Przedmiotem transakcji sprzedaży nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy tylko składniki majatku, a nabywcy... - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.246.2024.1.IZ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.246.2024.1.IZ

Temat interpretacji

Przedmiotem transakcji sprzedaży nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy tylko składniki majatku, a nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich nabycia.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe:

  • w zakresie uznania, że przedmiotem transakcji sprzedaży nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy i planowana transakcja sprzedaży poszczególnych składników majątkowych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  • w zakresie prawa Nabywcy do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia tych składników majątkowych.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 11 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, czy przedmiotem transakcji sprzedaży będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a jeśli nie, to czy planowana transakcja sprzedaży będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wspólnym

1)Zainteresowany będąca stroną postępowania:

  • 1. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

  • 2. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zainteresowani, to jest:

1) 1. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w (…) (dalej „Spółka” lub „Sprzedawca”);

2) 2. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) (dalej „Podmiot powiązany” lub „Nabywca”), planują zawarcie umowy sprzedaży części aktywów wchodzących w skład działu magazynowo – logistycznego.

Spółka oraz Podmiot powiązany są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, którzy podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce, bez względu na miejsce ich osiągnięcia. Oboje Zainteresowani są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Sprzedawca oraz Nabywca wchodzą w skład (…). Głównym przedmiotem działalności Spółki jest (…), natomiast w przypadku Podmiotu powiązanego głównym przedmiotem działalności jest produkcja (…).

Aktualna działalność Spółki podzielona jest na dwa działy, tj.:

1. dział produkcyjny, który pozostaje po stronie Sprzedawcy;

2. dział magazynowo - logistyczny, na który składają się 3 rodzaje działalności, a to:

1) dział magazynowy (składniki majątkowe działu magazynowego zostaną przeniesione na Nabywcę);

2) dział wysyłki wyrobu gotowego do klienta (w całości pozostanie u Sprzedawcy);

3) dział planowania produkcji (w całości pozostanie u Sprzedawcy).

Spółka realizuje działalność magazynową w oparciu o własne składniki majątkowe (środki trwałe, materiały, zasoby ludzkie), jak również składniki majątkowe pozyskane czasowo od innych podmiotów (wynajmowana powierzchnia magazynowa oraz wynajem wózków widłowych).

Przedmiotem umowy sprzedaży będzie całość materiałów przypisanych do działu magazynowego (z punktu widzenia Nabywcy będą to natomiast towary handlowe) oraz środki trwałe (np. regały, wózki widłowe, waga).

Planowana przez strony transakcja będzie miała charakter odpłatny. Cena ustalona zostanie na poziomie rynkowej wartości przenoszonych przez Sprzedawcę na rzecz Nabywcy składników majątkowych.

Ponadto, w związku z planowaną transakcją, pracownicy zatrudnieni w Spółce i wykonujący obowiązki w ramach działu magazynowego, rozwiążą swoje umowy ze Spółką i zawrą nowe umowy z Nabywcą.

Przejście pracowników nie zostanie dokonane w ramach trybu określonego w art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 2023 poz. 1465 ze zm.) – pracownicy bowiem wraz z rozwiązaniem umów o pracę ze Spółką otrzymają należny im ekwiwalent za niewykorzystany urlop (jeśli taki po ich stronie wystąpi), jak również otrzymają świadectwo pracy za okres pracy w Spółce.

Obok ww. czynności, w związku z transakcją sprzedaży dojdzie również do zawarcia trójstronnego porozumienia w zakresie cesji umowy najmu powierzchni magazynowej pomiędzy Spółką, właścicielem nieruchomości oraz Nabywcą. Ponadto, w ramach planowanych transakcji dojdzie do rozwiązania umowy najmu wózków widłowych zawartej pomiędzy Spółką a podmiotem trzecim oraz zawarcia podobnej umowy najmu pomiędzy Nabywcą a tym samym podmiotem trzecim, będącym właścicielem wózków widłowych wykorzystywanych obecnie przez Spółkę.

