Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.151.2024.1.SKJ
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku od towarów i usług świadczonych usług szkoleniowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 11 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych usług szkoleniowych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (zwany także dalej przedsiębiorcą) zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług szkoleniowych w ramach Funduszy Europejskich (...) na lata 2021-2027, (...). Wykonywane przez Przedsiębiorcę usługi szkoleniowe będą stanowiły „usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a więc nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu nabycie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych”.
Osobami biorącymi udział w szkoleniach będą właściciele lub delegowani przez nich pracownicy firm z sektora MMŚP. Przedsiębiorca planuje prowadzić szkolenia z następujących tematyk:
- prowadzenia kanału/strony oraz działań promocyjnych/reklamowych firmy w social media,
- organizowania i prowadzenia kampanii reklamowych firmy w social media,
- skutecznej sprzedaży B2B i B2C - narzędzia i technik w praktyce.
W szkoleniach będą brali udział właściciele bądź delegowani pracownicy firm, którzy w zakresie swoich obowiązków zajmują się wspomnianą tematyką, np. osoba odpowiedzialna za promocję/sprzedaż/negocjacje. Szkolenia będą kończyły się egzaminem wewnętrznym, który będzie prowadzony przez zewnętrzny podmiot, tzw. walidatora. Po pozytywnym zaliczeniu egzaminu uczestnik otrzymuje certyfikat potwierdzający nabyte umiejętności praktyczne, wiedzę oraz umiejętności społeczne.
Szkolenia prowadzą do nabycia/uaktualnienia wiedzy i umiejętności przez uczestników co doprowadzi do podniesienia poziomu ich kwalifikacji zawodowych i pozwoli im na rozwój zawodowy w zakresie prowadzonej działalności/realizowanych obowiązków, np. szkolenie sprzedażowe B2B i B2C dla firm zajmujących się świadczeniem usług podniesie poziom ich wiedzy i kwalifikacji zawodowych w zakresie sprzedaży usług, zaś szkolenie dotyczące promowania działań firmy, pozwoli na skuteczniejsze docieranie do klientów/pozyskiwanie nowych.
Wynagrodzenie Przedsiębiorcy za świadczenie usług szkoleniowych będzie opłacane ze środków pieniężnych pochodzących ze środków publicznych (z ekonomicznego punktu widzenia) w wysokości 80%. Pozostała kwota (20% wartości usługi) opłacana jest ze środków własnych uczestnika/firmy.
Poza Wnioskodawcą/Przedsiębiorcą i Usługobiorcą będzie występował jeszcze Operator. Operator to podmiot, który dysponuje środkami publicznymi i decyduje o ich przeznaczeniu. Pomiędzy operatorem, a usługobiorcą zawierane jest porozumienie, które określa zasady współpracy, w tym warunki jakie muszą być spełnione, aby usługi szkoleniowe mogły zostać dofinansowane, na poziomie 80%, ze środków publicznych.
Wynagrodzenie za świadczone przez Przedsiębiorcę usługi szkoleniowe realizowane jest według następującej procedury: Usługobiorca/firma zgłasza chęć udziału swoich pracowników/właściciela w konkretnym szkoleniu u Operatora. Po spełnieniu określonych warunków, Usługobiorca/firma, otrzymuje decyzję pozytywną lub negatywną dotyczącą przyznania dofinansowania w wysokości 80% wartości szkolenia. W przypadku otrzymania decyzji negatywnej, firma nie ma możliwości wzięcia udziału w szkoleniu oferowanym przez Przedsiębiorcę. W przypadku otrzymania decyzji pozytywnej, uczestnik/firma otrzymuje ID Wsparcia, które jest potwierdzeniem przyznania dofinansowania.
Dofinansowanie jest przyznane w formie wsparcia na jedno, konkretne i wcześniej wybrane szkolenie. Następnie, poprzez stronę (...) Usługobiorca zapisuje wcześniej zgłoszonych do projektu pracowników/właściciela, na wcześniej zadeklarowane szkolenie. Podczas zapisu na szkolenie uczestnik musi podać wspomniane ID Wsparcia powiązane z dofinansowaniem. Następnie Usługobiorca/firma podpisuje umowę z Przedsiębiorcą, w której zawarty jest numer dofinansowania (ID Wsparcia), jego wartość w złotówkach oraz informacja, że dofinansowanie stanowi 80% wartości usługi. Po podpisaniu umowy z informacją o przyznanym poziomie dofinansowania, Przedsiębiorca zatwierdza udział pracownika/właściciela firmy w szkoleniu. Po zakończeniu szkolenia, Przedsiębiorca wystawia fakturę na firmę będącą uczestnikiem szkolenia (100 % wartości szkolenia). Następnie uczestnik/firma opłaca koszt szkolenia, a następnie przesyła Operatorowi, w terminie do 10 dni roboczych od zakończenia szkolenia, dokumentację niezbędną do rozliczenia usługi i wypłacenia wspomnianego dofinansowania. Operator, w terminie do 10 dni roboczych, dokonuje weryfikacji dokumentów, a po ich akceptacji, w terminie do 10 dni, wpłaca na rachunek firmy biorącej udział w usłudze wartość dofinansowania wynikającą z umowy wsparcia, czyli 80% wartości usługi co świadczy o tym, że usługa została sfinansowana, z ekonomicznego punktu widzenia w 80% ze środków publicznych.
