Czy przysługuje Wnioskodawcy możliwość pełnego odliczenie podatku VAT naliczonego z faktur otrzymanych z tytułu usługi leasingowej wystawianych na Wni... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.166.2024.3.ICZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.166.2024.3.ICZ

Temat interpretacji

Czy przysługuje Wnioskodawcy możliwość pełnego odliczenie podatku VAT naliczonego z faktur otrzymanych z tytułu usługi leasingowej wystawianych na Wnioskodawcę przez Leasingodawcę, w sytuacji, gdy Wnioskodawca oddał wyleasingowany samochód do odpłatnego korzystania na podstawie umowy najmu w ramach swojej działalności gospodarczej?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, w kwestii objętej pytaniem nr 1, 2 i 3, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

-czy przysługuje Państwu możliwość pełnego odliczenie podatku VAT naliczonego z faktur otrzymanych z tytułu usługi leasingowej wystawianych na Państwa przez Leasingodawcę, w sytuacji, gdy Państwo oddali wyleasingowany samochód do odpłatnego korzystania na podstawie umowy najmu w ramach swojej działalności gospodarczej?

-czy będą Państwo mogli skorzystać z pełnego odliczenia VAT bez prowadzenia dodatkowej ewidencji przebiegu pojazdu oraz posiadania regulaminu korzystania z tego pojazdu?

-czy będą Państwo mogli skorzystać z pełnego odliczenia VAT bez zgłoszenia pojazdu do właściwego Urzędu Skarbowego na formularzu VAT-26?

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 maja 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawcą (dalej też jako Spółka) jest  (...) pozostająca czynnym podatnikiem VAT oraz polskim rezydentem podatkowym. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest: (...).

Spółka w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zawarła umowę leasingu operacyjnego na pojazd będący samochodem osobowym. Spółka pozostaje w tej transakcji w pozycji leasingobiorcy.

Spółka otrzymująca przedmiot leasingu w użytkowanie, zawarła z podmiotem trzecimi umowę najmu tego pojazdu, faktycznie oddając przedmiot leasingu w najem. Po zawarciu umowy najmu, pojazd jest tożsamo przedmiotem leasingu między leasingodawcą a Spółką (leasingobiorcą) oraz przedmiotem najmu między Spółką (Wynajmującym), a osobą trzecią (Najemcą). W skład czynszu najmu płaconego na rzecz Spółki wchodzą wszystkie koszty związane z leasingiem operacyjnym w tym opłata leasingowa czy inne koszty związane z ubezpieczeniem pojazdu. Rozliczenie opłat związanych z leasingiem następuje przez refakturę, do której nie jest wliczana marża Wynajmującego.

Spółka informuje, że z rejestrze KRS oraz umowie spółki nie wpisano do przedmiotu prowadzenia działalności wynajmu samochodów osobowych, niemniej świadczenie usług najmu są zaliczane do przychodów z działalności gospodarczej Wnioskodawcy i są rozliczane w deklaracji VAT-7 jako świadczenie usług opodatkowanych stawka 23%. Dodatkowo przedmiot leasingu od początku powstania stosunku prawnego przeznaczony był wyłącznie do czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej tj. oddania pojazdu w najem osobie trzeciej.

Nadto zaznaczono że odbiór pojazdu od leasingodawcy, podpisanie umowy najmu oraz przekazanie pojazdu Najemcy miało miejsce w tym samym dniu, co nie pozwala na jakiekolwiek wątpliwości co do wykorzystania samochodu w całym okresie leasingu.

Pismem z 14 maja 2024 r. uzupełnili Państwo opis sprawy w następujący sposób:

1.Wartość samochodu osobowego, którego dotyczy wniosek przekracza wartość 150 000,00 zł.

2.Umowa leasingu operacyjnego spełnia warunki, określone w art. 17b ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

3.Refakturowane na Najemcę wydatki związane z ww. samochodem to czynsz leasingowy oraz ubezpieczenie.

4.Osobą trzecią, z którą Wnioskodawca zawarł umowę najmu jest podmiot, którego wspólnik posiadający 90% udziałów, jest synem - Prezesa Zarządu Spółki oraz jednocześnie wspólnika posiadającego 33,3% udziałów Spółki, która w udziałach Wnioskodawcy posiada 100%. Z uwagi na powyższe zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, Strony umowy najmu uznać należy za podmioty powiązane.

