Interpretacja indywidualna z dnia 27 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.99.2024.4.MAZ
Temat interpretacji
Zagadnienie dotyczące prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w przypadku obniżenia wyliczonej kwoty należności za energię elektryczną nabytą przez odbiorcę w gospodarstwie domowym oraz prawidłowości dokumentowania tej obniżki na podstawie wystawianej faktury korygującej
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych w podatku od towarów i usług opisanego zdarzenia przyszłego jest:
- prawidłowe w zakresie obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz kwoty podatku należnego w związku z przyznaniem odbiorcy energii elektrycznej Premii wynikającej z § 50b ust. 1 Rozporządzenia (pytanie nr 1);
- prawidłowe w części dotyczącej momentu ujęcia korekty (pytanie nr 2);
- nieprawidłowe w części dotyczącej sposobu ujęcia Premii w fakturach korygujących (pytanie nr 2);
- nieprawidłowe w zakresie ujęcia nadwyżki Premii – przewyższającej kwotę należności z tytułu sprzedaży energii elektrycznej wykazaną w ostatniej fakturze za 2023 r. – w fakturze korygującej (fakturach korygujących) in minus, wystawionej do faktury za wcześniejszy okres rozliczeniowy, aż do rozliczenia całej kwoty nadwyżki (pytanie nr 3).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 29 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w przypadku obniżenia wyliczonej kwoty należności za energię elektryczną nabytą przez odbiorcę w gospodarstwie domowym oraz prawidłowości dokumentowania tej obniżki na podstawie wystawianej faktury korygującej, wpłynął 1 marca 2024 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 kwietnia 2024 r. (wpływ 11 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
…. (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”), zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej jako: „VAT”) należy do Grupy Kapitałowej … (dalejjako: „Grupa”), zajmującej się przede wszystkim dystrybucją energii elektrycznej i cieplnej, wytwarzaniem energii elektrycznej i cieplnej oraz obrotem energią elektryczną i gazem. Działalność gospodarcza Spółki skupia się na sprzedaży energii elektrycznej, gazu i usług dystrybucji do wszystkich segmentów klientów – od przemysłu poprzez duży, średni i mały biznes, a na gospodarstwach domowych kończąc.
Na rynku energii elektrycznej w Polsce od kilkunastu miesięcy obserwowany jest wzrost cen energii elektrycznej, który spowodowany jest szeregiem niesprzyjających okoliczności – inflacją, wojną na Ukrainie i zwiększonym zapotrzebowaniem na energię. Sytuację związaną ze wzrostem cen energii elektrycznej najbardziej odczuli odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwach domowych, podmioty użyteczności publicznej, jak również sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
W celu zminimalizowania podwyżek cen energii elektrycznej dla ww. grup odbiorców, a także zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego obywateli przez zagwarantowanie ciągłości dostaw energii elektrycznej do gospodarstw domowych, dla podmiotów realizujących zadania z zakresu użyteczności publicznej, jak również dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, wprowadzono szczególne rozwiązania osłonowe. Rozwiązania te mają na celu zminimalizowanie negatywnych skutków społeczno-gospodarczych, związanych ze znaczącym wzrostem cen energii elektrycznej w 2023 r. w zatwierdzanych taryfach dla obrotu energią elektryczną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz w świadczonych ofertach sprzedawców energii, opartych na zasadach wynikających z postanowień umownych pomiędzy sprzedawcami a odbiorcami energii elektrycznej.
Rozwiązania osłonowe zostały przewidziane m.in. w następujących aktach prawnych:
1) rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 9 września 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sposobu kształtowania i kalkulacji taryf oraz sposobu rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz.U. poz. 1847; dalej jako: „Rozporządzenie”);
2) ustawie z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1704 z późn. zm.);
3) ustawie z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (Dz.U. poz. 2243 z późn. zm.).
Na mocy Rozporządzenia został dodany § 50b ust. 1, zgodnie z którym przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną w rozliczeniach za 2023 r. z odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym obniża wyliczoną kwotę należności o kwotę równą 12% iloczynu średniej ceny energii elektrycznej (dalej jako: „Premia”) opublikowanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na 2022 r., na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1704 i 1785) dla grupy taryfowej G11, oraz wolumenu energii wynoszącego 2523 kWh, w przypadku gdy dany odbiorca energii elektrycznej w gospodarstwie domowym spełni jeden z sześciu wymienionych w Rozporządzeniu warunków, tj.:
1) w okresie co najmniej trzech następujących po sobie miesięcy między dniem 1 stycznia 2023 r. a dniem 30 września 2023 r. zmniejszył zużycie energii elektrycznej w punkcie poboru energii do poziomu poniżej 95% zużycia energii elektrycznej tego odbiorcy w odniesieniu do tych samych trzech następujących po sobie miesięcy między dniem 1 stycznia 2022 r. a dniem 30 września 2022 r. lub
2) zweryfikował i potwierdził poprawność swoich danych znajdujących się w posiadaniu przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną, lub
3) wyraził zgodę na otrzymywanie od przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną korespondencji, w szczególności faktur VAT, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020 r. poz. 344) lub w dedykowanym do obsługi odbiorców portalu internetowym, lub
4) wyraził zgodę na otrzymywanie od przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną informacji dotyczących produktów i usług świadczonych przez to przedsiębiorstwo, lub
5) jest prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, lub
6) złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej.
Terminem na spełnienie jednego z warunków, tj. z pkt 2, pkt 3 i pkt 4 był 15 grudnia 2023 r., natomiast z pkt 5 i pkt 6 - 31 grudnia 2023 r. Spółka wskazuje, że sposób realizacji postanowień Rozporządzenia będzie wyglądał następująco:
- każdy z odbiorców energii elektrycznej uprawniony do otrzymania Premii na podstawie Rozporządzenia otrzyma ją za pośrednictwem indywidualnego konta klienta, które służy Spółce do prowadzenia rozliczeń/salda płatności z tytułu nabycia energii elektrycznej przez odbiorcę;
- przyznanie Premii nastąpi bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w ostatniej fakturze za energię elektryczną za 2023 r.; przy czym ostatnia faktura za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy obejmujący 2023 r. może być wystawiona zarówno w 2023 r. jak również w 2024 r., w związku z faktem, iż część okresów rozliczeniowych rozpoczyna się, np. w grudniu 2023 r., a kończy w lutym 2024 r. (przykładowy okres rozliczeniowy to np.: 14 grudnia 2023 r. - 13 luty 2024 r.); w rezultacie część faktur obejmujących również należność za energię elektryczną z 2023 r. zostanie wystawionych w 2024 r. i koniec okresu rozliczeniowego może przypadać na 2024 r.;
- przyznanie Premii przez Spółkę będzie odbywało się poprzez wystawienie faktury korygującej in minus do ostatniego okresu rozliczeniowego obejmującego 2023 r. z tytułu sprzedaży energii elektrycznej;
- jeżeli przyznana Premia będzie wyższa niż całkowita kwota należności z tytułu sprzedaży energii elektrycznej wykazana w ostatniej fakturze obejmującej energię elektryczną za 2023 r., to pozostała nadwyżka Premii zostanie ujęta w fakturze korygującej lub fakturach korygujących in minus wystawionej do faktury z tytułu sprzedaży energii elektrycznej za wcześniejszy okres rozliczeniowy, aż do rozliczenia całej kwoty Premii (w efekcie Spółka może wystawić jedną lub kilka faktur korygujących in minus);
- po przyznaniu Premii Spółka przeprowadzi weryfikację spełnienia warunków, o których mowa w § 50b ust. 1 Rozporządzenia;
- w sytuacji jeżeli Spółka stwierdzi, że odbiorcy energii elektrycznej nie przysługiwało prawo do otrzymania Premii, a taka Premia została przyznana, to Spółka skoryguje rozliczenia z nabywcą poprzez wystawienie faktury korygującej in plus o kwotę przyznanej Premii, co będzie miało miejsce nie później niż do dnia 31 grudnia 2024 r.
