Interpretacja indywidualna z dnia 24 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.153.2024.1.MGO
Temat interpretacji
Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nakładów na inwestycję.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nakładów na inwestycję pn. „...”. Uzupełnili go Państwo pismem z 3 kwietnia 2024 r. (wpływ 8 kwietnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Uniwersytet jest uczelnią publiczną działającą, w szczególności, na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm., zwanej dalej Prawo o szkolnictwie wyższym), aktów wykonawczych na jej podstawie wydanych oraz statutu Uczelni.
Uniwersytet jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zakres podstawowych czynności wykonywanych przez Uczelnie wskazuje m.in. art. 11 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, którymi są:
1) prowadzenie kształcenia na studiach;
2) prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
3) prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
4) prowadzenie kształcenia doktorantów;
5) kształcenie i promowanie kadr uczelni;
6) stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
a) procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
b) kształceniu,
c) prowadzeniu działalności naukowej;
7) wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
8) stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
9) upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
10) działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Podstawowym zadaniem uczelni zawodowej jest również prowadzenie kształcenia specjalistycznego. Działalność Uczelni obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (czynności opodatkowane) jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu (będący poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolniony z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT).
Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansowań celowych.
Odpłatna działalność zwolniona to głównie odpłatne usługi kształcenia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz odpłatne usługi noclegowe świadczone na rzecz studentów i doktorantów a także konferencje edukacyjne, szkolenia. Uczelnie prowadzą również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów usług, polegającą m.in. na odpłatnym wynajmie lokali użytkowych, odpłatnych badaniach wykonywanych na zlecenie, odpłatnych noclegach świadczonych na rzecz osób innych niż studenci/doktoranci, sprzedaży praw do wyników badań, czy też odpłatnej sprzedaży wydawnictw.
Działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług stanowi także tzw. komercjalizacja wyników badań, czyli przykładowo sprzedaż licencji do uzyskanych wyników badań, czy też inna forma odpłatnego zbycia praw majątkowych do uzyskanych wyników badań.
Opis projektu
Uniwersytet wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego Województwa z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu pt. „…” w ramach …(…).
Numer wniosku - …. Okres realizacji projektu 2023-2027. Złożony przez Uniwersytet wniosek o dofinansowanie projektu został przez Zarząd Województwa przyjęty i rozpatrzony pozytywnie (Uchwała …).
W związku z powyższym, pomiędzy Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa a Uniwersytetem ma zostać podpisana umowa o dofinansowanie ww. projektu. Realizacja projektu jakim jest inwestycja budowlana doprowadzi do stworzenia miejsca na poziomie (...) standardów badawczych i optymalnego miejsca realizacji (...) badań podstawowych właściwości materii oraz kształtowania zasobów wiedzy na różnym poziomie w tym zaawansowanych szkoleń zawodowych niezbędnych do tworzenia innowacyjnej gospodarki opartej na wiedzy.
Celem inwestycji jest poprawa standardu i stworzenie optymalnej infrastruktury dla kształcenia i budowania kompetencji w dyscyplinach mieszczących się m.in. w dziedzinach nauk ścisłych i przyrodniczych, nauk inżynieryjno-technicznych oraz nauk medycznych i nauk o zdrowiu, w szczególności takich jak nauki chemiczne, inżynieria chemiczna, inżynieria materiałowa i nauki farmaceutyczne, a także do prowadzenia badań naukowych o charakterze (...)
W realizowanym projekcie zaplanowano wydatki na realizację budowy … oraz zakupu wyposażenia niezbędnego do funkcjonowania obiektu jako jednostki edukacyjnej tj.:
- opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego;
- roboty budowlane związane z budową budynku … w tym roboty związane z konstrukcją budynku, instalacją: wentylacji i klimatyzacji, elektryczną wodno-kanalizacyjną, cieplną, gazów technicznych oraz zagospodarowaniem terenu;
- prace związane z zastosowaniem w obiekcie rozwiązań wynikających z …, tj.: instalacja OZE (pompy ciepła wraz z PV, instalacja systemu …, zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej, w tym realizacja dodatkowych nasadzeń, ogrodów deszczowych oraz zielonego dachu, retencjonowanie wody do podlewania zieleni i spłukiwania toalet wraz zabudową zbiornika retencyjnego, wykorzystywania chłodu z powietrza atmosferycznego (…);
- zakup wyposażenia tj. meble, meble laboratoryjne, szafy na gazy techniczne, szafy chemiczne, dygestoria, niezbędne do funkcjonowania obiektu jako jednostki edukacyjnej.
Uruchomione (...) będzie miejscem, które oferować będzie nowoczesny pakiet edukacyjny wzbogacony o nowe specjalności/specjalizacje, oparte na założeniu kształcenia dualnego oraz kierunków zamawianych. tj.
