Opodatkowania podatkiem VAT nieruchomości niezabudowanych oraz zastosowania zwolnienia od podatku VAT dostawy działek zabudowanych oraz powiększenia o... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.24.2024.2.ESD

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.24.2024.2.ESD

Temat interpretacji

Opodatkowania podatkiem VAT nieruchomości niezabudowanych oraz zastosowania zwolnienia od podatku VAT dostawy działek zabudowanych oraz powiększenia o należny podatek VAT ustalonej przez biegłego sądowego kwoty oszacowania nieruchomości.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 10 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości niezabudowanych oraz zastosowania zwolnienia od podatku VAT dostawy działek zabudowanych oraz powiększenia o należny podatek VAT ustalonej przez biegłego sądowego kwoty oszacowania nieruchomości. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 marca 2024 r. (wpływ 19 marca 2024 r.) oraz pismem z 18 kwietnia 2024 r. (wpływ 18 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym (dalej: Komornik lub Wnioskodawca), w ramach prowadzonego postępowania egzekucyjnego o sygn. KM (…) dokonał zajęcia nieruchomości, tj. grunt oddany w użytkowanie wieczyste i budynki stanowiące odrębną nieruchomość, działki nr A, B, C, D, E, F, G, H, I położne: (…), ul. (…), dla których Sąd Rejonowy w (…).

Działki nr A, B, F, G, I są działkami zabudowanymi, natomiast działki nr C, D, E oraz H są działkami niezabudowanymi.

Na niezabudowanej działce nr C znajduje się żelbetowy zbiornik do osadów produkcyjnych, którego zużycie techniczne według biegłej szacującej wartość nieruchomości wynosi około 60%, dodatkowo działka nie posiada dostępu do drogi publicznej.

Kolejna niezabudowana działka nr D to skarpa z dostępem do drogi publicznej.

Na niezabudowanej działce nr E znajduje się żelbetowy schron, działka posiada dostęp do drogi publicznej. Wcześniej na działce znajdował się budynek, który jednak został rozebrany.

Natomiast działka nr H to teren nieużytkowany bez dostępu do drogi publicznej.

Przedmiotowa nieruchomość to teren byłych zlikwidowanych w roku (…). Większość budynków wchodzących w skład nieruchomości objętej KW (…) jest w złym stanie technicznym.

Dłużnikiem w prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym jest Fundacja (…).

Dłużna Fundacja była zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w okresie od (…) r. Aktualnie Fundacja, obecnie w likwidacji nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Z powołanego przepisu wynika, że Komornik jest zobowiązany do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz uwzględnienia w trakcie licytacyjnej sprzedaży towarów okoliczności decydujących o opodatkowaniu przedmiotowych czynności podatkiem VAT.

Próba uzyskania odpowiedzi, czy ewentualna dostawa towarów w postaci wyżej oznaczonej nieruchomości dokonania w trybie egzekucji sądowej, winna być opodatkowana podatkiem VAT okazała się nieskuteczna.

Dłużnik, pomimo kilkukrotnego odebrania korespondencji zawierającej wezwanie do udzielenia wyjaśnień, nigdy takich wyjaśnień nie złożył. W przedmiotowych pismach organ egzekucyjny wzywał dłużnika do wskazania czy dostawa towarów w postaci wyżej oznaczonej nieruchomości winna być opodatkowana podatkiem VAT.

Następnie, czynność Komornika polegająca na zwróceniu się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…), z prośbą o pomoc w powyższych ustaleniach, również nie doprowadziła do uzyskania odpowiedzi. Urząd Skarbowy w (…) poinformował, iż dłużnik – był w organie podatkowym zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w okresie od (…) r. do (…) r. – organ podatkowy nie posiada innych informacji mających wpływ na określenie istnienia obowiązku w podatku od towarów i usług przy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Z treści księgi wieczystej prowadzonej dla zajętej nieruchomości wynika, iż dłużna Fundacja nabyła przedmiotową nieruchomość (…) r.

Komornik, nie posiada innych informacji i dokumentów dotyczących zajętego prawa, które pozwoliłyby na ustalenie, czy możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku przy ewentualnej dostawie towarów w trybie egzekucji sądowej.

Przedmiotem sprzedaży będą łącznie wszystkie ww. działki objęte księgą wieczystą nr (…).

