Możliwość zastosowania szczególnej procedury opodatkowania przy sprzedaży używanych sprzętów RTV, których nabycie udokumentowane zostanie dowodami wew... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.171.2024.2.KO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.171.2024.2.KO

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania szczególnej procedury opodatkowania przy sprzedaży używanych sprzętów RTV, których nabycie udokumentowane zostanie dowodami wewnętrznymi bez danych personalnych sprzedających

Interpretacja indywidualna

stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania szczególnej procedury opodatkowania przy sprzedaży używanych sprzętów RTV (telewizorów, monitorów, komputerów, pilotów TV ), których nabycie udokumentowane zostanie dowodami wewnętrznymi bez danych personalnych sprzedających (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka będzie podatnikiem podatku od towarów i usług (w tym do transakcji wewnątrzwspólnotowych). Spółka będzie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie skupu zużytego/uszkodzonego/używanego sprzętu RTV (telewizory, monitory, komputery, piloty TV itp.) który stanowić będzie odpad poużytkowy oraz w zakresie sprzedaży detalicznej używanego sprzętu RTV (telewizory, monitory, komputery, piloty tv itp.), które w wyniku przygotowania do ponownego użytku (PDPU) utraciły status odpadu jednak nie pozbawił ich ten proces statusu towaru używanego. Ww. zakupy Spółka dokonywać będzie zarówno na terenie kraju, jak i na terenie innych krajów Unii Europejskiej. Zakupy te dokonywane będą między innymi na giełdach, flomarkach, poprzez platformy sprzedażowe typu (…) itp.. Zakup w każdym wskazanym przypadku następować będzie od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, jak również nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Wskazany powyżej sprzęt w chwili nabycia będzie kwalifkowany zgodnie z ustawą o odpadach, jako odpad elektroniczny określany kodem 1602. Towary zakupione w przedstawiony powyżej sposób podlegać będą dalszej odsprzedaży po przygotowaniu ich do ponownego użycia (PDPU) polegającego na sprawdzeniu, czyszczeniu, naprawie, w ramach tego procesu produkty lub ich części, które wcześniej stały się odpadami będą przygotowane do tego, aby mogły być ponownie wykorzystane nie tracąc tym samym statusu towaru używanego. Ponieważ osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, a dodatkowo Spółka nie będzie miała możliwości wymagać takich dokumentów od osób fizycznych (co ze względów organizacyjnych jest skomplikowane i wręcz niemożliwe), nie będzie posiadała w zdecydowanej większości przypadków dokumentów sporządzonych i podpisanych przez takie osoby wraz z ich danymi personalnymi. Spółka zamierza zakupy od osób fizycznych, o których mowa we wniosku, udokumentować w celu rzetelnego prowadzenia ksiąg samodzielnie sporządzonym dowodem wewnętrznym. Pracownicy lub osoby działające na zlecenie Spółki, nabywając wskazane rzeczy, spisywać będą dokładnie następujące dane:

- co jest przedmiotem zakupu,

- kwotę zakupu,

- datę zakupu,

- miejsce zakupu,

- opis stanu fizycznego towaru.

Tak sporządzone dokumenty wewnętrzne nie będą zawierać danych personalnych sprzedającego. W przeważającej większości przypadków zapłata za zakupione towary będzie odbywała się gotówką lub w przypadku dostarczenia Spółce zakupionego towaru kurierem tzw. metoda za pobraniem. Tylko w sporadycznych przypadkach Spółka będzie posiadała potwierdzenia zapłaty w formie potwierdzenia wykonania przelewu z konta na konto wskazane przez zbywcę towaru. Zakupione towary RTV (telewizory, monitory, komputery, piloty TV ), Spółka będzie sprzedawała za pośrednictwem ogólnie dostępnych platform sprzedażowych typu (…) oraz w sklepie stacjonarnym po dokonaniu naprawy (w tym refabrykacji/renowacji/odnowieniu) czyli po przeprowadzeniu procesu PDPU. Zakupione używane/zużyte/uszkodzone towary nawet po refabrykacji/renowacji/odnowieniu nie będą sprzedawane jako przedmioty fabrycznie nowe. Fakt ich refabrykacji (a więc naprawy połączonej z estetycznym odnowieniem) nie przywraca im waloru towaru nieużywanego.