W ramach planowanej transakcji na Nabywcę nie przejdą natomiast żadne zobowiązania. Rozliczenie z pracownikami w związku z zakończeniem stosunku pracy w Spółce zostanie dokonane przez Spółkę i Nabywca nie będzie z tego tytułu ponosił jakichkolwiek kosztów, poza ewentualnymi kosztami niezbędnymi do nawiązania stosunku pracy, takimi jak np. uiszczenie należności za szkolenia w zakresie BHP, przy czym nie będą to zobowiązania przeniesione na Nabywcę przez Spółkę, lecz zobowiązania, które powstaną po stronie Nabywcy w sposób pierwotny.

Jak wskazano powyżej, Spółka prowadzi działalność gospodarczą poprzez dwa odrębne działy, tj. dział produkcyjny oraz dział magazynowo – logistyczny, w ramach którego funkcjonuje dział magazynowy, dział wysyłki wyrobu gotowego do klienta oraz dział planowania produkcji. Obecnie Spółka świadczy usługi magazynowe na rzecz Podmiotu powiązanego oraz innych podmiotów powiązanych z grupy, i z tego tytułu obciąża Nabywcę oraz inne podmioty powiązane, dokumentując to fakturami VAT. Po dokonaniu transakcji sprzedaży w Spółce pozostanie działalność produkcyjna oraz cześć aktualnej działalności magazynowo – logistycznej w ramach działu wysyłki wyrobów gotowych do klientów oraz działu planowania produkcji.

W Spółce nie funkcjonuje formalne wyodrębnienie działów w ramach wewnętrznej struktury, które byłoby oparte na obowiązującej w Spółce dokumentacji wewnętrznej. Podział na dział produkcyjny oraz dział magazynowo – logistyczny (oraz wewnętrzne wyodrębnienie w ramach tego działu) jest więc jedynie podziałem faktycznym. Jedyny sposób, w jaki wewnętrzna struktura została uwzględniona w Spółce jest (…), który pełni jedynie funkcję informacyjną. Brak jest więc dokumentacji, np. w postaci regulaminu lub statutu, który wskazywałby na wewnętrzny podział na działy, na zakres zadań realizowanych przez każdy z tych działów czy też przypisanie pracowników do konkretnego działu.

W wyniku zawarcia planowanej transakcji, Podmiot powiązany przejmie funkcje pełnioną obecnie przez Spółkę, tj. podmiotu prowadzącego działalność magazynową w ramach grupy (…). W związku z tym, po dokonaniu sprzedaży, w zakresie usług magazynowo - logistycznych planowane jest zawarcie umów o świadczenie usług pomiędzy Podmiotem powiązanym (jako usługodawcą) a Spółką oraz innymi podmiotami z grupy (jako usługobiorcami), które to umowy będą realizowane m.in. w oparciu o towary i środki trwałe stanowiące przedmiot planowanej umowy sprzedaży. W ramach tej transakcji strony uzgodnią warunki na zasadach rynkowych, tzn. takich, jakie uzgodniłyby pomiędzy sobą podmioty niepowiązane.

Obecnie Spółka nie wyodrębnia przychodów generowanych przez dział magazynowy – Spółka prowadzi jedynie podział zadań wykonywanych na rzecz Nabywcy oraz innych podmiotów z grupy poprzez ewidencję czasu poświęconego przez pracowników działu magazynowego na wykonywanie obowiązków na rzecz innych podmiotów. Następnie Spółka kalkuluje łączne wynagrodzenie za świadczone usługi na rzecz podmiotów z grupy i w ten sposób obciąża Podmiot powiązany i inne podmioty z grupy, przy uwzględnieniu czasu pracy pracowników, który został faktycznie poświęcony na wykonywanie czynności dla poszczególnych podmiotów.

Dział magazynowo – logistyczny składa się z działu magazynowego, działu wysyłki wyrobów gotowych do klientów oraz działu planowania produkcji.