Pytania (we wniosku pytania nr 1-3)
1. Czy przyznanie przez Spółkę na rzecz odbiorcy energii elektrycznej Premii określonej w § 50b ust. 1 Rozporządzenia skutkuje obniżeniem podstawy opodatkowania VAT oraz kwoty podatku należnego z tytułu realizowanych przez Spółkę transakcji sprzedaży energii elektrycznej na rzecz tego odbiorcy?
2. Czy ujęcie przez Spółkę Premii powinno być dokumentowane wystawieniem faktury korygującej bądź faktur korygujących do faktur obejmujących sprzedaż energii elektrycznej za 2023 rok, wystawionych w 2023 albo 2024 roku na rzecz odbiorcy energii elektrycznej, którą/które należy ująć w rozliczeniach z tytułu VAT w dacie wystawienia faktury korygującej/faktur korygujących?
3. Czy w sytuacji, gdy kwota przyznanej Premii będzie wyższa niż całkowita kwota należności z tytułu sprzedaży energii elektrycznej wykazana w ostatniej fakturze obejmującej energię elektryczną za 2023 r., to pozostała nadwyżka Premii powinna zostać ujęta w fakturze korygującej lub fakturach korygujących in minus wystawionej do faktury z tytułu sprzedaży energii elektrycznej za wcześniejszy okres rozliczeniowy, aż do rozliczenia całej kwoty Premii?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
1. przyznanie przez Spółkę na rzecz odbiorcy energii elektrycznej Premii określonej w § 50b ust. 1 Rozporządzenia skutkuje obniżeniem podstawy opodatkowania VAT oraz kwoty podatku należnego z tytułu realizowanych przez Spółkę transakcji sprzedaży energii elektrycznej na rzecz tego odbiorcy;
2. ujęcie przez Spółkę Premii powinno być dokumentowane wystawieniem faktury korygującej, bądź faktur korygujących do faktur obejmujących sprzedaż energii elektrycznej za 2023 rok wystawionych w 2023 albo 2024 roku na rzecz odbiorcy energii elektrycznej, którą/które należy ująć w rozliczeniach z tytułu VAT w dacie wystawienia faktury korygującej/faktur korygujących;
3. w sytuacji, gdy kwota przyznanej Premii będzie wyższa niż całkowita kwota należności z tytułu sprzedaży energii elektrycznej wykazana w ostatniej fakturze obejmującej energię elektryczną za 2023 r., to pozostała nadwyżka Premii powinna zostać ujęta w fakturze korygującej lub fakturach korygujących in minus wystawionej do faktur/y z tytułu sprzedaży energii elektrycznej za wcześniejszy/e okres/y rozliczeniowy/e, aż do rozliczenia całej kwoty Premii.
Szczegółowe uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców
Ad pytania 1.
Uwagi ogólne
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usług otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Jednocześnie, zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z kolei, stosownie do art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot udzielonych nabywcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży, natomiast zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen.
Z powyższych przepisów wynika więc, że podstawa opodatkowania VAT ma co do zasady obejmować wszystko, co stanowi zapłatę dla sprzedawcy (art. 29a ust. 1 ustawy o VAT) przy uwzględnieniu bezpośrednio związanych ze sprzedażą kosztów dodatkowych (art. 29a ust. 6 ustawy o VAT).
Jednocześnie, w celu zapewnienia zgodności podstawy opodatkowania VAT z kwotą rzeczywiście otrzymanej zapłaty, przewidziano regulacje umożliwiające obniżenie podstawy opodatkowania VAT na skutek okoliczności znanych już w momencie sprzedaży (art. 29a ust. 7 ustawy o VAT), jak i zaistniałych na skutek późniejszych zdarzeń gospodarczych (art. 29a ust. 10 ustawy o VAT). Jedną z takich okoliczności jest udzielenie „po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen” (art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT).
Premia stanowi rabat na gruncie VAT
Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że pojęcia opust/obniżka ceny nie zostały zdefiniowane na gruncie ustawy o VAT. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, pojęcie to należy interpretować odwołując się do jego literalnego znaczenia. Według internetowego Słownika Języka Polskiego PWN „opust” to „zniżka ceny kupna, przyznawana przy zakupach hurtowych”. W rezultacie pojęcie opustu, jak i obniżki ceny należy uznać za pojęcia tożsame z przyznaniem odbiorcy pewnego zmniejszenia ceny należnej z tytułu zakupu towaru/usługi.
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku przyznania Premii na rzecz odbiorcy energii elektrycznej przez Wnioskodawcę mamy właśnie do czynienia z obniżką ceny w rozumieniu art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT.
Należy zaznaczyć, że Rozporządzenie określa okoliczności następujące po zawarciu umowy z odbiorcą energii elektrycznej, w których Spółka jako przedsiębiorstwo energetyczne jest zobowiązana w rozliczeniach za 2023 r. obniżyć kwotę należności z tytułu dostawy energii elektrycznej o wartość Premii. Rozporządzenie przewiduje przy tym, że dla możliwości skorzystania z Premii wymagane jest spełnienie tylko jednego z sześciu wymienionych w Rozporządzeniu warunków.