5.Wynagrodzenie z tytułu zawartej umowy najmu pojazdu samochodowego pomiędzy Spółką a Najemcą zostało ustalone na poziomie wartości rynkowej.

6.Umowa najmu została zawarta na tożsamy okres co umowa leasingu, tj. 4 lata.

7.Odpowiedź tożsama z pkt. 6.

8.Spółka ma zamiar wykupić przedmiot leasingu, a następnie sprzedać Najemcy.

9.Spółka nie posiada umów o podobnym stanie faktycznym.

10.Na podstawie umowy leasingu operacyjnego zawieranej z leasingodawcą bądź innych postanowień Wnioskodawca jest zobowiązany do uiszczania składek na ubezpieczenie pojazdu będącego przedmiotem leasingu.

11.Wnioskodawca zawierając umowę leasingu samochodu miał w zamiarze jego najem na rzecz osoby trzeciej.

12.Przedmiotowy samochód, o którym mowa we wniosku od momentu jego nabycia na podstawie umowy leasingu operacyjnego był przeznaczony przez Wnioskodawcę wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu.

13.W Spółce obowiązuje regulamin dotyczący korzystania przez pracowników z samochodów służbowych. Jednak pojazd, którego dotyczy wniosek od początku zawarcia umowy leasingu został przekazany do użytkowania Najemcy, zgodnie z umową najmu o tożsamym okresie. Samochód niezwłocznie oddany w wynajem nie jest rozliczany w księgowości Wnioskodawcy (koszty eksploatacji, naprawy, paliwo itd.). Wydatki te są rozliczane w Spółce korzystającej z pojazdu. Ubezpieczenie, które Wnioskodawca wykupuje dla wynajmowanego pojazdu jest w całości refakturowane - dla Spółki, jest więc obojętne podatkowo.

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone jak we wniosku):

1.Czy Spółce przysługuje możliwość pełnego odliczenie podatku VAT naliczonego z faktur otrzymanych z tytułu usługi leasingowej wystawianych na Spółkę przez Leasingodawcę, w sytuacji, gdy Spółka oddała wyleasingowany samochód do odpłatnego korzystania na podstawie umowy najmu w ramach swojej działalności gospodarczej?

2.Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest prawdziwa, to czy Spółka będzie mogła skorzystać z pełnego odliczenia VAT bez prowadzenia dodatkowej ewidencji przebiegu pojazdu oraz posiadania regulaminu korzystania z tego pojazdu?

3.Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest prawdziwa, to czy Spółka będzie mogła skorzystać z pełnego odliczenia VAT bez zgłoszenia pojazdu do właściwego Urzędu Skarbowego na formularzu VAT-26?

Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług:

AD. 1

Zdaniem wnioskodawcy oddanie pojazdu (przedmiotu leasingu) w odpłatny najem zgodnie z art. 86a ust. 5 jest wystarczające do pełnego uznanie go za przedmiot wykorzystywany wyłączenie do celów związanych z działalnością gospodarczą. Dodatkowo podkreślić należy, że przedmiot umowy został oddany w posiadanie Najemcy, a Wnioskodawca nie dysponuje nawet fizyczną możliwością używania pojazdu do celów innych niż wspomniane wyżej. Spółka od momentu przekazana pojazdu nie dysponuję wiedzą w jaki sposób wykorzystywany jest samochód.

Zgodnie z powyższym zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do odliczenie 100% kwoty VAT z tytułu usługi leasingowej. Nadto, Spółka uważa, że bez znaczenia pozostaje fakt, że najem samochodów osobowych nie pozostaje ujęty jak przedmiot działalności gospodarczej. Za istotne w tej perspektywie uznać należy, że dyspozycja konkretnym pojazdem związana jest z generowaniem przychodów z działalności gospodarczej a nie formalny wpis zakresu działalności w umowie spółki czy danych ujawnionych w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Tożsame stanowisko zostało zaprezentowane interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 marca 2021 r., sygn. akt: 0114-KDIP4-2.4012.608.2020.2.AS

AD.2

Zgodnie z art. 86a ust. 5 pkt. 1 lit. c UVAT prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do: [...] oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.Zdaniem Wnioskodawcy, bezpośrednie przekazanie pojazdu w używanie na podstawie umowy najmu osobie trzeciej, które odbyło się w tym samym dniu co odbiór przedmiotu leasingu spełnia warunek z art. 86 zwalniając Spółkę z obowiązku założenia oraz dodatkowego prowadzenia ewidencji przebiegu ww. pojazdu.