W trakcie postępowania nie ustalono, czy nabycie nieruchomości nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu/zwolnionych/opodatkowanych właściwą stawką podatku VAT, oraz czy w związku z nabyciem Zbywca udokumentował transakcję fakturą.

W trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości.

W trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnik wykorzystywał nieruchomość do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnik w ciągu 2 lat przed planowaną sprzedażą ponosił w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym wydatki na ulepszenie lokalu, co stanowi co najmniej 30% wartości początkowej lokalu w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i jak wykorzystywał lokal po tych nakładach.

W toku postępowania Komornik podjął działania zmierzające do ustalenia, czy w przedmiotowej sprawie może mieć zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług co do działek niezabudowanych.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Na zadane w wezwaniu do uzupełnienia wniosku pytania udzielił Pan następujących odpowiedzi:

1.  W jaki dokładnie sposób działki niezabudowane oraz działki zabudowane były od dnia nabycia do dnia sprzedaży wykorzystywane przez dłużną Fundację (należy dokładnie opisać do jakich celów i w jaki sposób dłużna Fundacja wykorzystywała te nieruchomości)?

Odpowiedź:

Poszczególne działki były według wiedzy organu egzekucyjnego od dnia nabycia wykorzystywane w następujący sposób:

·    działka zabudowana nr A: przeznaczenie budynku na jej terenie, to cele produkcyjno-magazynowe, w obiekcie znajduje się zakład produkcji mebli,

·    działka zabudowana nr B: przeznaczenie budynku na jej terenie, to cele biurowe i magazynowe, obiekt nieużytkowany,

·    działka zabudowana nr F: przeznaczenie budynku na jej terenie, to cele produkcyjne, obiekt nieużytkowany,

·    działka zabudowana nr G: przeznaczenie budynku na jej terenie, to cele magazynowo usługowe, obiekt użytkowany częściowo jako pomieszczenia garażowe,

·    działka zabudowana nr I: obiekt nr 1 z przeznaczeniem na cele przemysłowe obiekt nieużytkowany, obiekt nr 2 z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe, obiekt w części ruina, pozostała część budynku do rozbiórki, obiekt nr 3 z przeznaczeniem na cele przemysłowe (magazynowe), nieużytkowany, obiekt nr 4 z przeznaczeniem na cele usługowe mieszkalne, nieużytkowany,

·    działka niezabudowana nr C, na której znajduje się zbiornik do osadów poprodukcyjnych, nieużytkowany,

·    działka niezabudowana nr D, na której znajduje się skarpa, teren niezagospodarowany,

·    działka niezabudowana nr E, na której znajduje się schron, nieużytkowany,

·    działka niezabudowana nr H, teren nieużytkowany porośnięty trawą i chwastami.

2.  Czy działki były/są wykorzystywane przez dłużną Fundację w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)?

Odpowiedź:

·    w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnik wykorzystywał działkę nr A do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023r. poz. 1570 ze zm.),

·    w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnik wykorzystywał działkę nr B do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023r. poz. 1570 ze zm.),

·    w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnik wykorzystywał działkę nr F do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023r. poz. 1570 ze zm.),

·    w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnik wykorzystywał działkę nr G do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023r. poz. 1570 ze zm.),

·    w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnik wykorzystywał działkę nr I do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023r. poz. 1570 ze zm.),

·    w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnik wykorzystywał działkę nr C do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023r. poz. 1570 ze zm.),

·    w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnik wykorzystywał działkę nr D do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023r. poz. 1570 ze zm.),

·    w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnik wykorzystywał działkę nr E do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023r. poz. 1570 ze zm.),

·    w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnik wykorzystywał działkę nr H do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023r. poz. 1570 ze zm.).

3.Na podstawie jakiego aktu prawego Fundacja nabyła nieruchomości mające być przedmiotem sprzedaży?

Odpowiedź:

·     działka zabudowana nr A została nabyta na podstawie aktu notarialnego – umowa sprzedaży (...);

·działka zabudowana nr B została nabyta na podstawie aktu notarialnego – umowa sprzedaży (...);

·działka zabudowana nr F została nabyta na podstawie aktu notarialnego – umowa sprzedaży (...);

·działka zabudowana nr G została nabyta na podstawie aktu notarialnego – umowa sprzedaży (...);

·działka zabudowana nr I została nabyta na podstawie aktu notarialnego – umowa sprzedaży (...);

·działka niezabudowana nr C została nabyta na podstawie aktu notarialnego – umowa sprzedaży (...);

·działka niezabudowana nr D została nabyta na podstawie aktu notarialnego – umowa sprzedaży (...);

·działka niezabudowana nr E została nabyta na podstawie aktu notarialnego – umowa sprzedaży (...);

·działka niezabudowana nr H została nabyta na podstawie aktu notarialnego – umowa sprzedaży (...).

