Dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia sprzedaży przedmiotowych nieruchomości (lokali) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.66.2024.2.AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.66.2024.2.AW

Temat interpretacji

Dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia sprzedaży przedmiotowych nieruchomości (lokali) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 9 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 transakcji sprzedaży lokali wpłynął 13 lutego 2024 r. Przedmiotowy wniosek uzupełnili Państwo pismem z dnia 3 kwietnia 2024 r., (data wpływu: 9 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Podstawowym zakresem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek oraz wynajem nieruchomości na własny rachunek.

Wnioskodawca na przestrzeni lat 2005-2009 nabywał lokale w nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym. Nieruchomość to kamienica wybudowana w latach dwudziestych dwudziestego wieku. Zakup następował od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, w drodze umów kupna – sprzedaży i transakcje nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawcy z tytułu tych transakcji nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nabyte lokale wraz z przynależącymi do nich gruntami zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Od tych nieruchomości z wyłączeniem wartości gruntu, dokonywane były odpisy amortyzacyjne.

Od momentu nabycia Wnioskodawca nieprzerwanie wykorzystuje nieruchomość wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, zarówno opodatkowaną podatkiem VAT jak również zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT.

Na przestrzeni lat 2009-2016 Wnioskodawca przeprowadził modernizację i rozbudowę lokali w budynku, jak i przestrzeni wspólnej, przykładowo: podział lokali i dobudowanie klatki schodowej, ponosząc nakłady na ulepszenie nieruchomości. W części rozbudowanej (wydanie pozwolenia na użytkowanie w roku 2010), wznowienie użytkowania budynku nastąpiło w roku 2011. Pozostała część była modernizowana sukcesywnie do 2016 roku. W okresach następnych nie poniesiono innych wydatków na ulepszenie nieruchomości. Lokale były przeznaczone na najem jako lokale mieszkalne i usługowe, ponoszone więc były nakłady na sprzęt AGD i wyposażenie przedmiotowych lokali, jednak wydatki te stanowiły odrębne środki trwałe. Poniesione przez Wnioskodawcę nakłady w latach 2009-2016 stanowiły ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Udział nakładów w wartości początkowej środka trwałego, zarówno łącznie jak i rozpatrując każdy lokal odrębnie, przekroczył ustawowy poziom 30% wartości początkowej środka trwałego.

Wnioskodawca w roku 2023 sprzedał dwa lokale (jeden z nich nie korzystał ze zwolnienia przedstawionego we wniosku) i w roku 2024 również jeden. W najbliższym czasie planuje sprzedaż kolejnych lokali.

W związku z wątpliwościami, czy sprzedaż została prawidłowo zakwalifikowana jako dostawa korzystająca ze zwolnienia w trybie art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a ustawy o podatku VAT – w celu potwierdzenia prawa do zastosowania zwolnienia jak i zachowania ostrożności podatkowej przy planowanych transakcjach, Wnioskodawca uważa za zasadne wystąpienie o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku, na pytanie Organu:

Proszę o wskazanie adresu nieruchomości, o której mowa we wniosku, tj. przedmiotowej kamienicy.

Wskazali Państwo:

Adres nieruchomości, której dotyczył wniosek to (…), ul. (…).

Na pytanie Organu:

Proszę o wskazanie Numerów (oznaczeń) poszczególnych lokali, z zakresu których są Państwo zainteresowani wydaniem interpretacji indywidualnej, z informacją które numery lokali zostały już sprzedane, a o które Państwo pytają oraz które dopiero będą przedmiotem planowanej dostawy, o którą Państwo pytają.

Wskazali Państwo:

Sprzedaż miała miejsce:

-Lokal (…) i (…) w listopadzie 2023 r.,

-Lokal (…) w styczniu 2024 r.,

-Lokale: (…) w marcu 2024 r.,

-Lokale: (…) są przeznaczone na sprzedaż.

Na pytanie Organu:

Czy po ulepszeniach, o których mowa we wniosku każdy z lokali był zasiedlony przynajmniej dwa lata przed datą sprzedaży?

Wskazali Państwo:

Po ulepszeniach lokal (…) był zamieszkany na stałe przez osoby z Zarządu Spółki, pozostałe lokale były wynajmowane jako lokale użytkowe oraz mieszkalne, zależnie od przeznaczenia, na podstawie umów najmu przez okresy znacznie dłuższe niż dwa lata.