˗zielona chemia na kierunku inżynierskim
˗technologia chemiczna
˗specjalności poświęconej nowoczesnej zeroemisyjnej/ niskoemisyjnej energii.
W wyniku projektu powstaną pracownie tj.:
˗…,
- …,
˗…,
˗…,
˗…, …,
˗…,
˗…,
˗…,
˗….
Cel projektu
Celem projektu jest podniesienie jakości i warunków kształcenia (na kierunkach praktycznych i zawodowych) poziomie wyższym kadr przyszłości transformującego się regionu poprzez utworzenie (...) .
Realizacja celu głównego przyczyni się do osiągnięcia celów szczegółowych tj.
˗stworzenie warunków do rozwoju społeczeństwa o wysokich kwalifikacjach zawodowych poszukiwanych na rynku pracy,
˗rozwój oferty kształcenia Uniwersytetu o kierunki zgodne z inteligentnymi i technologicznymi specjalizacjami dla regionu,
˗wzmocnienie rangi … jako ośrodka akademickiego.
Efekt projektu
Budowa (...) pozwoli na elastyczne dostosowanie programów studiów prowadzonych na Uniwersytecie do potrzeb regionalnego i krajowego rynku pracy oraz oczekiwań szeroko rozumianego otoczenia społeczno-gospodarczego uczelni. Nowoczesna i funkcjonalna infrastruktura badawczo-dydaktyczna zaoferuje do realizacji w jej przestrzeniach nowych jakościowo pakietów edukacyjnych wzbogaconych w stosunku do dotychczasowej oferty o nowe specjalności/specjalizacje oraz model kształcenia mające charakter dualny.
Wskaźniki jakie zostaną osiągnięte w trakcie realizacji inwestycji:
-Liczba wspartych uczelni pod kątem budowy infrastruktury dydaktycznej i naukowej [szt.] - …
-Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (…) [szt.] - …
-Liczba wspartych obiektów infrastruktury (innych niż budynki mieszkalne) zlokalizowanych na obszarze objętym transformacją [szt.] - …
-Liczba doposażonych uczelni [szt.] - …
-Liczba przedsięwzięć proekologicznych [szt.] - …
-Wskaźniki zaplanowane na okres po zakończeniu inwestycji i oddaniu jej do użytkowania:
-Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych placówek oświatowych [użytkownicy/rok] – ...
Właścicielem inwestycji będącej przedmiotem projektu a także podmiotem odpowiedzialnym za jej eksploatację oraz utrzymanie celów i trwałości niniejszego projektu jest Uniwersytet. Uczelnia nie planuje przekazania działań w zarządzaniu projektem (również w okresie jego trwałości) żadnemu innemu podmiotowi.
Działania te w okresie trwałości będą realizowane przez Uniwersytet, który dysponuje zarówno personelem jak i innymi zasobami które są niezbędne do zarządzania projektem w okresie jego trwałości oraz posiada stosowne kompetencje. Uniwersytet będzie stanowił nadzór nad realizacją inwestycji i będzie właścicielem zakupionego wyposażenia. Zarządzanie Finansami projektu będzie zgodne z Ustawą o Finansach publicznych, PZP i Regulaminami wew. Uniwersytetu, co pozwoli na utrzymanie płynności finansowej w projekcie, zgodności z harmonogramem i założeniami budżetu.
Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Oprócz działalności niepodlegającej opodatkowaniu od towarów i usług świadczy usługi zwolnione z tego podatku jak również opodatkowane stawką podstawową oraz obniżonymi stawkami 0%, 5%, 8%. Uczelnia korzysta z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy zakupy w ramach prowadzonej działalności można powiązać z działalnością opodatkowaną Uczelni oraz zgodnie z art. 90, 91 ustawy o podatku od towarów i usług. Ze względu na realizowany projekt w Uczelni została wyodrębniona osobna ewidencja księgowa. Uniwersytet będzie wydatkował i rozliczał zakupy zgodnie ze swoim harmonogramem zadań oraz nabywał towary i usługi udokumentowane fakturami VAT w których będzie figurował jako nabywca. Inwestycja jaka powstanie w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywana przez Uczelnię do działalności zwolnionej (kształcenie studentów zaocznych, doktorantów organizacji konferencji edukacyjnych, szkoleń, warsztatów), niepodlegającej opodatkowaniu (kształcenie studentów dziennych, działalność naukowo badawcza statutowa) i opodatkowanej Uniwersytetu (działalność gospodarcza tj. wynajem powierzchni).
Wszystkie wydatki na nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu zostaną zakwalifikowane przez uczelnię na efekty projektu i do czynności niepodlegających opodatkowaniu, zwolnionych, oraz opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Uniwersytet może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nakładów poniesionych na ww. inwestycję?
