Interpretacja indywidualna z dnia 21 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.144.2024.1.DK
Temat interpretacji
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów związanych z wykonywaniem czynności ładowania samochodów elektrycznych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług, który dotyczy zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów związanych z wykonywaniem czynności ładowania samochodów elektrycznych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zakład (...) wykonując swoje zadania w zakresie wdrażania elektromobilności w Jednostkach planuje rozpocząć działalność polegającą na sprawowaniu funkcji Operatora Ogólnodostępnych Stacji Ładowania oraz Dostawcy Usługi Ładowania przy pomocy wybudowanych i planowanych do wybudowania stacjach ładowania pojazdów elektrycznych zlokalizowanych na terenie X obejmujących cały obszar kraju.
Sprzedaż usługi ładowania odbywać się będzie na stacjach wolnego ładowania typu AC jedno i dwustanowiskowych, przede wszystkim w rejonach gdzie infrastruktura przyłączeniowa nie pozwala na przyłączenie stacji typu DC, ze względów spełnienia wymogów ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności mówiących o konieczności powstania takich punktów ładowania.
Drugim typem będą stacje szybkiego ładowania typu DC o mocy min. 75 kW co oznacza, że pozwolą na naładowanie typowego pojazdu elektrycznego od 0% do 80% pojemności akumulatora napędzającego samochód elektryczny, w przeciągu około 30 minut, co umożliwia pokonanie odległości ok. 300-450 km, w zależności od panujących warunków atmosferycznych. Ładowanie samochodu elektrycznego przy użyciu domowej instalacji elektrycznej trwa ok. 18 godzin, co istotnie zmniejsza wykorzystywanie tego typu samochodów na dłuższych trasach i ogólnie obniża racjonalność korzystania z tego typu pojazdów.
Wnioskodawca realizuje projekt budowy sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych na parkingach przylegających do budynków należących do Dyrekcji, Ośrodków Szkolno-Wypoczynkowych, itp. Stacje ładowania będą umożliwiały obsługę wszystkich typów pojazdów elektrycznych oferowanych na rynku europejskim.
Każdorazowo, co do zasady, proces ładowania będzie obejmował następujące elementy:
1. Udostępnienie ładowarki, miejsca parkingowego,
2. Przepływ energii elektrycznej o odpowiednich parametrach do akumulatora pojazdu elektrycznego,
3. Niezbędne wsparcie oraz obsługę techniczną.
Dla celów prawidłowego rozliczania opłat od klientów stacji ładowania zostanie wdrożony odpowiedni system informatyczny, pozwalający na zarządzanie procesem ładowania pod względem poboru opłat, fakturowania i dostarczania klientom niezbędnych informacji. W założeniu proces rozliczania i dokumentowania transakcji ładowania samochodu elektrycznego, ma być maksymalnie zautomatyzowany.
Planowane jest dokumentowanie transakcji za pomocą systemu ewidencyjnego i przesyłania klientom faktur elektronicznych. Faktyczna zapłata należności będzie natomiast przeprowadzana za pośrednictwem jednego z operatorów płatności bezgotówkowych.
W przypadku sprzedaży usługi ładowania osobom nie prowadzącym działalności gospodarczej, rolnikom, jednostkom nieposiadającym osobowości prawnej dokumentem potwierdzającym dokonanie wykonania usługi będą wystawione w systemie zarządzającym stacjami - paragony, a zapłata realizowana będzie podobnie jak w przypadku firm przy pomocy aplikacji - przypisana do programu kartą płatności elektronicznych lub za pomocą terminalu płatniczego z użyciem bezpośrednio kart płatniczej.
Po zakończeniu ładowania, system podsumowuje transakcję, gromadzi odpowiednie dane i sporządza niezbędne zestawienia i analizy na użytek wnioskodawcy oraz klientów korzystających z usługi ładowania. Zgodnie z zasadami klasyfikacji PKWiU opisany proces sprzedaży usługi ładowania zaklasyfikowany jest pod nr: 35.14.10.0, odpowiadający następującemu typowi świadczenia: „Usługi związane z handlem energią elektryczną”, bowiem istota świadczonej usługi polega na sprzedaży energii elektrycznej do ładowania pojazdów elektrycznych – element wykorzystania miejsca parkingowego, dokonania ewidencji sprzedaży ilości energii stanowią niezbędne elementy, by można było skutecznie ją wykonywać.
Przewidywane przychody z tytułu prowadzenia tego rodzaju działalności (…) w roku podatkowym zgodnie z przewidywaniami przekraczać będą kwotę 200 000 zł netto.
Zasadność takiego twierdzenia opieramy na interpretacji zapisu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519) oraz zgodnie załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. (Dz. U. poz. 2605).
Pytanie
Jeżeli ze stacji ładowania skorzysta osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, to sprzedaż usługi ładowania sklasyfikowanej pod numerem PKWiU 2008 35.14.10.0, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku zaewidencjonowania jej na kasie fiskalnej?
