Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.119.2024.2.AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.119.2024.2.AK

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn. „...”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 11 kwietnia 2024 r. (data wpływu  12 kwietnia 2024r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Celem działalności S. jest: ....

S. realizuje swoje cele przez: Integrowanie środowisk osób niepełnosprawnych, w tym stowarzyszeń, grup samopomocy i instytucji w celu obrony ich interesów. Przeciwdziałanie różnym formom dyskryminacji osób niepełnosprawnych. Inicjowanie, opiniowanie i uczestniczenie w pracach legislacyjnych dotyczących życia osób niepełnosprawnych i innych działań na rzecz osób niepełnosprawnych. Prowadzenie działań informacyjnych. Członkostwo i współpraca z instytucjami i organizacjami krajowymi międzynarodowymi. Współdziałanie z instytucjami, organami administracji państwowej, samorządowej, organizacjami społecznymi i gospodarczymi. Popularyzowanie zagadnień z dziedziny profilaktyki niepełnosprawności i ochrony zdrowia. Prowadzenie działalności wydawniczej. Prowadzenie rehabilitacji, świadczenie pomocy i udzielanie porad osobom niepełnosprawnym, ich rodzinom i opiekunom. Prowadzenie w różnych formach działalności kulturalnej i oświatowej. Organizowanie szkoleń i prowadzenie działalności edukacyjnej. Prowadzenie wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego.

S. posiada status podatnika VAT zwolnionego. Korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Większość świadczonych przez organizację usług zwolniona jest od opodatkowania. Są to usługi pomocy społecznej, usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi oraz usługi w zakresie przywracania i poprawie zdrowia świadczone przez podmioty lecznicze.

S.  planuje jako partner realizację projektu: .., tworzonego z: T., które jest wnioskodawcą oraz z pozostałymi partnerami: Miastem  – Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Miastem /Wydział ../Oddział ..., Stowarzyszeniem .., Sp. z o.o., Fundacją A., Fundacją B., Fundacją C.

Projekt został zgłoszony do naboru: nr .. dla Działania .. "...". Ubiega się o dofinansowanie w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla ... 2021-2027.

W związku z tym, że koszty ww. projektu wynosić będą co najmniej .... mln euro, Wojewódzki Urząd Pracy zwrócił się z prośbą do poszczególnych podmiotów realizujących ww. projekt o przedłożenie indywidualnych interpretacji podatkowych potwierdzających fakt braku prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie wsparcia realizowanego w projekcie przez dany podmiot.

Celem głównym projektu.....

Realizowane w ramach projektu (...).

Realizowane działania (...)

W ramach projektu wsparciem zostanie objętych ... osób (... K, ... M), przewidziane jest również wsparcie dla ich otoczenia (opiekunów faktycznych, rodzin, innych osób z otoczenia): ... osób (.. K, ... M), realizowane w formie wsparcia psychologicznego, prawnego i wolontarystycznego.

Rezultatem projektu będzie  (...)

W projekcie zachowane zostaną zasady: bezstronności, przejrzystości oraz równości szans (w tym płci), zgodnie z regulaminem projektu. Kandydaci będą kwalifikowalni także niezależnie od rasy, koloru skóry, pochodzenia etnicznego lub społecznego, cech genetycznych, języka, religii lub przekonań, poglądów pol. lub wszelkich innych poglądów, przynależności do mniejszości narodowej, majątku, urodzenia, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej.

Realizacja i zakres projektu będą zgodne z Kartą Praw Podstawowych UE z dn. 26.10.2012 r., Konwencją o Prawach ON, równością szans i dostępnością oraz zasadą zrównoważonego rozwoju. Działania w ramach projektu zgodne będą z przyjętą polityką spójności na lata 2021-2027 w aspektach szkoleniowym, informacyjno-promocyjnym, cyfrowym, architektonicznym oraz transportowym.