Warunki, od których uzależnione jest udzielenie Premii, obejmują głównie zagadnienia efektywnościowe odnoszące się do redukcji zużycia energii, posiadania statusu prosumenta OZE, czy też aktywizujące odbiorców do wyrażenia zgody na otrzymywanie korespondencji marketingowej lub otrzymywanie faktur VAT w postaci elektronicznej lub z wykorzystaniem tzw. eBOK-ów, tj. są one bezpośrednio związane z realizowaniem przez Spółkę dostaw energii. Tym samym udzielona Premia obniża kwotę należności, co w ocenie Wnioskodawcy oznacza obniżenie ceny za nabytą energię elektryczną, która obejmuje zarówno podstawę opodatkowania VAT, jak i kwotę podatku należnego.
Spełnienie przez odbiorców jednego z sześciu wymienionych w Rozporządzeniu warunków jest dodatkowo weryfikowane przez Spółkę po przyznaniu Premii. W przypadku, gdy weryfikacja wykaże, że odbiorca energii elektrycznej w gospodarstwie domowym nie spełnił żadnego z warunków umożliwiających zastosowanie wobec niego obniżenia, przedsiębiorstwo energetyczne uwzględni kwotę Premii, a zatem podwyższy kwotę należności za energię elektryczną w fakturach za kolejne okresy rozliczeniowe w 2024 r., nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.
W rezultacie taka konstrukcja mechanizmu przyznawania Premii, która jest bezpośrednio związana ze sprzedażą energii i spełnieniem określonych na gruncie Rozporządzenia warunków wskazuje, że ma ona charakter rabatu potransakcyjnego, który prowadzi do obniżenia podstawy opodatkowania VAT i kwoty podatku należnego.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości obniżenia podstawy opodatkowania VAT w przypadku przyznania Premii odbiorcom energii elektrycznej, powodującej obniżenie należności, a zatem zmniejszenie kwoty do zapłaty, znajduje uzasadnienie zarówno w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako: „TSUE”), krajowych sądów administracyjnych, jak również w interpretacjach organów podatkowych.
Wnioskodawca wskazuje, iż w sprawie Elida Gibbs (C-317/94) TSUE stwierdził, że podstawą opodatkowania VAT dla producenta jako podatnika musi być kwota odpowiadająca cenie, po jakiej sprzedał on towary hurtownikom lub detalistom, pomniejszona o wartość rabatów, na podstawie których wypłacone zostało wynagrodzenie ostatecznym nabywcom towarów. Dodatkowo Trybunał wskazał, że:
„(...) w celu zapewnienia realizacji zasady neutralności należy, obliczając podstawę opodatkowania dla celów VAT, uwzględnić sytuacje, w których podatnik, nie pozostając w stosunkach umownych z konsumentem końcowym, ale będąc pierwszym ogniwem łańcucha transakcji kończącego się na tym konsumencie, udziela takiemu konsumentowi zniżki za pośrednictwem detalistów lub poprzez bezpośredni zwrot wartości kuponów. W przeciwnym razie, organy podatkowe otrzymałyby z tytułu VAT kwotę większą niż rzeczywiście zapłacona przez konsumenta ostatecznego, kosztem podatnika”.
Podobne stanowisko zaprezentował TSUE w wyroku z dnia 20 grudnia 2017 r., w sprawie Boehringer Ingelheim Pharma (C-462/16), w którym podkreślono, że:
„(...) rabat przyznany na podstawie uregulowania krajowego przez przedsiębiorstwo farmaceutyczne przedsiębiorstwu oferującemu prywatne ubezpieczenie zdrowotne skutkuje obniżeniem podstawy opodatkowania na korzyść tego przedsiębiorstwa farmaceutycznego w rozumieniu tego artykułu, jeżeli dostawy produktów leczniczych są dokonywane za pośrednictwem hurtowników do aptek realizujących te dostawy na rzecz osób objętych prywatnym ubezpieczeniem zdrowotnym, które zwraca ubezpieczonym cenę nabycia produktów leczniczych”.
W przytoczonych orzeczeniach Trybunał uznał, że rabat przyznany podmiotowi trzeciemu, z którym podatnik nie ma bezpośredniej relacji, stanowi podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT i kwoty podatku należnego. Zatem tym bardziej w sytuacji Spółki przyznana Premia odbiorcy energii elektrycznej, z którym Spółka ma bezpośrednią relację, powinna obniżać podstawę opodatkowania VAT i kwotę podatku należnego z tytułu dostawy energii. Należy również podkreślić, że efektywne wynagrodzenie należne Spółce ulega zmniejszeniu w wyniku udzielonej Premii.
W ocenie Wnioskodawcy zasadne jest również w tym miejscu odwołanie się do stanowiska Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej jako: „NSA”), wyrażonego w uchwale siedmiu sędziów z 25 czerwca 2012 r., sygn. akt I FPS 2/12, w której wskazano, iż:
„Wypłata kontrahentowi bonusu warunkowego (premii pieniężnej) z tytułu osiągnięcia określonej wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności stanowi rabat (...) zmniejszający podstawę opodatkowania”.
Stanowisko dotyczące traktowania wypłaty premii pieniężnej jako rabatu obniżającego podstawę opodatkowania z tytułu, np. sprzedaży towarów (jeśli jest ona np. warunkowana osiągnięciem określonego poziomu obrotów) jest ugruntowane, w szczególności po wydaniu interpretacji ogólnej przez Ministra Finansów w dniu 27 listopada 2012 r., (sygn. PT3/033/10/423/AEW/12/PT-618; dalej jako: „Interpretacja ogólna”), w której stwierdzono, iż:
„Zatem w przedstawionych wyżej sytuacjach podatnik-sprzedawca dysponuje wynagrodzeniem (z tytułu wszystkich zrealizowanych dostaw), które jest następnie pomniejszone o udzieloną premię pieniężną, wywołującą efekt ekonomiczny analogiczny jak w sytuacji udzielenia rabatu, co winno zostać uwzględnione poprzez obniżenie podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, w przeciwnym bowiem razie dojdzie do naruszenia zasady neutralności podatku VAT”.
Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako: „DKIS”) z dnia 5 lutego 2024 r. (sygn. 0114-KDIP4-1.4012. 542.2023.1.AM), która została wydana w analogicznej sprawie dotyczącej przyznania przez Spółkę na rzecz odbiorcy energii elektrycznej Premii określonej w § 50b ust. 1 Rozporządzenia. W wydanej interpretacji DKIS podkreślił, że: „Wskazana Obniżka ma charakter zmniejszenia ustalonej ceny - wysokości wynagrodzenia za wykonane przez Spółkę czynności w takim sensie, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonaną Obniżką Należności a pobranym za te czynności wynagrodzeniem. Dokonanie Obniżki Należności na podstawie § 50b ust. 1 Rozporządzenia, będzie zatem uprawniało do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego z tytułu sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej na rzecz odbiorcy - Klienta indywidualnego”.
