Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.237.2024.1.ESD
Temat interpretacji
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii braku prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.), zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, dokonuje sprzedaży opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT oraz sprzedaży niepodlegającej VAT.
Poszczególne zadania własne Gminy przewidziane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, jak i zadania zlecone, są w ramach Gminy wykonywane przez jej samorządowe jednostki budżetowe oraz Urząd, obsługujący Gminę. Urząd Gminy wraz z jej samorządowymi jednostkami budżetowymi traktowane są jako jeden podatnik VAT, którym jest Gmina. Ww. jednostki, w związku z centralizacją VAT sporządzają co miesiąc cząstkowe rejestry sprzedaży VAT oraz cząstkowe deklaracje VAT-7, na podstawie których Gmina sporządza jeden plik JPK oraz jedną zbiorczą deklarację VAT-7, którą co miesiąc wysyła do Urzędu Skarbowego oraz na bieżąco reguluje należny podatek VAT.
Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Większość z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznego, jednak niektóre czynności Gmina wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach projektu pn.: „(…)” o numerze (…) finansowany z Funduszu Europejskiego na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC). Priorytet II: Zaawansowane usługi cyfrowe. Działanie 2.2.: (…).
Cyberbezpieczeństwo, to dziedzina zajmująca się zapewnieniem odporności: systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność posiadanych i przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez ten system.
Gmina ma świadomość, jak istotne dla bezpieczeństwa zasobów informacyjnych gminy jest stałe podnoszenie poziomu cyberbezpieczeństwa. Realizacja zadań zaplanowanych w ramach projektu grantowego Rozwój Cyfrowy (FERC), w praktyce przełoży się na realną poprawę cyberbezpieczeństwa w Gminie, w obszarach związanych z regulacjami i procedurami, środkami technicznymi i kompetencjami personelu.
Aby spełnić wymagania w zakresie cyberbezpieczeństwa, Gmina planuje zrealizować zadania niżej opisane.
W ramach projektu zaplanowano zakup urządzeń: zasilacza awaryjnego UPS i serwera z oprogramowaniem. Zakup drugiego serwera umożliwi wdrożenie systemu kopii zapasowych z komputerów użytkowników oraz z serwerów. Dzięki niemu będzie można wdrożyć system monitorowania wszystkich urządzeń sieciowych. W przypadku awarii pierwszego serwera, drugi serwer przejmie rolę serwera głównego (replikacja maszyn wirtualnych) co zapewni ciągłość działania.
Zaplanowano także przeprowadzenie testów penetracyjnych, które pozwolą na praktyczną ocenę bieżącego stanu bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego, w szczególności obecności znanych podatności i odporności na próby przełamania zabezpieczeń. Właściwa organizacja dostępu do informacji ma kluczowe znaczenie w jej ochronie przed utratą poufności, integralności i dostępności.
Podstawą poprawnej ochrony informacji jest właściwe zdefiniowanie i stosowanie procesów i procedur bezpieczeństwa. W tym celu zaplanowano wdrożenie (…), audyty, szkolenia pracowników, kadry kierowniczej i informatyka podnoszące poziom świadomości cyberbezpieczeństwa. Zaplanowano opracowanie dokumentacji i wdrożenie (…). Po wdrożeniu (…) zostanie przeprowadzony audyt końcowy (…).
Przeprowadzenie cyklicznych, okresowych audytów pozwoli Gminie monitorować i poprawiać swoje działania w obszarze bezpieczeństwa informacji, a tym samym chronić zasoby przed zmieniającymi się zagrożeniami.
W ramach projektu zaplanowano szkolenia dla pracowników, kadry kierowniczej, a także specjalisty IT. Świadomość istniejących zagrożeń pomoże pracownikom zaangażowanym w proces przetwarzania informacji lepiej zrozumieć zagrożenia i skutki naruszeń zasad bezpieczeństwa oraz skutecznie stosować przyjęte zabezpieczenia.
Podniesienie świadomości wśród pracowników, przyczyni się także do umożliwienia dostępu do wiedzy osobom na rzecz których zadania publiczne są realizowane przez stosowne publikacje i aktualizacje informacji we własnych serwisach internetowych.
Celem nadrzędnym jest zapewnienie cyberbezpieczeństwa, a wielopłaszczyznowe wdrożenie i modyfikacja dokumentacji (…) wpłynie na spełnienie choćby wymagań opisanych w § 20 pkt 1 i 2 KRI.
Zakup przez Gminę, oprogramowania do zarządzania infrastrukturą IT pozwoli identyfikować i monitorować urządzenia i oprogramowanie w czasie rzeczywistym, co umożliwi szybkie wykrycie nieautoryzowanych urządzeń lub oprogramowania w sieci firmowej. Szybka identyfikacja zasobów umożliwi także zapewnienie aktualności oprogramowania, co minimalizuje ryzyko wykorzystania luk w zabezpieczeniach.
W ramach realizacji projektu Gmina planuje zrealizować następujące wskaźniki:
1. Liczba pracowników IT podmiotów wykonujących zadania publiczne, objętych wsparciem szkoleniowym w podziale na Kobiety/Mężczyźni – (...) osoba.
2. Liczba pracowników podmiotów wykonujących zadania publiczne nie będących pracownikami IT, objętych wsparciem szkoleniowym w podziale na Kobiety/Mężczyźni – (...) osób.
Na zrealizowanie ww. zadania, Gmina pozyskała dofinansowanie w kwocie (…) zł, są to wydatki kwalifikowalne w całości finansowane z Funduszy Europejskich.
Realizacja projektu w Gminie przyczyni się do wzmocnienia odporności na aktualne zagrożenia w cyberprzestrzeni systemów informatycznych wykorzystywanych w Gminie.
