Prawo do częściowego odliczenia podatku w związku z realizacją zadań. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.175.2024.2.EB

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.175.2024.2.EB

Temat interpretacji

Prawo do częściowego odliczenia podatku w związku z realizacją zadań.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

·prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „(…)” przy zastosowaniu „sposobu określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy, oraz

·prawa do częściowego odliczenia VAT naliczanego od poniesionych wydatków związanych z inwestycją pn. „(…)”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy ustalonego dla jednostki budżetowej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 maja 2024 r. (wpływ 13 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina będąca czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: Wnioskodawca lub Gmina) ponosi szereg wydatków, których nie można bezpośrednio przyporządkować do określonego rodzaju działalności: działalność opodatkowana VAT (w tym również zwolniona z VAT)/działalność niepodlegająca opodatkowaniu o charakterze działalności statutowej.

Gmina powzięła wątpliwość co do prawa do odliczenia podatku naliczonego w poniższym zakresie.

Stan faktyczny (zakup w zakresie cyberbezpieczństwa) Wnioskodawca wychodząc na przeciw coraz większym wyzwaniom w zakresie obsługi informatycznej urzędu, a także rosnącym zagrożeniom – planuje zakup urządzeń i systemów informatycznych poprawiających ich wydajność i bezpieczeństwo jako użytkownika. Jednocześnie Gmina aplikuje o środki pozabudżetowe zewnętrzne w ramach funduszu/projektu „(…)”. Fakt przystąpienia do ww. programu ma na celu dostosowanie sprzętowe oraz przeszkolenie pracowników technicznych do przyszłych wyzwań, które już nastąpiły lub nastąpią w najbliższym czasie. Bardzo istotne z tego punktu widzenia jest zabezpieczanie oraz bezpieczeństwo danych oraz możliwość ich bezpiecznego przetwarzania i archiwizowania w czasie gdy obserwujemy coraz większą aktywność niebezpiecznych działań mogących destabilizować pracę całego systemu.

Z punktu widzenia Wnioskodawcy istotne jest dostosowanie Gminy do elektronicznego obiegu dokumentacji w Urzędzie. W zakresie szeroko pojętej działalności gospodarczej bardzo ważnym jest implementacja Krajowego Systemu e-Faktur, który niebawem stanie się wymogiem obligatoryjnym dla Gminy. Elektroniczny system przesyłu i odbioru faktur na specjalnej elektronicznej platformie, w przyszłości będzie warunkował działalność Gminy w sferze działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Aktualne zakupy oraz inne działania podejmowane przez Gminę mają nierozłączny związek z przyszłymi rozliczeniami Gminy, jako czynnego podatnika VAT.

Z efektów wdrożenia powyższego będą korzystać pracownicy, który wykonują czynności statutowe Wnioskodawcy, jak i działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Obecnie w Urzędzie Miasta brak jest zabezpieczenia plików użytkowników systemu, brak jest wyspecjalizowanego do tego zadania oprogramowania i brak miejsca do składowania kopii. Wdrożenie systemu pozwoli kompleksowo rozwiązać problem kopii zapasowych, które składowane będą w jednej z siedzib Urzędu Miasta.

W ramach projektu „(…)” Gmina Miejska planuje nabyć na potrzeby Urzędu Miasta następujące produkty, systemy, usługi:

1.System kopii zapasowych do zabezpieczenia zasobów w postaci cyfrowej w Urzędzie Miasta.

2.Urządzenia klasy UTM do ochrony sieci Urzędu Miasta.

3.System poczty elektronicznej hostowanej w lokalizacji Urzędu Miasta.

4.Szkolenia pracowników Urzędu Miasta.

5.Audyt Bezpieczeństwa Informacji w Urzędzie Miasta.

6.Testy penetracyjne w Urzędzie Miasta.

Ad. 1

System kopii zapasowych do zabezpieczenia zasobów w postaci cyfrowej w Urzędzie Miasta, tj. (…). System nie będzie powiązany z jakąkolwiek wyodrębnioną działalnością Wnioskodawcy służąc do całości prowadzonej działalności.