Dział magazynowy posiada:

1) własny personel, który zaangażowany jest tylko i wyłącznie w wykonywanie określonych dla tego działu zadań;

2) status odrębnego miejsca ponoszenia kosztów, do którego przypisywane są wynagrodzenia pracowników, amortyzacja środków trwałych, inne koszty wydatkowane na działalność tego działu;

3) własną wewnętrzną ewidencję środków trwałych, będącą częścią całości ewidencji środków trwałych w Spółce.

Tak jak wskazano, dział magazynowy nie posiada własnych, wyodrębnionych przychodów, odrębność tego działu w zakresie przychodów występuje jedynie w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do obciążenia Podmiotu powiązanego i innych podmiotów z grupy w związku ze świadczonymi usługami.

Po zawarciu planowanej transakcji Nabywca będzie wykorzystywał nabyte składniki majątku wchodzące w skład działu magazynowego do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tak jak wskazano, Podmiot powiązany będzie świadczył usługi magazynowe na rzecz Spółki oraz innych podmiotów powiązanych z grupy.

Pytania

1. Czy przedmiotem transakcji sprzedaży opisanej w stanie faktycznym będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2023 poz. 1570 ze zm. – dalej „ustawa o VAT”)?

2. W przypadku, gdy odpowiedź na pytanie nr 1 będzie prawidłowa, tzn. przedmiotem planowanej sprzedaży nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT - czy planowana transakcja sprzedaży będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Zainteresowanych, przedmiotem planowanej transakcji nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Ad. 2

W przypadku gdy Organ uzna odpowiedź na pytanie nr 1 za prawidłową, a zatem planowana transakcja nie będzie miała za przedmiot zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zdaniem Zainteresowanych, będzie ona podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z zakupu.

Uzasadnienie

Ad. 1

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W praktyce przy ocenie, czy określony zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa przyjęte zostało, że muszą być spełnione 3 przesłanki, a to wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego oraz funkcjonalnego tych składników majątkowych.

W przypadku wyodrębnienia finansowego składników majątkowych, mających tworzyć zorganizowaną część przedsiębiorstwa, spełnienie tej przesłanki należy rozpatrywać na kilku płaszczyznach. Jedną z nich jest wyodrębnienie ZCP w ramach dokumentacji księgowej podatnika (tu – Spółki). W ocenie Zainteresowanych, przesłanka ta nie jest spełniona w niniejszym przypadku, gdyż wyodrębnienie księgowe w Spółce co do działu magazynowego odnosi się tylko i wyłącznie do strony kosztowej, poprzez posiadanie przez dział statusu odrębnego miejsca ponoszenia kosztów.

Zainteresowani wskazują natomiast, że wyodrębnienie księgowe w kwestii przychodów nie zostało dokonane przez Spółkę. Spółka nie prowadzi odrębnej ewidencji przychodów generowanych przez dział magazynowy, co wynika z faktu, że dział magazynowy nie generuje samodzielnie żadnych przychodów. Usługi magazynowe świadczone przez Spółkę na rzecz Nabywcy i innych podmiotów powiązanych są częścią usług świadczonych na rzecz tych podmiotów, a zatem wynagrodzenie należne Spółce z tego tytułu jest jedynie jednym z elementów wchodzących w skład łącznej należności przysługującej Spółce w związku ze świadczonymi usługami magazynowo – logistycznymi na rzecz Nabywcy i podmiotów powiązanych.

Ponadto, wynagrodzenie należne Spółce z tytułu usług magazynowych nie jest w żaden sposób odrębnie ewidencjonowane na rachunkach Spółki. Dział magazynowy nie posiada więc odrębnego rachunku bankowego ani subkonta, na który wpływałyby lub na które byłyby dzielone środki należne Spółce z tytułu usług magazynowych.

