Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.124.2024.2.AK
Temat interpretacji
Braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...). Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 kwietnia 2024 r. (wpływ 11 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. , zwane w dalszej części jako „A.” lub „Wnioskodawca”, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
A. zostały utworzone (...) 2018 r. na podstawie (...).
A. z dniem wejścia w życie ustawy (...) wykonują zadania dotychczasowego Prezesa (...), dotychczasowych (...) oraz (...) związane z utrzymaniem (...) oraz pozostałego mienia Skarbu Państwa związanego z (...).
A. z dniem wejścia w życie ustawy (...) przejęły należności, zobowiązania, prawa i obowiązki (...) stając się odpowiednio należnościami, zobowiązaniami, prawami i obowiązkami (...).
A. z mocy prawa przejęły m.in. realizację projektów (...), który występował w obrocie prawnym do dnia (...) 2017 roku i posiadał również status płatnika VAT czynnego.
Jednym z projektów (...), jest projekt pn. (...).
W celu realizacji przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 na operacje typu (...) w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa”.
Planowana do realizacji inwestycja realizowana będzie na obszarze użytków rolnych w (...).
Projektowane prace w zaproponowanym zakresie i formie uzyskały decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach nr (...) z dnia (...) 2017 r. wydaną przez Wójta Gminy (...), pozwolenie wodnoprawne - decyzja Ministra Infrastruktury nr (...), pozwolenie na budowę nr (...) z dnia (...) 2022 r. wydaną przez Starostę (...) oraz pozwolenie na budowę nr (...) z dnia (...) 2022 r. wydaną przez Starostę (...).
Jak wynika z przytoczonych decyzji proponowane do wykonania prace związane z realizacją inwestycji sprowadzają się do przebudowy: (...) o długości (...) km, (...) o długości (...), (...) o długości (...) km.
Efektem realizacji inwestycji będzie poprawa (...) poprzez przywrócenie sprawnego działania istniejącego systemu (...) polegającego na przebudowie (...) w celu polepszenia zdolności produkcyjnej gleby, ułatwienia jej uprawy i stworzenia optymalnych warunków do produkcji rolnej.
W celu realizacji inwestycji A., w imieniu którego działa (...), złożyło wniosek o dofinansowanie w ramach wspomnianego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Dyrektor (...), jako upoważniony do reprezentowania beneficjenta przy składaniu wniosku o dofinansowanie złożył oświadczenie, że (...) nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT. Podatek VAT w projekcie ma być podatkiem kwalifikowalnym. Warunkiem uznania wydatków za kwalifikowane jest ich poniesienie przez beneficjenta (Wnioskodawcę).
W związku z powyższym Wnioskodawca otrzyma od usługodawców i wykonawców faktury VAT z wykazanymi kwotami podatku VAT naliczonego. Zarówno (...) jak i Wnioskodawca nie będą odliczać VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu.
Przedmiotowa infrastruktura nie będzie generowała żadnych przychodów po stronie beneficjenta (Wnioskodawcy).
Zgodnie z Wytycznymi - do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty podatku od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20 grudnia 2013, str. 320, z późn. zm.3)) - które są uzasadnione zakresem rzeczowym operacji, niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. (...) będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. (...) nie będzie miało żadnych przychodów z tytułu wykonanych robót.
Zakres robót na zadaniu obejmuje (...) o długości (...) km oraz przebudowę (...) o długości (...) km wraz z budowlami (...). Z wykonania tych prac (...) nie będzie czerpać żadnych korzyści finansowych. Wykonane prace będą służyć polepszeniu warunków wodno-gruntowych na przyległych do (...) użytkach rolnych, poprawie bezpieczeństwa powodziowego dla mienia i ludności zamieszkałej na tym terenie.
Na pytanie Dyrektora KIS czy wydatki poniesione na realizację ww. projektu będą dokumentowane fakturami wystawionymi na (...), Wnioskodawca udzielił następującej odpowiedzi:
„Tak.
Wykorzystanie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pn. (...), przekładać się będzie na działalność niepodlegającą opodatkowaniem podatkiem VAT. (...) nie będzie z tego tytułu czerpać żadnych korzyści”.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym (...) zgodnie z ustawą o VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT w całości lub w części, lub prawo do ubiegania się o zwrot podatku VAT od zakupionych towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem wnioskodawcy nie będzie on w żaden sposób uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach VAT dokumentujących zakupione towary i usługi związane z realizacją Projektu. Nie będzie on również uprawniony do żądania zwrotu VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z regulacji tej wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których zastał naliczony podatek VAT są następnie wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Zatem w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT
- zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
- pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towaru i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z tego prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odnosząc się do pierwszego ze wskazanych powyżej warunków, tj. nabywania towarów i usług poprzez podatnika, jak wskazano w stanie faktycznym, wydatki inwestycyjne ponoszone są przez Wnioskodawcę będącym zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca zatem swoim zachowaniem dopełnił obowiązku rejestracyjnego wynikającego z ustawy. Tym samym pierwsza przesłanka warunkująca możliwość skorzystania z prawa odliczenia VAT jest w tym przypadku spełniona.
Zdaniem Wnioskodawcy nie spełnia on pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego jakim jest związek zakupów towarów i usług z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku VAT należnego. Jak wskazano w stanie faktycznym Wnioskodawca nie zamierza wykorzystać przebudowywanych urządzeń wodnych w celach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie generowała żadnych przychodów po stronie Wnioskodawcy oraz nie będzie wykorzystywana przez inne podmioty w celach związanych z wykonywaniem działalności gospodarczej.
Reasumując Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją Projektu z uwagi na fakt, iż w analizowanym przypadku nie zostały spełnione przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji Wnioskodawcy również nie będzie przysługiwało prawo żądania zwrotu VAT zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) – zwanej dalej „ustawą”.
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6n ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wtedy, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:
- odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
- gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który umożliwi podatnikowi odliczenie podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli związany jest z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi).
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
We wniosku wskazali Państwo, że z mocy prawa przejęli Państwo m.in. realizację projektów (...), który występował w obrocie prawnym do dnia (...) 2017 roku i posiadał również status płatnika VAT czynnego. Jednym z projektów (...), jest projekt pn. (...).
Proponowane do wykonania prace związane z realizacją inwestycji sprowadzają się do przebudowy: (...) o długości (...) km, (...) o długości (...), (...) o długości (...).
Efektem realizacji inwestycji będzie poprawa gospodarki wodnej poprzez przywrócenie sprawnego działania istniejącego systemu (...) polegającego na przebudowie (...) w celu polepszenia zdolności produkcyjnej gleby, ułatwienia jej uprawy i stworzenia optymalnych warunków do produkcji rolnej.
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. (...) będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie będą Państwo mieli żadnych przychodów z tytułu wykonanych robót.
Wydatki poniesione na realizację ww. projektu będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Państwa.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w całości lub w części lub prawo do ubiegania się o zwrot podatku od zakupionych towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Oznacza to, że podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
W analizowanej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie będzie więc spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.
Zatem nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia (ani w całości ani w części) kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące realizacji projektu pn. (...).
Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).