Ad. 2

Urządzenia klasy UTM do ochrony sieci Urzędu Miasta, urządzenie zabezpieczające styk sieci wewnętrznej z Internetem. Zakup urządzeń klasy UTM pozwoli w sposób należyty zabezpieczyć punkty styku sieci LAN Urzędu Miasta z siecią Internet. Planowany do zakupu urządzenia zapewnią:

(…).

Urządzenia nie będą powiązane z jakąkolwiek wyodrębnioną działalnością Wnioskodawcy służąc do całości prowadzonej działalności.

Ad. 3

System poczty elektronicznej hostowanej w lokalizacji Urzędu Miasta .

Zakup serwera /+ oprogramowanie/, oprogramowanie mailowe oraz filtr antyspamowy. Zabezpieczenie poczty elektronicznej w Urzędzie poprzez zakup lokalnego serwera pocztowego polegać będzie na integracji serwera poczty lokalnej ze światowym systemem poczty elektronicznej tak, aby e-maile i dokumenty przechowywane oraz archiwizowane były wewnątrz Urzędu oraz dodatkowo sprawdzane przez antywirusa, antyspama, reguły DLP. Serwer poczty lokalnej wraz z oprogramowaniem do szyfrowania (…) zapewni monitoring i wyświetlenie komunikatu dla użytkownika o wycieku adresów email.

System zagwarantuje użytkownikom i innym podmiotom szyfrowanie wiadomości e-mail bez potrzeby instalacji dodatkowego oprogramowania oraz umożliwi odszyfrowanie na różnych systemach operacyjnych, klientach pocztowych lub przeglądarkach WEB. Planuje się integrację serwera. System nie będzie powiązany z jakąkolwiek wyodrębnioną działalnością Wnioskodawcy służąc do całości prowadzonej działalności.

Ad. 4

Zakupy usług szkoleniowych związanych z projektem.

Szkolenia pracowników Urzędu Miasta (łącznie) w tym:

a)dla personelu technicznego – w zakresie obsługi systemu,

b)dla pracowników Urzędu, w zakresie zagrożeń cyberprzestrzeni.

Planowany jest zakup szkoleń z zakresu bezpiecznej obsługi posiadanej infrastruktury (…) dla personelu technicznego Zamawiającego.

Ponadto planowane są szkolenia z obsługi zakupionych w ramach programu (…) (UTM, system poczty elektronicznej). Planowany jest także zakup szkolenia z zakresu Cyberbezpieczeństwa dla pracowników Urzędu Miasta oraz przeprowadzenie testu socjotechnicznego – symulowanej kampanii phishingowej w celu oceny świadomości pracowników oraz skuteczności istniejących zabezpieczeń przed takimi atakami. W powiązaniu ze szkoleniem pracowników Urzędu Miasta zostaną przeprowadzone testy socjotechniczne, tak kompleksowe działanie ma na celu doprowadzić do wzrostu świadomości zagrożeń cyberbezpieczeństwa.

Ad. 5

Audyt Bezpieczeństwa Informacji w Urzędzie Miasta. Audyt przed instalacją nowych rozwiązań (ocena stanu), następnie audyt po zakończeniu programu (jakie uzyskano zmiany i cele).

Testy bezpieczeństwa infrastruktury sieciowej:

a)z zewnątrz systemu,

b)jako użytkownik wewnętrzny.

Ad. 6

Testy penetracyjne w Urzędzie Miasta . Wykonanie testów penetracyjnych, które mają uwidocznić podatność sieci na włamania – określenie słabszych miejsc – punktów sieci.

Stan faktyczny (zakresie budowy sali gimnastycznej przy PSP).