Zgodnie natomiast ze stanowiskiem tut. Organu przedstawionym w indywidualnej interpretacji Dyrektora KIS z dnia 1 marca 2024 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.484.2023.4.MW, „wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W stanie faktycznym będącym podstawą przedmiotowej interpretacji, podatnik prowadził odrębne rachunki bankowe dla usług związanych z najmem nieruchomości oraz dla usług budowlanych, stanowiących odrębne zorganizowane części wchodzące w skład przedsiębiorstwa, co w ocenie tut. Organu stanowiło właściwą formę realizację wyodrębnienia finansowego.”

Zainteresowani podkreślają natomiast, że w niniejszym stanie faktycznym brak jest realizacji takich lub zbliżonych działań, stąd niemożliwym jest uznanie, że nastąpiło wyodrębnienie finansowe działalności magazynowej. W ocenie Zainteresowanych wyodrębnienie to ma miejsce jedynie w zakresie ponoszonych kosztów. Tym samym, zdaniem Zainteresowanych, z uwagi na brak wyodrębnienia przychodów generowanych przez dział magazynowy nie można mówić o istnieniu wyodrębnienia finansowego tego działu w stosunku do pozostałej części Spółki.

W kontekście wyodrębnienia finansowego Zainteresowani wskazują ponadto, że jednym z obligatoryjnych elementów zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wymienionym wprost w definicji zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, są zobowiązania.

Jak podkreślono w stanie faktycznym, w ramach planowanej transakcji sprzedaży na Nabywcę nie przejdą jakiekolwiek zobowiązania wynikające z działalności Spółki. Co więcej, jedyne zobowiązania jakie mogłyby ewentualnie przejść na Nabywcę dotyczyłyby wynagrodzeń pracowników, niemniej jednak, z uwagi na przyjęty model, a to rozwiązanie umów z pracownikami przez Spółkę i zawarcie nowych umów przez Nabywcę, nie jest możliwe przejście na Podmiot powiązany jakichkolwiek zobowiązań związanych z pracownikami.

Ostatnim kryterium analizowanym dla potrzeb uznania składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest wyodrębnienie organizacyjne, przez które rozumie się funkcjonowanie przenoszonych składników majątku w formie działu, oddziału lub innej wyodrębnionej formie w ramach struktury podmiotu.

W indywidualnej interpretacji Dyrektora KIS z 1 marca 2024 r., nr: 0111-KDIB3-3.4012.484.2023.4.MW, Organ wskazał, że „wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Zatem, samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności "widocznym z zewnątrz". Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne.”

Jak już wskazano, w Spółce nie obowiązuje wewnętrzny regulamin, statut lub inny dokument, który formalnie wyodrębniałby dział magazynowy, jak również dział magazynowo – logistyczny w strukturze Spółki. Określenie „dział” jest w niniejszym przypadku tylko i wyłącznie zwyczajowo przyjętym określeniem, nadanym z uwagi na wykonywane zadania. Niemniej jednak, „dział” ten nie jest w żaden sposób formalnie wyodrębnioną częścią w strukturze Spółki.

W takim przypadku, zdaniem Zainteresowanych, nie jest spełniona przesłanka wyodrębnienia organizacyjnego, gdyż brak jest wewnętrznej struktury w Spółce, opartej na wyodrębnionych częściach przedsiębiorstwa na podstawie np. uchwały Zarządu Spółki czy też Zgromadzenia Wspólników. Fakt, iż brak istnienia sformalizowanego wyodrębnienia na podstawie oficjalnych dokumentów wewnętrznych Spółki uniemożliwia przyjęcie, że istnieje wyodrębnienie organizacyjne potwierdza m.in. indywidualna interpretacja Dyrektora KIS z 5 stycznia 2024 r., nr: 0114-KDIP1-1.4012.645.2023.1.AKA. W interpretacje tej Organ uznał, że „warunek wyodrębnienia organizacyjnego składników majątkowych będących przedmiotem Transakcji należy uznać za niespełniony z uwagi na fakt, iż nie są wyodrębnione w sposób formalny w strukturze Zbywcy (np. na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze), nie funkcjonują one również w postaci działu czy wydziału.”