4.  Czy nabycie przez dłużną Fundację działek, nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?

Odpowiedź:

·    w trakcie postępowania nie ustalono czy nabycie działki zabudowanej nr A nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT;

·    w trakcie postępowania nie ustalono czy nabycie działki zabudowanej nr B nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT;

·    w trakcie postępowania nie ustalono czy nabycie działki zabudowanej nr F nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT;

·    w trakcie postępowania nie ustalono czy nabycie działki zabudowanej nr G nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT;

·    w trakcie postępowania nie ustalono czy nabycie działki zabudowanej nr I nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT;

·    w trakcie postępowania nie ustalono czy nabycie działki niezabudowanej nr C nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT;

·    w trakcie postępowania nie ustalono czy nabycie działki niezabudowanej nr D nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT;

·    w trakcie postępowania nie ustalono czy nabycie działki niezabudowanej nr E nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT;

·    w trakcie postępowania nie ustalono czy nabycie działki niezabudowanej nr H nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT.

5.Czy dłużnej Fundacji przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu poszczególnych nieruchomości?

Odpowiedź:

·      w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia działki zabudowanej nr A;

· w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia działki zabudowanej nr B;

· w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia działki zabudowanej nr F;

· w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia działki zabudowanej nr G;

· w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia działki zabudowanej nr I;

· w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia działki niezabudowanej nr C;

· w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia działki niezabudowanej nr D;

· w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia działki niezabudowanej nr E;

· w trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia działki niezabudowanej nr H.

6.  Czy nieruchomości będące przedmiotem postępowania egzekucyjnego były udostępniane przez Fundację osobom trzecim, np. na podstawie umów najmu, dzierżawy, użyczenia? Jeśli tak, to w jakim czasie obowiązywały i czy były to umowy odpłatne?

Odpowiedź:

·       w trakcie postępowania ustalono, że działka zabudowana nr A mogła być prawdopodobnie udostępniona przez dłużną Fundację osobom trzecim;

· w trakcie postępowania ustalono, że działka zabudowana nr B mogła być prawdopodobnie udostępniona przez dłużną Fundację osobom trzecim;

· w trakcie postępowania ustalono, że działka zabudowana nr F mogła być prawdopodobnie udostępniona przez dłużną Fundację osobom trzecim;

· w trakcie postępowania ustalono, że działka zabudowana nr G mogła być prawdopodobnie udostępniona przez dłużną Fundację osobom trzecim;

· w trakcie postępowania ustalono, że działka zabudowana nr I mogła być prawdopodobnie udostępniona przez dłużną Fundację osobom trzecim;

· w trakcie postępowania nie ustalono aby działka niezabudowana nr C była udostępniona przez dłużną Fundację osobom trzecim;

· w trakcie postępowania nie ustalono aby działka niezabudowana nr D była udostępniona przez dłużną Fundację osobom trzecim;

· w trakcie postępowania nie ustalono aby działka niezabudowana nr E była udostępniona przez dłużną Fundację osobom trzecim;

· w trakcie postępowania nie ustalono aby działka niezabudowana nr H była udostępniona przez dłużną Fundację osobom trzecim.

7.A. a) Jakie dokładnie naniesienia znajdować się będą na poszczególnych działkach będących przedmiotem postępowania egzekucyjnego na moment ich dostawy?

Odpowiedź:

·na działce niezabudowanej nr C znajduje się budowla w postaci żelbetowego zbiornika do osadów poprodukcyjnych – w ziemi;

·działka niezabudowana nr D to skarpa, teren niezagospodarowany, na którym brak jest budynków i budowli;

·na działce niezabudowanej nr E znajduje się budowla w postaci schronu, który jest nieużytkowany;

·działka niezabudowana nr H, teren nieużytkowany porośnięty trawą i chwastami, brak budowli.

b) jeśli na działkach zabudowanych będących przedmiotem postępowania egzekucyjnego znajdują się urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, to należy wskazać, jakie są to urządzenia oraz z którym budynkiem/budowlą są one powiązane?

