Brak prawa do odzyskania naliczonego podatku VAT wynikającego z wydatków poniesionych na realizację projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.158.2024.2.JKU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.158.2024.2.JKU

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania naliczonego podatku VAT wynikającego z wydatków poniesionych na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania naliczonego podatku VAT wynikającego z wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 kwietnia 2024 r. (wpływ 16 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina (...) jako beneficjent otrzymało dofinansowanie na realizację Projektu pn. „(...)” w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027. Realizatorem powyższego projektu jest Urząd (...).

Wartość projektu ogółem wynosi (...) zł, z czego wysokość dofinansowania wynosi (...) zł. Powyższe przekłada się na procentowe wartości – 36,37% wkład własny 63,63% dotacja. Wniosek o udzielenie dotacji wskazuje całkowitą kwotę brutto (w tym VAT) stanowiącą koszt realizacji jako wydatki kwalifikowane do objęcia dotacją.

Projekt obejmuje zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego, zestawu narzędzi hydraulicznych niezbędnych do wydobywania z pojazdów osób uwięzionych w nich w wyniku wypadków komunikacyjnych oraz wyposażenie jednostki w sprzęt niezbędny do prowadzenia akcji w zakresie ratownictwa chemicznego i ekologicznego (wanny wychwytowe zapobiegające przedostawaniu się wycieków z uszkodzonych pojazdów do środowiska, zapora zapobiegająca rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń na wodzie, kurtyny wodne, detektor gazów wybuchowych, środki ochrony wielokrotnego użytku: ubrania chroniące przed czynnikami chemicznymi, gogle, aparaty oddechowe). Ponadto zaplanowano szkolenie ratowników OSP (...) zgodnie z „Programem szkolenia z ratownictwa chemicznego i ekologicznego realizowanego przez KSRG w zakresie podstawowym” zatwierdzonym przez Komendę Główną PSP. Przewidziany do zakupu sprzęt zgodny jest ze specjalizacjami jednostki w ramach KSRG – w zakresie ratownictwa technicznego oraz chemiczno-ekologicznego (...).

Projekt przyczyni się do:

·zwiększenia możliwości ratownictwa w przypadku zagrożeń przyrodniczych – nowy pojazd ratowniczo-gaśniczy będzie zdolny do działań na obszarach o dużych walorach przyrodniczych i będzie wykorzystywany w przypadku pożarów lasów, pól i łąk, co pozwoli na ochronę unikalnego ekosystemu gminy,

·poprawy zabezpieczenia przed skażeniami chemicznymi, w tym cennych terenów przyrodniczych – planowany jest zakup sprzętu umożliwiającego przedostawanie się substancji chemicznych z różnego rodzaju niekontrolowanych wycieków do środowiska, a w sytuacji, gdy takie substancje znajdą się już w ciekach wodnych możliwe będzie powstrzymanie ich rozprzestrzeniania się,

·lepszej reakcji na wypadki drogowe – nowy pojazd z wyposażeniem hydraulicznym umożliwi szybsze wydobycie poszkodowanych ze zniszczonych pojazdów, a co za tym idzie skrócony zostanie czas udzielenia pomocy medycznej, a to z kolei może znacząco wpłynąć na poprawę szans na przeżycie osób rannych,

·poprawy koordynacji działań – pojazd będzie wyposażony w środki łączności i narzędzia umożliwiające sprawną komunikację oraz organizację działań ratowniczo-gaśniczych,

·zwiększenia zaangażowania społeczności – inwestycja może przyczynić się do wzrostu liczby członków OSP (...), a co za tym idzie liczby mieszkańców zaangażowanych w działania wolontarystyczne,

·budowy wizerunku służby – posiadanie nowoczesnego pojazdu i innego sprzętu ratowniczo-gaśniczego może wpłynąć na postrzeganie straży pożarnej jako profesjonalnej i skutecznej instytucji, zdolnej do szybkiej i efektywnej reakcji w przypadku wypadków i zagrożeń.

Projekt zostanie zrealizowany w roku (...). Większość zakupów powinna zostać sfinalizowana do (...). Również wczesną jesienią przeprowadzone zostaną zaplanowane szkolenia z ratownictwa chemicznego i ekologicznego. Ze względu na długi czas oczekiwania od daty podpisania umowy z wykonawcą dopiero na (...) założono dostawę samochodu ratowniczo-gaśniczego. Finansowe zakończenie projektu zaplanowano na (...), kiedy to złożony zostanie także wniosek o płatność końcową.

Projekt będzie realizowany z poszanowaniem wszelkich wymogów programowych w zakresie informacji i promocji. Społeczność będzie szeroko informowana o wsparciu ze środków Programu (...) poprzez stronę internetową Beneficjenta, w czasie spotkań z mieszkańcami przy okazji uroczystości z udziałem strażaków OSP oraz poprzez standardowe środki promocyjne przewidziane w tego typu przypadkach (odpowiednie logotypy w ramach korespondencji dotyczącej projektu, wymagane oznakowanie na zakupionym sprzęcie).

Projekt ma na celu wzmocnienie potencjału OSP (...), a tym samym podniesienie sprawności i szybkości reagowania na zdarzenia (pożary, wypadki komunikacyjne, inne miejscowe zagrożenia – zanieczyszczenie środowiska, podtopienia, blokady dróg spowodowane przez zwalone drzewa, itp.) przez jednostki ratownicze na terenie Gminy (...). Tym samym pierwszorzędną grupą docelową, w przypadku której projekt przyniesie korzyści są jej mieszkańcy, których według ostatnich dostępnych danych statystycznych jest (...).

