Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.138.2024.1.ID
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacja projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego działająca w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) oraz o uchwalony na jej podstawie Statut.
Gmina (…) jest Współbeneficjentem Projektu Skuteczne wdrożenie Planu ochrony powietrza dla województwa (…) z uwzględnieniem problemu ubóstwa energetycznego: (…).
Program (…) (Program Działań na rzecz Środowiska i Klimatu) to jedyny instrument finansowy Unii Europejskiej poświęcony wyłącznie współfinansowaniu projektów z dziedziny ochrony środowiska, w tym przyrody oraz wpływu człowieka na klimat i dostosowania się do jego zmian. Jego głównym celem jest wspieranie procesu wdrażania wspólnotowego prawa ochrony środowiska, realizacja unijnej polityki w tym zakresie, a także identyfikacja i promocja nowych rozwiązań dla problemów dotyczących środowiska i klimatu.
Zarząd Województwa (…) we wrześniu 2022 r. złożył do Komisji Europejskiej wniosek na dofinansowanie w ramach Programu (…) projektu pn. „(…)”, którego realizacja ma doprowadzić do poprawy jakości powietrza i jakości życia mieszkańców, poprzez skuteczne wdrożenie Programu ochrony powietrza i jego działań naprawczych, w tym ograniczenie skutków ubóstwa energetycznego w regionie.
(...) 2023 r. Zarząd Województwa podpisał z Komisją Europejską Umowę o udzielenie dotacji na realizacje ww. projektu.
Umowa o współfinansowanie ww. projektu z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz umowa partnerska pomiędzy Gminą a Zarządem Województwa zostaną podpisane do końca II kwartału 2024 r.
Termin realizacji projektu: 1 stycznia 2024 r. – 31 grudnia 2033 r.
Wartość projektu: (…) Euro (ok. (…) PLN), zgodnie z poniższym podziałem procentowym współfinansowania:
·(…) % Komisja Europejska (Program (…)),
·(…) % Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
·(…) % wkład własny: Samorząd Województwa, Partnerzy (61 gmin województwa: (…)).
Wartość projektu dla Gminy (…) (lata 2024-2029):
Wartość: (…) PLN, w tym:
·(…) PLN Komisja Europejska (Program (…)),
·(…) PLN Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
·(…) PLN wkład własny Gminy.
Zakres projektu:
Nadrzędnym celem strategicznego projektu zintegrowanego (…) jest skuteczna realizacja Programu Ochrony Powietrza dla Województwa (…), poprzez likwidację istniejących barier, wypracowanie i wdrożenie dobrych praktyk oraz mobilizacja dostępnych środków publicznych i prywatnych ukierunkowanych na poprawę jakości powietrza. Realizacja projektu przyczyni się do skutecznego wdrożenia działań określonych w PPOP.
Cele szczegółowe:
1.Ograniczenie skutków ubóstwa energetycznego mieszkańców województwa (…);
2.Stworzenie i wdrożenie systemu racjonalnego zarządzania energią;
3.Podniesienie poziomu świadomości mieszkańców województwa (…) na temat jakości powietrza i efektywności energetycznej;
4.Efektywniejsze wykorzystanie narzędzi planistycznych do poprawy jakości powietrza w miastach.
Cele projektu zostaną zrealizowane przez szereg działań m.in. zostanie utworzona sieć doradców ds. powietrza i energii w 61 gminach oraz 4 subregionalnych doradców biznesu i energii. Dla doradców ds. powietrza i energii zostaną zorganizowane studia podyplomowe. W gminach przeprowadzone zostaną szkolenia z zakresu ochrony powietrza, energetyki i zarządzania jakością powietrza dla szerokiego grona odbiorców.
Zadaniem Gminy w projekcie będzie zarządzanie poprawą jakości powietrza i efektywnością energetyczną na poziomie gminnym.
Za działania te odpowiedzialny będzie doradca ds. powietrza. Doradca ds. powietrza zostanie zatrudniony na umowę o prace w ramach struktury organizacyjnej urzędu. Koszt zatrudnienia poniesie Gmina. Wydatki na zatrudnienie zostaną częściowo sfinansowane ze środków Komisji Europejskiej (…%) i NFOSiGW (…%). Planuje się łącznie jeden etat doradcy.
Gminny doradca ds. powietrza i energii będzie koordynował działania gminy w zakresie poprawy jakości powietrza wynikające z PPOP,(…) uchwały antysmogowej oraz innych dokumentów strategicznych obowiązujących na terenie Gminy (…).