Przywołane orzecznictwo sądów administracyjnych, jak również interpretacje organów podatkowych potwierdzają, w ocenie Wnioskodawcy, że Premia powinna być uznana za rabat na gruncie VAT obniżający podstawę opodatkowania VAT i kwotę podatku należnego.
Spółka jest zdania, że w takiej sytuacji jest uprawniona do zmniejszenia podstawy opodatkowania VAT i kwoty VAT, bowiem w przeciwnym wypadku doszłoby do naruszenia fundamentalnych zasad funkcjonowania VAT, tj. zasad neutralności i proporcjonalności.
Uprawnienie podatnika do obniżenia podstawy opodatkowania w związku z udzieleniem rabatu zostało potwierdzone również w licznych innych interpretacjach podatkowych, jak np.: w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 10 czerwca 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.185. 2022.3.AB, w której DKIS wskazał że:
„Kwota rabatu wypłacana przez Dostawcę na rzecz Państwa obniża efektywnie kwotę należną Dostawcy. Obniżenie to powinno znajdować odzwierciedlenie nie tylko w podstawie opodatkowania, jak i w kwocie podatku należnego, ale również w kwocie podatku naliczonego”.
Tożsame wnioski zostały wyrażone w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 22 lipca 2022 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.216.2022.1.MR; w interpretacji indywidulnej DKIS z dnia 18 kwietnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.174.2019.1.KS; w interpretacji indywidulnej DKIS z dnia 26 października 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.636.2018.2.JO; w interpretacji indywidulnej DKIS z dnia 5 września 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.536.2018.1.AW; w interpretacji indywidulnej DKIS z dnia 17 lipca 2018 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.300.2018.1.AKO.
Związek Premii ze sprzedażą energii elektrycznej przez Spółkę
W ocenie Wnioskodawcy, przy ocenie charakteru Premii jako rabatu na gruncie VAT, istotne jest wskazanie, że pozostaje ona w bezpośrednim związku z obrotem energią elektryczną, a tym samym sprzedażą realizowaną w konkretnych okresach rozliczeniowych.
Podstawowym warunkiem przyznania Premii przez Spółkę jest nabycie energii elektrycznej przez odbiorcę, a następnie spełnienie jednego z sześciu warunków wskazanych w Rozporządzeniu. Zatem Premia wiąże się bezpośrednio z koniecznością zapłaty przez odbiorcę za nabytą uprzednio energię elektryczną. Stanowisko Spółki potwierdzają następujące argumenty:
1) Spółka jest przedsiębiorstwem energetycznym podlegającym przepisom ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne oraz wydanych na jej podstawie rozporządzeń wykonawczych i jest zobowiązana do obniżenia kwoty należności z tytułu sprzedaży energii elektrycznej na rzecz odbiorców, a zatem do przyznania Premii po spełnieniu jednego z sześciu wymienionych w Rozporządzeniu warunków;
2) rozliczenie udzielonej Premii jest realizowane poprzez zmniejszenie należności z tytułu nabycia energii elektrycznej w jednym z kolejnych okresów rozliczeniowych, ale nie później niż w ostatniej fakturze za energię elektryczną za 2023 r., przy czym ostatnia faktura za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy obejmujący 2023 r. może być wystawiona zarówno w 2023 r., jak również w 2024 r.;
3) udzielone Premie nie mają charakteru odszkodowania ani kary - obowiązek ich wypłaty wynika wprost z Rozporządzenia;
4) związek udzielonej Premii ze sprzedażą energii elektrycznej wynika również ze sposobu kalkulacji jej wysokości i warunków jej udzielenia.
W związku z powyższym Spółka, przyznając Premię, powinna być uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz kwoty VAT należnego z tytułu sprzedaży energii elektrycznej. Wypłacana Premia nie ma bowiem charakteru sankcyjnego/odszkodowawczego, wiąże się bowiem bezpośrednio ze sprzedażą/obrotem energią elektryczną.
Premia w kontekście innych rozwiązań osłonowych
Co więcej, należy również podkreślić, iż w innych aktach prawnych wprowadzających rozwiązania osłonowe dla rynku energii elektrycznej, tj.:
- ustawie z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej,
- ustawie z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku,
które przewidują zbliżone do Rozporządzenia rozwiązania, wprost wskazano na obowiązek stosowania upustu dla odbiorców energii elektrycznej z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Termin upust, którym posługuje się ustawodawca, w tym przypadku jest traktowany jako synonim rabatu, który prowadzi do obniżenia ceny, a zatem podstawy opodatkowania VAT i kwoty podatku należnego.
Regulacje przewidziane w ww. aktach prawnych dotyczące upustów mają tożsamy charakter, jak regulacje znajdujące się w Rozporządzeniu w odniesieniu do Premii, tj. mają zapewnić odpowiednią ochronę odbiorcom energii elektrycznej, a z drugiej strony stanowić upust/rabat/obniżkę należności z tytułu sprzedaży energii elektrycznej.
Podsumowując, przepisy Rozporządzenia, które są analogiczne do ww. przepisów ustaw, należy interpretować tożsamo, a zatem Premia wypłacana na rzecz odbiorców energii elektrycznej powinna stanowić rabat obniżający podstawę opodatkowania VAT i kwotę podatku należnego.
Ad pytania 2.
Z udzieleniem opustu/obniżki ceny, o której mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT wiąże się obowiązek dokumentacyjny, polegający na wystawieniu faktury korygującej zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Z kolei, jak wynika z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług, określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku, gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
Jednakże w art. 29a ust. 15 pkt 3 ustawy o VAT wskazano, że ww. warunków dotyczących posiadania odpowiedniej dokumentacji i uzgodnienia nie stosuje się m.in. w przypadku sprzedaży energii elektrycznej. Tym samym wystawienie faktury korygującej, zmniejszającej kwotę należności z tytułu sprzedaży energii elektrycznej, należy ująć w rozliczeniach VAT w dacie jej wystawienia.
W uzasadnieniu do pytania nr 1 Wnioskodawca wskazał, że Premia ma charakter rabatu, który obniża podstawę opodatkowania VAT oraz kwotę podatku należnego, zatem zgodnie z ww. przepisami, fakt jej wypłaty przez Spółkę powinien zostać udokumentowany poprzez wystawienie faktury korygującej lub faktur korygujących. Z kolei moment wystawienia faktury korygującej lub faktur korygujących powinien również wiązać się z datą jej ujęcia w rozliczeniach VAT Spółki – Wnioskodawca w tym zakresie nie jest zobowiązany do uzgadniania z kontrahentem warunków obniżanej podstawy opodatkowania VAT i kwoty podatku należnego z tytułu Premii.