Odpowiedź:

·na działce zabudowanej nr A: znajdują się urządzenia budowlane w postaci starych budynków produkcyjnych po dawnych zakładach produkcyjnych „(...)”;

·na działce zabudowanej nr B: znajdują się urządzenia budowlane w postaci starych budynków produkcyjnych po dawnych zakładach produkcyjnych „(...)”;

·na działce zabudowanej nr F: znajdują się urządzenia budowlane w postaci starych budynków produkcyjnych po dawnych zakładach produkcyjnych „(...)”;

·na działce zabudowanej nr G: znajdują się urządzenia budowlane w postaci starych budynków produkcyjnych po dawnych zakładach produkcyjnych „(...)”;

·na działce zabudowanej nr I: znajdują się urządzenia budowlane w postaci starych budynków produkcyjnych po dawnych zakładach produkcyjnych „(...)”.

B.  Które dokładnie działki mające być przedmiotem sprzedaży będą na dzień ich sprzedaży niezabudowane, tj. na dzień ich sprzedaży nie będą znajdowały się na nich żadne budynku, budowle lub ich części? Proszę podać ich numery ewidencyjne.

Odpowiedź:

Na dzień sprzedaży nieruchomości na działce nr D oraz nr H nie będą się znajdować żadne budynki, budowle lub ich części.

C.Czy znajdujące się na poszczególnych działkach zabudowanych budynki, budowle lub ich części nabyte zostały wraz z działkami, czy dłużna Fundacja je wybudowała?

Odpowiedź:

Znajdujące się na poszczególnych działkach zabudowanych budynki, budowle lub ich części nabyte zostały wraz z działkami.

D.  Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie (zajęcie, oddanie do używania, rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne) poszczególnych budynków, budowli lub ich części znajdujących się na działkach mających być przedmiotem sprzedaży? Informacji proszę udzielić odrębnie dla każdego budynku, budowli lub ich części znajdujących się na poszczególnych działkach zabudowanych.

Odpowiedź:

·    na działce zabudowanej nr A pierwsze zasiedlenie (zajęcie, oddanie do użytkowania, rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne) budynku nastąpiło w latach 30-tych XX wieku;

·    na działce zabudowanej nr B pierwsze zasiedlenie (zajęcie, oddanie do użytkowania, rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne) budynku nastąpiło w latach 30-tych XX wieku;

·    na działce zabudowanej nr F pierwsze zasiedlenie (zajęcie, oddanie do użytkowania, rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne) budynku nastąpiło w latach 30-tych XX wieku;

·    na działce zabudowanej nr G pierwsze zasiedlenie (zajęcie, oddanie do użytkowania, rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne) budynku nastąpiło w latach 30-tych XX wieku;

·    na działce zabudowanej nr I pierwsze zasiedlenie (zajęcie, oddanie do użytkowania, rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne) budynku nastąpiło w latach 30-tych XX wieku;

·    na działce niezabudowanej nr C pierwsze zasiedlenie (zajęcie, oddanie do użytkowania, rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne) budowli nastąpiło w latach 30-tych XX wieku;

·    na działce niezabudowanej nr E pierwsze zasiedlenie (zajęcie, oddanie do użytkowania, rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne) budowli nastąpiło w latach 30-tych XX wieku.

E. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku, budowli lub ich części, a ich sprzedażą w trybie licytacji upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Odpowiedź:

·pomiędzy pierwszy zasiedleniem budynku na działce nr A, a sprzedażą upłynął okres dłuższy niż 2 lata;

·pomiędzy pierwszy zasiedleniem budynku na działce nr B, a sprzedażą upłynął okres dłuższy niż 2 lata;

·pomiędzy pierwszy zasiedleniem budynku na działce nr F, a sprzedażą upłynął okres dłuższy niż 2 lata;

·pomiędzy pierwszy zasiedleniem budynku na działce nr G, a sprzedażą upłynął okres dłuższy niż 2 lata;

·pomiędzy pierwszy zasiedleniem czterech budynków na działce nr I, a sprzedażą upłynął okres dłuższy niż 2 lata;

·pomiędzy pierwszy zasiedleniem budowli na działce nr C, a sprzedażą upłynął okres dłuższy niż 2 lata;

·pomiędzy pierwszy zasiedleniem budowli na działce nr E, a sprzedażą upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

F.  Czy w odniesieniu do poszczególnych budynku, budowli lub ich części ponoszono/będą ponoszone w ciągu 2 lat przed planowaną sprzedażą wydatki na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej?

