Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.192.2024.2.M

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.192.2024.2.M

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pod nazwą „(...)”.

Treść wniosku jest następująca: 

Opis zdarzenia przyszłego

Stowarzyszenie (dalej zamiennie: Stowarzyszenie/Podatnik) prowadzi działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz podmiotów ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstw społecznych i realizuje projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa.

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT.

30 stycznia 2024 roku Stowarzyszenie podpisało Umowę numer (…) o dofinansowanie projektu pod nazwą „(...)” (dalej: Projekt) w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027 (...) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) z Zarządem Województwa (…), działającym jako Instytucja Zarządzająca (...) reprezentowanym przez Pana (...) - Marszałka Województwa (...) oraz (...) - Wicemarszałka Województwa (...).

W treści wniosku o dofinansowanie Projektu, jak i do Umowy o dofinansowanie Projektu Stowarzyszenie złożyło oświadczenie o tym, że realizując powyższy Projekt nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została zawarta w budżecie Projektu.

Ponadto w treści wniosku o dofinansowanie Projektu zawarto oświadczenie, że w ramach Projektu nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty od jego uczestników, których wniesienie nawet potencjalnie mogłoby zostać odczytane jako świadczenie wzajemne, stanowiące odpłatność za realizację działań Ośrodka (...) dla uczestników projektu.

W ramach Projektu Stowarzyszenie realizuje działania zgodne z art. 29 ust. 1. ustawy o ekonomii społecznej, tj. usługi wsparcia podmiotów ekonomii społecznej.

W ramach działalności statutowej realizowanej w ramach Projektu, Stowarzyszenie planuje takie wydatki, jak:

1)Opłacenie wynagrodzenia dla kadry merytorycznej;

2)Pokrywanie kosztów utrzymania pomieszczeń na działalność (...);

3)Wydatki na delegacje kadry OWES;

4)Zakup sprzętu i oprogramowania niezbędnego do realizacji projektu;

5)Opłacenie usług cateringowych;

6)Zakwaterowanie i wyżywienie uczestników wizyt studyjnych;

7)Konsultacje prawne na potrzeby (...);

8)Wynagrodzenie komisji oceny wniosków do (...);

9)Wynagrodzenie trenerów prowadzących szkolenia dla uczestników Projektu;

10)Zakup wyposażenia do sali szkoleniowej;

11)Koszty remontu pomieszczeń, w których realizowane biedzą działania Stowarzyszenia w ramach Projektu;

12)Sfinansowanie kursów zawodowych dla pracowników przedsiębiorstw społecznych;

13)Wynagrodzenia dla autorów tekstów do pisma „(...)”;

14)Zakup artykułów spożywczych na spotkania animacyjne, doradcze itp.;

15)Artykuły biurowe (do wykorzystania przez Podmioty Ekonomii Społecznej objęte wsparciem);

16)Koszty usług informatycznych i modernizacji sprzętu udostępnianego nieodpłatnie Podmiotów Ekonomii Społecznej objętym wsparciem;

17)Wynagrodzenia dla ekspertów występujących podczas forów wymiany doświadczeń oraz prowadzących zajęcia w ramach wizyt studyjnych;

18)Koszty doradztwa i usług specjalistycznych;

19)Koszty wydruku materiałów wykorzystywanych w ramach Projektu;

20)Koszty usług transportowych dla kadry (…) oraz uczestników Projektu;

21)Wynagrodzenie asystenta dla osób z niepełnosprawnością (OzN);

22)Opłacenie udziału Podmiotów Ekonomii Społecznej w targach o tematyce ekonomii społecznej;

23)Koszty innych drobnych usług związanych z promocją ekonomii społecznej;

24)Koszty wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w Podmiotów Ekonomii Społecznej;

25)Koszty wsparcia reintegracyjnego dla pracowników Podmiotów Ekonomii Społecznej;

26)Tzw. koszty pośrednie (kadra administracyjna, koszty związane z obsługą projektu, itp., zgodnie z wytycznymi);

27)Koszty usług doradczych (doradztwo prawne lub finansowe).