Zgodnie z zapisami w regulaminie niezależnie od formy finansowania istnieje możliwość, że uczestnik nie otrzyma refundacji. Dzieje się tak w przypadku rażącego naruszenia regulaminu, np. kiedy uczestnik nie uczestniczy w szkoleniu czyli frekwencja uczestnika w szkoleniu wynosi poniżej 80% całkowitej liczby godzin bądź nie dostarczy dokumentów rozliczeniowych. Informację o otrzymaniu refundacji Przedsiębiorca otrzymuje każdorazowo od uczestnika w formie podpisanego oświadczenia.
Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT zwolniony na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Dane projektu: środki dostępne są w ramach Funduszy Europejskich (...) na lata 2021-2027, (...). Przedsiębiorca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Będzie świadczył usługi dotyczące kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Przedsiębiorca posiada akredytację do prowadzenia szkoleń, pozwalającą na wpis do Bazy Usług Rozwojowych.
Ponadto, Przedsiębiorca będzie świadczył usługi szkoleniowe dla osób fizycznych. Przedsiębiorca nie będzie świadczył usług szkoleniowych na rzecz jednostek sektora finansów publicznych. Według przedsiębiorcy wyżej wymienione usługi zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym są zwolnione z VAT.
Pytanie
Celem niniejszego wniosku jest ustalenie, czy w związku ze świadczeniem usług szkoleniowych Wnioskodawca jest uprawniony do korzystania ze zwolnień w podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień) w kontekście sposobu opłacania wynagrodzenia za świadczenie tych usług? Wnioskodawca chciałby uzyskać informację, czy w przypadku opłacania wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług szkoleniowych w sposób wskazany wyżej jest on uprawniony do korzystania ze wskazanych zwolnień podatkowych.
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy spełnia on wymogi art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Zdaniem Wnioskodawcy spełnia on warunki do wyżej wymienionego zwolnienia. Usługi świadczone przez Przedsiębiorcę finansowane są w wysokości powyżej 70% ze środków publicznych, pomimo tego, iż usługobiorca opłaca początkowo 100 % wartości usługi, to następnie otrzymuje zwrot środków/refundację od operatora ze środków publicznych. Realnym płatnikiem, z ekonomicznego punktu widzenia, jest więc Operator, który pokrywa 80% wartości usługi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.
Zaznaczyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26
a.prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b.świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c.finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Z kolei, jak wynika z treści art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Stosownie do art. 43 ust. 17a ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.):
zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W świetle § 3 ust. 9 ww. rozporządzenia:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
a)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
b)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Powołane przepisy przewidują zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 str. 1 ze zm.).
Zgodnie z tym przepisem:
usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
W tym kontekście wskazania wymaga – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich.
W wyroku TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV Trybunał stwierdził, że
pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.
Z opisu sprawy wynika, że:
- zamierza Pan prowadzić działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług szkoleniowych;
- wykonywane usługi szkoleniowe będą stanowiły „usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego”, a więc nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu nabycie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych;
- osobami biorącymi udział w szkoleniach będą właściciele lub delegowani przez nich pracownicy firm z sektora MMŚP;
- przedsiębiorca planuje prowadzić szkolenia
z następujących tematyk: prowadzenie kanału/strony oraz działań
promocyjnych/reklamowych firmy w social media, organizowania i prowadzenia
kampanii reklamowych firmy w social media, skutecznej sprzedaży B2B i B2C –
narzędzi i technik w praktyce;
- w szkoleniach będą brali udział
właściciele bądź delegowani pracownicy firm, którzy w zakresie swoich
obowiązków zajmują się wspomnianą tematyką np. osoba odpowiedzialna za
promocję/sprzedaż/negocjacje;
- szkolenia prowadzą do
nabycia/uaktualnienia wiedzy i umiejętności przez uczestników co doprowadzi do
podniesienia poziomu ich kwalifikacji zawodowych i pozwoli im na rozwój
zawodowy w zakresie prowadzonej działalności/realizowanych obowiązków, np.
szkolenie sprzedażowe B2B i B2C dla firm zajmujących się świadczeniem usług
podniesie poziom ich wiedzy i kwalifikacji zawodowych w zakresie sprzedaży
usług, zaś szkolenie dotyczące promowania działań firmy, pozwoli na
skuteczniejsze docieranie do klientów/pozyskiwanie nowych;
- wynagrodzenie przedsiębiorcy za
świadczenie usług szkoleniowych będzie opłacane ze środków pieniężnych
pochodzących ze środków pieniężnych pochodzących ze środków publicznych w
wysokości 80%.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy w związku ze świadczeniem usług szkoleniowych jest Pan uprawniony do korzystania ze zwolnień w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień w kontekście opłacania usług szkoleniowych w sposób opisany we wniosku.