AD. 3

Na mocy art. 86a ust. 13 ustawy, w przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia.Stosownie do ust. 15 tegoż artykułu, minister właściwy do spraw finansów publicznych określił, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 12, uwzględniając potrzebę zawarcia w niej danych pozwalających na identyfikację pojazdu samochodowego, w szczególności marki, modelu pojazdu i jego numeru rejestracyjnego, jak również daty poniesienia pierwszego wydatku związanego z danym pojazdem, oraz uwzględniając potrzebę umożliwienia prawidłowej aktualizacji złożonej informacji.Należy wskazać, że składana informacja ma charakter sformalizowany, a jej wzór - w postaci druku VAT-26 - został określony przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (Dz. U. z 2014 r. poz. 371). Ze względu jednak, na charakter wykorzystania przedmiotu leasingu Spółka zdaniem Wnioskodawcy nie będzie podlegała obowiązkowi zgłoszenia pojazdu na formularzu VAT-26 ze względu na natychmiastowe oddanie z tytułu umowy najmu, pojazdu Najemcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku, w odniesieniu do kwestii objętej pytaniem nr 1, 2 i 3 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 361), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2)należnego z tytułu:

a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Jednakże od wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy zasady przewidziano wyjątki.

W świetle art. 86a ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy:

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy:

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1)przeznaczonych wyłącznie do:

a)odprzedaży,

b)sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c)oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1)numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2)dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3)stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4)wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a)kolejny numer wpisu,

b)datę i cel wyjazdu,

c)opis trasy (skąd – dokąd),

d)liczbę przejechanych kilometrów,

e)imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji (art. 86a ust. 7).

W art. 86a ust. 12 ustawy wskazano, że:

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3. (art. 86a ust. 12 ustawy).

Mając na uwadze treść cytowanych przepisów, należy stwierdzić, że z regulacji art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

Co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Jednakże w art. 86a ust. 5 ustawy zostały wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Zgodnie z tym przepisem (art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ), warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży oraz oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ustawy ma zastosowanie, jeżeli odprzedaż i najem tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Trzeba jednak tu zauważyć, że użycie wyrazu „wyłącznie” w wyżej cytowanych przepisach wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej zawarli Państwo umowę leasingu operacyjnego na pojazd będący samochodem osobowym. Pozostają Państwo w tej transakcji w pozycji leasingobiorcy. Państwo otrzymali przedmiot leasingu w użytkowanie i zawarli z podmiotem trzecim umowę najmu tego pojazdu, faktycznie oddając przedmiot leasingu w najem. Po zawarciu umowy najmu, pojazd jest tożsamo przedmiotem leasingu między leasingodawcą a Państwem (leasingobiorcą) oraz przedmiotem najmu między Państwem (Wynajmującym), a osobą trzecią (Najemcą). W skład czynszu najmu płaconego na rzecz Spółki wchodzą wszystkie koszty związane z leasingiem operacyjnym w tym opłata leasingowa czy inne koszty związane z ubezpieczeniem pojazdu. Rozliczenie opłat związanych z leasingiem następuje przez refakturę, do której nie jest wliczana marża Wynajmującego.

Przedmiot leasingu od początku powstania stosunku prawnego przeznaczony był wyłącznie do czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej tj. oddania pojazdu w najem osobie trzeciej. Odbiór pojazdu od leasingodawcy, podpisanie umowy najmu oraz przekazanie pojazdu Najemcy miało miejsce w tym samym dniu, co nie pozwala na jakiekolwiek wątpliwości co do wykorzystania samochodu w całym okresie leasingu. Wynagrodzenie z tytułu zawartej umowy najmu pojazdu samochodowego pomiędzy Państwem a Najemcą zostało ustalone na poziomie wartości rynkowej. Umowa najmu została zawarta na tożsamy okres co umowa leasingu, tj. 4 lata. Przedmiotowy samochód, o którym mowa we wniosku od momentu jego nabycia na podstawie umowy leasingu operacyjnego był przez Państwa przeznaczony wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu.

