Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.123.2024.1.SST
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży Nieruchomości.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 marca 2024 r. wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP Państwa wniosek z 5 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT sprzedaży Nieruchomości.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (...) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, która działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm) (dalej: Ustawa o samorządzie gminnym).
Gmina planuje sprzedaż działki ewidencyjnej o numerze 1, położonej w Gminie (...) w miejscowości (...) (dalej: Działka) wraz z znajdującymi się na niej budynkami, budowlami i naniesieniami (dalej łącznie z Działką jako: Nieruchomość).
Dla przedmiotowej Nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta o numerze (…), w której jako właściciel wpisana jest Gmina.
Na Działce znajduje się budynek, w którym w przeszłości tj. do sierpnia (…) r. funkcjonowała Szkoła Podstawowa w (…) (będąca jednostką budżetową Gminy) (dalej: Budynek 1). Budynek 1 został zbudowany przez Gminę i oddany do użytkowania w (…) r. Ponadto na Działce znajduje się budynek gospodarczy o konstrukcji drewnianej (dalej: Budynek 2), wybudowany przez Gminę, który powstał i został oddany do użytkowania w przeszłości tj. w (…) r.
W przeszłości na Budynek 1 i Budynek 2 Gmina ponosiła nakłady na ich ulepszenie. Przy czym przynajmniej od stycznia (...). (termin podjęcia uchwały Rady Gminy o zamiarze likwidacji Szkoły Podstawowej w (…)) żadne nakłady na ulepszenie Budynku 1 i Budynku 2 nie były ponoszone przez Gminę ani żaden inny podmiot.
Ponadto na Działce usytuowane są następujące obiekty wybudowane przez Gminę:
a)Budowla do składowania śmieci murowana z cegły ceramicznej;
b)Częściowe ogrodzenie siatką na słupach metalowych osadzonych w cokole betonowym i brama wjazdowa z prętów metalowych;
c)Urządzenia infrastruktury technicznej
(dalej łącznie jako: Naniesienia).
Na Działce nie znajdują się inne budynki, budowle ani inne naniesienia budowlane niż Budynek 1, Budynek 2 oraz Naniesienia.
Naniesienia zostały wybudowane przez Gminę i oddane do użytkowania razem z Budynkiem 1 w (…) r. Ponadto przynajmniej od stycznia (…) r. (termin podjęcia uchwały Rady Gminy o zamiarze likwidacji Szkoły Podstawowej w (…)) żadne nakłady na ulepszenie Naniesień nie były ponoszone przez Gminę ani żaden inny podmiot.
W stosunku do Działki nie istnieje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego. W opracowanym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy (...) zatwierdzonego uchwałą (…) Rady Gminy (...) z dnia 10 kwietnia (…) r. Działka położona jest na terenach zabudowy usługowej (budynek poszkolny).
Pytanie
Czy sprzedaż Nieruchomości tj. Działki wraz z znajdującymi się na niej Budynkiem 1, Budynkiem 2 i Naniesieniami będzie podlegała zwolnieniu z VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż Nieruchomości tj. Działki wraz z znajdującymi się na niej Budynkiem 1, Budynkiem 2 i Naniesieniami będzie podlegała zwolnieniu z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT zwolnieniu z VAT podlega dostawa budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
W myśl art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Ponadto, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT zwalnia się z VAT dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Stosowanie do art. 29a ust. 8 Ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Z przytoczonego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest, co do zasady, zwolniona z VAT. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Natomiast pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu lub ulepszeniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej - bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.
W zaistniałym stanie faktycznym zajęcie budynków i budowli w ramach pierwszego zasiedlenia kształtuje się następująco:
a)Budynek 1 i Naniesienia zostały oddane do użytkowania w (...).
b)Budynek 2 został oddany do użytkowania w (...).
Oznacza to, iż we wskazanych wyżej latach doszło do pierwszego zasiedlenia ww. Budynków i Naniesień na gruncie VAT.
Tym samym, w analizowanej sytuacji zostanie spełniona pierwsza przesłanka do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 2 pkt 14 lit. a Ustawy o VAT, ponieważ dostawa Budynku 1, Budynku 2 i Naniesień położonych na Działce co do zasady nie będzie następować w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia, które jak zostało wskazane powyżej miało miejsce w dalszej przeszłości, oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem Budynku 1, Budynku 2 i Naniesień położonych na Działce a ich datą sprzedaży minie okres dłuższy niż 2 lata.
