Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.162.2024.1.KL
Temat interpretacji
Uznanie, że dostawy X z Polski do Niemiec będą stanowiły wewnątrzwspólnotową dostawę towarów opodatkowaną stawką VAT 0%.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że dostawy X z Polski do Niemiec będą stanowiły wewnątrzwspólnotową dostawę towarów opodatkowaną stawką VAT 0%.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca – C sp. z o.o. (dalej: „C ”) jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce, zarejestrowanym także dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Wnioskodawca jest częścią grupy kapitałowej A (dalej: „Grupa”). Jedynym udziałowcem Wnioskodawcy, posiadającym w nim 100% udziałów, jest B (dalej: „B”), Spółka prawa niemieckiego z siedzibą w Niemczech (…). B nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.
Przedmiotem działalności C są przede wszystkim produkcja (…). Wyprodukowane przez C towary stanowią przedmiot dostawy na rzecz B. W związku z rozważanym scenariuszem objęcia (…), stanowiących kluczowy element montażu X do pojazdów (…), dostarczanych przez C na rzecz B, intencją C jest potwierdzenie, iż przedmiotowa dostawa X będzie stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (dalej również jako: „WDT”).
Schemat dostaw X wygląda następująco:
1)Przepływ X z Polski do Niemiec:
a)X po etapie produkcji w Polsce, są transportowane bezpośrednio do D w Niemczech obsługiwanego przez podmiot trzeci na zlecenie B;
b)do transakcji stosowane są warunki dostaw INCOTERMS FCA (ang. Free Carrier);
c)B decyduje o wyborze przewoźnika, z którym została podjęta współpraca w zakresie transportu;
d)B ponosi koszty transportu z Polski do Niemiec, w ramach zawartej z przewoźnikiem umowy na transport;
e)niezależnie od przyjętych warunków dostawy INCOTERMS FCA, C w znaczącym stopniu jest zaangażowana w proces organizacji transportu. C zatrudnia polskiego dostawcę usług logistycznych, który działając na jego rzecz zajmuje się przygotowywaniem X do transportu, w tym (…), a dodatkowo także tworzeniem zleceń i wprowadzaniem danych X w systemach B;
f)X są transportowane z Polski do Niemiec w (…);
g)prawo do rozporządzania X jak właściciel, (…);
h)dokumentacja towarzysząca transportowi X z terytorium Polski na terytorium Niemiec wskazuje m.in.:
(…).
2)W powyższym schemacie, schemat fakturowania jest następujący:
a)C wystawia fakturę na B;
b)faktura zawiera polski numer VAT C oraz niemiecki numer VAT B (dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, z przedrostkiem DE).
3)Dalsza dostawa X:
a)po dostarczeniu X do ich miejsca przeznaczenia w D w Niemczech, obsługą logistyczną X zajmuje się działający na rzecz B niemiecki dostawca usług logistycznych. W szczególności jego rolą jest:
(…);
b)powyższe czynności, którym są poddawane X, zgodnie z założeniami trwają maksymalnie do 3 dni, licząc od dnia, w którym X dotrą do D w Niemczech;
c)następnie, po wykonaniu powyżej opisanych czynności, X są transportowanie z Niemiec do kontrahentów spoza UE, w ramach transakcji sprzedaży pomiędzy B oraz jego kontrahentem;
d)faktury od B na rzez odbiorcy końcowego spoza UE są rozliczane jako eksport opodatkowany stawką 0% w Niemczech, pod niemieckim numerem NIP B. Faktura ta zostaje wystawiona przez B dopiero, gdy X fizycznie znajdują się w Niemczech;
e)C nie jest w żaden sposób zaangażowany w transakcję pomiędzy B a jego kontrahentem spoza UE, w szczególności C nie jest zaangażowany w odprawę celną X w Niemczech;
f)co do zasady, w momencie rozpoczęcia transportu X z Polski do Niemiec, C wie do jakiego kraju trafią wysyłane X, gdyż są one zabezpieczane i pakowane na podstawie indywidualnych warunków oraz potrzeb klienta końcowego. Niezależnie jednak, w trakcie całego procesu transportu, a zwłaszcza gdy X są fizycznie zlokalizowane w D w Niemczech, B ma prawo (np. z uwagi na zmianę okoliczności) do zmiany warunków dostawy, w tym zmiany klienta końcowego, a tym samym fizycznego przepływu X – na co C nie ma już wpływu;
g)powyższe wynika z faktu, iż w pierwszej kolejności to B otrzymuje zamówienia z różnych krajów spoza UE i dopiero na ich podstawie przygotowuje oraz przedkłada C jedno zbiorcze zamówienie, które zawiera kumulatywne wartości na podstawie uprzednio złożonych bezpośrednio do B zamówień. B wskazuje na zamówieniu D w Niemczech jako miejsce przeznaczenia X, które C będzie zobowiązany do wyprodukowania. Dalsza dystrybucja i transport X do odbiorców z Niemiec poza UE jest realizowana przez niezależny podmiot, bez zaangażowania Wnioskodawcy;