Odpowiedź:

W trakcie postępowania nie ustalono, czy dłużnik w ciągu 2 lat przed planowaną sprzedażą ponosił w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym wydatki na ulepszenie lokalu, co stanowi co najmniej 30% wartości początkowej lokalu w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i jak wykorzystywał lokal po tych nakładach.

8.Czy dla działek niezabudowanych na dzień ich sprzedaży:

a)  będzie obowiązywał ustanowiony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak, to jakie przeznaczenie ww. działek będzie wynikało z ww. planu i czy przeznaczenie to będzie dopuszczało posadowienie na działkach jakichkolwiek budynków, czy budowli?

lub

b)  będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu?

Odpowiedź:

·    dla działki niezabudowanej nr C będzie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru strefy Aktywności gospodarczej w rejonie ulic (…) dla którego ustalono:

1.Przeznaczenie podstawowe:

1)     teren zabudowy produkcyjnej i działalności gospodarczej;

2)     teren zabudowy usługowej w tym handlu detalicznego o powierzchni sprzedażowej 400 m² – 2000 m² z wykluczeniem usług objętych ochroną akustyczną w myśl obowiązujących przepisów szczególnych;

3)     przeznaczenia określone w ustaleniach indywidualnych.

2.     Przeznaczenie uzupełniające:

1)     obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej;

2)     ogólnodostępne parkingi;

3)     zieleń urządzona;

(…), dla którego ustalono: wewnętrzne ulice dojazdowe, z niezbędnymi urządzeniami pomocniczymi

·    dla działki niezabudowanej nr D będzie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru strefy Aktywności gospodarczej w rejonie ulic (…) dla którego ustalono:

1. Przeznaczenie podstawowe:

1)      teren zabudowy produkcyjnej i działalności gospodarczej;

2)      teren zabudowy usługowej w tym handlu detalicznego o powierzchni sprzedażowej 400 m² – 2000 m² z wykluczeniem usług objętych ochroną akustyczną w myśl obowiązujących przepisów szczególnych;

3)      przeznaczenia określone w ustaleniach indywidualnych.

2.Przeznaczenie uzupełniające:

1)obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej;

2)      ogólnodostępne parkingi;

3)      zieleń urządzona;

·    dla działki niezabudowanej nr E będzie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru strefy Aktywności gospodarczej w rejonie ulic (…) dla którego ustalono:

1.Przeznaczenie podstawowe:

1)      teren zabudowy produkcyjnej i działalności gospodarczej;

2)      teren zabudowy usługowej w tym handlu detalicznego o powierzchni sprzedażowej 400 m² – 2000 m² z wykluczeniem usług objętych ochroną akustyczną w myśl obowiązujących przepisów szczególnych;

3)      przeznaczenia określone w ustaleniach indywidualnych.

2.Przeznaczenie uzupełniające:

1)obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej;

2)      ogólnodostępne parkingi;

3)      zieleń urządzona.

·    dla działki niezabudowanej nr H będzie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru strefy Aktywności gospodarczej w rejonie ulic (…) dla którego ustalono:

1.Przeznaczenie podstawowe:

1)     teren zabudowy produkcyjnej i działalności gospodarczej;

2)     teren zabudowy usługowej w tym handlu detalicznego o powierzchni sprzedażowej 400 m² – 2000 m² z wykluczeniem usług objętych ochroną akustyczną w myśl obowiązujących przepisów szczególnych;

3)     przeznaczenia określone w ustaleniach indywidualnych.

2.     Przeznaczenie uzupełniające:

1)     obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej;

2)     ogólnodostępne parkingi;

3)     zieleń urządzona.

9.  Czy nieruchomości mające być przedmiotem sprzedaży były/są wykorzystywane przez dłużną Fundację przez cały okres posiadania wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są ww. nieruchomości, wykonywała dłużna Fundacja – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

Odpowiedź:

Organ egzekucyjny nie posiada informacji czy nieruchomości mające być przedmiotem sprzedaży były/są wykorzystywane przez dłużną Fundację przez cały okres posiadania wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

10. W jakim okresie Fundacja była czynnym, zarejestrowanym podatnikiem i z tytułu prowadzenia jakiej dokładnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Odpowiedź:

Urząd Skarbowy poinformował, iż dłużnik: był w organie podatkowym zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w okresie od 21 stycznia 1999 r. do 30 kwietnia 2004 r.

