Interpretacja indywidualna z dnia 10 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.114.2024.2.RMA
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 4 kwietnia 2024 r. (wpływ 4 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (sprecyzowany w uzupełnieniu z 4 kwietnia 2024 r.)
Wnioskodawca, zwany dalej Parkiem, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.), dalej uFP. Działalność (…) w znacznej mierze obejmuje realizację zadań określonych w statucie (ustawie) dotyczącym ochrony przyrody. Do tych zadań należy w szczególności:
1)Prowadzenie działań mających na celu ochronę różnorodności biologicznej, zasobów oraz elementów przyrody nieożywionej w ekosystemach Parku Narodowego, a także przywracanie zdegradowanych siedlisk roślin, zwierząt, grzybów i ich środowisk (art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.), dalej uOP).
2)Udostępnianie obszaru Parku Narodowego zgodnie z planem ochrony lub zadaniami ochronnymi oraz zarządzeniami Dyrektora Parku Narodowego.
3)Prowadzenie działań edukacyjnych związanych z przyrodą.
W trakcie realizacji tych zadań Park podejmuje sprzedaż towarów i usług, będąc zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2024 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), dalej uVAT. Wykonywane czynności podlegają zarówno opodatkowaniu stawkami VAT, jak i korzystają ze zwolnień określonych w art. 43 uVAT. Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, finansując wydatki z własnych środków oraz uzyskiwanych przychodów na cele związane z realizacją zadań określonych w uOP, w tym zadań Służby Parku Narodowego oraz kosztów operacyjnych. Przychody Parku pochodzą głównie z: dotacji z budżetu Państwa, Narodowego Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Funduszu Leśnego, najmu obiektów zarówno na cele mieszkaniowe, jak i inne, sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, usług i towarów edukacyjnych, opłat za turystyczne korzystanie z Parku, dzierżawy gruntów na cele rolnicze i inne, dopłat z realizacji programów rolno-środowiskowo-klimatycznych oraz działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działań bieżących i inwestycyjnych.
Wnioskodawca to jeden z kluczowych obszarów (…) w Polsce i Europie. Realizuje działania ochronne na podstawie aktualnych zadań ochronnych zatwierdzanych przez Ministra Klimatu i Środowiska, mające na celu ochronę przedmiotów ochrony parku oraz obszarów Natura 2000. Znaczną część parku stanowią nieleśne ekosystemy (…), które wymagają prowadzenia ochrony czynnej. Park wprowadza różnorodne rozwiązania w celu zachowania tych ekosystemów, takie jak dzierżawy gruntów użytkowane zgodnie z programem rolno-środowiskowo-klimatycznym (tzw. prśk), przystępuje samodzielnie do realizacji zobowiązania prśk, jak również poszukuje funduszy z źródeł zewnętrznych.
W 2023 r. Park przystąpił do projektu (…). Projekt współfinansowany jest przez instrument finansowy LIFE Komisji Europejskiej, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Park. Zakończy się 31 października 2027 r. Głównym Beneficjentem projektu jest (…). Całkowita wartość działań prowadzonych przez Park wynosi (...) euro. NFOŚiGW oraz Park przeznaczają na działania kolejno: (...) euro oraz (...) euro.
Projekt powstał w celu zrównoważonego poprawienia warunków lęgowych oraz zwiększenia liczebności (…), a także zmniejszenia zagrożeń dla tego gatunku poprzez zabezpieczenie kluczowych miejsc postoju i zimowania wzdłuż ich trasy przelotowej. Park przyczyni się do przetrwania tego gatunku przez zwiększenie jego populacji. Z uwagi na zjawisko (…), ratowanie (…) jest niezbędne.
Nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności związanych z czynną ochroną gatunkową zwierząt rzadkich. Jest to jedno z działań statutowych (…), w ramach której Park nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej. W odniesieniu do działalności statutowej nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego. Co za tym idzie, nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Przewidziane działania będą służyły realizacji założonych ww. celów. W ramach projektu zatrudniono wyspecjalizowaną kadrę: koordynatora oraz księgową w celu bieżącego zarządzania zadaniami projektu. Na okres prowadzenia opieki nad ptakami zaplanowano zatrudnienie dwóch specjalistów do odchowu piskląt oraz pracownika technicznego, który będzie nadzorował infrastrukturę. Dzięki uwzględnieniu kosztów podróży i delegacji krajowych oraz zagranicznych możliwe będzie prowadzenie działań administracyjnych, organizacyjnych, edukacyjnych, promujących ochronę gatunku oraz bioróżnorodności, a także wymiana doświadczeń z pozostałymi współbeneficjentami projektu. W celu właściwego odchowu piskląt z linii (…), niezbędne jest zapewnienie odpowiednich warunków. Dlatego zaplanowano przygotowanie potrzebnej infrastruktury do przeprowadzenia bezpiecznej i w pełni kontrolowanej opieki nad ptakami. Będzie to: adaptacja i remont pomieszczeń do wykluwania i odchowu piskląt wraz z potrzebnym doposażeniem (stoły, krzesła, lampy); budowa woliery I stopnia, w której ptaki będą przebywać w warunkach zamkniętych oraz „otwartej” woliery II stopnia (z której ptaki będą miały możliwość wylotu i stopniowego przyzwyczajania się do życia w warunkach naturalnych) wraz z ogrodzeniem elektrycznym i platformą żerowiskową, ogrodzenie zapewni bezpieczeństwo przed drapieżnikami, a dzięki platformie możliwe będzie podawanie pokarmu bez stresowania zwierząt; budowa drogi gruntowej, która umożliwi pracownikom swobodne dojście do woliery II stopnia; budowa ogrodzenia wokół terenu żerowiskowego ptaków sąsiadującego z miejscem ich odchowu, co zapewni bezpieczeństwo w miejscu ich wypuszczenia oraz uniknięcie pojawiania się osób postronnych; przebudowa linii energetycznej znajdującej się w bliskiej odległości od woliery II stopnia, co może stanowić zagrożenie dla życia odlatujących (…).
Aby zapewnić właściwą opiekę nad ptakami przewidziano zakup pokarmu i mieszanek mineralno-witaminowych do skarmiania ptaków oraz sprzętu takiego jak: chłodziarko-zamrażarka do przechowywania pożywienia, inkubator i klujnik umożliwiające bezpieczne przeprowadzenie inkubacji oraz klucia jaj oraz lampy grzewcze (tzw. „kwoki”) do dogrzewania piskląt. Dzięki zaplanowanemu zakupowi lornetek oraz systemu monitoringu razem z laptopem umożliwione będzie całodobowe kontrolowanie ptaków, ich stanu zdrowotnego, behawioralnego, a także szybkie reagowanie na ewentualne zagrożenia. Aby zapewnić odchowywanym ptakom jak najlepsze warunki zapewniona będzie opieka weterynaryjna dzięki konsultacjom ze specjalistą oraz świadczonym usługom, zapewnieniu odpowiednich środków medycznych i dezynfekcyjnych, a także pompy infuzyjnej do podawania infuzji dożylnych. Ze względu na pojawiające się na terenie ośrodka odchowu piskląt przerwy w dostawach prądu zaplanowano zakup agregatu prądotwórczego, dzięki któremu pisklęta będą miały zapewnione stabilne warunki. Istotnym elementem ochrony (…) jest wykup gruntów na terenach żerowiskowych i lęgowych. Zabezpieczenie tych obszarów pozwoli na zachowanie naturalnych siedlisk tego gatunku oraz minimalizację zakłóceń ich życia.
Wszystkie powyższe działania są niezbędne do skutecznego przeciwdziałania zagrożeniom dla (…) oraz odbudowy ich populacji. Projekty takie jak (…) mają nie tylko wartość ekologiczną, ale również społeczną i ekonomiczną, przyczyniając się do zachowania bioróżnorodności.
Pytanie
Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupami na realizację projektu (…)?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w ramach kosztów planowanych do poniesienia w projekcie (…).
Wymienione wyżej zakupy dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 uOP. Nie są one związane ze sprzedażą opodatkowaną dostawy towarów i usług, którą prowadzi Park. Ponieważ omówione koszty w ramach powyższego projektu nie będą wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych, Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego na realizację projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 uVAT obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatek od towarów i usług stanowić będzie koszt kwalifikowany w projekcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona zasada wyklucza obniżenie podatku należnego o podatek naliczony związany z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. wykorzystywanych do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją projektu (…).
Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W analizowanej sprawie związek taki nie występuje.
Jak wynika z okoliczności sprawy, nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności związanych z czynną ochroną gatunkową zwierząt rzadkich. Jest to jedno z Państwa działań statutowych, w ramach której nie prowadzą Państwo sprzedaży opodatkowanej. Nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na brak związku nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją projektu (…).
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).