Główne zadania doradcy ds. powietrza i energii to:
1.zapewnienie kompleksowego wsparcia mieszkańców przy wymianie źródeł ciepła i termomodernizacji budynków, montażu instalacji OZE, jak również wyborze rozwiązań w zakresie oszczędności energii i wody oraz zapewnienie bezpośredniej pomocy w pozyskaniu środków na realizację zdiagnozowanych potrzeb (w tym środków z programu Mój Prąd, Moje Mieszkanie, Moje Ciepła, Agroenergia, ulga termomodernizacyjna itp.);
2.zapewnienie kompleksowego wsparcia osobom ubogim energetycznie, współpraca z MOPS w celu identyfikacji osób dotkniętych ubóstwem energetycznym oraz zapewnienie wsparcia technicznego dla zidentyfikowanych gospodarstw (pomoc w wyborze najlepszego rozwiązania oraz znalezieniu środków na głęboką termomodernizacje budynków, wymianę źródła ogrzewania i/lub montażu instalacji OZE oraz wdrożeniu rozwiązań oszczędzających energię i wodę);
3.prowadzenie kontroli palenisk domowych (informowanie o wymaganiach uchwały antysmogowej i PPOP, konsekwencjach łamania przepisów, rozwiązaniach do zastosowania w danym gospodarstwie domowym, itp.) oraz doradztwo w zakresie efektywności energetycznej oraz racjonalnego zużycia energii;
4.inicjowanie i prowadzenie lokalnych działań informacyjnoedukacyjnych (udzielanie porad i informacji mieszkańcom podczas lokalnych wydarzeń plenerowych, dystrybucja materiałów, organizacja spotkań z lokalnymi liderami np. strażą gminną/miejską, Policją w zakresie przeprowadzania kontroli palenisk domowych;
5.księżmi, lekarzami w zakresie informowania o konieczności wymiany źródeł ogrzewania, wpływu smogu na zdrowie;
6.organizacja i prowadzenie lekcji w szkołach nt. wpływu smogu na zdrowie, działań możliwych do podjęcia w zakresie poprawy jakości powietrza, racjonalnego zużycia energii itp.) oraz współpraca w tym zakresie z subregionalnymi doradcami biznesu i energii;
7.identyfikacja budynków publicznych wymagających termomodernizacji i wymiany źródeł ogrzewania oraz pomoc w pozyskaniu środków na realizację niezbędnych działań (podejmowanie działań w celu wprowadzenia systemu zarządzania energią w budynkach gminnych);
8.wsparcie samorządu gminnego oraz mieszkańców gminy w zakresie pozyskiwania wsparcia finansowego na działania w zakresie poprawy jakości powietrza oraz efektywności energetycznej ze środków krajowych i unijnych, w tym współpraca z Biurem Informacji o Funduszach Europejskich Województwa (…);
9.opracowanie i aktualizacja gminnych dokumentów strategicznych (planów, programów, strategii itp. w tym planów zaopatrzenia w ciepło energie elektryczna i paliwa gazowe, programów ograniczenia niskiej emisji, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, planów działań na rzecz zrównoważonej energii i klimatu (SECAP), miejskich planów adaptacji (MPA), lokalnych uchwał antysmogowych (jeżeli podjęte zostaną działania w tym zakresie), itp.;
10.współpraca z komórka planowania przestrzennego w zakresie przygotowania projektów i działań dotyczących zielono-błękitnej infrastruktury (w tym udział przy tworzeniu gminnych dokumentów strategicznych: planów i programów, przygotowaniu projektów i wniosków o dofinansowanie inwestycji gminnych, itp.);
11.koordynacja przygotowania koncepcji projektów inwestycyjnych w tym: projektów parasolowych dla mieszkańców (instalacje OZE), farm fotowoltaicznych (w kierunku prosumenta zbiorowego/wirtualnej elektrowni) oraz uwzględnienie ich w gminnych dokumentach strategicznych;
12.sprawozdawczość z działań naprawczych PPOP;
13.współpraca z subregionalnymi doradcami biznesu i energii;
14.prowadzenie sprawozdawczości technicznej i finansowej z realizacji projektu dla UMWP, KE oraz innych jednostek finansujących realizację projektu (NFOSIGW, WFOSiGW, itp.).
Na poziomie regionalnym doradca ds. powietrza i energii będzie współpracował z Urzędem Marszałkowskim Województwa (…) oraz subregionalnymi doradcami biznesu i energii, na poziomie lokalnym z władzami lokalnymi i mieszkańcami.
Doradca zostanie wyposażony w sprzęt pozwalający na wykonywane kontroli palenisk domowych (w tym laptop z oprogramowaniem, wilgotnościomierz oraz czujnik czadu).
Pozwoli to na przygotowanie protokołu z przeprowadzonej kontroli w terenie oraz monitoring realizowanych działań.
Oczekuje się, że 50 takich kontroli będzie przeprowadzanych w ciągu każdego roku.
Rolą doradcy będzie współpraca z jednostkami odpowiedzialnymi za przygotowanie gminnych dokumentów strategicznych oraz zapewnienie wsparcia merytorycznego i technicznego w zakresie tematów dotyczących poprawy jakości powietrza i efektywności energetycznej.
W celu zapewnienia bezpośredniego wsparcia osobom dotkniętym ubóstwem energetycznym, doradca ds. powietrza i energii współpracował będzie z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej (MOPS). Co roku będzie organizował co najmniej jedno spotkanie z udziałem przedstawicieli MOPS. Celem spotkań będzie identyfikacja osób dotkniętych problemem oraz określenie potencjalnych możliwości wsparcia dla nich.