W ramach projektu pn.: "." do zadań S. należy prowadzenie: a) Dziennego Domu Pomocy dla młodzieży i młodych osób dorosłych z niepełnosprawnościami, w ramach którego ... osobom potrzebującym wsparcia w codziennym funkcjonowaniu z powodu niepełnosprawności zapewniana jest kompleksowa usługa opiekuńcza, na którą składają się: opieka i pielęgnacja, terapia zajęciowa, treningi: kulinarne, rękodzielnicze, plastyczne, umiejętności społecznych, budżetowe, zajęcia ruchowe i sportowo-rekreacyjne, aktywizacja społeczna i oświatowa, wyżywienie (2 śniadanie i obiad) oraz transport specjalistyczny door-to-door. Placówka jest dostępna dla podopiecznych od poniedziałku do piątku w godzinach 7-17.

Zdaniem S.  usługa świadczona w ramach projektu pn.: „..” korzysta ze zwolnienia VAT prowadzenie Dziennego Domu Pomocy dla młodzieży i młodych osób dorosłych z niepełnosprawnościami (w rozumieniu art. 36 pkt 2 lit. l oraz art. 51 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej) będzie korzystało ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a (ośrodek wsparcia) ustawy o VAT. b) Wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego i pielęgnacyjnego, w ramach której sprzęt rehabilitacyjny i pielęgnacyjny oferowany jest osobom potrzebującym wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, które w ramach projektu objęte są usługami opiekuńczymi lub asystenckimi. Jest to wsparcie towarzyszące ściśle powiązane ze świadczeniem kompleksowej usługi opiekuńczej na rzecz osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku. W dyspozycji wypożyczalni znajdują się między innymi: łóżka rehabilitacyjne, wózki inwalidzkie, balkoniki, rotory, kule, koncentratory tlenu, mankiety uciskowe, krzesła toaletowe itp. Wypożyczalnia jest dostępna dla korzystających od poniedziałku do piątku w godzinach 9-16.

Zdaniem S. usługi świadczone w ramach wsparcia towarzyszącego poprzez prowadzenie wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego i pielęgnacyjnego podlegają zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 1ustawy o VAT. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu wystawiane będą na S.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy S. nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w realizowanym projekcie pn.: .. w żadnym z zrealizowanych działań?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

S. stoi na stanowisku, iż nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w realizowanym projekcie pn: ".." w żadnym zrealizowanych działań. W związku z tym kwota VAT powinna zostać uznana za kwalifikowalną w realizowanym projekcie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Powyższa zasada wyklucza jednocześnie możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych, czyli w razie ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatki VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Zdaniem S. usługa świadczona w ramach projektu pn.: ".." korzysta ze zwolnienia VAT - prowadzenie Dziennego Domu Pomocy dla młodzieży i młodych osób dorosłych z niepełnosprawnościami (w rozumieniu art. 36 pkt 2 lit. l oraz art. 51 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej) będzie korzystało ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a (ośrodek wsparcia) ustawy o VAT. Usługi świadczone w ramach wsparcie towarzyszącego - Prowadzenie wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego i pielęgnacyjnego podlega, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa S. przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361), - zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które  nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Państwa S. nie będzie miała prawa do  obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z  wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z  tego tytułu nie  będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, nie będą mieli Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. W związku z tym, że nie spełniają Państwo tych warunków, nie będą mieli Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Państwa S. nie będzie miał prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu wykorzystywane będą do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy w tym miejscu nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 324), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej - w odpowiedniej części.

Z tytułu złożenia niniejszego wniosku wnieśli Państwo opłatę w wysokości 80 zł. Analiza wniosku wskazuje, iż dotyczy on jednego zdarzenia przyszłego. Zatem opłata należna od tego wniosku wynosi 40 zł (40 zł x 1 zdarzenie przyszłe). W związku z tym, opłata w wysokości 40 zł zostanie zwrócona – stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej – na rachunek bankowy wskazany przez Państwa we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa S. będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa S.  zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).