Interpretacja indywidualna z dnia 9 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.225.2024.1.WK
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT od czynności związanych z zakupami na realizację projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupami poniesionymi na realizację projektu pn. „(...)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spis oznaczeń:
uOP – Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.)
uFP – Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.)
uVAT – Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)
(...), zwany dalej: „Parkiem”, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 uFP.
Działalność Parku w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) w zakresie ochrony przyrody.
Do zadań Parku należy w szczególności:
1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów (art. 8 ust. 2 uOP),
2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,
3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
Park w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3, dokonuje sprzedaży towarów i usług i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 uVAT.
Wykonywane przez Park czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 uVAT.
Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów, wydatki na finansowanie zadań określonych w uOP, w tym zadań Służby Parku Narodowego oraz koszty działalności.
Przychodami Parku są: dotacje z budżetu państwa, dotacje z (…), przychody z najmu obiektów na cele mieszkaniowe i inne niż mieszkaniowe, przychody ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, przychody ze sprzedaży usług i towarów w zakresie działalności edukacyjnej, przychody z udostępniania Parku w celach turystycznych, przychody z dzierżawy gruntów na cele rolnicze i nierolnicze, dopłaty z realizacji zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego, przychody z działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i inwestycyjnej.
(...) jest jednym z najważniejszych obszarów (...). Realizuje działania ochronne na podstawie obowiązujących zadań ochronnych zatwierdzanych przez Ministra Klimatu i Środowiska w celu ochrony przedmiotów ochrony Parku i obszarów (…). Znaczną powierzchnię Parku zajmują (...) wymagające prowadzenia ochrony czynnej. Park wdraża różnorodne rozwiązania pozwalające na utrzymanie ich w postaci nieleśnej, są to m.in. dzierżawy gruntów w celu użytkowania powierzchni zgodnie z wymogami obowiązującego programu rolno-środowiskowo-klimatycznego (tzw. prśk), przystępuje samodzielnie do realizacji zobowiązania prśk, jak również poszukuje funduszy ze źródeł zewnętrznych.
W roku 2024 (...) uzyska dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) na realizację projektu pn. „(...)” (obecnie zakończyły się negocjacje i w najbliższym czasie nastąpi podpisanie umowy o dofinansowanie).
Planowany okres realizacji Projektu będzie od (…). Całkowity koszt przedsięwzięcia: (...) zł, w tym koszty realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych: (...), a zadań bieżących: (...) zł. Kwota dofinansowania z NFOŚiGW (...) zł, w tym na realizację Inwestycji i zakupów inwestycyjnych: (...), a na realizację zadań bieżących (nieinwestycyjnych): (...) zł. Kwota dofinansowania stanowić będzie do 70,76% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, przy czym w związku z powyższym, procent dofinansowania może ulec zmianie po przeprowadzonych procedurach przetargowych.
Głównym celem Projektu jest powstrzymanie procesu utraty różnorodności biologicznej i krajobrazowej, odtworzenie i wzbogacenie zasobów przyrody oraz skuteczne zarządzanie gatunkami i siedliskami. Celem szczegółowym jest zapewnienie właściwej ochrony czynnej (...).
Przewidziane w ramach Projektu zadania będą służyły realizacji założonych ww. celów i będą to:
(...)
1.Zadanie pn. „(...)”.
W ramach zadania zaplanowano wykup działek ewid. w granicy (...) o łącznej powierzchni ok. (...) ha. Kwota przewidziana w Projekcie na realizację tego zadania to (...) zł. Wykup gruntów położonych w granicy Parku jest jednym z podstawowych i niezbędnych działań realizowanych przez Park od momentu jego powołania. Park w ramach różnych projektów stara się pozyskiwać środki finansowe na zakup gruntów i w miarę możliwości korzysta także z prawa pierwokupu. Posiadanie gruntów przez Skarbu Państwa w zarządzie Parku, ułatwia bowiem wdrażanie odpowiednich działań ochronnych w obrębie ekosystemów (...).
Z końcem roku 2022 grunty własności prywatnej stanowiły (...)% powierzchni Parku (tj. (...) ha). W aktach notarialnych wykupionych w ramach Projektu działek ewid. zostaną zawarte zapisy o nabyciu ich na cel publiczny z nieodwołalnym przeznaczeniem dla ochrony przyrody, tj. zagrożonych wyginięciem roślin, ptaków, i innych gatunków zwierząt lub też siedlisk przyrodniczych. Wybrano działki najbardziej cenne pod względem przyrodniczym lub strategicznym, dla których następnie zostały przygotowane operaty szacunkowe określające ich wartość rynkową.
2.Zadanie pn. „(...)”.
Obejmuje realizację zabiegów ochrony czynnej na łącznej powierzchni operacyjnej (...) ha w celu zapewnienia właściwej ochrony cennych siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk zagrożonych gatunków ptaków i roślin. Zabiegi te będą polegały na wykonaniu ręcznego lub mechanicznego koszenia, ręcznego usuwania odrośli drzew i krzewów oraz inicjalnego usuwania drzew i krzewów wraz ze zbiorem i wywozem biomasy. Zostaną zlecone w znacznej większości Wykonawcy zewnętrznemu, wyłonionemu w ramach przetargu (pow. operacyjna (...) ha), a w przypadku pozostałych powierzchni (łącznie pow. operacyjna (...) ha), wskazanych poniżej, będą wykonywane siłami Parku. Z (...) ha planowanych do ochrony czynnej w ramach Projektu, (...) ha jest włączonych przez Park do zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego i Park otrzymuje za nie płatności – dopłaty. Koszt zlecenia zewnętrznego realizacji ochrony czynnej na działkach objętych dopłatami rolno-środowiskowo-klimatycznymi przez Park, będzie stanowił wkład własny do projektu (pow. operacyjna (...) ha). Wytypowane do działań obszary położone są w zasięgu (…). Łączna kwota zaplanowana w Projekcie na realizację zadania to (...) zł, przy czym kwota dofinansowania z NFOŚiGW będzie wynosiła (…) zł.