Doradca zostanie zatrudniony na okres 6 lat (z możliwością przedłużenia na kolejne lata, do wyczerpania wygenerowanych w projekcie oszczędności). Oczekuje się, że pozytywne efekty z realizacji działań w zakresie poprawy jakości powietrza będą skutkowały kontynuacją zatrudnienia w gminie doradcy ds. powietrza i energii przy wykorzystaniu środków komplementarnych (np. nowej prospektywny finansowej dla Województwa z funduszy europejskich na 2028-2033, dostępnych środków krajowych lub budżetów własnych gmin).
Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 stanowi, że w ramach zadań własnych gmina wykonuje zadania w zakresie m.in. edukacji publicznej i ochrony środowiska oraz Uchwały Nr (…) Sejmiku Województwa (…) z 28 września 2020 r. w sprawie przyjęcia Programu ochrony powietrza dla strefy (…) z uwagi na stwierdzone przekroczenie poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM10, poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM2,5 oraz poziomu docelowego benzo(a)pirenu wraz z Planem Działań Krótkoterminowych, opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa (…) 13 października 2020 r. poz. 3868 oraz Aktualizacji Programu ochrony powietrza dla strefy (…) – przyjęta uchwała Sejmiku Województwa Nr (…) z 21 grudnia 2023 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia Programu ochrony powietrza dla strefy (…) z uwagi na stwierdzone przekroczenia poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM10, poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM 2,5 oraz poziomu docelowego benzo(a)pirenu wraz z Planem Działań Krótkoterminowych, opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa (…) 12 stycznia 2024 r. poz. 297.
Instytucja, która nadzoruje realizację projektu jest Komisja Europejska. Przepływ środków jest następujący: Województwo (…) otrzymuje środki z Komisji Europejskiej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a następnie przekazuje ich część na podstawie wniosku o płatność pozostałym partnerom.
Do zadań Gminy (…) realizowanych w ramach projektu, należy przeprowadzanie działań wiążących się z poniesionymi wydatkami:
·kosztami osobowymi pracowników Urzędu (…), tzw. doradców ds. powietrza i energii,
·kosztami delegacji, zakwaterowania,
·ryczałt za samochód osób realizujących zadania projektu,
·zakupem sprzętu na potrzeby projektu (komputer, czujnik czadu, wilgotnościomierz),
·zakupem usług, materiałów promocyjnych i edukacyjnych, broszur i ulotek, wykorzystywanych w ramach organizowanych wydarzeń związanych z realizacją projektu.
Gmina (…) prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, uchwalanego na rok kalendarzowy i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na nabywcę – Gminę (…).
Dofinansowanie ze środków UE otrzymane przez Gminę (…) na realizację projektu nie stanowi zapłaty za dostawę towarów lub świadczenie usług.
W ramach realizacji projektu Gmina (…) ponosić będzie wydatki jedynie w związku z działaniami w projekcie i nie będzie zawierać żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących świadczenia przez Gminę odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.
Gmina nie będzie wykorzystywać towarów lub usług nabytych w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z warunkami przyznawania pomocy ze środków unijnych, Gmina (…), jako współbeneficjent (partner w projekcie) zobowiązana jest dołączyć indywidualną interpretację potwierdzającą brak możliwości odliczenia podatku VAT albo ograniczone prawo do odliczenia VAT.
Pytanie
Czy w odniesieniu do realizowanego przez Gminę projektu, Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacja projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją ww. projektu.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Gmina, realizując przedmiotowe zadanie, wykonuje zadania własne, zapisane w ustawie o samorządzie gminnym.
Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Skoro nabywane w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, nie ma możliwości dokonania odliczeń kwot podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi: suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że według art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
8)edukacji publicznej.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Są Państwo Współbeneficjentem programu (…) pn. „(…)”. Termin realizacji projektu: 1 stycznia 2024 r. – 31 grudnia 2033 r. Celem projektu (…) jest skuteczna realizacja Programu Ochrony Powietrza dla Województwa (…) poprzez likwidację istniejących barier, wypracowanie i wdrożenie dobrych praktyk oraz mobilizacja dostępnych środków publicznych i prawnych ukierunkowanych na poprawę jakości powietrza. Państwa zadaniem w projekcie będzie zarządzanie poprawą jakości powietrza i efektywnością energetyczną, za działania te odpowiedzialny będzie doradca ds. powietrza, który będzie koordynował Państwa działania w zakresie poprawy jakości powietrza wynikające z PPOP, (…) uchwały antysmogowej oraz innych dokumentów strategicznych obowiązujących na terenie Państwa Gminy.
Realizacja projektu mieści się w zakresie Państwa zadań własnych nałożonych ustawą o samorządzie gminnym.
Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Państwa Gminę. Nie będą Państwo wykorzystywać towarów i usług nabytych w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.
Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia kwoty podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ jak Państwo wskazali – zadanie będzie realizowane w ramach Państwa zadań własnych. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Państwa Gminie nie będzie przysługiwało – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu.
Podsumowując, stwierdzam, że nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacja projektu.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Ponadto, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).