Konsekwentnie, w kontekście art. 2 pkt 14 lit. b Ustawy o VAT, należy przeanalizować czy w stosunku do Budynku 1, Budynku 2 i Naniesień położonych na Działce nie doszło do tzw. ponownego pierwszego zasiedlenia w związku z poniesieniem na te budynki i budowle wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
Stosownie bowiem do art. 2 pkt 14 lit b Ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W tym względzie, w stosunku do Budynku 1, Budynku 2 i Naniesień położonych na Działce w przeszłości dokonywano określonych wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Należy jednak zauważyć, że nawet jeżeli przyjmując, że wydatki na ulepszenie poszczególnych Budynku 1, Budynku 2 i Naniesień wynosiły co najmniej 30% wartości początkowej tych poszczególnych budynków i budowli i doszło do ponownego pierwszego zasiedlenia Budynku 1, Budynku 2 i Naniesień, to uwzględniając fakt, iż przynajmniej od stycznia (...). (termin podjęcia uchwały Rady Gminy o zamiarze likwidacji Szkoły Podstawowej w (…)) nakłady na ulepszenie Budynku 1, Budynku 2 i Naniesień nie były ponoszone, to do chwili sprzedaży Nieruchomości na pewno miną więcej niż dwa lata od tzw. ponownego zasiedlenia Budynku 1, Budynku 2 i Naniesień. W konsekwencji, w przypadku zbycia Nieruchomości przez Gminę zostanie spełniona druga przesłanka do zastosowania przez Gminę zwolnienia z VAT do tej transakcji.
W związku z powyższym, transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie spełniać przesłanki z art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT do zastosowania do niej zwolnienia z VAT, ponieważ nie nastąpi ona w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia Budynku 1, Budynku 2 i Naniesień znajdujących się na Działce, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą Budynku 1, Budynku 2 i Naniesień znajdujących się na Działce w ramach sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Prawidłowość powyższej konkluzji w zbliżonym przypadku do sytuacji Gminy potwierdza interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora KIS z dnia 10 października 2023 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.513.2023.1.KF, w której Organ stwierdził, że „W związku z powyższym opisem stwierdzić należy, że planowana dostawa budynku nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed nim. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto, w ostatnich dwóch latach budynek nie był ulepszany. Zatem dostawa budynku korzystała ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Dostawa gruntu, na którym ww. budynek jest posadowiony, również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, co wynika z treści art. 29a ust. 8 ustawy”.
Podobne stanowisko Dyrektor KIS zaprezentował również w interpretacji z 28 lutego 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.1027.2021.2.AB, w której organ podkreślił, że: „z uwagi na fakt, że od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanej dostawy w postaci zamiany upłynie okres dłuższy niż 2 lata i jednocześnie nie ponosili Państwo nakładów na ulepszenie budynku, to w odniesieniu do tego budynku zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W związku z tym, że dostawa (zamiana) budynku magazynu korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust.1 pkt 10 VATU to odpowiednio zwolnieniem tym objęta będzie także transakcja zamiany gruntu w postaci działki nr 1, na której ww. budynek jest posadowiony (art. 29a ust. 8 ustawy)”. Tożsame stanowisko Dyrektor KIS zaprezentował w interpretacji z 29 września 2023 r. sygn. 0113-KDIPT1 -3.4012.440.2023.2.AG.
Mając na uwadze przedstawione wyżej argumenty, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosowanie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (...).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).