h)co istotne, B ma stały dostęp do X obsługiwanych przez działającego na jego rzecz niemieckiego dostawcy usług logistycznych. W żadnym momencie prawo własności X nie przechodzi na żaden zewnętrzny podmiot. B ma prawo do kontroli zarówno świadczonych na jego rzecz usług, jak również kontroli samych przechowywanych X;
i)co do zasady, transport z Polski do Niemiec oraz transport z Niemiec do krajów spoza UE jest odpowiedzialny jeden podmiot (firma spedycyjna), jednak jego rola i funkcje wobec każdego transportu są określane w dwóch oddzielnych umowach oraz dwóch oddzielnych zamówieniach;
j)co do zasady, dostawcy usług logistycznych (zarówno polski – działający na rzecz C , jak i niemiecki – działający na rzecz B), nie są zaangażowani jako przewoźnicy w transportach ani pomiędzy Jaworem a D w Niemczech, ani na dalszym etapie pomiędzy wspomnianym Centrum a ostatecznym klientem z kraju spoza UE. Gdyby jednak taka sytuacja miała miejsce, świadczone usługi transportu oraz jego obsługi są na podstawie odrębnych umów;
k)zasadniczo w ramach schematu są dwa oddzielne zlecenia:
-zlecenie transportowe I (…) i
-zlecenie transportowe II (…)
oraz dwa oddzielne dokumenty transportowe/dowody, tj.:
-dokument przewozowy/ dowód I (…) i
-dokument przewozowy/ dowód II (…).
4)Uszlachetnianie czynne – zdarzenie przyszłe
Na potrzeby wyprodukowania X, C dokonuje zakupu określonych towarów, tj. (…), tj. państwie trzecim w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy VAT (…). Zgodnie z zakładanym scenariuszem, (…) będą objęte przez C procedurą celną, w ramach której agencja celna działająca w imieniu i na rzecz C :
(…).
Celem złożonego wniosku jest potwierdzenie, czy w przypadku realizacji zdarzenia przyszłego, w którym:
(…);
przy zachowaniu pozostałych elementów przedstawionego wyżej stanu faktycznego, dokonana dostawa X będzie stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu stawką 0% VAT.
Pytania
1.Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, dostawa X, obejmujących (…), będzie stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów?
2.W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 – czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, dostawa X, obejmujących (…), będzie podlegać opodatkowaniu stawką 0% VAT, przy założeniu spełnienia warunków przewidzianych w Ustawie VAT do zastosowania stawki 0% VAT w ramach transakcji WDT, w szczególności zakładając, iż Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie posiadał dowody, że X obejmujące (…) zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do Niemiec?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
Zdaniem C , dostawa X, obejmujących (…), będzie stanowiła dla C wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Ad 2.
Zdaniem C , dostawa X obejmujących (...), będzie stanowiła dla C wewnątrzwspólnotową dostawę towarów opodatkowaną podatkiem VAT według stawki 0%, przy założeniu spełnienia warunków przewidzianych w Ustawie VAT do zastosowania stawki 0% VAT w ramach transakcji WDT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Uzasadnienie do pytania nr 1
Zgodnie z art. 2 pkt 6 Ustawy VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 Ustawy VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 13 ust. 1 Ustawy VAT, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Zgodnie z art. 13 ust. 2 Ustawy VAT, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1)podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby na transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2)osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającym w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionym w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodne z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą specjalną lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4)podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczypospolita państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Zgodnie z art. 13 ust. 6 Ustawy VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Podkreślenia w niniejszym miejscu wymaga, iż Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej („DKIS”), w interpretacji indywidualnej z 2019 r potwierdził stanowisko C, zgodnie z którym realizowane przez C dostawy (…) na rzecz B stanowią wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w myśl przepisów ustawy o VAT.