Pytanie

Czy w przypadku nabycia przez Spółkę towarów używanych/zużytych/uszkodzonych stanowiących odpad zakupionych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, jak również nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług oraz braku możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych a po przeprowadzeniu na nich procesu przygotowania do ponownego użytku, który spowoduje, iż staną się towarami używanymi zdatnymi do dalszego użytku, zgodne z prawem będzie zastosowanie procedury szczególnej i opodatkowanie sprzedaży takich towarów na zasadach opodatkowania marży?

Państwa stanowisko

W związku z powyższym opisem, w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego, zdaniem Spółki możliwe będzie dokonywanie sprzedaży używanych towarów zakupionych od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, których nabycie będzie dokumentowane w sposób wskazany w opisie zdarzenia przyszłego, w ramach procedury opodatkowania podatkiem od towarów i usług marży. W przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, jak również nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, brak możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych, nie stoi na przeszkodzie możliwości skorzystania z procedury szczególnej i opodatkowania sprzedaży takich towarów na zasadach opodatkowania marży.

Artykuł 120 uptu przewiduje odstępstwa od zasad ogólnych opodatkowania podatkiem VAT. Dotyczy on opodatkowania podatników prowadzących działalność w zakresie handlu dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi, antykami oraz towarami używanymi. Ten sposób opodatkowania został wprowadzony z uwagi na to, że w przypadku nabywania towarów od osób fizycznych, bądź w inny sposób, bez wyodrębnionego podatku przy nabyciu nie wystąpi podatek do odliczenia. Z kolei przy sprzedaży tych przedmiotów, podstawą opodatkowania będzie cała cena sprzedaży.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 uptu, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Natomiast wedle art. 120 ust. 10 pkt 1 uptu, opodatkowanie marży stosuje się między innymi do dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od osoby fizycznej (osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej) niebędącej podatnikiem, o który mowa w art. 15 lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Sprzęt RTV, których zakupu dokonywać będzie Spółka , spełniać będą warunek zakwalifkowania ich do towarów używanych, gdyż będą to rzeczy ruchome, które choć raz były użyte przez pierwszego właściciela oraz w wyniku procesu PDPU nabyty odpad utraci status odpadu pozostawiając go w statusie towaru używanego i nie należącego do towarów fabrycznie nowych. Jako towary używane, nadają się do dalszego wielokrotnego użycia. Spółka dokonywać będzie zakupu ww. przedmiotów od osób fizycznych, które nie wystawiają żadnych dokumentów sprzedaży, z uwagi na jednostkowość i sporadyczność takich transakcji.

Wskazać należy, że dyspozycja przepisu art. 120 ust. 10 pkt 1 uptu nie uzależnia zastosowania procedury VAT-marża od podania danych personalnych osób fizycznych (nie podatników podatku VAT). Gdyby ustawodawca warunkował możliwość stosowania procedury VAT marża od udokumentowania danych personalnych w zakupach od osób fizycznych, wskazałby to wyraźnie w treści art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług. Udowodnienie zakupu towarów używanych od osób fizycznych nie ma odzwierciedlania w wykładni literalnej i brzmieniu art. 120 ust. 10 ustawy. Ustawa wymienia bowiem 5 stanów faktycznych (źródeł zakupu) towarów od podmiotów, od których zakup uprawnia do zastosowania procedury szczególnej opodatkowania. W tym kontekście zauważyć należy, że jedynie wobec zakupu towarów od podmiotu będącego podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 120 ust. 10 pkt 5 uptu), stosującego do danej sprzedaży również opodatkowanie VAT marżą, ustawodawca nakazuje zgromadzenie dokumentów potwierdzających jednoznacznie nabycie towarów na tych zasadach (art. 120 ust. 10 pkt 5 ustawy). Pozostałe cztery przypadki nie wymagają żadnego „jednoznacznego udokumentowania” zakupu. Stanowiska zbliżone, zostały uznane za prawidłowe przez Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej w następujących interpretacjach indywidualnych:

- z 19 lipca 2023 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.362.2023.1.AMA

- z 9 października 2018 r. znak 0114-KDIP1-3.4012.511.2018.1.JG,

- z 2 lipca 2014 r. znak IBPP/443-305/14/IK,

z 10 marca 2014 r. znak IBPP2/443-1112/13/IK.