Należy wskazać, że nieruchomość gruntowa, jak i zabudowana spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt. 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Należy jednak podkreślić, że zarówno odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, jak również odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli są wykonywane przez podmiot działający w charakterze podatnika.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy przepis stanowi implementację art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE. Zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że wyłączenie przewidziane w art. 15 ust. 6 ustawy ma zastosowanie, gdy podmiot mający status organu władzy publicznej (urzędu obsługującego ten organ) wykonuje czynności o charakterze władczym, które związane są z realizacją zadań nałożonych na ten organ przepisami prawa, do których realizacji został on powołany (działanie w określonym reżimie publiczno-prawnym). Natomiast w odniesieniu do pozostałych czynności, mających cywilnoprawny charakter, organ władzy publicznej, co do zasady, będzie podatnikiem VAT.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zatem w celu określenia sposobu traktowania w systemie VAT każdej konkretnej czynności wykonywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, należy w pierwszej kolejności ocenić, czy czynność ta stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Dopiero w przypadku uznania, że wykonywana czynność nosi znamiona działalności gospodarczej należy zbadać, czy w odniesieniu do tej czynności ma zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina planuje sprzedaż działki ewidencyjnej o numerze 1, położonej w Gminie (...) w miejscowości (...) wraz z znajdującymi się na niej budynkami, budowlami i naniesieniami (Nieruchomość). Dla przedmiotowej Nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta o numerze (…), w której jako właściciel wpisana jest Gmina. Na Działce znajduje się Budynek 1, w którym w przeszłości tj. do sierpnia (...). funkcjonowała Szkoła Podstawowa w (…) (będąca jednostką budżetową Gminy). Budynek 1 został zbudowany przez Gminę i oddany do użytkowania w (...). Ponadto na Działce znajduje się budynek gospodarczy o konstrukcji drewnianej (Budynek 2), wybudowany przez Gminę, który powstał i został oddany do użytkowania w przeszłości tj. w (...). W przeszłości Gmina ponosiła nakłady na Budynek 1 i Budynek 2 na ich ulepszenie. Przy czym przynajmniej od stycznia (...). żadne nakłady na ulepszenie Budynku 1 i Budynku 2 nie były ponoszone przez Gminę ani żaden inny podmiot. Ponadto na Działce usytuowane są następujące obiekty wybudowane przez Gminę (Naniesienia): budowla do składowania śmieci murowana z cegły ceramicznej, częściowe ogrodzenie siatką na słupach metalowych osadzonych w cokole betonowym i brama wjazdowa z prętów metalowych, urządzenia infrastruktury technicznej. Na Działce nie znajdują się inne budynki, budowle ani inne naniesienia budowlane niż Budynek 1, Budynek 2 oraz Naniesienia. Naniesienia zostały wybudowane przez Gminę i oddane do użytkowania razem z Budynkiem 1 w (...). Ponadto przynajmniej od stycznia (...). żadne nakłady na ulepszenie Naniesień nie były ponoszone przez Gminę ani żaden inny podmiot.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii zwolnienia od podatku VAT sprzedaży Nieruchomości tj. Działki wraz z znajdującymi się na niej Budynkiem 1, Budynkiem 2 i Naniesieniami.
Z uwagi na Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności należy ustalić, czy Gmina z tytułu sprzedaży Nieruchomości działa jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.
Dostawa przez Gminę wskazanej we wniosku nieruchomości jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), nie jest wykonywana w ramach zadań publicznych. Gmina dokonując odpłatnego zbycia nieruchomości zabudowanych, będzie działać jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT. Wobec tego powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.
Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana albo zwolniona od tego podatku.
Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności lub zwolnienia od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się z podatku:
Dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Dodatkowo należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” czy „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Natomiast w myśl art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
Ponadto w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o urządzeniach budowlanych należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.
W celu ustalenia czy w odniesieniu do dostawy Nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy względem Budynków i Naniesień znajdujących się na Działce 1 doszło do ich pierwszego zasiedlenia. Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie sprzedaż Budynku nr 1, Budynku nr 2 jak i Naniesień nie będzie dokonane w ramach pierwszego zasiedlenia, ani przed nim, gdyż jak wynika z opisu sprawy w odniesieniu do wszystkich Budynków i Naniesień mających być przedmiotem sprzedaży nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Budynek nr 1, który funkcjonował jako Szkoła Podstawowa został wybudowany przez Gminę i oddany do użytkowania w (...). Budynek nr 2 został wybudowany przez Gminę i oddany do użytkowania w (...). Jak również Naniesienia znajdujące się na Działce nr 1 zostały oddane do użytkowania wraz z Budynkiem nr 1 w (...). Zatem pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. obiektów a ich zbyciem upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto Gmina wskazała, że od stycznia (...). nie były ponoszone żadne nakłady na Budynki nr 1 i 2 jak i Naniesienia. Zatem sprzedaż Nieruchomości będącej przedmiotem wniosku będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Skoro dostawa znajdujących się na Działce obiektów będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to w konsekwencji, ze zwolnienia od podatku korzystało będzie również zbycie gruntu, na którym posadowione są Budynki nr 1 i 2 jak i Naniesienia zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy.
Ponadto, należy wskazać, że badanie przesłanek dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, jest bezzasadne, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko, należy uznać za prawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).