Zaznaczenia wymaga, iż realizowana przez C na rzecz B dostawa X ma miejsce na tle analogicznego stanu faktycznego jak wskazany w ww. interpretacji (jako zdarzenie przyszłe) oraz w złożonym wniosku.
W przywołanej interpretacji DKIS potwierdził, iż dokonywana dostawa przez C (Polska) do B (Niemcy) stanowi (będzie stanowić) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, biorąc pod uwagę, że:
1)C jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce, zarejestrowanym dla celów transakcji
wewnątrzwspólnotowych;
2)towary są dostarczane na rzecz B, tj. spółki zarejestrowanej w Niemczech jako podatnik podatku od wartości dodanej;
3)dostawy są realizowane na warunkach Incoterms FCA, a tym samym prawo dysponowania X jak właściciel przechodzi na B w Polsce;
4)C jest czynnym podatnikiem VAT, z kolei B jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego (Niemiec), innym niż terytorium kraju.
Mając na uwadze powyższe, celem złożonego wniosku o interpretację jest potwierdzenie, czy dokonywana dostawa X, obejmujących (...), będzie stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zdaniem Wnioskodawcy, Ustawa VAT w tym przypadku precyzyjnie wskazuje na przesłanki skutkujące zakwalifikowaniem danej transakcji jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 13 ust. 1 – „przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (…) rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8”. W ślad za tą definicją, zdaniem Wnioskodawcy:
·X spełniają definicję „towarów” określoną w 2 pkt 6 Ustawy VAT;
·Transakcja sprzedaży X będzie polegała na fizycznym wywozie tych towarów i wywóz ten będzie odbywał się z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej (Niemcy). W tym zakresie C wskazuje na stanowisko DKIS wyrażone m.in. w interpretacji z 2024 r., , w której to organ stwierdził, iż „Zatem gdy następuje wywóz towarów z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej w wyniku dokonania dostawy towarów z ustalonym nabywcą, tj. przeniesienia na konkretny podmiot prawa do dysponowania wywożonym towarem jak właściciel, co do zasady, zachodzi wówczas transakcja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie”.
·Wywóz X będzie odbywał się w wykonaniu odpłatnej dostawy towarów, stanowiącej czynność określoną w art. 7 Ustawy VAT.
Skoro zatem spełniona jest dyspozycja art. 13 ust. 1 w zw. z art. 13 ust. 2 w zw. z art. 13 ust. 6 Ustawy, to transakcja powinna winna zostać potraktowana jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stanowisko C znajduje potwierdzenie w:
1)interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21 czerwca 2011 r. sygn.: IBPP3/443-421/11/DG;
2)interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3 kwietnia 2012 r. sygn. IBPP4/443-9/13/LG;
3)interpretacji indywidualnej DKIS z 16 maja 2019 r., sygn.: 0113-KDIPT1-2.4012.82.2019.2.JS.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem C , dostawa X, obejmujących (...), będzie stanowiła dla C wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Uzasadnienie do pytania nr 2
Zgodnie z art. 42 ust. 1 Ustawy VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku VAT 0%, pod warunkiem że:
1)podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2)podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3)podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowanym jako podatnik VAT UE.
1a. Stawka podatku, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli:
1)podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1, lub
2)złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8 – chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.
Zgodnie z art. 42 ust. 3 Ustawy VAT, dowodami, o których mowa w ust. 1 i 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1)dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
2)(uchylone),
3)specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
4)(uchylony)
– z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
Zgodnie z art. 42 ust. 11 Ustawy VAT, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1)korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2)dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3)dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny – dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4)dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Podkreślenia w niniejszym miejscu wymaga, iż DKIS w interpretacji indywidualnej z 2019 r., potwierdził stanowisko C , zgodnie z którym realizowane przez C dostawy (…) na rzecz B stanowią wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w myśl przepisów Ustawy VAT opodatkowaną stawką 0%. Zaznaczenia wymaga, iż realizowana przez C na rzecz B dostawa X ma miejsce na tle analogicznego stanu faktycznego, wskazanym w ww. interpretacji (jako zdarzenie przyszłe) oraz w złożonym wniosku.