Państwa stanowisko w sprawie
W związku z tym iż na dzień realizacji projektu pt. „…” w ramach … Uczelnia nie jest w stanie:
-przyporządkować wydatków związanych z nabywanymi towarami i usługami do odpowiedniej kategorii działalności jaka występuje na Uniwersytecie (działalność nieopodatkowana, zwolniona i opodatkowana podatkiem VAT)
-jednoznacznie zakwalifikować wydatków związanych z projektem w ramach prowadzonej działalności do czynności opodatkowanych zwolnionych czy też niepodlegających opodatkowaniu
-efekt projektu jakim jest budowa … będzie wykorzystywany przez uczelnię do działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu.
Uniwersytet … ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w części przy uwzględnieniu prewspółczynnika oraz współczynnika zgodnie z art. 86 oraz zastosowaniu art. 90, 91 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto należy wskazać, że wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają m.in. regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy o VAT.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Jak wynika z powyższych unormowań, podatnik, u którego nabywane towary i usługi, wykorzystywane będą zarówno do celów wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, będzie w pierwszej kolejności zobowiązany do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Następnie w odniesieniu do zakupów wykorzystywanych zarówno do celów działalności opodatkowanej i zwolnionej od podatku VAT, podatnik zobowiązany jest do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ustawy. Przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Dotyczą zatem czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na mocy art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Stosownie do art. 90 ust. 4 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, podatnik na wstępie winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej z opodatkowania). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z czynnościami niepodlegającymi ustawie o VAT lub zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. W pierwszej kolejności zatem w przypadku, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że Uniwersytet jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uniwersytet realizuje projekt pn. „…”. W projekcie zaplanowano wydatki na realizację budowy (...) oraz zakupu wyposażenia niezbędnego do funkcjonowania obiektu jako jednostki edukacyjnej.
Właścicielem inwestycji będącej przedmiotem projektu a także podmiotem odpowiedzialnym za jej eksploatację oraz utrzymanie celów i trwałości niniejszego projektu jest Uniwersytet. Uczelnia nie planuje przekazania działań w zarządzaniu projektem (również w okresie jego trwałości) żadnemu innemu podmiotowi. Uniwersytet oprócz działalności niepodlegającej opodatkowaniu od towarów i usług świadczy usługi zwolnione z tego podatku jak również opodatkowane stawką podstawową oraz obniżonymi stawkami 0%, 5%, 8%. Ze względu na realizowany projekt w Uczelni została wyodrębniona osobna ewidencja księgowa. Uniwersytet będzie wydatkował i rozliczał zakupy zgodnie ze swoim harmonogramem zadań oraz nabywał towary i usługi udokumentowane fakturami VAT, w których będzie figurował jako nabywca. Inwestycja jaka powstanie w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywana przez Uczelnię do działalności zwolnionej (kształcenie studentów zaocznych, doktorantów organizacji konferencji edukacyjnych, szkoleń, warsztatów), niepodlegającej opodatkowaniu (kształcenie studentów dziennych, działalność naukowo badawcza statutowa) i opodatkowanej Uniwersytetu (działalność gospodarcza tj. wynajem powierzchni). Wszystkie wydatki na nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu zostaną zakwalifikowane przez uczelnię na efekty projektu i do czynności niepodlegających opodatkowaniu, zwolnionych, oraz opodatkowanych podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nakładów poniesionych na inwestycję.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Mając zatem na uwadze przywołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, że efekty projektu tj. powstały obiekt (...) i jego wyposażenie będą wykorzystywane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, zwolnionej oraz opodatkowanej, należy stwierdzić, że przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją inwestycji, w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi służą/będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanej negatywnych wynikający z art. 88 ustawy.
Jednocześnie, ponieważ w przedstawionych okolicznościach, towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji są/będą wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, są Państwo zobowiązani do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Ponadto, skoro w opisanej sytuacji, nabywane towary i usługi służą/będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak również czynności zwolnionych od podatku, a Państwo nie mają możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego są Państwo obowiązani w odniesieniu do tych zakupów, do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Podsumowując, w związku z tym, iż na dzień realizacji projektu pt. „…” nie są Państwo w stanie przyporządkować wydatków związanych z inwestycją do odpowiedniej kategorii, działalności jaka występuje na Uniwersytecie (działalność mieszana – działalność nieopodatkowana, zwolniona i opodatkowana podatkiem VAT), a efekty projektu będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu, mają Państwo możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w części przy uwzględnieniu prewspółczynnika oraz współczynnika zgodnie z art. 86 oraz zastosowaniu art. 90, 91 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Końcowo wskazać należy, że przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości zakwalifikowania przez Państwa wykonywanych czynności do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej oraz zwolnionej. Niniejsze przyjęto jako element opisu stanu faktycznego i nie było to przedmiotem oceny.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.) dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.