Publiczna Szkoła Podstawowa (dalej również: PSP), będąca jednostką budżetową Wnioskodawcy, jest jedną z ostatnich, która nie posiada odpowiedniej infrastruktury sportowej w postaci sali gimnastycznej, umożliwiającej uczniom szkoły realizowania obowiązku wychowania fizycznego. W obecnym stanie szkoła dysponuje małą salą sportową, niewymiarową, niespełniającą wymogów i oczekiwań uczniów, rodziców i kadry pedagogicznej. PSP prowadzi działalność statutową, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz działalność opodatkowaną. Nie występują jednak czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Gmina zamierza realizować budowę sali gimnastycznej przy PSP będącej jednostką budżetową Wnioskodawcy. Obecny etap inwestycji to faza projektowa. Po wykonaniu projektu ogłoszony zostanie przetarg na budowę sali gimnastycznej. Po wybudowaniu obiekt przekazany zostanie w trwały zarząd szkole PSP. We wskazanej szkole podstawowej oprócz działalności statutowej prowadzona jest również działalność opodatkowana, która stanowi 1% całości prowadzonej działalności. Wspomniana sala gimnastyczna służyć będzie prowadzeniu zajęć statutowych szkoły w zakresie zajęć wf-u itp. dla uczniów. Po godzinach lekcyjnych lub w czasie gdy sala gimnastyczna nie będzie miała stałego obłożenia, planuje się wynajem sali dla lokalnej społeczności i zorganizowanych grup, organizacji, klubów sportowych. Wynajem sali ma być realizowany na zasadach odpłatności w ramach działalności gospodarczej. Działalność ta będzie miała charakter mieszany.

W zakresie działalności mieszanej, co do zasady, Gmina stosuje odliczenie w oparciu o wskaźnik proporcji „prewskaźnik”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. obliczany w oparciu o § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Gmina od momentu objęcia scentralizowanym rozliczeniem podatku VAT w swoich jednostkach stosuje wyliczone wskaźniki proporcji oraz odpowiednio prewspółczynnik. Dla szkoły podstawowej nr 4 stosuje się prewspółczynnik wstępny na rok 2024 w wysokości 1%. Pozostała działalność statutowa szkoły stanowi wartość około 99%.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu sprawy

1.Na zadane pytanie o treści: „do wykonywania jakich czynności wykorzystywane będą przez Państwa nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektów?”,

odpowiedzieli Państwo:

„(…)”, tj.:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług: sala gimnastyczna będzie wykorzystywana do odpłatnego wynajmu;

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług: z uwagi, iż planowana sala gimnastyczna po oddaniu do użytkowania przekazana zostanie w trwały zarząd samorządowej jednostce budżetowej – (szkole PSP), która to szkoła od kilku lat nie prowadzi działalności zwolnionej od podatku VAT, również na chwilę obecną nie jest planowana działalność zwolniona w tej jednostce;

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług: sala gimnastyczna – Publiczna Szkoła Podstawowa (PSP) co do zasady, prowadzi działalność statutową przewidzianą dla jednostek oświatowych na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718, 2005.).

Dla każdej z jednostek gminnych wyliczane są odrębne wskaźniki za pomocą, których następuje odliczanie podatku VAT.

Wyliczony aktualny prewskaźnik według, którego następuje odliczenie podatku VAT w tej jednostce wynosi 1%. Zatem pozostała część działalności szkoły około 99%, to działalność, która nie podlega odliczeniu podatku VAT. W zakres poza podatkowej działalności szkoły wchodzi przede wszystkim jej działalność statutowa tutaj: wg założeń z sali korzystać będą uczniowie szkoły, a także dodatkowo rodziny, dzieci i dorośli w ramach rekreacji oraz spędzenia aktywnie czasu wolnego, czy też rozwoju ogólno-fizycznego.

„(…)”:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług: obsługa i zabezpieczenie informatyczne sprzedaży nieruchomości, rozliczeń, zabezpieczenia danych dotyczących sprzedaży, zabezpieczenia procesów przygotowania do sprzedaży – zabezpieczenia archiwizacji dokumentów księgowych itp.,

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług: sprzedaż mieszkań oraz innych nieruchomości w stosunku, do których stosuje się zwolnienia od podatku VAT,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług: działalność statutowa jednostki obsługującej JST (Urzędu) – obsługa petentów Urzędu w tym m.in. wydawanie zaświadczeń, obsługa i pobór opłat za wywóz odpadów, wykonywanie zadań własnych i zleconych np. ewidencja ludności, obsługa spraw obywatelskich, wydawanie dowodów osobistych działalność Urzędu Stanu Cywilnego oraz inne.

