowadzony z uwagi na to, że w przypadku nabywania towarów od osób fizycznych, bądź w inny sposób, bez wyodrębnionego podatku przy nabyciu nie wystąpi podatek do odliczenia. Z kolei przy sprzedaży tych przedmiotów, podstawą opodatkowania byłaby cała cena sprzedaży.

Przepisy ustawy o VAT (w tym szeroko przytoczone powyżej) przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Zaznaczyć należy, że dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze marży ważny jest nie tylko rodzaj towaru, który może zostać objęty tą procedurą, ale również to, od kogo ten towar został kupiony.

Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 ustawy o VAT.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy o VAT, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży.

Wskazać należy, że dyspozycja przepisu art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT nie uzależnia zastosowania procedury VAT-marża od podania danych personalnych osób fizycznych (nie podatników podatku VAT). Gdyby ustawodawca warunkował możliwość stosowania procedury VAT marża od udokumentowania zakupów od osób fizycznych, wskazałby to wyraźnie w treści art. 120 ustawy o VAT.

Jednocześnie zauważyć należy, że wymagane jest od podatnika prowadzenie rzetelnej ewidencji zawierającej w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w powołanych wyżej przepisach. Wystarczające powinno być zatem prowadzenie ewidencji zakupu nabywanych towarów używanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie której możliwe będzie określenie kwoty marży.

Udowodnienie zakupu towarów używanych od osób fizycznych nie ma odzwierciedlania w wykładni literalnej i brzmieniu art. 120 ust. 10 ustawy o VAT. Ustawa ta wymienia bowiem 5 stanów faktycznych (źródeł zakupu) towarów od podmiotów, od których zakup uprawnia do zastosowania procedury szczególnej opodatkowania. W tym kontekście zauważyć należy, że jedynie wobec zakupu towarów od podmiotu będącego podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 120 ust. 10 pkt 5 ustawy o VAT), stosującego do danej sprzedaży również opodatkowanie VAT marżą, ustawodawca nakazuje zgromadzenie dokumentów potwierdzających jednoznacznie nabycie towarów na tych zasadach (art. 120 ust. 10 pkt 5 ustawy o VAT). W konsekwencji, jedynie pozostałe cztery przypadki nie wymagają żadnego „jednoznacznego udokumentowania” zakupu.

W związku z powyższym, w celu rzetelnego prowadzenia księgi, wystarczające powinno być dokumentowanie zakupów od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej samodzielnie sporządzonym dowodem wewnętrznym. Tak sporządzone dokumenty wewnętrzne mogą nie zawierać danych personalnych sprzedającego, a wystarczające powinno być zapewnienie opisu przedmiotu zakupu, kwotę zakupu, datę zakupu, miejsce zakupu, opis stanu fizycznego towaru. Powyższe, w zależności od przypadku, sporządzane powinno być na podstawie posiadanej przez Wnioskodawcę:

·opcja 1 korespondencji ze sprzedającym, potwierdzenia dokonania płatności a w przypadku zakupu poprzez portale internetowe ogłoszenie sprzedaży zawierające opis, cenę oraz zdjęcie przedmiotu lub

·tak jak ma to miejsce w przypadku gotówkowych zakupów dokonywanych na targowiskach (opcja 2): zdjęcia nabytego towaru wykonanego w dniu nabycia, opisu stanowiska na którym dokonano zakupu (ew. numer stoiska/stanowiska), dokumentu wewnętrznego (KW) z określoną kwotą wybraną z kasy Spółki i przekazaną sprzedającemu.

Podsumowując, w przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, jak również nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług:

·brak możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych, nie stoi na przeszkodzie możliwości skorzystania z procedury szczególnej i opodatkowania sprzedaży takich towarów na zasadach opodatkowania marży.

·dokumentowanie zakupów przez Wnioskodawcę dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy (zarówno w opcji 1 jak i opcji 2), będzie uprawniało Wnioskodawcę do opodatkowania sprzedaży na zasadach VAT-marża.

Potwierdzenie powyższego stanowiska znajduje odzwierciedlenie w interpretacjach podatkowych, w tym:

·        interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 lipca 2023 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.362.2023.1.AMA);

·     interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 października 2023 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.466.2023.2.PRM);

·interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 marca 2024 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.67.2024.1.KL).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT-marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).

W myśl art. 120 ust. 4 ustawy:

W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do treści art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

Natomiast na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Ponadto, zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Zaznaczyć należy, że dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze marży ważny jest nie tylko rodzaj towaru, który może zostać objęty tą procedurą, ale również to, od kogo ten towar został kupiony. Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 ustawy.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w formie Spółki cywilnej w przeważającym zakresie PKD 47.91.Z (sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet). Asortyment stanowią rzeczy używane (sprzęt fotograficzny) oraz akcesoria fotograficzne, przy czym niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie towarów stanowiących towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności dokonują Państwo m.in. zakupu towarów używanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej poprzez:

·opcja 1 – portale internetowe (takich jak (...)) lub komunikatory internetowe (takie jak (...));

·opcja 2 – bezpośrednio (zarówno w Polsce, jak i za granicą) na różnego rodzaju targowiskach, targach staroci, tzw. „pchlich targach”, etc.