Na pytanie Organu:

Jeżeli w odniesieniu do któregoś z lokali nie nastąpi(ło) pierwsze zasiedlenie przynajmniej dwa lata przed datą sprzedaży, to czy w odniesieniu do ulepszeń takich lokali przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Wskazali Państwo:

Zasiedlenie nastąpiło przed datą sprzedaży w przypadku każdego z lokali – w odniesieniu do wydatków poniesionych na ulepszenie przedmiotowych lokali Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pytanie

Czy sprzedaż przedmiotowych nieruchomości jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czy dostawa stanowi sprzedaż nieruchomości bez podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Sprzedaż nieruchomości w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, niewątpliwe stanowi dostawę towarów, która podlega opodatkowaniu. Jednakże Ustawodwca w art. 43 ust. 1 określił zakres zwolnień, które dotyczą wybranych nieruchomości. Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem pierwsze zasiedlenie budynku mieszkalno - usługowego ma miejsce w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części W przypadku Wnioskodawcy zastosowanie ma podpunkt b przywołanego przepisu, bowiem pierwsze zasiedlenie nastąpiło po rozbudowie i modernizacji nieruchomości, tj., po poniesieniu wydatków które przekroczyły 30% wartości początkowej nieruchomości.

Zatem, w sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę, w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, spełniony jest warunek pierwszego zasiedlenie, z uwagi na to, że nakłady poniesione w latach 2009-2016 na ulepszenie nieruchomości przekroczyły 30% ich wartości początkowej, jak również upłynął okres znacząco dłuższy niż przewidziane w ustawie dwa lata, sprzedaż poszczególnych lokali jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Analizując przypadek Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, więc badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Dodatkowo należy wskazać, że stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z powyższych przepisów wynika, że zbycie nieruchomości, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów i na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zasady zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli i ich części znajdują się w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, który stanowi że:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Kwestia pierwszego zasiedlenia została uregulowana w art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

Zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich miało miejsce pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Tak więc, by dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Natomiast gdy nie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów, zarówno nieruchomości jak i ruchomości, przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu), których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Natomiast kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W analizowanym przypadku, jak wskazano we wniosku, na przestrzeni lat 2005-2009 nabywali Państwo lokale w nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym. Transakcje te nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z tytułu tych transakcji nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Od momentu nabycia nieprzerwanie wykorzystują Państwo nieruchomość wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, zarówno opodatkowaną podatkiem VAT jak również zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT.

Na przestrzeni lat 2009-2016 przeprowadzili Państwo modernizację i rozbudowę lokali w budynku. Poniesione nakłady w latach 2009-2016 stanowiły ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Udział nakładów w wartości początkowej środka trwałego, zarówno łącznie jak i rozpatrując każdy lokal odrębnie, przekroczył poziom 30% wartości początkowej środka trwałego. W okresach następnych nie poniesiono innych wydatków na ulepszenie nieruchomości. Po ulepszeniach, o których mowa we wniosku lokal (…) był zamieszkany na stałe przez osoby z Zarządu Spółki, pozostałe lokale były wynajmowane jako lokale użytkowe oraz mieszkalne, zależnie od przeznaczenia, na podstawie umów najmu przez, okresy znacznie dłuższe niż dwa lata przed ich sprzedażą.

W niniejszej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą tego czy sprzedaż przedmiotowych nieruchomości jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Numery lokali w odniesieniu do zadanego pytania kształtują się następująco:

-Lokal (…) i lokal (…) sprzedane w listopadzie 2023 r.,

-Lokal (…) sprzedany w styczniu 2024 r.,

-Lokale: (…) sprzedane w marcu 2024 r.,

-Lokale: (…) przeznaczone na sprzedaż.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa, aby ocenić, czy planowana przez Państwa dostawa lokali mieszkalnych i użytkowych korzystała i będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku należy rozpatrzeć warunki zawarte w art. 43 ust. 1, pkt 10, pkt 10a i pkt 2 ustawy, zgodnie z omówionymi wyżej zasadami.

W niniejszej sprawie dokonywali Państwo ulepszeń lokali, na które wydatki przekroczyły ich 30% wartości początkowej. Po ulepszeniach doszło do ponownego pierwszego zasiedlenia lokali, które miało miejsce w okresie znacznie dłuższym niż lata przed datą sprzedaży w odniesieniu do każdego z wymienionych lokali. W związku z tym stwierdzić należy, że dostawa przedmiotowych nieruchomości nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a ponadto pomiędzy ponownym pierwszym zasiedleniem, a dostawą poszczególnych lokali upłynie i upłynął okres przekraczający dwa lata. Tym samym do transakcji sprzedaży zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Należy więc zgodzić się z Państwa stanowiskiem, w myśl którego z uwagi na to, że nakłady poniesione w latach 2009-2016 na ulepszenie nieruchomości przekroczyły 30% ich wartości początkowej, jak również upłynął okres znacząco dłuższy niż przewidziane w ustawie dwa lata, sprzedaż poszczególnych lokali jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto należy również wskazać, że zgodnie z powołanym wyżej art. 29a ust. 8 ustawy również dostawa gruntu przynależącego do poszczególnych lokali, korzysta i będzie korzystała ze zwolnienia.

Dodatkowo w związku z zastosowaniem zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla dostawy lokali, bezzasadne jest badanie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.