W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanych, z uwagi na niespełnienie przez składniki majątkowe mające stanowić przedmiot transakcji pomiędzy Spółką a Podmiotem powiązanym przesłanek wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego, składniki mające być przedmiotem transakcji pomiędzy stronami nie będą stanowić zorganizowanej części przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Podkreślić bowiem należy, w ślad za stanowiskiem Organu przedstawionym w indywidualnej interpretacji Dyrektora KIS z 5 stycznia 2024 r., nr: 0114-KDIP1-1.4012.645.2023.1.AKA, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

W opisywanym stanie faktycznym nie będzie spełniona zarówno przesłanka wyodrębnienia finansowego, jak również wyodrębnienia organizacyjnego, stąd nie wystąpi łączne spełnienie wszystkich przesłanek wskazanych na podstawie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, składniki majątku mające być przedmiotem transakcji z Podmiotem powiązanym nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Wobec tego, planowana transakcja nie będzie miała za przedmiot zorganizowanej części przedsiębiorstwa i tym samym nie będzie transakcją, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Ad. 2

W przypadku, gdy przedmiotem transakcji dostawy towarów jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na co wskazuje art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Transakcja sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega więc opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W ocenie Zainteresowanych, co było przedmiotem analizy w zakresie pytania nr 1, przedmiotem planowanej transakcji nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Z uwagi na tę okoliczność do planowanej transakcji sprzedaży nie będzie miało zastosowania wyłącznie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, tym samym transakcja ta będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zainteresowani wskazują, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, której przychody ze sprzedaży przekraczają kwotę 200.000,00 zł rocznie, co wyłącza możliwość zastosowania zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT. Jednocześnie, zdaniem Zainteresowanych, przedmiot planowanej transakcji nie został przez ustawodawcę uwzględniony w ramach katalogu zwolnień przedmiotowych, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Wskazać więc należy, że planowana transakcja, z uwagi na ww. okoliczności, a to:

  • brak zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako przedmiotu sprzedaży;
  • brak korzystania przez Spółkę ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT;
  • brak wystąpienia transakcji o której mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT korzystającej ze zwolnienia podmiotowego,

będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, tj. zgodnie z właściwą stawką dla każdego przedmiotu podlegającego sprzedaży na rzecz Podmiotu powiązanego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wobec tego, zdaniem Zainteresowanych, Nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z zakupu składników majątkowych wchodzących w skład działu magazynowo – logistycznego.

Jak wskazano bowiem w opisie stanu faktycznego, Nabywca jest i pozostanie na dzień zawarcia planowanej transakcji czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Składniki majątkowe wchodzące w skład działu magazynowo – logistycznego, które będą przedmiotem planowanej transakcji, będą przez Nabywcę wykorzystywane do działalności opodatkowanej, tj. do świadczenia usług magazynowo – logistycznych na rzecz Spółki oraz innych podmiotów powiązanych wchodzących w skład grupy.

W związku z powyższym, Zainteresowani wskazują, że spełnione zostaną wszystkie przesłanki wskazane przez ustawodawcę w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Jednocześnie, zdaniem Zainteresowanych, planowana transakcja nie będzie objęta dyspozycją art. 88 ustawy o VAT, który przewiduje wyłączenie prawa do odliczenia po stronie podatnika.

Wobec tego, w ocenie Zainteresowanych:

  • planowana transakcja jako niemająca za swój przedmiot sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
  • z uwagi na status czynnego podatnika podatku VAT oraz planowane wykorzystywanie składników majątkowych do działalności opodatkowanej po ich nabyciu, Nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe:

  • w zakresie uznania, że przedmiotem transakcji sprzedaży nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy i planowana transakcja sprzedaży poszczególnych składników majątkowych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  • w zakresie prawa Nabywcy do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia tych składników majątkowych.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

1. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 w zw. z art. 14r § 5 Ordynacji podatkowej.