Ocena stanowiska

Stanowisko Państwa w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z regulacji tej wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 2 pkt 3 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o Unii Europejskiej - rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej, z tym że na potrzeby stosowania tej ustawy:

 a)Księstwo Monako traktuje się jako terytorium Republiki Francuskiej, suwerenne strefy Akrotiri i Dhekelia traktuje się jako terytorium Republiki Cypru,

 b) następujące terytoria poszczególnych państw członkowskich traktuje się jako wyłączone z terytorium Unii Europejskiej:

-wyspę Helgoland, terytorium Buesingen - z Republiki Federalnej Niemiec,

-Ceutę, Melillę, Wyspy Kanaryjskie - z Królestwa Hiszpanii,

-Livigno, Campione d’Italia, włoską część jeziora Lugano - z Republiki Włoskiej,

-francuskie terytoria, o których mowa w art. 349 i art. 355 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - z Republiki Francuskiej,

-Górę Athos - z Republiki Greckiej,

-Wyspy Alandzkie - z Republiki Finlandii,

-(uchylone),

 c) (uchylona),

 d) Irlandię Północną traktuje się jako terytorium Unii Europejskiej w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej.

Jak stanowi art. 2 pkt 4 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT-marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).

Na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy:

W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Jak stanowi art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

W myśl art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Należy zaznaczyć, że opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

 1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

 2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

 3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

 4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

 5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy m.in. towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Przy czym, dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze VAT-marży ważne jest – oprócz rodzaju towaru, który może zostać objęty tą procedurą – także to, od kogo ten towar został kupiony. Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 ustawy.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży.

Jak wynika z opisu sprawy, Państwo będą podatnikiem podatku od towarów i usług (w tym do transakcji wewnątrzwspólnotowych). Będą Państwo prowadzić działalność gospodarczą w zakresie skupu zużytego/uszkodzonego/używanego sprzętu RTV (telewizory, monitory, komputery, piloty TV itp.) który stanowić będzie odpad poużytkowy oraz w zakresie sprzedaży detalicznej używanego sprzętu RTV (telewizory, monitory, komputery, piloty tv itp.), które w wyniku przygotowania do ponownego użytku (PDPU) utraciły status odpadu jednak nie pozbawił ich ten proces statusu towaru używanego. Ww. zakupy dokonywać będą Państwo na terenie kraju i na terenie innych krajów Unii Europejskiej. Zakupy te dokonywane będą między innymi na giełdach, flomarkach, poprzez platformy sprzedażowe typu (…) itp.. Zakup w każdym wskazanym przypadku następować będzie od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, jak również nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Towary zakupione w przedstawiony sposób podlegać będą dalszej odsprzedaży po przygotowaniu ich do ponownego użycia (PDPU) polegającego na sprawdzeniu, czyszczeniu, naprawie, w ramach tego procesu produkty lub ich części, które wcześniej stały się odpadami będą przygotowane do tego, aby mogły być ponownie wykorzystane nie tracąc tym samym statusu towaru używanego.

Zakupione towary RTV (telewizory, monitory, komputery, piloty TV ), będą Państwo sprzedawać za pośrednictwem ogólnie dostępnych platform sprzedażowych typu (…) oraz w sklepie stacjonarnym po dokonaniu naprawy (w tym refabrykacji/renowacji/ odnowieniu) czyli po przeprowadzeniu procesu PDPU. Zakupione używane/zużyte/uszkodzone towary nawet po refabrykacji/renowacji/odnowieniu nie będą sprzedawane jako przedmioty fabrycznie nowe. Fakt ich refabrykacji (a więc naprawy połączonej z estetycznym odnowieniem) nie przywraca im waloru towaru nieużywanego.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii możliwości zastosowania procedury szczególnej i opodatkowania w systemie VAT-marża sprzedaży towarów używanych/zużytych/ uszkodzonych zakupionych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, jak również nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdy brak jest możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w oparciu o wskazane powyżej przepisy prawa, należy zaznaczyć, że szczególna procedura opodatkowania dotyczy tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów i w celu ich odsprzedaży.

Zatem, aby móc określić, czy będą mogli Państwo sprzedawać towary używane z zastosowaniem procedury VAT marża, trzeba zbadać m.in. czy przy ich nabyciu będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT.

Jak wynika z okoliczności sprawy będą nabywać Państwo towary, mające status towaru używanego, według dwóch schematów, tj. od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terenie kraju oraz od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terenie innych krajów Unii Europejskiej.