Wymienione powyżej towary i usługi są nabywane często (ale nie zawsze) od czynnych zarejestrowanych podatników VAT, a zatem są dokumentowane fakturami, na których wykazywany jest podatek należny.

Powyższa działalność jest działalnością typu non-profit. Uzyskane w ramach Projektu (na podstawie umowy z Instytucją Zarządzającą (...)) środki mają służyć jedynie pokryciu kosztów związanych z realizacją Projektu.

Stowarzyszenie nie będzie pobierało żadnych opłat (wynagrodzenia) od odbiorców ostatecznych, ze względu na taki charakter działalności statutowej nie jest ona działalnością gospodarczą (nie służy wygenerowaniu zysku), a co za tym nie jest działalnością opodatkowaną z punktu widzenia Ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej „UPTU”.

W wyniku realizacji ww. Projektu działalność Stowarzyszenia nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

Pytanie

Czy w przypadku zakupu towarów i usług na potrzeby działalności związanej z realizacją Projektu, a co za tym idzie działalności niestanowiącej z punktu widzenia Stowarzyszenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czy też brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego?

Państwa stanowisko w sprawie

Na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), podatnikowi, o którym mowa w art. 15 UPTU, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia, o którym mowa w art. 86 ust. 1 UPTU przysługuje z zastrzeżeniem:

1)art. 114, który dotyczy opodatkowania ryczałtem usług taksówkowych, który to zatem przepis nie ma zastosowania w przypadku Wnioskodawcy;

2)art. 119 ust. 4, który dotyczy szczególnej procedury przy świadczeniu usług turystyki, który to zatem przepis nie ma zastosowania w przypadku Wnioskodawcy;

3)art. 120 ust. 17 i 19, które dotyczą szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, który to zatem przepis nie ma zastosowania w przypadku Wnioskodawcy;

4)art. 124 który dotyczy szczególnej procedury dotyczącej złota inwestycyjnego, który to zatem przepis nie ma zastosowania w przypadku Wnioskodawcy.

W przedstawionym stanie faktycznym zakupy towarów i usług związanych z realizacją Projektu finansowanego ze środków publicznych nie będą w żaden sposób związane z działalnością opodatkowaną (w rozumieniu UPTU) Podatnika.

Kluczowe znaczenie ma zatem warunek zawarty w art. 86 ust. 1 UPTU mówiący o prawie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W ramach realizacji opisanego Projektu powyższy warunek, uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, nie jest spełniony.

W ramach realizacji Projektu nie będzie prowadzona żadna sprzedaż. Stowarzyszenie nie będzie pobierało żadnych opłat (wynagrodzenia) od odbiorców ostatecznych Projektu, to jest osób lub podmiotów korzystających z działań wsparcia wymienionych powyżej.

W ramach projektu Wnioskodawca nie będzie działał jako przedsiębiorca w rozumieniu UPTU oraz nie będzie prowadził działalności gospodarczej w rozumieniu UPTU.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji zadań w Projekcie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych, co zatem determinuje brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z ich zakupu (podatku naliczonego).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Z uwagi na fakt, iż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT to w wyniku realizacji ww. Projektu, działalność Stowarzyszenia nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

Zatem, efekty realizacji zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy, Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania, jak również Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi,  o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może więc dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), zwanej dalej ustawą Prawo o stowarzyszeniach:

stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Zgodnie z art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w  organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

W analizowanej sprawie wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w przypadku zakupu towarów i usług na potrzeby działalności związanej z realizacją Projektu pod nazwą „(...)”, a co za tym idzie działalności nie stanowiącej z Państwa punktu widzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czy też brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. W rozpatrywanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizowanym Projektem, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wskazali Państwo we wniosku, efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Tym samym należy stwierdzić, że nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, jak również nie będą mieli Państwo prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pod nazwą „(...)”. 

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności na podstawie informacji, że efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Powyższe co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji o ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).