Państwa wątpliwości dotyczą następujących kwestii :

-czy przysługuje Państwu możliwość pełnego odliczenie podatku VAT naliczonego z faktur otrzymanych z tytułu usługi leasingowej wystawianych na Państwa przez Leasingodawcę, w sytuacji, gdy Państwo oddali wyleasingowany samochód do odpłatnego korzystania na podstawie umowy najmu w ramach swojej działalności gospodarczej? (kwestia objęta pytaniem nr 1),

-czy będą Państwo mogli skorzystać z pełnego odliczenia VAT bez prowadzenia dodatkowej ewidencji przebiegu pojazdu oraz posiadania regulaminu korzystania z tego pojazdu? (kwestia objęta pytaniem nr 2),

-czy będą Państwo mogli skorzystać z pełnego odliczenia VAT bez zgłoszenia pojazdu do właściwego Urzędu Skarbowego na formularzu VAT-26? (kwestia objęta pytaniem nr 3).

W przedmiotowej sprawie istotne są przepisy art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z treści tych regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdów w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Co do zasady w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Powołany przepis art. 86a ust. 5 ustawy wskazuje ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. W przedmiotowej sprawie należy wskazać na pkt 1 lit. c tej regulacji. Zgodnie z tym przepisem, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy ma zastosowanie jeżeli oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Aby warunki do pełnego odliczenia były spełnione to sposób wykorzystania tych samochodów osobowych musi być związany wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą. Istotne jest zadysponowanie danym samochodem. Dany samochód winien być przeznaczony wyłącznie do usług najmu.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy, umożliwiający dokonanie odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących usługę leasingową wystawianych na Państwa przez Leasingodawcę, w sytuacji, gdy Państwo oddali wyleasingowany samochód do odpłatnego korzystania na podstawie umowy najmu.

Bowiem jak Państwo wyjaśnili, otrzymali Państwo przedmiot leasingu w użytkowanie i zawarli z podmiotem trzecimi umowę najmu tego pojazdu, faktycznie oddając przedmiot leasingu w najem. Przedmiot leasingu od początku powstania stosunku prawnego przeznaczony był wyłącznie do czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej tj. oddania pojazdu w najem osobie trzeciej. Odbiór pojazdu od leasingodawcy, podpisanie umowy najmu oraz przekazanie pojazdu Najemcy miało miejsce w tym samym dniu. Umowa najmu została zawarta na tożsamy okres co umowa leasingu, tj. 4 lata.

Nie ma w tym przypadku znaczenia, że przedmiotem działalności Państwa zapisanym w umowie i wpisie do KRS nie jest wynajem i dzierżawa pojazdów, istotne jest bowiem, w kontekście zastosowania art. 86a ust. 5 ustawy, faktyczne zadysponowanie konkretnym pojazdem, a nie okoliczność posiadania wpisów o zakresie prowadzonej działalności w statusie Spółki lub ujawnionych w KRS.

Biorąc pod uwagę powołany stan prawny oraz okoliczności przedstawione we wniosku należy stwierdzić, że w tym konkretnym przypadku będzie Państwu, przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu zawarcia umowy leasingu operacyjnego samochodu osobowego, wyłącznie w celu przeznaczenia tego Pojazdu na najem, na podstawie art. 86a ust. 2 pkt 2 w związku z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w powiązaniu z art. 86a ust. 4 pkt 1 oraz art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy o VAT, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 7 ustawy o VAT oraz obowiązku zgłoszenia tego pojazdu do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26 w rozumieniu art. 86a ust. 12 ustawy o VAT.

Tym samym Państwa stanowisko w kwestii objętej pytaniem nr 1, 2 i 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ocena Państwa stanowiska w kwestii objętej pytaniem nr 4, tj. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.