Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.125.2024.3.PRM
Temat interpretacji
Brak obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży zegarków naręcznych, zegarów naściennych oraz budzików.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 28 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży zegarków naręcznych, zegarów naściennych oraz budzików. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 kwietnia 2024 r. (wpływ 15 kwietnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Sprzedaje Pan zegarki naręczne, zegary naścienne oraz budziki. Są one analogowe (ze wskazówkami), zasilane baterią. Nie posiadają wyświetlaczy cyfrowych. Cena oscyluje pomiędzy 49 zł a 140 zł.
Rozlicza się Pan ryczałtowo i nie posiada Pan kasy fiskalnej. Pana kody PKD to 47.77.Z i 95.25.Z.
Podczas wizyty kontrolerów z urzędu skarbowego powiedziano Panu, że wyżej wymienione przedmioty zaliczają się do elektroniki i ma Pan obowiązek posiadania kasy fiskalnej mimo, że nie przekroczył Pan 20.000 zł i nie miał Pan problemów z taką interpretacją wcześniej.
Pana firma przynosi mały dochód więc opłaty związane z kasą fiskalną i księgowością będą dla Pana wielkim obciążeniem, które doprowadzą Pana prawdopodobnie do zamknięcia działalności. Rozmawiał Pan na ten temat z Krajową Informacją Skarbową (telefonicznie), biurami księgowymi i pracownikami urzędu statystycznego. Nie uzyskał Pan jednoznacznej odpowiedzi, że zegarki naręczne, zegary naścienne oraz budziki zaliczają się do elektroniki.
Doprecyzowanie i uzupełnienie stanu faktycznego
Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży zegarków od czerwca 2015 r. do dnia dzisiejszego. Są to zegarki ręczne, budziki, zegary ścienne w granicach zapłaty od 49 zł do maksimum 140 zł.
Opodatkowany jest Pan w formie ryczałtowej. Ewidencjonował Pan wszystkie zegarki w książce ewidencji przychodów.
Wartość osiągniętego przez Pana przychodu za 2023 r. wynosiła 8784 zł (złożony PIT-28/2023). Po 31 grudnia 2023 r. do dnia dzisiejszego wartość sprzedaży wynosi 1992 zł. W żadnym roku podatkowym wartość sprzedanych towarów nie przekroczyła 20000 zł (ok 7-9 tyś).
Nie dokonywał i nie zamierza Pan dokonywać sprzedaży towarów lub usług, o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U z 2023 r. poz. 2605).
Sprzedawane przez Pana zegarki naręczne, zegary ścienne oraz budziki znajdują się pod symbolem PKWiU 47.00.82.0.
Nigdy nie dostarczał Pan towarów w systemie wysyłkowym i nie zamierza Pan tego robić. Pana klient sporadycznie kupuje zegarek zazwyczaj na jakąś okazje np. imieniny, urodziny, komunie dziecka.
Pytanie
Czy zegarki naręczne, zegary naścienne, budziki – wszystkie analogowe ze wskazówkami zaliczają się do elektroniki oraz czy jest Pan zobowiązany do założenia kasy fiskalnej nie osiągając 20.000 zł przychodu?
Pana stanowisko w sprawie
Stoi Pan na stanowisku takim, że nie powinien Pan zakupywać kasy fiskalnej do działalności - sprzedaży zegarków. Obroty od szeregu lat są minimalne. Daleko Panu do przekroczenia 20000 zł.
Pana zdaniem, zegarki naręczne, ścienne oraz budziki nie zaliczają się do towarów elektronicznych. Posiadają tradycyjne analogowe wskazówki oraz podstawowe mechanizmy z kółkami zębatymi, zasilane baterią. Mają zwykłe tarcze, na których malowane są cyfry arabskie lub rzymskie. Nie posiadają w sobie żadnych elektronicznych funkcji jak wyświetlacze cyfrowe pokazujące np. daty, strefy czasowe, stopery czy alarmy. Nie posiadają dotykowych ekranów jak w zegarkach typu smartwatch. Nie mają też żadnych zasilaczy, złączy kablowych i nie są zasilane prądem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie wskazuję, że interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan dostarczane towary tj. zegarki naręczne, zegary ścienne i budziki do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU tj. 47.00.82.0. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W celu ustalenia, czy nie ma Pan obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej był Pan zobowiązany wskazać symbol PKWiU (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) dla każdego sprzedawanego towaru oddzielnie.
W związku z powyższym, podczas oceny Pana stanowiska wobec przedstawionych wątpliwości przyjąłem za Pana wskazaniem, że dostarczane przez Pana towary tj. zegarki naręczne, zegary ścienne i budziki są sklasyfikowane w PKWiU 47.00.82.0.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy, zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy zatem wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w ww. przepisie nabywców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Jeżeli nabywcą danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej rozporządzeniem.
W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisie § 2 i § 3 rozporządzenia nie stosuje się w przypadku m.in. dostawy towarów, które zostały wymienione w § 4 rozporządzenia.
Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:
a) gazu płynnego,
b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
Pana wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy ma Pan obowiązek ewidencjonowania sprzedaży zegarków naręcznych, zegarów ściennych oraz budzików, które są zegarkami analogicznymi za pomocą kasy rejestrującej.
Odnosząc się do Pana wątpliwości należy przeanalizować, czy powstał wobec Pana obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Jak już wcześniej wskazano, w § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wymieniono dostawę towarów, które podlegają bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obowiązkowi temu podlega sprzedaż towarów dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w myśl art. 111 ust. 1 ustawy.
Podkreślenia wymaga, że choć w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. h) rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wymieniono wyroby elektroniczne, to jednakże towary te muszą być sklasyfikowane według PKWiU ex 26 i ex 27.11.
Pan natomiast sprzedaje zegarki naręczne, zegary ścienne oraz budziki znajdujące się pod symbolem PKWiU 47.00.82.0. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dostarcza Pan zatem towary, które nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Nie zamierza Pan również dokonywać innej sprzedaży wskazanej w ww. przepisie.
Wskazał Pan, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od kwietnia 2015 r. Nie posiada Pan kasy fiskalnej. Wartość osiągniętego przez Pana przychodu za 2023 r. wynosiła 8784 zł. W obecnym roku podatkowym wartość sprzedaży wynosi 1992 zł. Ponadto, w żadnym roku podatkowym wartość sprzedanych przez Pana towarów nie przekroczyła 20 000 zł. W konsekwencji, nie przekroczył Pan limitu obrotów, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Nie powstał zatem wobec Pana obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Tym samym Pana stanowisko, zgodnie z którym nie powinien Pan zakupować kasy rejestrującej, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku towarów), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Należy bowiem jeszcze raz podkreślić, że nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Zwrócić należy uwagę, iż ustawodawca nie upoważnił organów podatkowych do wydawania opinii klasyfikacyjnych i nie mogą one decydować o zaliczeniu określonych wyrobów lub usług do odpowiedniego grupowania PKWiU, do którego zalicza się określony wyrób lub usługę. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Tak więc interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Pana we wniosku. Co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).