W pierwszym przypadku, czyli w sytuacji gdy będą nabywać Państwo towary używane na terytorium kraju, należy uznać, że spełnione będą warunki do zastosowania przez Państwa procedury VAT-marża przy sprzedaży tych towarów, jeżeli faktycznie nabywane towary używane spełniają definicję towarów używanych zgodnie art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, a ponadto towary te będą zakupione przez Państwa do dalszej odsprzedaży. Będą Państwo nabywać używane towary od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, co oznacza, że będą Państwo nabywać ww. towary od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy.

Natomiast w stosunku do towarów używanych, które będą Państwo nabywać na terenie innych krajów Unii Europejskiej, wskazać należy co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Jednocześnie, jak stanowi art. 9 ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1) nabywcą towarów jest:

a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

  - z zastrzeżeniem art. 10;

2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

W tym miejscu podkreślić należy, że towary używane są przez Państwa będą nabywane od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od wartości dodanej.

Zatem z uwagi na brzmienie art. 9 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług przemieszczenie tych towarów z terenu UE do Polski nie będzie, po Państwa stronie stanowić wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Jednocześnie z uwagi na okoliczność, że towary używane, jeśli faktycznie będą spełniały spełniać definicję towarów używanych wskazaną w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, będą Państwo nabywać od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od wartości dodanej, z przeznaczeniem do dalszej ich odsprzedaży, to również w drugim przypadku (tj. nabycia tych towarów na terenie innych krajów Unii Europejskiej) zostanie spełniony warunek wynikający z art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy. Zatem sprzedaż także tych towarów będzie mogła być opodatkowana według procedury VAT-marża.

Ponadto, zauważyć należy, że od podatnika, który chce i ma możliwość stosować szczególną procedurę opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającą na opodatkowaniu marży, wymagane jest prowadzenie rzetelnej ewidencji zawierającej w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, stanowiącej różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że nie będą Państwo posiadali w zdecydowanej większości przypadków dokumentów sporządzonych i podpisanych przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej wraz z ich danymi personalnymi. Zamierzają Państwo zakupy od osób fizycznych udokumentować w celu rzetelnego prowadzenia ksiąg samodzielnie sporządzonym dowodem wewnętrznym. Pracownicy lub osoby działające na zlecenie Państwa, nabywając wskazane rzeczy, spisywać będą dokładnie następujące dane: co jest przedmiotem zakupu, kwotę zakupu, datę zakupu, miejsce zakupu i opis stanu fizycznego towaru.

Tak sporządzone dokumenty wewnętrzne nie będą zawierać danych personalnych sprzedającego. W przeważającej większości przypadków zapłata za zakupione towary będzie odbywała się gotówką lub w przypadku dostarczenia Państwu zakupionego towaru kurierem tzw. metoda za pobraniem. Tylko w sporadycznych przypadkach będą Państwo posiadali potwierdzenia zapłaty w formie potwierdzenia wykonania przelewu z konta na konto wskazane przez zbywcę towaru.

Wobec powyższego, będą Państwo prowadzili ewidencję zakupu towarów używanych, nabywanych od osób fizycznych, na których nie ciąży obowiązek wystawienia dokumentów sprzedaży. Z ewidencji tej będą Państwo mogli określić kwotę marży, bez względu na brak danych personalnych osób, od których Państwo te towary używane nabędą.

Tym samym, w przypadku sprzedaży używanych towarów zakupionych od osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej i niewystawiających dokumentów sprzedaży (czyli niebędących podatnikiem w rozumieniu ustawy, jak również niebędących podatnikiem podatku od wartości dodanej), których nabycie będzie dokumentowane opisanymi dowodami wewnętrznymi, będą mogli Państwo ustalić podstawę opodatkowania (marżę) tych towarów używanych, zgodnie z regulacją zawartą w art. 120 ust. 4 ustawy.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że dokonując sprzedaży używanego sprzętu RTV (telewizorów, monitorów, komputerów, pilotów TV ), stanowiącego towar używany w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, nabytego od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy, w celu jego dalszej odsprzedaży, którego nabycie będzie udokumentowane ww. dowodami wewnętrznymi, będą Państwo mieli prawo do zastosowania szczególnej procedury opodatkowania (tzw. procedury VAT-marża), określonej w art. 120 ust. 4 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Informujemy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, w tym kwestia wskazana w Państwa własnym stanowisku tj. kwestia dokumentowania nabycia towarów używanych od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 pkt 5 ustawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U  z 2023 r., poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.