Interpretacja indywidualna z dnia 6 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.196.2024.1.MSU
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na demontażu i usuwaniu pokryć dachowych cementowo-azbestowych z terenu posesji osób fizycznych i podmiotów gospodarczych znajdujących się na terenie Gminy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 marca 2024 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 15 marca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na demontażu i usuwaniu pokryć dachowych cementowo-azbestowych z terenu posesji osób fizycznych i podmiotów gospodarczych znajdujących się na terenie Gminy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług (VAT).
W roku 2024 Gmina będzie ubiegać się o dofinansowanie na demontaż i usuwanie pokryć dachowych cementowo-azbestowych (odpadów azbestowych) z terenu posesji osób fizycznych i podmiotów gospodarczych znajdujących się na terenie Gminy. O dofinansowanie Gmina będzie wnioskować do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Do tego celu wymagane jest przedłożenie interpretacji indywidualnej co do możliwości odliczenia podatku VAT przez Gminę.
Dofinansowanie z WFOŚiGW wynosić będzie do 90% kosztów całkowitych realizacji zadania. Pozostała część pochodzić będzie ze środków własnych Gminy. Czynności takie jak demontaż i utylizacja pokryć dachowych cementowo-azbestowych (odpadów azbestowych) zostaną zlecone specjalistycznej firmie, która zostanie wyłoniona w drodze zapytania ofertowego zgodnie z regulaminem udzielania zamówień publicznych w Urzędzie Gminy.
Gmina nie będzie zawierać umów z poszczególnymi mieszkańcami i podmiotami gospodarczymi na wykonanie przedmiotowego zadania. Zadanie będzie realizowane w oparciu o złożony przez mieszkańca bądź podmiot gospodarczy stosowny wniosek o udzielenie pomocy finansowej mieszkańcom Gminy na usuwanie azbestu i wyrobów zawierających azbest. Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane ze środków unijnych (poakcesyjnych). Za wykonanie zleconego zadanie przez zewnętrzny podmiot zostanie wystawiona faktura na Gminę (jako nabywcę i odbiorcę) zgodnie z wymaganiami WFOŚiGW. Nabywana przez Gminę usługa, będąca realizacją zadania będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Umowę z wyłonionym wykonawcą na prace dotyczące opisywanego zadania podpisze Gmina reprezentowana przez Wójta Gminy w kontrasygnacie Skarbnika Gminy.
Realizacja zadania polegającego na demontażu i usuwaniu pokryć dachowych cementowo-azbestowych z terenu posesji osób fizycznych i podmiotów gospodarczych znajdujących się na terenie Gminy będzie uzależniona od otrzymanego dofinasowania z WFOŚiGW. W sytuacji, gdy Gmina nie otrzyma finansowania odstąpi od realizacji zadania.
Wysokość otrzymanego dofinasowania będzie uzależniona od ilości mieszkańców i podmiotów gospodarczych biorących udział w zadaniu. Zgodnie z obowiązującymi w roku bieżącym „Zasadami …” można ubiegać się o dofinasowanie w wysokości do 90% kosztów całkowitego zadania.
Wnioskodawca (Gmina) będzie zobowiązany do rozliczenia się z otrzymanych środków finansowych. Zgodnie z obowiązującą „…” podstawę wypłaty środków stanowi wniosek o dokonanie płatności, który Beneficjent zobowiązany jest złożyć do WFOŚiGW. Beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia Funduszowi całkowitego rozliczenia kosztów realizacji zadania zgodnie z treścią zawartej umowy o dofinansowanie. Zaakceptowanie przez Fundusz przedstawionego rozliczenia uzależnione jest od wyników przeprowadzonej oceny formalnej i merytorycznej. Może być ono również uzależnione od przeprowadzenia kontroli dokumentów finansowych zadania.
Rozliczenie końcowe zadania stanowi:
1)rozliczenie kosztów zadania;
2)potwierdzenie wykonania zadania i zakończenia zadania oraz osiągnięcia planowego efektu rzeczowego;
3)potwierdzenie osiągnięcia planowanego efektu ekologicznego z uwzględnieniem zapisów umowy.