Państwa stanowisko w sprawie
Na podstawie poz. 2 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów ws. zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2018 r., poz. 2519), wydanego w związku z delegacją ustawową znajdującą się w art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż usługi sklasyfikowanej pod numerem PKWiU 35.14.10.0 „usługi związane z handlem energia elektryczną”, podlega zwolnieniu z obowiązku fiskalizacji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej „rozporządzeniem”.
W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 2 pod symbolem PKWiU 35 „Energia elektryczna, paliwa gazowe, para wodna, gorąca woda i powietrze do układów klimatyzacyjnych”.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. dotyczy wykonywania konkretnych czynności.
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4.
Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:
1) dostawy:
a) gazu płynnego,
b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,
m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
2) świadczenia usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k) kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, podlegają czynności wymienione m.in. w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Z opisu sprawy wynika, że planują Państwo rozpocząć działalność polegającą na sprawowaniu funkcji Operatora Ogólnodostępnych Stacji Ładowania oraz Dostawcy Usługi Ładowania przy pomocy wybudowanych i planowanych do wybudowania stacjach ładowania pojazdów elektrycznych zlokalizowanych na terenie (…) obejmujących cały obszar kraju.
Realizują Państwo projekt budowy sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych na parkingach przylegających do budynków należących do Dyrekcji, Ośrodków Szkolno-Wypoczynkowych, itp. Stacje ładowania będą umożliwiały obsługę wszystkich typów pojazdów elektrycznych oferowanych na rynku europejskim.
Każdorazowo, co do zasady, proces ładowania będzie obejmował następujące elementy:
1. Udostępnienie ładowarki, miejsca parkingowego,
2. Przepływ energii elektrycznej o odpowiednich parametrach do akumulatora pojazdu elektrycznego,
3. Niezbędne wsparcie oraz obsługę techniczną.
Dla celów prawidłowego rozliczania opłat od klientów stacji ładowania zostanie wdrożony odpowiedni system informatyczny, pozwalający na zarządzanie procesem ładowania pod względem poboru opłat, fakturowania i dostarczania klientom niezbędnych informacji. W założeniu proces rozliczania i dokumentowania transakcji ładowania samochodu elektrycznego ma być maksymalnie zautomatyzowany.
Planowane jest dokumentowanie transakcji za pomocą systemu ewidencyjnego i przesyłania klientom faktur elektronicznych. Faktyczna zapłata należności będzie natomiast przeprowadzana za pośrednictwem jednego z operatorów płatności bezgotówkowych.
W przypadku sprzedaży usługi ładowania osobom nie prowadzącym działalności gospodarczej, rolnikom, jednostkom nieposiadającym osobowości prawnej dokumentem potwierdzającym dokonanie wykonania usługi będą wystawione w systemie zarządzającym stacjami - paragony, a zapłata realizowana będzie podobnie jak w przypadku firm przy pomocy aplikacji - przypisana do programu kartą płatności elektronicznych lub za pomocą terminalu płatniczego z użyciem bezpośrednio kart płatniczej.
Po zakończeniu ładowania, system podsumowuje transakcję, gromadzi odpowiednie dane i sporządza niezbędne zestawienia i analizy na użytek wnioskodawcy oraz klientów korzystających z usługi ładowania. Zgodnie z zasadami klasyfikacji PKWiU opisany proces sprzedaży usługi ładowania zaklasyfikowany jest pod nr: 35.14.10.0, odpowiadający następującemu typowi świadczenia: „usługi związane z handlem energią elektryczną”, bowiem istota świadczonej usługi polega na sprzedaży energii elektrycznej do ładowania pojazdów elektrycznych – element wykorzystania miejsca parkingowego, dokonania ewidencji sprzedaży ilości energii stanowią niezbędne elementy by można było skutecznie ją wykonywać.
Wątpliwości Państwa dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia na postawie na podstawie § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży opisanej czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy fiskalnej.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy zauważyć, że z tytułu sprzedaży energii elektrycznej do ładowania samochodów elektrycznych nie będą Państwo wyłączeni z prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej na podstawie ww. § 4 rozporządzenia, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w tym przepisie.
Mając na uwadze opis sprawy oraz przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, że sprzedaż energii elektrycznej na stacjach ładowania pojazdów elektrycznych będzie spełniała kryteria zawarte w poz. 2 załącznika do rozporządzenia. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, będą Państwo dokonywali sprzedaży czynności zawartych grupowaniu PKWiU 35.14.10.0 jako „Usługi związane z handlem energii elektrycznej”, które nie zostały wymienione w § 4 rozporządzenia.
Zatem, w związku ze sprzedażą energii elektrycznej osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej na stacjach ładowania pojazdów elektrycznych, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 35.14.10.0 – nie będą Państwo mieli obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, ponieważ na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia, w związku z poz. 2 załącznika do rozporządzenia, będą Państwo mieli prawo do zastosowania zwolnienia do ww. czynności.
Ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do ww. sprzedaży będą Państwo mogli korzystać do 31 grudnia 2024 r.
W związku z powyższym Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP : /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.