2.Na zadane pytanie: „Czy nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektów będą wykorzystywane przez Państwa do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2004 r. poz. 361)?”,

odpowiedzieli Państwo:

W zakresie „(…)” – będzie ona wykorzystywana do działalności gospodarczej, jak i działalności innej niż działalność gospodarcza.

W zakresie projektu „(…)” – będzie on wykorzystywany do działalności gospodarczej, jak i działalności innej niż działalność gospodarcza.

3.Na zadane pytanie: „W sytuacji gdy nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektów objętych wnioskiem będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?,

odpowiedzieli Państwo:

W zakresie „(…)” – w przypadku nabywanych towarów, materiałów i usług w związku z realizacją budowy i dalszej eksploatacji sali gimnastycznej – nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na ograniczone wykorzystanie sali gimnastycznej do działalności gospodarczej, szczególnie dotyczy to: kwestii eksploatacji utrzymania, porządku i czystości, opłat za energię elektryczną, energię cieplną, konserwacje i naprawy, zakupy urządzeń, wyposażenia, środków czystości oraz inne – służyć one będą zarówno do działalności gospodarczej jaki i poza nią.

W zakresie projektu „(…)” – nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Planowane wydatki na realizację projektu związane będą z zakupem materiałów, komponentów oraz usług itd. służących poprawie całego systemu obsługującego zarówno obszar działalności gospodarczej, jak również pozostałej działalności.

4.Na zadane pytanie: „W przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektów, o których mowa we wniosku, będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy macie Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?,

odpowiedzieli Państwo:

W zakresie „(…)” – Publiczna Szkoła Podstawowa (PSP), przy której budowana jest sala gimnastyczna oraz inne szkoły podstawowe będące jednostkami Gminy Miejskiej od kilku lat nie wykonują czynności zwolnionych od podatku VAT. Wobec powyższego przyporządkowanie (wyliczenie) kwot podatku naliczonego VAT następuje na podstawie proporcji o której jest mowa w art. 86 ust. 2a ustawy od podatku towarów i usług. Dotyczy to działalności mieszanej (opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu VAT). Brak czynności zwolnionych od VAT.

W zakresie „(…)” – realizacja planowanego projektu polega m.in. na kompleksowym podejściu, szczególnie zabezpieczeniu systemów informatycznych obsługujących – procesy obiegu, poprawie bezpieczeństwa dostarczania i przepływu informacji. Wdrożenie nowych elementów zabezpieczeń w ramach działań projektowych obejmuje zarówno działalność zwolnioną, jak i opodatkowaną. Dla przykładu – te same serwery obsługują przygotowanie oraz sprzedaż w Gminie nieruchomości, dla których stosuje zwolnienie od VAT, jak również, sprzedaż nieruchomości ze stawką 23% VAT (np. sprzedaż działek, dla których sporządzony jest plan miejscowy). Jednoczesne zaangażowanie ludzi i sprzętu w wydziałach Urzędu Miasta oraz użycia systemów informatycznych na rzecz działalności opodatkowanej i zwolnionej powodują niemożność obiektywnego przyporządkowania danego wydatku.

5.W odpowiedzi na pytanie: „Czy wydatki, które będą ponoszonego przez Państwo w związku z realizacją ww. projektów będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Państwa? Jeżeli nie, to na kogo?”,

odpowiedzieli Państwo:

W zakresie „(…)” – wydatki ponoszone na budowę sali gimnastycznej będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę Miejską .

W zakresie „(…)” – wydatki ponoszone w związku z projektem będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę.

Pytania

1.Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w oparciu wskaźnik proporcji określony w art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. i wskaźnik określony w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w zakresie planowanych zakupów na poprawę funkcjonalności systemów informatycznych w ramach wdrażanego systemu cyberbezpieczenstwa?

2.Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w oparciu o wskaźnik proporcji określony w art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustalony dla PSP w zakresie wydatków na budowę sali gimnastycznej dla PSP ?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. i wskaźnika proporcji określonego w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w zakresie planowanych zakupów na poprawę funkcjonalności systemów informatycznych w ramach wdrażanego systemu cyberbezpieczenstwa.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., podatnikami tego podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w za­kresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast stosownie do dodanego z dniem [1] stycznia 2016 r. ust. 2a w tym artykule: w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.

Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Art. 86 ust. 2b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. stanowi, że sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Jednocześnie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999) określono sposób obliczenia wskaźnika proporcji w odniesieniu do jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast zgodnie z ust. 2 tego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Analiza stanu faktycznego prowadzi do wniosku, że zakupywane oprogramowanie, sprzęt i pozostałe usługi mają służyć całości działalności Wnioskodawcy jako urzędu. Realizowane przedsięwzięcie ma charakter kompleksowy w zakresie wdrożenia elementów cyberbezpieczeństwa Wnioskodawcy. W tym zakresie mieści się zarówno działalność statutowa (niegospodarcza), jak również działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem od towarów i usług oraz działalności gospodarcza zwolniona z opodatkowania.

Realizowanie zadanie zarówno w zakresie oprogramowania, sprzętu, wdrożenia, szkolenia, audytu wpisuje się w całość działalności Wnioskodawcy bez możliwości ustalenia jaka część całości zadania będzie faktycznie wykorzystywana do działalności statutowej, a jaka część do działalności gospodarczej. Nie ulega jednak wątpliwości, że efekt prac będzie wykorzystywany, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny również do działalności gospodarczej Wnioskodawcy. W tym stanie rzeczy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. z zastosowaniem prewskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. i wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Zgodnie z art. 90c ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art. 86 ust. 2a tej ustawy, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego. Przepisy art. 91 ust. 2-9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. stosuje się odpowiednio.

Ad. 2

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustalonego dla PSP z tytułu planowanych wydatków opisanych w stanie faktycznym dotyczących inwestycji budowy sali gimnastycznej przy PSP. W zakresie stanu prawnego w odniesieniu do prewskaźnika uregulowanego w art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Wnioskodawca stan prawny przedstawił powyżej. Odnosząc obowiązujący stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy zauważyć, że budowa sali gimnastycznej dotyczy przy PSP, w której jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, oprócz działalności statutowej zamierza prowadzić będzie, poprzez wykorzystanie sali gimnastycznej do wynajmu, także działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Spełnione zostaną zatem przesłanki do odliczenia podatku naliczonego z tytułu budowy sali gimnastycznej z wykorzystaniem prewskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (bowiem sala gimnastyczna będzie wykorzystywana do działalności niepodlegającej opodatkowaniu i opodatkowanej).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Stosownie do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

3a) działalności w zakresie telekomunikacji;

4) lokalnego transportu zbiorowego;

5) ochrony zdrowia;

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego;

8) edukacji publicznej;

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

11) targowisk i hal targowych;

12) zieleni gminnej i zadrzewień;

13) cmentarzy gminnych;

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

16a) polityki senioralnej;

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18) promocji gminy;

19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

Rozporządzenie to określa, w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostkę budżetową,

c)zakład budżetowy.

W myśl § 2 pkt 5 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o urzędzie obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się przez to urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia:

Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:

X=Ax100/DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

W myśl § 3 ust. 3 rozporządzenia:

Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej, sposób ustalony wg wzoru:

X = A x 100 / D

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

D – dochody wykonane jednostki budżetowej.

Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

a)dokonywanych przez podatników:

-odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,

-odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

-eksportu towarów,

-wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

Zgodnie z § 2 ust. 10 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dochodach wykonanych jednostki budżetowej – rozumie się przez to dochody obejmujące dochody publiczne w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, z wyjątkiem dochodów, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b-d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, zrealizowane lub otrzymane przez tę jednostkę, wynikające ze sprawozdania z wykonania:

a)planu finansowego jednostki budżetowej oraz

b)planu dochodów i wydatków zgromadzonych na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jeżeli dana jednostka budżetowa prowadzi taki rachunek.