W przywołanej interpretacji DKIS potwierdził, iż dokonywana dostawa przez C (Polska) do B (Niemcy) stanowi (będzie stanowić) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, biorąc pod uwagę, że:
(…).
W ocenie C , dostawa X obejmujących (...), będzie stanowiła dla C wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Bez znaczenia w ocenie C pozostaje fakt, że towary użyte do produkcji X są objęte procedurą uszlachetniania czynnego. Ustawa VAT nie przewiduje bowiem wyjątków w tym zakresie. Skoro zatem spełniona jest dyspozycja art. 42 ust. 1, art. 42 ust. 3 oraz art. 42 ust. 11 Ustawy VAT, to transakcja powinna zostać potraktowana jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów opodatkowana stawką 0%.
Stanowisko C znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2011 r.
Mając na uwadze powyższe rozważania, zdaniem C , dostawa X obejmujących (...), będzie stanowiła dla C wewnątrzwspólnotową dostawę towarów opodatkowaną podatkiem VAT według stawki 0%, przy założeniu spełnienia warunków przewidzianych w Ustawie VAT do zastosowania stawki 0% VAT w ramach transakcji WDT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na mocy art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).
W art. 2 pkt 5 ustawy wskazano, że:
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy:
Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Według art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1)podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2)osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4)podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Powyższe regulacje wskazują, że w sytuacji gdy wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji dostawy (sprzedaży) z ustalonym nabywcą, w celu przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel – to zachodzi wówczas transakcja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). Warunkiem rozpoznania danej dostawy towarów (której towarzyszy przemieszczenie z Polski do innego kraju członkowskiego), jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jest dokonanie jej na rzecz podmiotu zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Zatem, co do zasady, przy spełnieniu warunków dotyczących podmiotów biorących udział w transakcji, w przypadku gdy w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy następuje wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zachodzi wówczas transakcja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie.
Jak stanowi art. 41 ust. 3 ustawy:
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
1)podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2)podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3)podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Na mocy art. 42 ust. 1a ustawy:
Stawka podatku, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli:
1.podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1,
lub
2.złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8 – chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.
Ww. warunki muszą być spełnione łącznie. Spełnienie pierwszego z nich ma zagwarantować, że czynność zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w kraju odbiorcy i zostanie tam faktycznie opodatkowana, a drugi wskazuje, że istotnie nastąpił wywóz towarów z jednego państwa członkowskiego (z kraju) i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju.
Istotą transakcji wewnątrzwspólnotowych jest faktyczne opodatkowanie dostawy towaru w państwie przeznaczenia (do którego towar jest docelowo przemieszczany).
Stosownie do art. 42 ust. 3 ustawy:
Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1)dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
2)(uchylony)
3)specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku
4)(uchylony)
– z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
Zgodnie z art. 42 ust. 11 ustawy:
W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1)korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2)dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3)dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny – dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4)dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce, zarejestrowanym także dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest przede wszystkim produkcja (…). Wyprodukowane prze C towary stanowią przedmiot dostawy na rzecz spółki prawa niemieckiego z siedzibą w Niemczech. B nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Z przedstawionego schematu fakturowania dostaw wynika, że C wystawia fakturę na B, która zawiera polski numer VAT C oraz niemiecki numer VAT B (dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, z przedrostkiem DE). Na potrzeby wyprodukowania X, C dokonuje zakupu określonych towarów, tj. (…). Nabyte (…) będą objęte przez C procedurą celną, w ramach której agencja celna działająca w imieniu i na rzecz C :
(…).