Przechodząc do oceny, czy przeprowadzenie szkoleń z zakresu: prowadzenie kanału/strony oraz działań promocyjnych/reklamowych firmy w social media, organizowania i prowadzenia kampanii reklamowych firmy w social media, skutecznej sprzedaży B2B i B2C – narzędzi i technik w praktyce stanowi usługi szkoleniowe zwolnione od podatku należy wskazać, że nie jest Pan jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawa oświatowego, w zakresie kształcenia i wychowania. Zatem świadczone usługi nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Nie jest Pan żadnym z podmiotów wymienionych w ww. przepisie.
Z kolei, dla uznania czy usługi te będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy lub § 3 ust. 1 pkt 14 przywołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., konieczne jest w pierwszej kolejności ustalenie, czy będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Kierując się wskazówkami wcześniej powołanego rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.
Usługi szkoleniowe będą więc stanowiły usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, w myśl powyższych przepisów, gdy w zamierzeniu mają prowadzić do podwyższenia kwalifikacji zawodowych i poziomu wiedzy osób biorących udział w kursach oraz mają na celu ich szeroko pojęty rozwój zawodowy.
Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz dokonaną analizę przepisów należy stwierdzić, że usługi szkoleniowe świadczone przez Pana stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Jak wynika z opisu sprawy, w szkoleniach będą brali udział właściciele bądź delegowani pracownicy firm, którzy w zakresie swoich obowiązków zajmują się wspomnianą tematyką, np. osoba odpowiedzialna za promocję/sprzedaż/negocjacje. Szkolenia prowadzą do nabycia/uaktualnienia wiedzy i umiejętności przez uczestników co doprowadzi do podniesienia poziomu ich kwalifikacji zawodowych i pozwoli im na rozwój zawodowy w zakresie prowadzonej działalności/realizowanych obowiązków np. szkolenie sprzedażowe B2B i B2C dla firm zajmujących się świadczeniem usług podniesie poziom ich wiedzy i kwalifikacji zawodowych w zakresie sprzedaży usług, zaś szkolenie dotyczące promowania działań firmy, pozwoli na skuteczniejsze docieranie do klientów/pozyskiwanie nowych.
Aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:
- formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
- na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
- szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.
Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 przywołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., świadczone usługi muszą stanowić usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo szkolenia muszą być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1270 ze zm.):
Środkami publicznymi są:
1) dochody publiczne;
2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2023 r. poz. 225 i 412);
2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;
3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące: (…);
5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych wynika, że:
Przepisy ustawy stosuje się do:
1) jednostek sektora finansów publicznych;
2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
Należy zwrócić uwagę, że przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne. Przepisy podatkowe nie normują w jaki sposób należy udokumentować, że zapłata za wykonane usługi pochodzi ze środków publicznych. Z uwagi jednak na to, że zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług jest sytuacją wyjątkową względem powszechności opodatkowania zdarzeń gospodarczych i winno być stosowane jedynie przy bezsprzecznej podstawie do jego zastosowania, podatnik winien przyjąć taki sposób dokumentowania sprzedaży, aby z całości dokumentacji wynikało, że dla danej transakcji spełnione zostały przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Reasumując wskazać należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe spełniać będą definicję usług kształcenia zawodowego, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. W szkoleniach będą brali udział właściciele bądź delegowani pracownicy firm z sektora MMŚP, a same szkolenia prowadzą do nabycia/uaktualnienia wiedzy i umiejętności przez uczestników co doprowadzi do podniesienia poziomu ich kwalifikacji zawodowych i pozwoli im na rozwój zawodowy w zakresie prowadzonej działalności/ realizowanych obowiązków, np. szkolenie sprzedażowe B2B i B2C dla firm zajmujących się świadczeniem usług podniesie poziom ich wiedzy i kwalifikacji zawodowych w zakresie sprzedaży usług, zaś szkolenie dotyczące promowania działań firmy, pozwoli na skuteczniejsze docieranie do klientów/pozyskiwanie nowych. Wynagrodzenie Przedsiębiorcy za świadczenie usług szkoleniowych będzie opłacane ze środków pieniężnych pochodzących ze środków publicznych w wysokości 80%.
Tym samym jeśli Wnioskodawca, będzie posiadał stosowną dokumentację potwierdzającą, że wynagrodzenie za usługi szkoleniowe będzie opłacane ze środków publicznych w wysokości 80%, znajdzie zastosowanie zwolnienie o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. Jednocześnie na prawo do powyższego zwolnienia od podatku od towarów i usług nie ma wpływu sposób rozliczenia finansowego opisanego we wniosku, jednakże usługi te muszą być faktycznie finansowane ze środków publicznych, a Wnioskodawca musi posiadać stosowną dokumentację potwierdzającą takie źródło finansowania tych usług.
Tym samym, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).