Grupę docelową stanowią jednak także wszyscy mieszkańcy województwa, gdyż zadanie przyczyni się do poprawy stanu środowiska w ujęciu ponadlokalnym: jednostka OSP będzie miała większe możliwości zapobiegania przedostawaniu się substancji chemicznych do środowiska w przypadku awarii, czy wypadków samochodowych z udziałem pojazdów przewożących substancje niebezpieczne. Z kolei dzięki temu, że strażacy będą w stanie szybciej wydobyć poszkodowanych uwięzionych w pojazdach zniszczonych w wypadkach, wzrosną szanse udzielenia im skutecznej pomocy medycznej – w tym kontekście do grupy docelowej można zaliczyć użytkowników dróg przebiegających w rejonie działania OSP (...).

Termin realizacji projektu: (...)

Gmina nie będzie wykorzystywać zakupionego sprzętu do czynności opodatkowanych, w związku z czym niespełniony jest warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniający do odliczenia podatku naliczonego.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizacje projektu będą wystawiane na Gminę (...).

Uzupełnienie opisu sprawy

Pojazd pożarniczy, który ma zostać zakupiony w ramach projektu Gmina przeznaczy do jego nieodpłatnego udostępnienia na potrzeby OSP w (...), tj. w celu realizacji zadań własnych Gminy, które zdaniem Wnioskodawcy, nie są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przy nabyciu wystąpi podatek VAT, jednakże z uwagi na brak zamiaru wykorzystania zakupionego przez Gminę pojazdu do czynności opodatkowanych VAT, Gmina nie dokona odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej jego nabycie.

W ramach realizacji projektu Gmina będzie wykorzystywała towary i usługi nabywane w jego ramach do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Samochód pożarniczy wykorzystywany będzie wyłącznie przez jednostkę OSP w związku z wykonywaniem zadań własnych Gminy, w szczególności dla celów ochrony przeciwpożarowej, tj. czynności, które, w ocenie Gminy, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

W szczególności, pojazd ten nie będzie wykorzystywany przez Gminę do jakichkolwiek czynności, które w jej ocenie, podlegałyby opodatkowaniu VAT. Gmina, nie będzie udostępniać samochodu pożarniczego odpłatnie, na podstawie umów cywilnoprawnych, na rzecz innych podmiotów. Pojazd ten nie będzie zakupiony celem zbycia/odsprzedaży osobom trzecim. Zamiarem Gminy przy jego nabyciu będzie nieodpłatne udostępnienie go w ramach wyposażenia jednostki OSP w sprzęt niezbędny do wykonywania zadań własnych Gminy w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

Pytanie

Czy Gminie (...), jako beneficjentowi, przysługuje prawo odzyskania naliczonego podatku VAT wynikającego z wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, Gmina (...), nie jest ona uprawniona do zwrotu naliczonego podatku VAT, związanego z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie (...) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nakładami poniesionymi na realizację zadań inwestycyjnych w projekcie zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Tym samym, Gmina (...) nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Jest to zgodne z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z 8 marca 1990 r., zadanie własne Gminy, mające na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zakupiony samochód oraz sprzęt wykorzystywany jest przez OSP w celach wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej, w związku z czym nie jest spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniający do odliczenia podatku w związku realizacją ww. projektu.

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 14 cyt. ustawy:

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Na podstawie art. 9 ust. 1, 2 i 3 powołanej ustawy:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Gminie jako beneficjentowi przysługuje prawo odzyskania naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – Gmina nie będzie wykorzystywać zakupionego sprzętu do czynności opodatkowanych. W ramach realizacji projektu Gmina będzie wykorzystywała nabywane towary i usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Samochód pożarniczy wykorzystywany będzie wyłącznie przez jednostkę OSP w związku z wykonywaniem zadań własnych Gminy, w szczególności dla celów ochrony przeciwpożarowej. W szczególności, pojazd ten nie będzie wykorzystywany przez Gminę do jakichkolwiek czynności, które podlegałyby opodatkowaniu VAT. Gmina nie będzie udostępniać samochodu pożarniczego odpłatnie, na podstawie umów cywilnoprawnych, na rzecz innych podmiotów. Pojazd ten nie będzie zakupiony celem zbycia/odsprzedaży osobom trzecim. Zamiarem Gminy przy jego nabyciu będzie nieodpłatne udostępnienie go w ramach wyposażenia jednostki OSP w sprzęt niezbędny do wykonywania zadań własnych Gminy w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Gminie w odniesieniu do realizowanego Projektu pn. „(...)” nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z wydatków poniesionych na realizację ww. Projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będzie spełniona – wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją opisanego Projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, z tego tytułu Gminie nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie ww. wydatków nie mają Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tego warunku, nie znajduje zastosowania zawarta w nim regulacja w zakresie zwrotu podatku.

Gminie, jako beneficjentowi, nie przysługuje prawo do odzyskania naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Projektu pn. „(...)”.

W konsekwencji stanowisko Gminy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając tę interpretację organ oparł się na informacji, że: „W ramach realizacji projektu Gmina będzie wykorzystywała towary i usługi nabywane w jego ramach do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).