W myśl § 2 pkt 9 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dochodach wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się przez to dochody obejmujące dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o:

a)dochody, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b–d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych,

b)zwrot różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, lub zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy,

c)dochody wykonane jednostki budżetowej powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez tę jednostkę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych, celem realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego,

d)środki finansowe pozostające na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, odprowadzone na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

e)wpłaty nadwyżki środków obrotowych zakładu budżetowego,

f)kwoty stanowiące równowartość środków, innych niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, przekazanych zakładom budżetowym, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań jednostki samorządu terytorialnego,

g)odszkodowania należne jednostce samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty odszkodowań stanowiących zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Stosownie do § 3 ust. 5 rozporządzenia:

Dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:

1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;

2)transakcji dotyczących:

a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,

b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. Towarzyszą one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.

Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT.

Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy – przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatną działalność statutową.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz (w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku) w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Należy bowiem zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast art. 90 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Na mocy art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

a)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

b)nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy:

Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

2)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Jak zatem wynika z art. 90 ust. 10 pkt 2 w związku z art. 86 ust. 2g ustawy, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W powyższej sytuacji bowiem podatnik ma prawo wyboru, czy dokona on odliczenia w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie odliczy podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak już wskazano odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.

Natomiast w przypadku, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Podkreślić jednak trzeba, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Dotyczą więc tylko czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

W pierwszej kolejności Państwo wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu „sposobu określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy i proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy w zakresie planowanych zakupów na poprawę funkcjonalności systemów informatycznych w ramach wdrażanego systemu cyberbezpieczeństwa.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że:

·Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

·Gmina planuje zakup urządzeń i systemów informatycznych poprawiających ich wydajność i bezpieczeństwo jako użytkownika. Jednocześnie Gmina aplikuje o środki pozabudżetowe zewnętrzne w ramach funduszu/projektu „(…)”.

·Przystąpienie do ww. programu ma na celu dostosowanie sprzętowe oraz przeszkolenie pracowników technicznych do przyszłych wyzwań, które już nastąpiły lub nastąpią w najbliższym czasie. Bardzo istotne z tego punktu widzenia jest zabezpieczanie oraz bezpieczeństwo danych oraz możliwość ich bezpiecznego przetwarzania i archiwizowania w czasie gdy obserwujemy coraz większą aktywność niebezpiecznych działań mogących destabilizować pracę całego systemu.

·Z punktu widzenia Wnioskodawcy istotne jest dostosowanie Gminy do elektronicznego obiegu dokumentacji w Urzędzie. W zakresie szeroko pojętej działalności gospodarczej bardzo ważnym jest implementacja Krajowego Systemu e-Faktur, który niebawem stanie się wymogiem obligatoryjnym dla Gminy. Elektroniczny system przesyłu i odbioru faktur na specjalnej elektronicznej platformie, w przyszłości będzie warunkował działalność Gminy w sferze działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Aktualne zakupy oraz inne działania podejmowane przez Gminę mają nierozłączny związek z przyszłymi rozliczeniami Gminy, jako czynnego podatnika VAT.

·Z efektów wdrożenia powyższego będą korzystać pracownicy, który wykonują czynności statutowe Wnioskodawcy, jak i działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

·Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu „(…)” będą wykorzystywane przez Państwa do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług: obsługa i zabezpieczenie informatyczne sprzedaży nieruchomości, rozliczeń, zabezpieczenie danych dotyczących sprzedaży, zabezpieczenie procesów przygotowania do sprzedaży – zabezpieczenie archiwizacji dokumentów księgowych itp.,

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług: sprzedaż mieszkań oraz innych nieruchomości w stosunku, do których stosuje się zwolnienia od podatku VAT,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług: działalność statutowa jednostki obsługującej JST (Urzędu) – obsługa petentów Urzędu w tym m.in. wydawanie zaświadczeń, obsługa i pobór opłat za wywóz odpadów, wykonywanie zadań własnych i zleconych np. ewidencja ludności, obsługa spraw obywatelskich, wydawanie dowodów osobistych działalność Urzędu Stanu Cywilnego oraz inne.

·Nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane przez Państwa do działalności gospodarczej, jak i działalności innej niż działalność gospodarcza.

·W zakresie projektu „(…)” – nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Planowane wydatki na realizację projektu związane będą z zakupem materiałów, komponentów oraz usług itd. służących poprawie całego systemu obsługującego zarówno obszar działalności gospodarczej, jak również pozostałej działalności.