Powyższe poglądy Wnioskodawcy znajdują potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych DKIS:
- z 11 czerwca 2021 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.212.2021.1.JO, w której wskazano, że:
„(...) zgodnie z art. 29a ust. 15 ustawy w przypadku wystawienia faktury korygującej „in minus” Spółka nie ma obowiązku posiadania dokumentacji, z której wynikałoby uzgodnienie i spełnienie warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy energii elektrycznej bilansującej przez Spółkę na rzecz Kontrahenta. Zatem, w analizowanej sprawie Wnioskodawca ma prawo do rozliczenia wystawionej faktury korygującej zwiększającej/zmniejszającej podstawę opodatkowania oraz zwiększającej/zmniejszającej kwotę podatku należnego na bieżąco, w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna korekty (tj. w rozliczeniu za okres, w którym wystawione są faktury korygujące na podstawie udostępnianego Kontrahentowi RHK)”.
- z 1 czerwca 2021 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.235.2021.1.RR, w której wskazano że:
„(...) po stronie dostawcy energii, obowiązek obniżenia podstawy opodatkowania powstanie za okres rozliczeniowy, w którym dostawca wystawił fakturę korygującą”.
Jednocześnie w związku ze specyfiką rynku energii elektrycznej rozliczanej w okresach rozliczeniowych, ostatnia faktura za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy obejmujący 2023 r. może być wystawiona zarówno w 2023 r., jak również w 2024 r. Wynika to z tego, że część okresów rozliczeniowych może rozpoczynać się, np. w grudniu 2023 r., a kończyć w lutym 2024 r. (przykładowy okres rozliczeniowy to np.: 14 grudnia 2023 r. - 13 luty 2024 r.). W związku z powyższym mogą wystąpić sytuacje, w których faktury za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy obejmujący 2023 r. zostaną wystawione przez Spółkę w 2023 r., ale również w 2024 r.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy ujęcie przez Spółkę Premii powinno być dokumentowane wystawieniem faktury korygującej, bądź faktur korygujących do faktur obejmujących sprzedaż energii elektrycznej za 2023 rok, wystawionych w 2023 albo 2024 roku na rzecz odbiorcy energii elektrycznej, którą/które należy ująć w rozliczeniach z tytułu VAT w dacie wystawienia faktury korygującej/faktur korygujących.
Ad pytania 3.
W związku z przyznaniem Premii, która zdaniem Wnioskodawcy powinna być traktowana na gruncie VAT jak rabat obniżający podstawę opodatkowania, zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, może wystąpić sytuacja, gdy kwota przyznanej Premii będzie wyższa niż całkowita kwota należności z tytułu sprzedaży energii elektrycznej, wykazana w ostatniej fakturze za 2023 r. W takiej sytuacji, po uwzględnieniu przyznanej Premii przez Spółkę w ostatniej fakturze obejmującej energię elektryczną, pozostanie do rozliczenia nadwyżka stanowiąca różnicę pomiędzy przyznaną Premią a kwotą należności z tytułu sprzedaży energii elektrycznej z ostatniej faktury za 2023 r.
Powyższe wiąże się z faktem, iż kwoty należności z tytułu sprzedaży energii elektrycznej będą na tyle niskie, że nie wyczerpią w całości kwoty przyznanej Premii. W takiej sytuacji Spółka planuje wystawić faktury korygujące in minus, aż do momentu w którym dojdzie do rozliczenia (wyczerpania) całości przyznanej Premii.
Dla przykładu, Wnioskodawca wskazuje, że faktury wystawione przez Spółkę na rzecz odbiorcy energii elektrycznej mogą opiewać na następujące kwoty, tj. 40 zł (za listopad-grudzień 2023 r.), 40 zł (wrzesień-październik) i np. 30 zł (lipiec- sierpień). Biorąc pod uwagę wysokość przyznanej Premii np. kwotę 100 zł, Spółka będzie dokonywała korekty pierwotnych faktur poprzez wystawienie faktur korygujących in minus w następujący sposób: korekta do zera obu faktur wystawionych na 40 zł oraz korekta do kwoty 10 zł faktury wystawionej na 30 zł. Alternatywnie, Spółka przewiduje, że w omawianym przykładzie możliwa jest również korekta danej faktury do kwoty 1 zł (a nie do zera) za listopad-grudzień i wrzesień- październik oraz kolejnej do wysokości 12 zł (zamiast 10 zł).
W efekcie zmniejszenia kwoty należności za energię elektryczną o kwotę Premii, Spółka będzie miała obowiązek przeniesienia części nierozliczonej nadwyżki do wcześniej wystawionych przez Spółkę faktur za energię elektryczną, aż do momentu rozliczenia całości przyznanej Premii.
Należy podkreślić, że przepisy ustawy o VAT nie wyłączają możliwości przeniesienia nadwyżki udzielonej Premii, traktowanej jak rabat na gruncie VAT, do wcześniejszych okresów rozliczeniowych w celu rozliczenia całej kwoty udzielonego rabatu.
Zdaniem Spółki okoliczność, iż nadwyżka Premii zostanie ujęta przez Spółkę w fakturze korygującej in minus, wystawionej do faktury z tytułu sprzedaży energii elektrycznej za ostatni okres rozliczeniowy bądź w fakturach korygujących in minus za ostatni lub wcześniejszy okres rozliczeniowy, aż do całkowitego rozliczenia Premii jest irrelewantna na gruncie VAT. Należy wskazać, iż sposób obniżenia podstawy opodatkowania VAT, jak i kwoty podatku należnego, jest uregulowany w przepisach szczególnych, tj. Rozporządzeniu, niemniej aby właściwe go zastosować Spółka powinna postąpić w opisany powyżej sposób.
Zdaniem Wnioskodawcy ograniczenie możliwości dokonania korekty rozliczeń VAT tylko do jednego okresu rozliczeniowego, bez uwzględniania faktu, czy nabywca uprawniony do Premii uzyskał ją w całości, byłoby sprzeczne zarówno z Rozporządzeniem, jak i ustawą o VAT, która nie ogranicza zakresu dokonywania korekt.
Przyjęcie odmiennej konkluzji mogłoby również doprowadzić do pokrzywdzenia odbiorcy energii elektrycznej, który po spełnieniu jednego z sześciu wymienionych w Rozporządzeniu warunków, uprawniających do przyznania Premii, nie uzyskał jej. Zatem Spółka powinna skorygować rozliczenia VAT z nabywcą energii elektrycznej, aż do rozliczenia całej kwoty Premii.
Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, gdy kwota przyznanej Premii będzie wyższa niż całkowita kwota należności z tytułu sprzedaży energii elektrycznej, wykazana w ostatniej fakturze obejmującej energię elektryczną za 2023 r., to pozostała nadwyżka Premii powinna zostać ujęta w fakturze korygującej lub fakturach korygujących in minus, wystawionych do faktur/y z tytułu sprzedaży energii elektrycznej za wcześniejszy/e okres/y rozliczeniowy/e, aż do rozliczenia całej kwoty Premii.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w zakresie obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz kwoty podatku należnego w związku z przyznaniem odbiorcy energii elektrycznej Premii wynikającej z § 50b ust. 1 Rozporządzenia (pytanie nr 1);
- prawidłowe w części dotyczącej momentu ujęcia korekty (pytanie nr 2);
- nieprawidłowe w części dotyczącej sposobu ujęcia Premii w fakturach korygujących (pytanie nr 2);
- nieprawidłowe w zakresie ujęcia nadwyżki Premii – przewyższającej kwotę należności z tytułu sprzedaży energii elektrycznej wykazaną w ostatniej fakturze za 2023 r. – w fakturze korygującej (fakturach korygujących) in minus, wystawionej do faktury za wcześniejszy okres rozliczeniowy, aż do rozliczenia całej kwoty nadwyżki (pytanie nr 3).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 361; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby niebędące dostawą towarów. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Usługą nie będzie natomiast takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów.
Czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Art. 29a ust. 10 ustawy:
Podstawę opodatkowania, obniża się o:
1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2) wartość zwróconych towarów i opakowań;
3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Art. 29a ust. 13 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
Art. 29a ust. 15 pkt 3 ustawy:
Warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy.
Z przytoczonych powyżej przepisów wynika przede wszystkim, że podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Uregulowania krajowej ustawy o podatku od towarów i usług mają swoje odzwierciedlenie w przepisach wspólnotowych. Art. 29a ustawy stanowi odniesienie do przepisu art. 79 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347, str. 1, ze zm.; dalej jako: „Dyrektywa 2006/112/WE”), zgodnie z którym:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje następujących elementów:
a) obniżek cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
b) opustów i obniżek cen udzielonych nabywcy lub usługobiorcy i uwzględnionych w momencie transakcji;
c) kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.
Podatnik musi przedstawić dowód na rzeczywistą kwotę kosztów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. c), i nie może odliczyć VAT, który w danym przypadku mógł zostać naliczony.
Dyrektywa 2006/112/WE w art. 73 oraz art. 90 ust. 1 określa podstawę opodatkowania, przewidując uprawnienia do jej obniżenia w przypadku każdorazowego, faktycznego zmniejszenia obrotu. Zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE, przesłanką wystarczającą dla ustalenia podstawy opodatkowania jest zaistnienie samego faktu zmniejszenia obrotu, bez konieczności wykazywania go w jeden konkretny sposób. Przepisy wskazują, że kwoty rabatów mają być udokumentowane, prawnie dopuszczone i obowiązkowe.
Wobec zatem braku definicji pojęć „opust” i „obniżka” w przepisach podatkowych, dokonując ich interpretacji należy posiłkować się przede wszystkim wykładnią językową. Zgodnie z definicjami pojęć „opust” i „obniżka” zamieszczonymi w internetowym Słowniku języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/), opust to „zniżka ceny kupna, przyznawana przy zakupach hurtowych”, a „obniżka” to po prostu „zmniejszenie się cen kosztów (...)”.
W wyroku z 30 lipca 2013 r. (III SA/Wa 377/13, LEX nr 1383416) WSA w Warszawie słusznie wskazał, że o charakterze obniżki nie decyduje jej nazwa.
Rabaty (opusty, obniżki ceny) udzielane przez podatnika mogą przybierać różną formę i de facto generalnie mogą być kształtowane przez strony transakcji, tj. w jakiej sytuacji, przy spełnieniu jakich warunków obniżenie ceny może zostać udzielone.
Konstrukcja podstawy opodatkowania oparta jest bowiem na założeniu proporcjonalności podatku VAT do ceny towarów i usług. W efekcie, każda transakcja podlega podatkowi VAT obliczonemu od rzeczywistej ceny towarów lub usług według stawki, jaka ma zastosowanie do takich towarów i usług.
Przepisy Dyrektywy wskazują, że zasada proporcjonalności obowiązuje również w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku rabatów, opustów lub obniżek cen. Ponadto, powyższe dotyczy anulowania, wypowiedzenia, rozwiązania, całkowitego lub częściowego niewywiązania się z płatności lub też w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy. Oznacza to, że podatek VAT należny powinien być, co do zasady, proporcjonalny do ceny faktycznej pobranej przez dany podmiot.
Ponadto, należy mieć na uwadze, że konstrukcja podstawy opodatkowania jest wyrazem zasady neutralności podatku VAT. Oznacza ona, że ekonomicznego ciężaru podatku VAT nie powinny ponosić podmioty niebędące ostatecznymi odbiorcami towarów lub usług. W konsekwencji, po obniżeniu ceny transakcyjnej powinno następować proporcjonalne obniżenie podstawy opodatkowania. W innym przypadku, tj. gdyby podstawa opodatkowania przewyższała kwotę wynagrodzenia należnego podatnikowi, podatnik ponosiłby ekonomiczny ciężar podatku, co naruszałoby wskazaną wyżej zasadę neutralności.
W opisie zdarzenia przyszłego Spółka podała, że jej działalność gospodarcza skupia się m.in. na sprzedaży energii elektrycznej i usług dystrybucji do wszystkich segmentów klientów. Wnioskodawca wskazał, że na mocy rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 9 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu kształtowania i kalkulacji taryf oraz sposobu rozliczeń w obrocie energią elektryczną ((Dz.U. z 2023 r. poz. 1847; dalej jako: „Rozporządzenie zmieniające”), do rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie sposobu kształtowania i kalkulacji taryf oraz sposobu rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz.U. z 2022 r., poz. 2505, ze zm.; dalej jako: „Rozporządzenie”) dodany został § 50b ust. 1. Zgodnie z dodanym przepisem, przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną w rozliczeniach za 2023 r. z odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym obniża wyliczoną kwotę należności o kwotę równą 12% iloczynu średniej ceny energii elektrycznej (dalej jako: „Premia”) opublikowanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na 2022 r., na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1704 i 1785) dla grupy taryfowej G11, oraz wolumenu energii wynoszącego 2523 kWh, w przypadku, gdy dany odbiorca energii elektrycznej w gospodarstwie domowym spełni jeden z sześciu wymienionych warunków.