11.Jeżeli nie posiada Pan informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy jednoznacznie wskazać:

a)czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Pana działań?

b)czy działania te zostały udokumentowane?

c)czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?

Odpowiedź:

Próba uzyskania odpowiedzi , czy ewentualna dostawa towarów w postaci wyżej oznaczonej nieruchomości dokonania w trybie egzekucji sądowej, winna być opodatkowana podatkiem VAT okazała się nieskuteczna. Dłużnik pomimo kilkukrotnego odebrania korespondencji zawierającej wezwanie do udzielenia wyjaśnień, nigdy takich wyjaśnień nie złożył. W przedmiotowych pismach organ egzekucyjny wzywał dłużnika do wskazania czy dostawa towarów w postaci wyżej oznaczonej nieruchomości winna być opodatkowane podatkiem VAT.

a)brak informacji jest wynikiem podjętych przez organ egzekucyjny działań,

b)działania zostały udokumentowane,

c)podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika.

Pytanie

Czy ewentualna dostawa towarów w postaci ww. nieruchomości dokonana w trybie egzekucji sądowej winna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług, a w przypadku odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie, to czy podatek obejmuje całą nieruchomość, czy tylko działki niezabudowane, tj. nr C, D, E i H, a także czy podatek ustalony we właściwej stawce należy doliczyć do kwoty oszacowania nieruchomości, czy też jest on zawarty w kwocie oszacowania nieruchomości dokonanej przez biegłego?

Pana stanowisko w sprawie

Według Wnioskodawcy, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dostawa towarów w postaci ww. nieruchomości, dokonana w toku egzekucji sądowej winna być opodatkowana podatkiem VAT, w zakresie działek niezbudowanych tj. nr C, D, E i H z zastosowaniem stawki podstawowej, która obecnie wynosi 23%, natomiast w zakresie działek zabudowanych tj. działek nr A, B, F, G, I winna być zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.

W ocenie Komornika, ustalona przez biegłego sądowego kwota oszacowania nieruchomości nie powinna być powiększona o należny podatek VAT, gdyż podstawę opodatkowania, zgodnie z art. 29a ust. 1 oraz ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stanowi zapłata, którą uzyska się w egzekucji sądowej nieruchomości będącej własnością dłużnej Fundacji, pomniejszona o kwotę podatku.

Dodatkowo zgodnie z § 8 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości, w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzenia opisu i oszacowania nieruchomości w przypadku ustalenia przez komornika, że na dłużniku spoczywa obowiązek podatkowy z tytułu dokonywanej w trybie egzekucji dostawy towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów, komornik w protokole opisu i oszacowania podaje sumę oszacowania nieruchomości oraz zawierającą się w niej kwotę podatku od towarów i usług.

Kwotę podatku ustala się zgodnie z art. 106e ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami budynki, budowle oraz grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w ramach prowadzonego postępowania egzekucyjnego dokonał Pan jako Komornik Sądowy zajęcia nieruchomości tj. grunt oddany w użytkowanie wieczyste i budynki stanowiące odrębną nieruchomość, dla której Sąd Rejonowy w (…) prowadzi księgę wieczystą o numerze: (…). Działki nr A, B, F, G, I są działkami zabudowanymi, natomiast działki nr C, D, E oraz H są działkami niezabudowanymi. Na niezabudowanej działce nr C znajduje się żelbetowy zbiornik, który stanowi budowle oraz na działce nr D posadowiony jest żelbetowy schron, który również stanowi budowle. Dłużnikiem w prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym jest Fundacja „(…)”, obecnie w likwidacji. Dłużna Fundacja była zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT w okresie od (…) r. Z treści księgi wieczystej wynika, iż dłużna Fundacja nabyła przedmiotową nieruchomość (…) r. W trakcie postępowania egzekucyjnego nie ustalono, czy nabycie nieruchomości nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu/zwolnionych/opodatkowanych podatkiem VAT oraz czy w związku z nabyciem Zbywca udokumentował transakcję fakturą. W trakcie postepowanie nie ustalono czy dłużnej Fundacji przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości, nie ustalono czy dłużnik wykorzystywał nieruchomość do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W trakcie postępowania nie ustalono, czy Dłużnik w ciągu 2 lat przed planowaną sprzedażą ponosił w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym wydatki na ulepszenie lokalu, co stanowi co najmniej 30% wartości początkowej lokalu w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i jak wykorzystywał lokal po tych nakładach.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy dostawa nieruchomości dokonana w trybie egzekucji sądowej winna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług oraz – w przypadku odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie – czy podatek obejmuje całą nieruchomość, czy tylko działki niezabudowane tj. nr C, D, E, H oraz czy podatek ustalony we właściwej stawce należy doliczyć do kwoty oszacowania nieruchomości, czy też jest on zawarty w kwocie oszacowania nieruchomości dokonanej przez biegłego.

