Interpretacja indywidualna z dnia 22 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.154.2024.2.OS
Temat interpretacji
Zwolnienie z opodatkowania dostawy nieruchomości oraz możliwość wystawienia faktury.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania dostawy nieruchomości oraz możliwości wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż bez uwzględniania kwoty podatku.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 maja 2024 r. (data wpływu 17 maja 2024 r.) oraz pismami 17 maja 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, mającym status spółki cywilnej prowadzonej przez dwie osoby fizyczne (mąż i żona), będących rezydentami podatkowymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wspólnicy spółki cywilnej w sierpniu 2000 r. zakupili na prawach współwłasności łącznej, działając jako wspólnicy spółki cywilnej, nieruchomość tj. działkę znajdującą się w …, w woj. …, powiat …, o powierzchni … m2 wraz ze znajdującym się na niej budynkiem mieszkalnym w stanie surowym zamkniętym. Nabycie nastąpiło od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za kwotę … zł. Zakup dokonany został z majątku spółki. Nabycie zostało przeprowadzone w oparciu o umowę sprzedaży w formie aktu notarialnego, bez wystawiania faktury VAT przez zbywających oraz bez naliczania podatku VAT. Celem dokonanego zakupu nieruchomości było dokończenie i wykończenie domu i przystosowanie budynku na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej spółki cywilnej. Spółka cywilna w tej części województwa …, w której znajdowała się nieruchomość miała bowiem szereg współpracujących z nią firm z branży, w której działa. Dom w … był zatem narzędziem pozwalającym na skuteczne prowadzenie działalności w tamtym obszarze. Na dokończenie budowy budynku Spółka poniosła nakłady w kwocie ok 200.000 zł, na które wystawiano faktury i od których przysługiwało jej prawo do odliczania podatku naliczonego VAT. Suma nakładów na nieruchomość przekroczyła zatem 30% wartości początkowej tego obiektu. W 2003 r., a więc po trzech latach od nabycia nieruchomości, spółka zakończyła inwestycję i uzyskała ze Starostwa Powiatowego w … pozwolenie na użytkowanie budynku, który w dalszym ciągu był oraz jest do chwili obecnej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym wykorzystywanym przez spółkę. Zatem budynek ten od momentu oddania go do użytkowania w 2003 r. przez ponad 20 lat służył spółce cywilnej w prowadzonej przez nią działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Mimo zakończenia inwestycji oraz rozpoczęcia użytkowania nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka nie wprowadziła budynku do ewidencji środków trwałych i w związku z tym nie dokonywała odpisów amortyzacyjnych, mogących stanowić koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym. Uzasadnieniem dla takiego zaniechania był fakt czasowego zaginięcia dokumentacji związanej z nieruchomością, w tym dokumentu urzędowego poświadczającego udzielenie pozwolenia na użytkowanie. Dokumentacja ta została jednak odnaleziona.
Spółka od 2003 r., a więc od daty oddania budynku do użytku i rozpoczęcia jej wykorzystywania w działalności, ponosiła jedynie niezbędne koszty na utrzymanie i zabezpieczenie nieruchomości, których łączna wartość nie była duża i nie przekraczała 30% wartości początkowej budynku. Innymi słowy, w przeciągu ostatnich 20 lat wartość nakładów na nieruchomość, w tym na jej ulepszenia nie przekroczyła 30% jej wartości początkowej.
Obecnie wspólnicy spółki cywilnej zamierzają dokonać odpłatnego zbycia opisanej nieruchomości w postaci działki z budynkiem mieszkalnym na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Osoba ta nie jest w jakikolwiek sposób powiązana ze sprzedającymi.
Pytanie
Czy na podstawie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w świetle obowiązujących unormowań dotyczących podatku VAT, w tym w oparciu o treść art. 43 ust. 1 pkt 10, w związku z art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023, poz. 1570 ze zm.) planowana dostawa nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, a tym samym spółka cywilna jako podatnik VAT będzie mogła wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż bez uwzględniania kwoty podatku?
Państwa stanowisko w sprawie
Według stanowiska Wnioskodawcy planowana dostawa nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT w oparciu o treść art. 43 ust. 1 pkt 10, pozostającego w związku z art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023, poz. 1570 ze zm.). Tym samym spółka cywilna będzie mogła wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż bez uwzględniania kwoty podatku.