Spółka wskazuje, że sposób realizacji postanowień Rozporządzenia będzie wyglądał następująco:
- każdy z odbiorców energii elektrycznej uprawniony do otrzymania Premii na podstawie Rozporządzenia otrzyma ją za pośrednictwem indywidualnego konta klienta, które służy Spółce do prowadzenia rozliczeń/salda płatności z tytułu nabycia energii elektrycznej przez odbiorcę;
- przyznanie Premii nastąpi bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w ostatniej fakturze za energię elektryczną za 2023 r.; przy czym ostatnia faktura za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy obejmujący 2023 r. może być wystawiona zarówno w 2023 r. jak również w 2024 r., w związku z faktem, iż część okresów rozliczeniowych rozpoczyna się, np. w grudniu 2023 r., a kończy w lutym 2024 r. (przykładowy okres rozliczeniowy to np.: 14 grudnia 2023 r. - 13 luty 2024 r.); w rezultacie część faktur obejmujących również należność za energię elektryczną z 2023 r. zostanie wystawionych w 2024 r. i koniec okresu rozliczeniowego może przypadać na 2024 r.;
- przyznanie Premii przez Spółkę będzie odbywało się poprzez wystawienie faktury korygującej in minus do ostatniego okresu rozliczeniowego obejmującego 2023 r. z tytułu sprzedaży energii elektrycznej;
- jeżeli przyznana Premia będzie wyższa niż całkowita kwota należności z tytułu sprzedaży energii elektrycznej wykazana w ostatniej fakturze obejmującej energię elektryczną za 2023 r., to pozostała nadwyżka Premii zostanie ujęta w fakturze korygującej lub fakturach korygujących in minus wystawionej do faktury z tytułu sprzedaży energii elektrycznej za wcześniejszy okres rozliczeniowy, aż do rozliczenia całej kwoty Premii (w efekcie Spółka może wystawić jedną lub kilka faktur korygujących in minus);
- po przyznaniu Premii Spółka przeprowadzi weryfikację spełnienia warunków, o których mowa w § 50b ust. 1 Rozporządzenia;
- w sytuacji jeżeli Spółka stwierdzi, że odbiorcy energii elektrycznej nie przysługiwało prawo do otrzymania Premii, a taka Premia została przyznana, to Spółka skoryguje rozliczenia z nabywcą poprzez wystawienie faktury korygującej in plus o kwotę przyznanej Premii, co będzie miało miejsce nie później niż do dnia 31 grudnia 2024 r.
Państwa wątpliwości wyrażone w zadanych pytaniach dotyczą:
- obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz kwoty podatku należnego w związku z przyznaniem odbiorcy energii elektrycznej Premii wynikającej z § 50b ust. 1 Rozporządzenia;
- ujęcia przez Spółkę faktury korygującej, dokumentującej przyznanie Premii odbiorcy energii elektrycznej, w rozliczeniach z tytułu VAT w dacie wystawienia faktury korygującej;
- ujęcia nadwyżki Premii – przewyższającej kwotę należności z tytułu sprzedaży energii elektrycznej wykazaną w ostatniej fakturze za 2023 r. – w fakturze korygującej (fakturach korygujących) in minus, wystawionej do faktury za wcześniejszy okres rozliczeniowy, aż do rozliczenia całej kwoty nadwyżki.
Na wstępie należy wskazać, że na mocy § 1 pkt 3 Rozporządzenia zmieniającego, do Rozporządzenia został dodany § 50b.
Jak stanowi § 50b ust. 1 Rozporządzenia:
Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną w rozliczeniach za 2023 r. z odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym obniża wyliczoną kwotę należności o kwotę równą 12% iloczynu średniej ceny energii elektrycznej opublikowanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na 2022 r., na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1704 i 1785) dla grupy taryfowej G11, oraz wolumenu energii wynoszącego 2523 kWh, w przypadku gdy dany odbiorca energii elektrycznej w gospodarstwie domowym:
1) w okresie co najmniej trzech następujących po sobie miesięcy między dniem 1 stycznia 2023 r. a dniem 30 września 2023 r. zmniejszył zużycie energii elektrycznej w punkcie poboru energii do poziomu poniżej 95% zużycia energii elektrycznej tego odbiorcy w odniesieniu do tych samych trzech następujących po sobie miesięcy między dniem 1 stycznia 2022 r. a dniem 30 września 2022 r. lub
2) zweryfikował i potwierdził poprawność swoich danych znajdujących się w posiadaniu przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną, lub
3) wyraził zgodę na otrzymywanie od przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną korespondencji, w szczególności faktur VAT, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) lub w dedykowanym do obsługi odbiorców portalu internetowym, lub
4) wyraził zgodę na otrzymywanie od przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną informacji dotyczących produktów i usług świadczonych przez to przedsiębiorstwo, lub
5) jest prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, lub
6) złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej.
Stosownie do § 50b ust. 2 Rozporządzenia:
Obniżenie, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną stosuje w stosunku do każdego punktu poboru energii odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym.
Zgodnie z § 50b ust. 3 Rozporządzenia:
Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną, w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie niniejszego paragrafu:
1) zamieszcza na swojej stronie internetowej informację o stosowaniu obniżenia, o którym mowa w ust. 1, i wyznacza termin, nie krótszy niż 21 dni od dnia zamieszczenia tej informacji, na:
a) zweryfikowanie i potwierdzenie poprawności danych, o których mowa w ust. 1 pkt 2,
b) wyrażenie przez odbiorców energii elektrycznej w gospodarstwie domowym zgód, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4
- oraz wskazuje sposób realizacji tych czynności;
2) informuje odbiorcę energii elektrycznej w gospodarstwie domowym o stosowaniu obniżenia, o którym mowa w ust. 1:
a) w postaci papierowej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną lub
b) zamieszczając informacje w dedykowanym do obsługi odbiorcy portalu internetowym, lub
c) przez kontakt telefoniczny.
W myśl z § 50b ust. 4 Rozporządzenia:
Obniżenia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w ostatniej fakturze za energię elektryczną za 2023 r.
Zgodnie z § 50b ust. 5 Rozporządzenia:
Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną weryfikuje, czy odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym spełnili co najmniej jeden z warunków zastosowania obniżenia, o którym mowa w ust. 1.
Jak stanowi § 50b ust. 6 Rozporządzenia:
W przypadku gdy weryfikacja, o której mowa w ust. 5, wykaże, że odbiorca energii elektrycznej w gospodarstwie domowym nie spełnił żadnego z warunków umożliwiających zastosowanie wobec niego obniżenia, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną uwzględnia kwotę, o którą pomniejszono kwotę należności za 2023 r. tego odbiorcy, w fakturach za kolejne okresy rozliczeniowe w 2024 r., nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.
W myśl artykułu 29a ust. 10 pkt 1 ustawy podstawę opodatkowania, obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen.