Działalność fundacji uregulowana jest przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166).

Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach:

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 4 ustawy o fundacjach:

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Natomiast stosownie do art. 5 ust. 5 ww. ustawy o fundacjach:

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów (…).

W świetle art. 7 ust. 1 i ust. 2 wskazanej ustawy o fundacjach:

Fundacja podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

Z cytowanych przepisów ustawy o fundacjach wynika, że fundacja jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą. Działalność fundacji, co do zasady, można podzielić na działalność związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana (statutową) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która, co do zasady, ma wspomagać działalność statutową).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży. Działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie musi być – co do zasady – prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów innych niż zarobkowe. Tym samym, podatnikami VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też przynosząca straty.

Zbycie nieruchomości opisanej w złożonym wniosku nastąpi w ramach rozporządzania majątkiem należącym do Fundacji.

Mając zatem na uwadze opis sprawy w kontekście powołanych przepisów stwierdzić należy, że w odniesieniu do transakcji sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, dłużna Fundacja będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

Stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zatem, także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

W tym miejscu należy wyjaśnić, iż w przedmiotowym wniosku wskazał Pan, że działki nr C, D, E oraz H są działkami niezabudowanymi. W uzupełnieniu do opisu sprawy wskazano, że na działce nr C znajduje się budowla w postaci żelbetowego zbiornika oraz na działce E znajduje się budowla w postaci schronu. W związku z tym, iż na działkach nr C oraz E są posadowione budowle, będą one analizowane w dalszej części przedmiotowego rozstrzygnięcia, w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Z przedstawionego przez Pana opisu sprawy wynika, że działki nr D oraz H są niezabudowane, nie znajdują się na nich żadne budynki, budowle lub ich części. Dla ww. działek na dzień sprzedaży będzie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, z którego wynika iż jest to obszar strefy Aktywności gospodarczej z przeznaczeniem podstawowym – teren zabudowy produkcyjnej i działalności gospodarczej oraz teren zabudowy usługowej. Zatem, w tak przedstawionych przez Pana okolicznościach należy stwierdzić, że dostawa niezabudowanych działek D, H w ramach licytacji komorniczej nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W przypadku braku możliwości zastosowania zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, że w oparciu o art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W rozpatrywanej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Pana w drodze licytacji komorniczej działek nr D oraz H, będzie korzystać ze zwolnienia podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisu. Przy czym, jak wynika z opisu sprawy w trakcie postępowania egzekucyjnego nie ustalono – w odniesieniu do działek niezabudowanych nr D oraz H:

·    czy działki niezabudowane były/są wykorzystywane przez dłużną Fundację wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT;

·    czy nabycie działek niezabudowanych nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT;

·    czy dłużnej Fundacji przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia działek niezabudowanych.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony opis sprawy nie pozwala ustalić, czy planowana sprzedaż w trybie egzekucji sądowej działek niezabudowanych nr D, H będzie korzystała ze zwolnień od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. Przy czym, jak wynika z opisu sprawy, dłużna Fundacja, pomimo kilkukrotnego odebrania korespondencji zawierającej wezwanie do udzielenia wyjaśnień, nigdy takich wyjaśnień nie złożyła. W przedmiotowych pismach organ egzekucyjny wzywał dłużną Fundacje do wskazania czy dostawa towarów w postaci wyżej oznaczonej nieruchomości winna być opodatkowana podatkiem VAT. Komornik podjął udokumentowane działania zmierzające do ustalenia, czy w przedmiotowej sprawie może mieć zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie powyższego przepisu.