X po etapie produkcji w Polsce, są transportowane bezpośrednio do D w Niemczech obsługiwanego przez podmiot trzeci na zlecenie B. Wnioskodawca uzgodnił z B, że do transakcji stosowane będą warunki dostaw INCOTERMS FCA. B ponosi koszty transportu X z Polski do Niemiec. Prawo do rozporządzania X jak właściciel, przechodzi na B w Polsce, w momencie załadowania X w pojemniki (kontenery) na dedykowany środek transportu. Wnioskodawca będzie posiadał dowody, że X obejmujące (...) zostały wywiezione z Polski i dostarczone do Niemiec. W dalszym etapie X będą transportowane przez B z terytorium Niemiec do kontrahentów spoza Unii Europejskiej w ramach transakcji sprzedaży pomiędzy B oraz jego kontrahentami.
Państwa wątpliwości, w pierwszej kolejności dotyczą uznania, że dokonywane dostawy X obejmujących (...), na rzecz kontrahenta z Niemiec (B), będą stanowić wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie dostarczał do D w Niemczech X obejmujące (...). Odbiorcą X będzie B, zarejestrowany w Niemczech jako podatnik podatku od wartości dodanej. Prawo dysponowania X obejmującymi (...) jak właściciel będzie przechodziło na B w Polsce. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, a B będzie podatnikiem podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju (Niemcy). Powyższe oznacza, że dostawy X obejmujących (...) na rzecz B stanowić będą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Podsumowując stwierdzić należy, że dostawa X obejmujących (...) na rzecz kontrahenta z Niemiec (B), będzie stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą wskazania czy dostawa X obejmujących (...), będzie podlegać opodatkowaniu stawką VAT 0%.
Opodatkowanie transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawką podatku VAT 0% wymaga spełnienia warunków określonych w art. 42 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, wewnątrzwspólnotowa dostawa X obejmujących (...) będzie dokonywana na rzecz B, tj. spółki zarejestrowanej w Niemczech jako podatnik podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanej na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju (Niemcy). Ponadto, w sformułowanym pytaniu nr 2 wskazali Państwo, że spełnione będą warunki przewidziane w ustawie do zastosowania stawki VAT 0%, zakładając w szczególności, iż Spółka – przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie posiadała dowody, że X obejmujące (...) zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do Niemiec. Wskazać przy tym należy, że w art. 42 ust. 3 ustawy, wymienione zostały dokumenty, które powinny łącznie potwierdzać dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Z kolei w art. 42 ust. 11 ustawy wymienione zostały dokumenty, które mogą być dowodami, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, wskazującymi, że nastąpiła wewnątrzwspólnotowa dostawa, co może mieć miejsce w sytuacji, gdy dokumenty o których mowa w art. 42 ust. 3-5 ustawy, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Spełniając wskazane powyżej warunki, jak to założyli Państwo w pytaniu nr 2, wewnątrzwspólnotowa dostawa X obejmujących (...) na rzecz B będzie opodatkowana stawką VAT 0%.
Podsumowując, stwierdzić należy że dostawa X obejmujących (...), na rzecz B (kontrahenta z Niemiec) będzie stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Transakcja ta będzie opodatkowana z zastosowaniem stawki VAT 0%, pod warunkiem, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będą Państwo posiadać dowody, że X obejmujące (...) zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do Niemiec.
Dodatkowo wskazać należy, że w ramach (…) czynnego podatnik może przywozić na obszar celny Unii Europejskiej towary i poddawać je procesom przetwarzania np. montażu, obróbki czy naprawy. W przypadku gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej (…), miejscem ich importu jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tej procedurze.
Podkreślić jednak należy, że fakt, objęcia (…) niezbędnych do wyprodukowania X jest bez znaczenia dla ustalenia rodzaju transakcji dostaw tych X na rzecz kontrahenta z Niemiec (B). Co do zasady prawo celne i prawo w zakresie podatku od towarów i usług stanowią dwa odrębne reżimy, mające tylko określone prawem punkty wspólne. Zatem skoro transakcja dostawy X obejmujących (...) na rzecz kontrahenta z Niemiec (B) z punktu widzenia podatku VAT spełnia wszystkie warunki uznania jej za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów powinna w taki sposób zostać rozliczona przez Wnioskodawcę. Jeżeli C będzie przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiadał dowody, że X obejmujące (...) zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do Niemiec, to transakcja ta będzie opodatkowana z zastosowaniem stawki VAT 0%.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwa do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).