·Nie macie Państwo obiektywnej możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją ww. zadania pn. „(…)”, które będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do celów działalności gospodarczej (czynności opodatkowane VAT oraz zwolnione od VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT), i których nie będą mieli Państwo możliwości przyporządkowania w całości do działalności gospodarczej, w pierwszej kolejności będą Państwo zobowiązani, na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy, do obliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu sposobu określenia proporcji umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, przy uwzględnieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r.

Następnie z uwagi na fakt, że – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki związane z realizacją ww. zadania będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak i do czynności zwolnionych od podatku, i nie będą mieli Państwo możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, będą Państwo zobowiązani również do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Podsumowując, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu „sposobu określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy i proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy w zakresie planowanych zakupów na poprawę funkcjonalności systemów informatycznych w ramach wdrażanego systemu cyberbezpieczeństwa. Przy czym, prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwało, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytanie nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Kolejna wątpliwość Państwa dotyczy prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego w oparciu o „sposób określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy ustalony dla PSP w zakresie wydatków na budowę sali gimnastycznej dla PSP.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że:

·Publiczna Szkoła Podstawowa prowadzi działalność statutową, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz działalność opodatkowaną. Nie występują jednak czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

·Gmina zamierza realizować budowę sali gimnastycznej przy PSP będącej jednostką budżetową Wnioskodawcy. Obecny etap inwestycji to faza projektowa. Po wykonaniu projektu ogłoszony zostanie przetarg na budowę sali gimnastycznej. Po wybudowaniu obiekt przekazany zostanie w trwały zarząd szkole PSP.

·W szkole podstawowej oprócz działalności statutowej prowadzona jest również działalność opodatkowana, która stanowi 1% całości prowadzonej działalności.

·Wspomniana sala gimnastyczna służyć będzie prowadzeniu zajęć statutowych szkoły w zakresie zajęć wf-u itp. dla uczniów.

·Po godzinach lekcyjnych lub w czasie gdy sala gimnastyczna nie będzie miała stałego obłożenia, planuje się wynajem sali dla lokalnej społeczności i zorganizowanych grup, organizacji, klubów sportowych. Wynajem sali ma być realizowany na zasadach odpłatności w ramach działalności gospodarczej. Działalność ta będzie miała charakter mieszany.

·Nabywane towary i usługi w związku z budową sali gimnastycznej będą wykorzystywane przez Państwa do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług: sala gimnastyczna będzie wykorzystywana do odpłatnego wynajmu;

b)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług: sala gimnastyczna – Publiczna Szkoła Podstawowa (PSP) co do zasady, prowadzi działalność statutową przewidzianą dla jednostek oświatowych na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718, 2005).

·Nabywane towary i usługi w związkuz budową sali gimnastycznej będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, jak i działalności innej niż działalność gospodarcza.

·W zakresie „(…)” – nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę okoliczności analizowanej sprawy wskazać należy, że przedmiotowe wydatki związane z budową Sali gimnastycznej przy PSP – będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Ponadto z opisu sprawy wynika również, że przedmiotowe wydatki nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności zwolnionych.

Zatem w odniesieniu do wydatków związanych z budową Sali gimnastycznej przy PSP, Gmina miała prawo do częściowego odliczenia podatku VAT w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., przy zastosowaniu prewspółczynnika dla jednostki budżetowej, która będzie wykorzystywała ten obiekt, tj. z zastosowaniem proporcji określonej w § 3 ust. 3 rozporządzenia dla PSP.

Podsumowując, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy ustalony dla PSP w zakresie wydatków na budowę sali gimnastycznej dla PSP. Przy czym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytanie nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy lub własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących eksploatacji, utrzymania porządku i czystości, opłat za energię elektryczną, energię cieplną, konserwacje i naprawy, zakupy urządzeń, wyposażenia, środków czystości oraz innych poniesionych na salę gimnastyczną oraz obowiązku dokonania korekty podatku na podstawie art. 90c ust. 1 ustawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).