Interpretacja indywidualna z dnia 20 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.238.2024.1.AA
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gminny Ośrodek Kultury (…) jest samorządową instytucją kultury utworzoną Uchwałą Rady Gminy (…) z dnia (…) i wpisany jest do rejestru instytucji kultury pod pozycją nr (…) od (…). Jego statutowym celem jest organizowanie oraz prowadzenie nienastawionej na zysk działalności kulturalnej w imieniu Gminy (…) jak i rozpowszechnianie, rozbudzanie zainteresowań i potrzeb kulturalnych mieszkańców Gminy (…), organizowanie różnorodnych form edukacji kulturalnej, zespołowego oraz indywidualnego uczestnictwa w kulturze i organizowanie imprez kulturalnych.
10 grudnia 2004 r. Gminny Ośrodek Kultury (…) został zarejestrowany jako podatnik VAT przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…) oraz otrzymał potwierdzenie NIP-4 o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej GOK-u.
Gminny Ośrodek Kultury (…) złożył wniosek i podpisał umowę na dofinansowanie (…). Zadanie jest realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Pełna nazwa projektu, którego dotyczy zadanie brzmi: (…), którego odbiorcami są mieszkańcy Gminy (…).
Przedmiotowa inwestycja jest realizowana w związku z działalnością statutową ośrodka kultury i należy do zadań własnych GOK-u. Zadaniem własnym, którego dotyczy realizowana inwestycja polega na wzbogaceniu oferty kulturalnej Gminnego Ośrodka Kultury (…) poprzez zakup wyposażenia (…). Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie Gminy (…) gwarantując urozmaiconą ofertę dla mieszkańców Gminy. Wszystkie wydarzenia z udziałem zakupionego sprzętu w ramach projektu będą bezpłatne dla wszystkich uczestników.
Przedmiotowy projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 przy udziale wkładu własnego Gminnego Ośrodka Kultury w kwocie niezbędnej do pokrycia wszystkich kosztów związanych z realizacją zadania. Poziom dofinansowania inwestycji ze środków EFRR wynosi (…)% poniesionych wydatków kwalifikowanych. Celem projektu jest zwiększenie liczby osób korzystających z oferty instytucji kultury budującej tożsamość regionalną w województwie, poprzez poszerzenie oferty kulturalnej oraz poprawę jej jakości, poprzez inwestycję w nowoczesne sprzęty, urządzenia i pomoce. Cel ten jest zgodny z celami poddziałania 6.1.2 Instytucji kultury. Dzięki inwestycji w instytucji kultury zwiększa się atrakcyjność inwestycyjna osiedleńcza regionu. Wpływa także na rozwój turystyki, poprawę dostępu do kultury.
Okres realizacji inwestycji zaplanowano od (…) do (…). Projekt jest w trakcie rozliczania z instytucją zarządzającą (Urząd Marszałkowski Województwa (…)).
W ramach realizacji projektu Gminny Ośrodek Kultury (…) podpisał umowy z wykonawcami na: przygotowanie studium wykonalności oraz opracowanie wniosku o dofinansowanie, zakup wyposażenia, promocję projektu.
Planowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do jakichkolwiek czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Pytanie
Czy Gminny Ośrodek Kultury może odliczyć VAT od wydatków w ramach realizowanego projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Gminny Ośrodek Kultury (…) nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, ponieważ zakupiony sprzęt nie będzie wykorzystywany do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Wszystkie wydarzenia z udziałem sprzętu zakupionego w ramach projektu będą prowadzone bezpłatnie dla wszystkich uczestników wydarzeń. Sprzęty nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W tej sytuacji w ocenie wnioskodawcy podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane ponieważ tylko podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej, w rozumieniu przepisów ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację opisanego projektu.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – wszystkie wydarzenia z udziałem zakupionego sprzętu w ramach projektu będą bezpłatne dla wszystkich uczestników, a planowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do jakichkolwiek czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. (…).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).