Towary zakupione w przedstawiony powyżej sposób będą podlegać dalszej odsprzedaży jako towar handlowy.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy w przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług bądź osób nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z brakiem możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych i udokumentowaniem przez Państwa zakupów dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy, zarówno w opcji 1 jak i 2, będą Państwo uprawnieni do opodatkowania sprzedaży na zasadach VAT-marża.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wskazać, że szczególna procedura dotyczy tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów i w celu ich odsprzedaży.

Jak wynika z opisu sprawy, nabywają Państwo towary używane spełniające definicję towarów używanych według art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy. Towary zakupione od osób fizycznych będą podlegały dalszej odsprzedaży jako towar handlowy. Wskazać należy, że skoro zamierzają Państwo nabywać używane towary od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to oznacza, że będą Państwo nabywać ww. towary od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania wszystkiego, co stanowi zapłatę. Jednocześnie zauważyć należy, że wymagane jest od podatnika prowadzenie rzetelnej ewidencji zawierającej w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w powołanych wyżej przepisach.

Jak Państwo wskazali, w celu rzetelnego prowadzenia księgi, zamierzają Państwo dokumentować zakupy od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, samodzielnie sporządzonym dowodem wewnętrznym. Ponieważ osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, a dodatkowo nie mają Państwo możliwości wymagać takich dokumentów od osób fizycznych, w zdecydowanej większości przypadków nie będą Państwo posiadać dokumentów sporządzonych i podpisanych przez takie osoby. Sporządzone dokumenty wewnętrzne nie będą zawierać danych personalnych sprzedającego, a jedynie opis przedmiotu zakupu, kwotę zakupu, datę zakupu, miejsce zakupu, opis stanu fizycznego towaru. Powyższe, w zależności od przypadku sporządzane będą na podstawie posiadanej przez Państwa dokumentacji dodatkowej, tj. odpowiednio:

a)w przypadku opcji 1:

·korespondencji ze sprzedającym,

·potwierdzenia dokonania płatności oraz

·– w przypadku zakupu poprzez portale internetowe – również ogłoszenie sprzedaży zawierające: opis, cenę oraz zdjęcie przedmiotu;

b)w przypadku opcji 2 (gdzie płatność dokonywana jest zasadniczo w gotówce i wypłacana osobom indywidualnym niedziałającym w charakterze podatnika VAT ani osobom prowadzącym działalność gospodarczą a sprzedającym rzeczy prywatne) a tym samym Wnioskodawca nie będzie posiadał potwierdzenia płatności, Wnioskodawca będzie w posiadaniu:

·zdjęcia nabytego towaru wykonanego w dniu nabycia,

·opisu stanowiska na którym dokonano nabycia (ew. numer stoiska/stanowiska);

·dokument wewnętrzny (KW) z określoną kwotą wybraną z kasy Spółki i przekazaną sprzedającemu.

Wobec powyższego, skoro będą Państwo prowadzić ewidencję zakupu nabywanych towarów od osób fizycznych, to będą Państwo mogli określić kwotę marży. Tym samym, do sprzedaży używanych towarów zakupionych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niewystawiających dokumentów sprzedaży, będą Państwo mogli stosować procedurę VAT-marża.

Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że dokonując sprzedaży towarów używanych (sprzęt fotograficzny i akcesoria fotograficzne), stanowiących towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, nabytych od podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy w celu ich dalszej odsprzedaży oraz znając cenę nabycia używanych towarów, będą Państwo mieli prawo do zastosowania szczególnej procedury zawartej w art. 120 ust. 4 ustawy.

Podsumowując, w przypadku nabycia przez Państwa towarów używanych (sprzęt fotograficzny i akcesoria fotograficzne) od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług bądź osób nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy, zarówno w opcji 1 jak i 2 i udokumentowaniem zakupów przez Państwa dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy ale na podstawie których będą Państwo mogli określić kwotę marży, będą Państwo uprawnieni do opodatkowania sprzedaży na zasadach VAT-marża, określonej w art. 120 ust. 4 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto należy wskazać, że Państwa sformułowanie zawarte w opisie sprawy „(…) wnoszę o wydanie wiążącej informacji stawkowej interpretacji indywidualnej (…)”, z uwagi na to, że wniosek dotyczy sprzedaży towarów używanych na zasadach procedury VAT-marża, uznano za oczywistą omyłkę pisarską.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).