Szczegółowe warunki rozliczenia końcowego zadania określa umowa o dofinansowanie.
Gmina nie ma jeszcze podpisanej umowy o dofinansowanie. Obecnie jest w trakcie przygotowywania wniosku o dofinansowanie. W umowach z lat ubiegłych widniał zapis, iż WFOŚiGW może wypowiedzieć Umowę dotacji w całości lub części i żądać natychmiastowego zwrotu wpłaconych kwot wraz z zaliczonymi odsetkami, w przypadku, gdy Beneficjent odstąpił od realizacji zadania w całości lub jego części.
Wyżej opisane zadanie będzie finansowane ze środków własnych Gminy oraz dotacji z WFOŚiGW, która wynosić będzie do 90% kosztów całkowitych zadania. Uczestnicy zadania nie wnoszą tutaj żadnych wpłat.
Z otrzymanego dofinansowania pokryta zostanie usługa, na którą składać się będą dwa zadania:
1)Odbiór, przygotowanie do transportu, załadunek, transport oraz rozładunek i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest.
2)Demontaż, przygotowanie do transportu, załadunek, transport oraz rozładunek i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest.
Dotacja, o którą ubiega się Gmina z WFOŚiGW, przeznaczona jest tylko na zadania z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest dla jednostek samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów w ramach dziedziny Gospodarki odpadami i ochrona powierzchni. Gmina realizując projekt nie działa w celach zarobkowych i nie pobiera od mieszkańców żadnego wynagrodzenia. Zadanie będzie finansowane do 90% z otrzymanej dotacji z WFOŚiGW, a pozostała część ze środków własnych Gminy. Gmina zleca wykonanie czynności wyspecjalizowanemu podmiotowi. Mieszkańcy przystępują do programu składając jedynie wniosek, nie zawierają umów z Gminą. Realizacja projektu będzie finansowana ze środków publicznych i nie będzie miała na celu osiągania stałego dochodu.
Mając powyższe na uwadze uznać należy, że świadczenie polegające na demontażu i usuwaniu pokryć dachowych cementowo-azbestowych z terenu posesji osób fizycznych i podmiotów gospodarczych znajdujących się na terenie Gminy, nie będzie stanowić dostawy towarów ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i Gmina realizując projekt nie będzie wykonywała działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. 2023. 1570). Zatem realizacja zadania nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na demontażu i usuwaniu pokryć dachowych cementowo-azbestowych z terenu posesji osób fizycznych i podmiotów gospodarczych znajdujących się na terenie Gminy?
Państwa stanowisko w sprawie
W związku z przepisami wynikającymi z art. 86 ust. 1 i art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. 2023. 1570) ponoszone wydatki na realizacje zadania nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Efekty przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła we wniosku Państwa Gmina jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Gmina realizując projekt nie działa w celach zarobkowych i nie pobiera od mieszkańców żadnego wynagrodzenia. Zadanie będzie finansowane do 90% z otrzymanej dotacji z WFOŚiGW, a pozostała część ze środków własnych Gminy. Mieszkańcy przystępują do programu składając jedynie wniosek, nie zawierają umów z Gminą. Realizacja projektu będzie finansowana ze środków publicznych i nie będzie miała na celu osiągania stałego dochodu. Ponadto wskazali Państwo, że świadczenie polegające na demontażu i usuwaniu pokryć dachowych cementowo-azbestowych z terenu posesji osób fizycznych i podmiotów gospodarczych znajdujących się na terenie Gminy, nie będzie stanowić dostawy towarów ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i Gmina realizując projekt nie będzie wykonywała działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Realizacja zadania nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – realizacja zadania nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec powyższego, w niniejszej sprawie nie wystąpi związek pomiędzy dokonywanymi zakupami a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na demontażu i usuwaniu pokryć dachowych cementowo-azbestowych z terenu posesji osób fizycznych i podmiotów gospodarczych znajdujących się na terenie Gminy, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki poniesione w związku z realizacją zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawiła Państwa Gmina i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu),
na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej
na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).