W zakresie obrotu energią elektryczną, przedsiębiorstwo energetyczne w rozliczeniach za 2023 r. z odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, obniża wyliczoną kwotę należności o kwotę wskazaną w § 50b ust. 1 Rozporządzenia, która to obniżka została określona we wniosku jako Premia. Przy czym Premia, obliczana na podstawie § 50b ust. 1 Rozporządzenia, może być przyznana przez przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną na rzecz konkretnego klienta, po spełnieniu przez niego przynajmniej jednego z warunków określonych w § 50b ust. 1 Rozporządzenia.
W analizowanej sprawie istotny jest obligatoryjny charakter Premii, wynikający z przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 46 ust. 3 do ustawy z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 266; dalej jako: „Prawo energetyczne”). Premia ma więc obniżyć wartość sprzedaży, tj. kwotę, jaką odbiorca energii elektrycznej w gospodarstwie domowym zobowiązany był zapłacić z tytułu nabycia energii elektrycznej, która została mu dostarczona.
Tym samym wynikająca z § 50b ust. 1 Rozporządzenia kwota Premii ma niewątpliwy związek z wartością, tj. ceną ustaloną za dostawę i dystrybucję energii elektrycznej. Kwota ta - zgodnie z zapisem Rozporządzenia - odnoszona jest do należności za wykonanie świadczenia na rzecz danego odbiorcy w gospodarstwie domowym, które to świadczenia Państwo, jako przedsiębiorca energetyczny, są zobowiązani zapewnić na podstawie regulacji Prawa energetycznego. W związku ze spełnieniem przez odbiorcę przynajmniej jednego z warunków wskazanych w Rozporządzeniu, mają Państwo obowiązek odpowiedniego obniżenia należności wobec danego odbiorcy, powstałej w związku z dostarczoną energią elektryczną.
Co równie istotne, Premia odnosi się do konkretnego okresu, tj. roku 2023, zatem dotyczy wszystkich okresów rozliczeniowych za 2023 r. obrotu energią elektryczną z danym odbiorcą energii w gospodarstwie domowym.
W konsekwencji analiza przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych regulacji prawnych, prowadzi do wniosku, że Premia mieści się w zakresie obniżki wskazanej w art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy, tj. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen. Wskazana kwota Premii ma charakter zmniejszenia ustalonej ceny - wysokości wynagrodzenia za wykonane przez Spółkę czynności - w takim sensie, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy kwotą Premii a pobranym za te czynności wynagrodzeniem. Przyznanie Premii odbiorcy energii elektrycznej na podstawie § 50b ust. 1 Rozporządzenia będzie zatem uprawniało Państwa do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego z tytułu sprzedaży energii elektrycznej na rzecz tego odbiorcy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Pytania nr 2 i 3 dotyczą dokumentowania fakturą korygującą zdarzenia w postaci kwoty Premii przyznanej odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym.
W myśl art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie - podatnik wystawia fakturę korygującą.
Jak stanowi art. 106j ust. 3 ustawy:
W przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:
1) zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;
2) może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą - w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.
Premia przyznawana na podstawie § 50b ust. 1 Rozporządzenia dotyczy całego roku 2023. Z kolei przepis § 50b ust. 4 Rozporządzenia wymaga, aby obniżenie kwoty należności za energię elektryczną (Premia) nastąpiło nie później niż w ostatniej fakturze za energię elektryczną za 2023 r. Przy czym § 50b Rozporządzenia, w zakresie obniżenia kwoty należności, nie zawiera odwołania do uregulowań zawartych w ustawie o VAT. Zatem w sytuacji, gdy na moment wystawienia ostatniej faktury za energię elektryczną w 2023 r. znana będzie kwota obniżenia należności za energię elektryczną (Premii), wówczas obniżenia należy dokonać w tej ostatniej fakturze w wysokości kwoty Premii przypadającej proporcjonalnie za ten okres rozliczeniowy.
Reasumując – ujęcie przez Spółkę Premii powinno być dokumentowane wystawieniem faktury korygującej (lub faktur korygujących) do faktur obejmujących sprzedaż energii elektrycznej za rok 2023, wystawionych na rzecz odbiorcy energii elektrycznej w 2023 r. lub 2024 r. Fakturę korygującą należy ująć w rozliczeniach podatku VAT w dacie wystawienia takiej faktury korygującej.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za:
- prawidłowe w części dotyczącej momentu ujęcia korekty,
- nieprawidłowe w części dotyczącej sposobu ujęcia Premii w fakturach korygujących.
Przepis art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy wymaga, aby podatnik wystawił fakturę korygującą, gdy po wystawieniu faktury podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie. Z kolei art. 106j ust. 3 ustawy wskazuje, że podatnik udzielający upustu lub obniżki ceny, wystawia fakturę korygującą, zawierającą wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka ceny.
Mając na uwadze treść § 50b Rozporządzenia, a także przepisy ustawy o VAT dotyczące obniżania podstawy opodatkowania oraz wystawiania faktur korygujących, należy zauważyć, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia faktury korygującej (lub faktur korygujących) w związku z Premią przyznaną odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, niezależnie od tego czy Premia będzie przewyższała wartość ostatniej faktury za energię za 2023 r., czy też nie.
Skoro Premia jest kwotą o jaką obniżono wartość należności za energię elektryczną w całym 2023 r., to faktura lub faktury korygujące wystawiane przez Spółkę będą dotyczyły proporcjonalnie każdego okresu 2023 r., za który została wystawiona faktura lub faktury. Premia nie dotyczy określonego miesiąca 2023 r., wiec korekta podatku należnego, też nie może odnosić się do jednego czy kilku wybranych okresów rozliczeniowych i być uzależniona od wysokości należności za energie elektryczną na rzecz Spółki.
Należy mieć na uwadze, że samo rozliczenie Premii pomiędzy Spółką a jej klientami (tj. okres w którym ono nastąpi i w jaki sposób ono nastąpi, np. zaliczenie wartość Premii jako zapłaty za dany/e okres(y) rozliczeniowy/e, zwrot nadpłaty), nie jest tożsame z kwestią rozliczenia Premii na gruncie podatku VAT.
Jak wynika z art. 29a ust. 13, w zw. z ust. 15 pkt 3 ustawy, obniżenie podstawy opodatkowania następuje za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą. Dlatego też Spółka będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego za okres rozliczeniowy, w którym wystawi fakturę/y korygującą/e, niezależnie od tego w jaki sposób rozliczy się z klientami.
Wskazać również należy, że faktura sprzedaży za ostatni okres rozliczeniowy 2023 r. – w przypadku, gdy na moment jej wystawienia znana jest już kwota obniżki ceny – powinna uwzględnić proporcjonalną kwotę udzielonej Premii pomniejszając już podstawę opodatkowania wykazaną na tej fakturze (art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT).
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (we wniosku pytania nr 4 i 5) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1634, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.