W oparciu o normę z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się dostawę budynków i budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
W świetle przedstawionych przepisów podstawowym zadaniem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest określenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął czas od tego momentu.
W tym względzie zasadnym będzie sięgnięcie do postanowień art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez pierwsze zasiedlenie rozumie się:
1)oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi
2)bądź rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynku, budowli lub ich części
- po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Odnosząc powyższe regulacje do okoliczności sprawy spółki cywilnej warto podkreślić, że z uwagi na to, że do pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, dochodzi w momencie rozpoczęcia faktycznego użytkowania nieruchomości, przeto uznać należy, że takie zdarzenie nastąpiło w roku 2003, kiedy spółka cywilna zakończyła inwestycję i otrzymała pozwolenie na użytkowanie nieruchomości, którą następnie wykorzystywała w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przez okres 20 lat. Oznacza to, że planowana sprzedaż podlega zwolnieniu z podatku VAT, bowiem nie będzie się odbywała w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia, ani przed upływem 2 lat od tego zdarzenia.
Okolicznościami wskazującym na zasadność powyższego stanowiska są zatem:
a)nabycie nieruchomości w 2000 r. (24 lata temu), na którą według aktu notarialnego nabycia składał się grunt oraz budynek mieszkalny w stanie surowym zamkniętym,
b)uzyskanie już w roku 2003 przez spółkę pozwolenia na użytkowanie obiektu,
c)wydatki poniesione na dokończenie inwestycji dokumentowane były fakturami (którymi dysponuje spółka), które zawierały podatek VAT, który jako podatek naliczony uwzględniany był w rozliczeniach podatkowych spółki z tytułu podatku VAT,
d)wydatki poniesione na dokończenie inwestycji, choć przekraczały poziom 30% wartości początkowej obiektu, to jednakowoż poniesione zostały do roku 2003, a więc przed 20 laty, jeszcze przed rozpoczęciem użytkowania obiektu,
e)spółka nie poniosła od momentu rozpoczęcia wykorzystywania nieruchomości w działalności w 2003 r. wydatków na ulepszenie, których wartość przekraczałaby 30% wartości początkowej obiektu,
f)niewielkie wydatki związane z funkcjonowaniem nieruchomości ponoszone po rozpoczęciu wykorzystywania inwestycji nie przekroczyły łącznie 30% wartości początkowej i uwzględniane były w rozliczeniach podatkowych spółki i wspólników,
g)wspólnicy spółki wykorzystywali nieruchomość w ramach działalności gospodarczej spółki cywilnej. Zasadnicza grupa kontrahentów spółki miała siedziby w tej części województwa …, w której leży ... W okolicach … znajdowały się liczne zakłady produkcyjne, z którymi spółka współpracowała czego dowodem są podpisane umowy o współpracy (znajdujące się w posiadaniu spółki).
Zdaniem Wnioskodawcy fakt, iż spółka cywilna nie wprowadziła opisanej nieruchomości do ewidencji środków trwałych i nie dokonywała amortyzacji nie może mieć istotnego znaczenia z punktu widzenia obowiązujących reguł w zakresie rozliczeń z tytułu podatku VAT. Warto bowiem zauważyć, że uzasadnieniem dla takiego zaniechania była okoliczność czasowego zaginięcia dokumentacji związanej z nieruchomością, w tym dokumentu urzędowego poświadczającego udzielenie pozwolenia na użytkowanie (które się jednak ostatecznie odnalazło). Ponadto, niezależnie od powyższego nie można tracić z pola widzenia tego, że ustawa o VAT formułując analizowane przepisy regulujące zwolnienie z podatku, w tym również definiując pojęcie pierwszego zasiedlenia (tj. art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 2 pkt 14) w żadnym wypadku nie odwołują się do przesłanki wpisu do ewidencji środków trwałych, jako okoliczności bezwzględnie wymaganej dla przyjęcia, że nieruchomość była faktycznie wykorzystywana w działalności gospodarczej podatnika. Dla prawodawcy liczy się w tym względzie przede wszystkim zaistniały w tym zakresie stan faktyczny. W przypadku spółki nie ma natomiast żadnych wątpliwości co do tego, że nieruchomość była wykorzystywana w działalności, co potwierdza zgromadzona przez wspólników spółki obszerna dokumentacja.
