Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.38.2024.3.AMA
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanych i opodatkowanie sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości tj. budynków myjni i stacji paliw, działek zabudowanych nr 1 i 2 oraz działek niezabudowanych nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 14 marca 2024 r. (data wpływu 19 marca 2024 r.) oraz pismem z 2 kwietnia 2024 r. (data wpływu 11 kwietnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka 31 października 2002 r. zakupiła prawo do użytkowania wieczystego gruntów wraz ze znajdującym się budynkami: myjni oraz stacja paliw - stanowiącymi odrębną nieruchomość.
Po sporządzeniu aktu notarialnego została wystawiona faktura VAT, wieczyste użytkowanie zostało wykazane jako transakcja niepodlegająca VAT.
W trakcie kontroli podatkowej urząd skarbowy zakwestionował opodatkowanie stawką 23% transakcji dotyczącej budynków. Spółka sprzedająca nie powinna naliczyć podatku VAT, a Spółka kupująca nie miała prawa do odliczenia podatku VAT.
Transakcja została skorygowana o wysokość tego podatku.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
W odniesieniu do myjni i stacji paliw wskazali Państwo, że wydatki poniesione na ulepszenie nie przekraczały 30% wartości początkowej obiektu.
Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
Prawo użytkowania wieczystego działek gruntu pgr. 3, 4, 1, 5, 2, 6 oraz pgr. 7, 8, 9, 10 wraz ze znajdującym się na pgr. 1 budynkiem nr (…) (myjnia) oraz znajdującym się na pgr. 2 budynkiem nr (…) (stacja paliw).
Spółka ponosiła wydatki na ulepszenie budynków myjni i stacji paliw. Z wydatków tych przysługiwało Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki te jednak nie przekroczyły co najmniej 30% wartości początkowej budowli i do dnia ich sprzedaży minie okres co najmniej 2 lata.
Działki 3, 4, 5, 6 oraz 7, 8, 9, 10 są działkami niezabudowanymi.
Dla tych ośmiu działek obowiązuje i w momencie planowanej sprzedaży będzie obowiązywał plan zagospodarowania przestrzennego. Są to działki o przeznaczeniu inwestycyjnym.
Wszystkie działki, zarówno te zabudowane, jak i niezabudowane wykorzystywane były do działalności opodatkowanej przez cały okres ich posiadania:
- 3 - działalność opodatkowana,
- 4 - działalność opodatkowana,
- 1 - działka zabudowana (myjnia),
- 5 - działalność opodatkowana,
- 2 - działka zabudowana (stacja paliw),
- 6 - działalność opodatkowana,
- 7 - działalność opodatkowana,
- 8 - działalność opodatkowana,
- 9 - działalność opodatkowana,
- 10 - działalność opodatkowana.
Pytania
W bieżącym roku Spółka zamierza sprzedać ww. nieruchomość.
1)Czy transakcja dotycząca sprzedaży budynków będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT?
2)Czy transakcja dotycząca sprzedaży wieczystego użytkowania będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Państwa zdaniem, obie transakcje będą zwolnione z podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, który mówi, że zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
1)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
2)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Spółka nie miała prawa do odliczenia podatku VAT przy zakupie nieruchomości. Zgodnie z opisaną sytuacją we wniosku, firma sprzedająca nieruchomość wystawiła fakturę naliczając podatek VAT. Następnie urząd skarbowy zakwestionował prawo do odliczenia podatku. Transakcja została skorygowana o wysokość tego podatku, a co za tym idzie, również rozliczenia z urzędem skarbowym, co zostało opisane w pierwotnym wniosku.
Z uwagi na to, według Państwa, zostaje spełniony warunek 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również :
6) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości (gruntów, budynków, czy prawa użytkowania wieczystego) dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może natomiast korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana preferencyjną stawką podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Ad 1
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy sprzedaż budynku myjni, znajdującego się na działce nr 1 oraz budynku stacji paliw, posadowionego na działce nr 2 będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Pierwszym zasiedleniem jest więc szeroko rozumiane pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Przykładowo, pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma miejsce zarówno w sytuacji, gdy po wybudowaniu budynku oddany zostanie on w najem, jak też w przypadku, gdy będzie on wykorzystywany na potrzeby własnej działalności gospodarczej - w obu przypadkach dojdzie do korzystania z budynku.
Dopiero w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle lub ich części rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogicznie opodatkowanie podatkiem VAT, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Jeśli natomiast nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 bądź pkt 10a ustawy, wtedy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Analiza przepisów ustawy, regulujących ww. prawo do zwolnienia od podatku dla dostawy budynków myjni i stacji paliw prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu.
W pierwszej kolejności należy ustalić czy w tej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W tym celu należy rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do myjni (znajdującej się na działce nr 1) oraz stacji paliw (zlokalizowanej na działce nr 2) miało miejsce pierwsze zasiedlenie oraz jaki okres upłynie pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą tych obiektów.
W opisanym zdarzeniu przyszłym dostawa budynków myjni i stacji paliw nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed nim.