3.Zadanie pn. „(...)”.
Będzie polegało na organizacji (...). Łączna kwota w Projekcie zaplanowana na realizację zadania to (…) zł.
4. Zadanie pn. „(…)”.
W ramach zadania zaplanowano doposażenie zaplecza gospodarczego Parku poprzez zakup ładowacza czołowego wraz z osprzętem tzw. krokodylem i chwytakiem do posiadanego przez Park ciągnika Parku (…). Do realizacji ochrony czynnej siłami Parku – koszenia i odkrzaczania niezbędne jest posiadanie odpowiedniego sprzętu, pozwalającego na sprawne przeprowadzenie prac. Obecnie wyposażenie Parku w sprzęt do realizacji zabiegów ochronnych, jest niewystarczające. Ładowacz czołowy ciągnikowy wraz z osprzętem będzie wykorzystywany przez pracowników Parku do załadunku i rozładunku materiałów roślinnych pozyskiwanych w trakcie realizowanych zabiegów ochronnych. Dzięki specjalnej budowie chwytak w postaci tzw. krokodyla umożliwi łatwe i szybkie nabranie oraz przetransportowanie ładunku w postaci nieregularnych krzewów i gałęzi. Natomiast chwytak do kłód usprawni załadunek drewna i jego precyzyjne ułożenie. Zakup rębaka, zaplanowany w ramach Projektu, umożliwi rozdrabnianie pozostałości biomasy roślinnej w postaci zakrzaczeń, gałęzi i pni, i tym samym pozwoli na zredukowanie jej objętości. Rozdrobnienie drzewnej biomasy ułatwia jej transport, składowanie i przetwarzanie. Zmniejszenie objętości biomasy jest szczególnie istotne w przypadku materiału roślinnego pozostającego po realizowanych przez Park pracach usuwania podrostów drzew i krzewów, oraz ich odrośli zarastających torfowiska. Zakup bezpiecznego i nowoczesnego rębaka pozwoli na stopniowe wdrażanie efektywnego organizacyjnie i ekonomicznie zarządzania biomasą w Parku. Szeroki zakres ochrony czynnej realizowanej pośrednio jak i bezpośrednio przez Park, skutkuje powstawaniem różnych potrzeb, w tym w szczególności utrzymania w dobrym stanie zjazdów z dróg publicznych do powierzchni objętych zabiegami. Zakupiony sprzęt będzie również wykorzystywany w bieżącym przygotowaniu i utrzymaniu stanu technicznego infrastruktury Parku na wypadek wystąpienia pożaru, w celu zapewnienia warunków przeciwpożarowych związanych z bezpieczeństwem pożarowym cennych ekosystemów (...), budynków i budowli Parku. Umożliwi utrzymanie przejezdności dróg leśnych i dojazdów pożarowych oraz wyrównywanie miejsc pod bufory wodne. Na realizację ww. zakupów sprzętu do organizacji ochrony czynnej zaplanowano łącznie (…) zł.
5. Zadanie pn. „(…)”.
W ramach zadania zaplanowano zakup następującego sprzętu:
(…)
Na ww. zakupy sprzętu i oprogramowania w projekcie zaplanowano środki w kwocie (…) zł.
6. Zadanie pn. „(…)”.
W ramach działania będzie przeprowadzony monitoring efektów ochrony czynnej realizowanej w ramach projektu, tj.:
(…).
W ramach zadania przewidziano także wykonanie oceny wpływu wcześniejszego koszenia obszarów torfowiskowych ze znaczącym udziałem trzciny pospolitej na ornitofaunę. Ww. monitoring i inwentaryzacja zostaną zlecone jako usługa zewnętrzna, a Wykonawca będzie wyłoniony zgodnie z procedurą udzielania zamówień publicznych.
W projekcie na to zadanie zaplanowano (…) zł.
7. Zadanie pn. „(…)”.
W trakcie projektu zostaną zrefundowane koszty wynagrodzenia osoby zatrudnionej na potrzeby projektu (miesięcznie (…) zł, łącznie 27 m-cy, łącznie na zadanie zostanie przeznaczonych (…) zł).
Zakupione towary i usługi w ramach realizowanego projektu pn. „(...)” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pytanie
Czy (…) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów usług (VAT) od czynności związanych z zakupami na realizację projektu pn. „(...)"?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w ramach kosztów planowanych do poniesienia w projekcie pn. „(...)”.
Wymienione wyżej zakupy i zlecenia dotyczą podstawowej działalności Parku, jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody, zgodnie z art. 8b pkt 1 uOP. Nie są one związane ze sprzedażą opodatkowaną dostawy towarów i usług, którą prowadzi (...). Ponieważ omówione koszty w ramach powyższego Projektu nie będą wykorzystywane przez (...) do wykonywania czynności opodatkowanych, Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego na realizacje Projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 uVAT, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatek od towarów i usług stanowić będzie koszt kwalifikowany w Projekcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwa we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „(…)”.
Należy wskazać, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje.
Jak wynika z okoliczności sprawy, zakupione towary i usługi w ramach realizowanego Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.
Podsumowanie
(…) nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „(...)”.
Zatem stanowisko Państwa jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi tylko w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).