Mając na uwadze powyższe okoliczności zasadnym jest przyjęcie stanowiska, że sprzedaż nieruchomości w opisanych powyżej uwarunkowaniach faktycznych będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 2 pkt 14 ustawy, bowiem jej dostawa nie będzie dokonywana ani w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia ani też w okresie 2 lat, licząc od daty pierwszego zasiedlenia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Mając na uwadze powołane wyżej regulacje prawne należy stwierdzić, że planowana przez Państwa sprzedaż nieruchomości wykorzystywanej w prowadzonej działalności gospodarczej będzie - zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy - podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Należy bowiem wskazać, że przedmiotowa transakcja będzie dotyczyła towaru w rozumieniu ustawy oraz będzie dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług (o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy).
Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku/budowli do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je do użytkowania pierwszemu nabywcy, oddano je w najem/dzierżawę, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w tych przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.
Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku budynków, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Należy zauważyć, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Z opisu sprawy wynika, że w sierpniu 2000 r. zakupili Państwo nieruchomość na prawach współwłasności łącznej, działając jako wspólnicy spółki cywilnej. Nabycie nastąpiło od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za kwotę … zł. Zakup dokonany został z majątku spółki. Nabycie zostało przeprowadzone w oparciu o umowę sprzedaży w formie aktu notarialnego, bez wystawiania faktury VAT przez zbywających oraz bez naliczania podatku VAT. Celem dokonanego zakupu nieruchomości było dokończenie i wykończenie domu i przystosowanie budynku na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej spółki cywilnej. Na dokończenie budowy budynku spółka poniosła nakłady w kwocie ok 200.000 zł, na które wystawiano faktury i od których przysługiwało jej prawo do odliczania podatku naliczonego VAT. Suma nakładów na nieruchomość przekroczyła 30% wartości początkowej tego obiektu. Spółka od 2003 r., a więc od daty oddania budynku do użytku i rozpoczęcia jego wykorzystywania w działalności, ponosiła jedynie niezbędne koszty na utrzymanie i zabezpieczenie nieruchomości, których łączna wartość nie była duża i nie przekraczała 30% wartości początkowej budynku. Budynek ten od momentu oddania go do użytkowania w 2003 r. przez ponad 20 lat służył spółce cywilnej w prowadzonej przez nią działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.
Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa, prowadzi do stwierdzenia, że w odniesieniu do budynku będącego przedmiotem dostawy doszło do pierwszego zasiedlenia i od pierwszego zasiedlenia do dnia sprzedaży upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy od momentu oddania budynku do użytkowania i rozpoczęcia jego wykorzystywania w działalności, tj. od roku 2003, nie ponosili Państwo nakładów na ulepszenie budynku stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej budynku. Wobec powyższego, ponieważ pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą przedmiotowego budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata, to zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Tym samym, transakcja sprzedaży przez Państwa budynku będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione.
W związku z powyższym sprzedaż gruntu, z którym związany jest ww. budynek, będzie zwolniona od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.
Zatem, transakcja sprzedaży przez Państwa działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.
W odniesieniu natomiast do kwestii dotyczącej możliwości wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż bez uwzględniania kwoty podatku, należy wskazać, że zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Na podstawie art. 106b ust. 2 ustawy:
Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.
W myśl art. 106b ust. 3 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1.czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2.sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
-jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej oraz sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Jednakże nie ma przeszkód, aby w powyższych sytuacjach podatnik dobrowolnie wystawił fakturę zgodnie z przepisami podatku od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie dostawa nieruchomości, tj. działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym będzie dokonywana na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Ponadto, jak wyżej rozstrzygnięto, dostawa ww. nieruchomości, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy. Zatem nie będą Państwo mieli obowiązku wystawienia faktury z tytułu sprzedaży ww. nieruchomości. Obowiązek wystawienia faktury, powstanie w sytuacji gdy nabywca - stosownie do art. 106b ust. 3 ustawy - wystąpi z żądaniem wystawienia faktury oraz żądanie zostanie wniesione w terminie wskazanym w ww. przepisie.
Przy czym mają też Państwo możliwość dobrowolnego wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż przedmiotowej nieruchomości (bez żądania nabywcy).
Skoro jak wyżej wskazano sprzedaż działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, to wystawiając fakturę winni Państwo wykazać sprzedaż nieruchomości jako transakcję zwolnioną, tj. bez naliczenia kwoty podatku VAT.
Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).