W związku z powyższym w odniesieniu do działek niezabudowanych nr D, H znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy poprzez przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie są spełnione, o ile podjęte przez Komornika udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od Dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów (nieruchomości) zwolnienia od podatku.

Należy jednak zaznaczyć, że kwestia oceny działań podjętych przez Komornika nie była przedmiotem interpretacji.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że opisana we wniosku sprzedaż niezabudowanych działek nr D i H w toku egzekucji sądowej będzie stanowiła czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług i nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z art. 43 ust. 21 ustawy. Tym samym, skoro transakcja ta nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie ww. przepisów, to należy tę dostawę opodatkować. Tak więc, Komornik jako płatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 18 ustawy, będzie zobowiązany do opodatkowania podatkiem VAT dostawy działek niezabudowanych nr D i H.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Według art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku.

Wobec tego podstawą opodatkowania jest co do zasady wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy. Jednocześnie – zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy – podstawa opodatkowania obejmuje również wszelkie należności związane z zapłatą – w tym podatki i inne opłaty, z wyjątkiem kwoty podatku.

Zatem jeżeli wartość nieruchomości ustalona przez rzeczoznawcę stanowi kwotę obejmującą całość świadczenia należnego od nabywcy, to należy ją uznać za podstawę opodatkowania po pomniejszeniu o kwotę należnego podatku od towarów i usług. Tym samym w tej sytuacji, ustalona przez biegłego kwota oszacowania nieruchomości nie powinna być przez Komornika powiększona o należny podatek VAT.

Natomiast odnośnie działek nr A, B, F, G, I, C oraz E wyjaśnić należy, że w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku/budowli do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku budynków/budowli niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” oraz „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z kolei, w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak jest podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

W tym miejscu należy wyjaśnić, iż w związku ze wskazaniem przez Pana w uzupełnieniu do opisu sprawy, że na działkach zabudowanych nr A, B, F, G oraz I znajdują się urządzenia budowlane w postaci starych budynków produkcyjnych po dawnych zakładach produkcyjnych „(…)” – Organ przyjął, że na ww. działkach znajdują się tylko budynki.

Analiza przedstawionych okoliczności oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że dostawa działek nr A, B, F, G, I zabudowana wyłącznie budynkami oraz działek nr C i E zabudowanych budowlami w postaci żelbetowego zbiornika oraz żelbetowego schronu, nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Jak wynika z opisu sprawy, budynki oraz budowle zostały oddane do użytkowania na potrzeby własne w latach 30-tych XX w. Ponadto, z opisu sprawy wynika, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków/budowli, a ich dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata. W konsekwencji, zostaną spełnione warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla dostawy działek nr A, B, F, G, I zabudowanych budynkami oraz działek nr C i E zabudowanych budowlami.

Jak wskazano powyżej, grunty będące przedmiotem sprzedaży podlegają opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione. W konsekwencji – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – również sprzedaż gruntów, na którym są posadowione budynki oraz budowle, będą zwolnione od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W związku z tym, że planowana transakcja sprzedaży w trybie licytacji komorniczej zabudowanych działek nr A, B, F, G, I, C, E będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, dalsza analiza zwolnień ww. czynności – wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy – jest bezzasadna.

W analizowanej sprawie dostawa działek nr D i H będzie stanowiła czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług i nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z art. 43 ust. 21 ustawy. Tak więc, skoro transakcja ta nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie ww. przepisów, to należy tę dostawę opodatkować. Tym samym, Komornik jako płatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 18 ustawy, będzie zobowiązany do opodatkowania podatkiem VAT dostawy działek niezabudowanych nr D i H. Natomiast, dostawa działek zabudowanych nr A, B, F, G, I, C, E będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Podsumowując, stwierdzam, że dostawa towarów w postaci nieruchomości, w trybie egzekucji sądowej będzie opodatkowana w zakresie działek nr D i H, natomiast dostawa działek nr A, B, F, G, I, C oraz E będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Ponadto, ustalony podatek będzie zawarty w kwocie oszacowania nieruchomości dokonanej przez biegłego.

Tym samym, Pana stanowisko – oceniając całościowo – należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zatem, należy zaznaczyć, że interpretacja indywidualna opiera się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).