Wprowadzenie adekwatnych do zagrożeń zabezpieczeń technicznych, cykliczne zwiększanie świadomości wśród pracowników, wprowadzenie i stosowanie procedur bezpieczeństwa, cykliczne wykonywane audyty i ocena stanu zabezpieczeń oraz wyciąganie wniosków pomogą bezpiecznie realizować zadania publiczne. Stabilność i bezpieczeństwo funkcjonowania programów to gwarancja sprawnej obsługi mieszkańców z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa gwarantujących zarówno ochronę danych osobowych mieszkańców, jak i danych publicznych udostępnianych na zewnątrz w procesie załatwiania spraw.
Projekt pn. „(…)” służy realizacji zadań Gminy opisanych w ustawie o samorządzie gminnym, zwiększa zdolność Gminy w zakresie realizacji usług publicznych na drodze informatycznej.
Nabyty w ramach projektu sprzęt, oprogramowanie i szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa wykorzystywane będą wyłącznie do zadań związanych z obsługą mieszkańców. Nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Gminę i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.
Gmina aplikując do programu Fundusze Europejskie na (…), złożyła oświadczenie dotyczące kwalifikowalności podatku VAT, w którym oświadczyła, że jest podatnikiem VAT, zarejestrowanym we właściwym dla siebie urzędzie skarbowym, który w okresie realizacji projektu w zakresie nabyć objętych wnioskiem o dofinansowanie projektu (…) nie będzie miał prawnej możliwości odzyskania VAT.
Brak prawnej możliwości odzyskania VAT wynika z następujących okoliczności: Gmina w przypadku realizacji tego projektu nie będzie działała jako podatnik VAT lecz jako organ władzy publicznej, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT
Pytanie
Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione przez Gminę wydatki, związane z realizacją projektu „(…)” (wdrożenie (…), audyt, zakup urządzeń, serwera z oprogramowaniem, przeprowadzenie testów penetracyjnych oraz szkoleń pracowników z zakresu cyberbezpieczeństawa) na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361)?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina stoi na stanowisku, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione przez Gminę wydatki, związane z realizacją projektu „(…)”, polegającego na wdrożeniu (…); przeprowadzeniu audytu; zakupie urządzeń, serwera z oprogramowaniem; przeprowadzeniu testów penetracyjnych oraz szkoleniu pracowników z zakresu cyberbezpieczeństawa) na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361).
Nabyte mienie, oprogramowanie, usługi w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do poprawy realizacji usług publicznych i pracy oraz zwiększenia poziomu bezpieczeństwa informatycznego Gminy i nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można zatem podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Wskazana norma prawa wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której, podatnicy realizujący czynności zwolnione są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usług z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług.
Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Aby Gmina mogła skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winna spełnić przesłanki umożliwiające uznanie jej, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanego przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości, ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego.
Z kolei, zadania publiczne gminy (zadania administracji publicznej) wykonywane są nieodpłatnie i mają na celu korzyść ogółu. Gmina w tym przypadku korzysta ze środków prawnych o charakterze władczym, właściwych władzy państwowej i działa jako organ władzy publicznej.
W ramach realizacji umowy grantowej „(…)” zwiększy się zdolność Gminy w zakresie realizacji usług publicznych. Nabyty w ramach projektu zasilacz awaryjny UPS, serwer z oprogramowaniem, oprogramowanie do zarządzania infrastrukturą IT, testy penetracyjne i szkolenia pracowników będą wykorzystywane wyłącznie do poprawy jakości pracy i bezpieczeństwa usług świadczonych przez Gminę – które są zadaniami własnymi Gminy.
Gmina nie będzie miała zatem możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją przedmiotowego projektu. Wynika to z faktu, że nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, które warunkują prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Gmina w przypadku realizacji tego projektu nie będzie działała jako podatnik VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Projekt ma na celu zwiększenie odporności na zagrożenia cyfrowe oraz podniesienie kompetencji cyfrowych pracowników urzędu.
Tym samym, wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej Gminy, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W oparciu o art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym: Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. zadań własnych nałożonych na gminę, na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizują Państwo poszczególne zadania własne przewidziane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Złożyli Państwo wniosek o dofinansowanie w ramach projektu pn. „(…)”. W ramach projektu zaplanowano zakup urządzeń: zasilacza awaryjnego UPS i serwera z oprogramowaniem. Zaplanowano także przeprowadzenie testów penetracyjnych, które pozwolą na praktyczną ocenę bieżącego stanu bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego, w szczególności obecności znanych podatności i odporności na próby przełamania zabezpieczeń. W ramach projektu zaplanowano szkolenia dla pracowników kadry kierowniczej, a także specjalisty IT. Realizacja projektu przyczyni się do wzmocnienia odporności na aktualne zagrożenia w cyberprzestrzeni systemów informatycznych wykorzystywanych w Gminie. Nabyty w ramach projektu sprzęt, oprogramowanie i szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa wykorzystywane będą wyłącznie do zadań związanych z obsługą mieszkańców. Nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Gminę i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. W przypadku realizacji tego projektu nie będą Państwo działać jako podatnik VAT lecz jako organ władzy publicznej, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione przez Państwa wydatki, związane z realizacją projektu.
W analizowanej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem wynika z opisu sprawy – nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Państwa Gminę i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. W przypadku realizacji tego projektu nie będą Państwo działać jako podatnik VAT lecz jako organ władzy publicznej, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie Państwu przysługiwać – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Podsumowując, stwierdzam, że nie będzie Państwu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione przez Państwa wydatki, związane z realizacją projektu „(…)” (wdrożenie (…), audyt, zakup urządzeń, serwera z oprogramowaniem, przeprowadzenie testów penetracyjnych oraz szkoleń pracowników z zakresu cyberbezpieczeństwa) na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług.
Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).