Z opisu sprawy wynika, że 31 października 2002 r. zakupili Państwo prawo użytkowania wieczystego gruntów wraz ze znajdującymi się na działkach nr 1 i nr 2 budynkami: myjni oraz stacji paliw. Ponosili Państwo wydatki na ulepszenie budynków myjni i stacji paliw, jednak nie przekroczyły one 30% wartości początkowej obiektów. Budynki te wykorzystywane były przez Państwa do działalności opodatkowanej przez cały okres ich posiadania. Zatem do pierwszego zasiedlenia tych budynków, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, już doszło a pomiędzy ich pierwszym zasiedleniem a momentem sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Stwierdzić więc należy, że sprzedaż budynków myjni i stacji paliw będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ zostały spełnione warunki określone w tym przepisie.
Tym samym, skoro w tym przypadku do dostawy ww. budynków będzie miało zastosowanie zwolnienie wskazane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to dalsza analiza zwolnień dla ww. czynności - wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a bądź pkt 2 ustawy - jest bezzasadna.
W tej sytuacji, ponieważ dostawa budynków myjni i stacji paliw będzie korzystała ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to zwolnieniem tym - w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy -objęta będzie również dostawa gruntu, na którym posadowione są te obiekty, czyli dostawa dwóch działek nr 1 oraz nr 2.
Zatem, sprzedaż prawa użytkowania wieczystego zabudowanych działek nr 1 i nr 2, będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w związku z art. 29a ust. 8 ustawy. Przepis art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy, w związku z art. 29a ust. 8 ustawy, nie będzie miał w tym przypadku zastosowania, ponieważ zostały spełnione warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Zatem, Państwa stanowisko zgodnie, z którym transakcja ta będzie zwolniona z podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy, uznaję za nieprawidłowe, ponieważ - jak stwierdzono powyżej - czynność ta będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT, ale na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (innej podstawy prawnej niż Państwo wskazali).
Ad 2
Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii czy transakcja dotycząca sprzedaży wieczystego użytkowania będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Zamierzają Państwo sprzedać również prawo użytkowania wieczystego niezabudowanego gruntu, tj. działek nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.
Kwestię zwolnienia dostawy niezabudowanych gruntów reguluje przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Opodatkowane są zatem te dostawy terenów niezabudowanych, które mają za przedmiot tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.
Zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania z ww. zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy czym o tym, że dany teren jest terenem budowlanym przesądzają zapisy w planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy. O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Są nimi miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, natomiast w przypadku jego braku - decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
Jeżeli przy zbyciu nieruchomości niezabudowanej wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to również w tym przypadku należy przeanalizować możliwość zwolnienia dostawy w oparciu o ww. przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że dla terenu ośmiu niezabudowanych działek, tj. 3, 4, 5, 6 oraz 7, 8, 9, 10, obowiązuje i w momencie planowanej sprzedaży będzie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Są to działki o przeznaczeniu inwestycyjnym.
Skoro obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza możliwość zabudowy tego terenu (pod inwestycje), to ww. działki w chwili sprzedaży stanowiły będą teren budowlany, zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy i w rezultacie ich sprzedaż nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
W tej sytuacji należy przeanalizować przesłanki do ewentualnego zastosowania zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT dostawy ww. ośmiu działek gruntu, wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów (w tym nieruchomości), spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
NSA w wyroku z 28 lutego 2013 r., sygnatura akt I FSK 627/12 wskazał, że „zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, przysługuje tylko wtedy, gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub ustawy, co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.
W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.
W tej sprawie sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działek nr 3, 4, 5, 6 oraz 7, 8, 9, 10 nie zostanie objęta również zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ nie zostaną spełnione warunki przedstawione w tym przepisie.
Nie można bowiem uznać, że nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT w momencie nabycia tego terenu skoro przy jego nabyciu podatek VAT nie wystąpił. Jak wynika z opisu sprawy, nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntu ww. ośmiu działek, było transakcją niepodlegającą opodatkowaniu. Ponadto, wszystkie działki niezabudowane wykorzystywane były do działalności opodatkowanej przez cały okres ich posiadania. Zatem, działki te nie były przez Państwa wykorzystywane wyłącznie w działalności zwolnionej od podatku VAT.
Zaznaczenia wymaga, że przepis art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy nie odnosi się do zwolnienia dostawy niezabudowanych gruntów (prawa użytkowania wieczystego).
Tym samym, sprzedaż prawa wieczystego użytkowania niezabudowanych działek nr 3, 4, 5, 6 oraz 7, 8, 9, 10, będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy, i nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 bądź pkt 2 ustawy.
Dostawa ta będzie więc podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwej stawki.
Zatem, Państwa stanowisko zgodnie, z którym transakcja ta będzie zwolniona z podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy, uznaję za nieprawidłowe, ponieważ:
- sprzedaż ww. dwóch działek zabudowanych wraz z gruntem będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT, ale na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, natomiast art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy, nie będzie miał w tym przypadku zastosowania;
- sprzedaż ww. ośmiu działek niezabudowanych nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 bądź pkt 2 ustawy, natomiast art. art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy nie obejmuje swym zakresem tej transakcji.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).