Interpretacja indywidualna z dnia 10 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.17.2024.2.KS
Temat interpretacji
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT czynności wykonywanych w ramach realizacji projektu oraz brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i brak możliwości zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z budową komponentu ....., ponoszonych w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 grudnia 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT czynności wykonywanych w ramach realizacji projektu pn. „...” oraz braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i braku możliwości zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z budową komponentu ....., ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. „...”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 marca 2024 r. (data wpływu 8 marca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Województwo posiada osobowość prawną i jest jednostką samorządu terytorialnego, która zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego zwanej dalej "Ustawą o Centralizacji" podejmuje rozliczenia podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnym od dnia 01 stycznia 2017 r.
W strukturze Województwa funkcjonuje jednostka budżetowa pn. Zarząd Dróg Wojewódzkich, nieposiadająca osobowości prawnej, finansowana z budżetu Województwa i wykonująca zadania w zakresie planowania budowy, przebudowy, remontów, utrzymania i ochrony dróg wojewódzkich zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 o samorządzie województwa (Dz. U. 2022 poz. ....), przepisami o drogach publicznych oraz zgodnie z § 2 ust. 4 statutu Zarządu Dróg Wojewódzkich, który brzmi „…”.
Dnia … 2023 r. zawarte zostało porozumienie, które stanowi dokument podpisany przez Województwa .... który uprawomocnia województwa do realizacji Projektu, określa jego zakres, priorytety, sposób finansowania i warunki spełnienia zapisów tego porozumienia. Okres realizacji Projektu jest liczony jako 3 lata od daty zawarcia Porozumienia o dofinansowanie Projektu.
Obecnie wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego Województwo .....zamierza zawrzeć umowę partnerską na realizację projektu „…”. Umowa zawierana jest na czas realizacji Projektu oraz okres trwałości Projektu.
Projekt „...” to inicjatywa województw ...., które wspólnie pod przewodnictwem województwa .... przygotowują wniosek o dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski 2021 – 2027. 5.1 Zrównoważona turystyka.
„…” to koncepcja budowy produktu turystycznego (...)
Dla Polski „…” to okazja i szansa do rozwoju turystyki w obszarach szczególnie atrakcyjnych przyrodniczo i kulturowo jako przeciwwaga dla obecnie dominujących punktowo większych miast i aglomeracji ..... Poprawne funkcjonowanie projektowanego szlaku przyczyni się do gospodarczego rozwoju także mniejszych miejscowości zlokalizowanych nad .... lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie, które na ten moment nie stanowią wystarczająco atrakcyjnej alternatywy dla potencjalnych turystów i odwiedzających jednodniowych.
Powiązanie ze sobą szlaku ..... otwiera możliwość tworzenia pakietów turystycznych dla turystów i odwiedzających jednodniowych chcących łączyć różne formy aktywnego wypoczynku. Stąd zakłada się wyposażenie „…” (...)
W zamyśle tego typu infrastruktura przyczyni się do rozwoju lokalnej działalności turystycznej i okołoturystycznej w postaci miejsc noclegowych gastronomi firm oferujących wycieczki rowerowe i spływy kajakowe, ale także wypożyczalni sprzętu czy serwisów i usług naprawczych - by wymienić tylko te najbardziej oczywiste możliwości.
Uszczegółowiając natomiast zakres planowanych prac wskazać należy, iż w ramach Projektu zakłada się realizację następujących komponentów:
1) (...)
Dla lokalnych samorządów i innych interesariuszy zaangażowanych w lokalny rozwój turystyki stworzy okazję do projektowania i budowy lokalnych szlaków i innych produktów turystycznych łączących się z ….
Na terenie Województwa .... projekt będzie realizowany we współpracy z samorządami lokalnymi na szczeblu gmin i powiatów terenów …. W związku z tym zostały podpisane stosowne Umowy Partnerskie pomiędzy Województwem .... a gminami …, a także powiatami ….
Ustalono podział obowiązków i zadań pomiędzy poszczególne podmioty uczestniczące w porozumieniu. Samorząd województwa zajmie się budową komponentu ....,..... Partnerzy Lokalni projektu, czyli gminy i powiaty, otrzymają dofinansowanie w kwocie 85% na inwestycję .... pozostałe 15% pokryją z własnego budżetu.
Projekt „...” w swoim założeniu będzie polegał na stworzeniu nowego, spójnego produktu turystycznego, który we wszystkich swoich komponentach ma być ogólnodostępny, bezpłatny i całoroczny. Będzie dostosowany do specyficznych potrzeb osób aktywnych, dzieci, rodzin oraz osób starszych i z niepełnosprawnościami. Podmioty uczestniczące w inwestycji nie mogą generować przychodów z nowo stworzonej infrastruktury.
Podmioty zaangażowane w realizację projektu to jednostki samorządu terytorialnego. To one będą utrzymywać wytworzoną infrastrukturę, zarówno w okresie projektowym, jak i w okresie tzw. trwałości. Infrastruktura wytworzona nie będzie przeznaczona do działalności zarobkowej i komercyjnej.
Beneficjentami projektów będą Wnioskodawca oraz gminy …, a także powiaty ….
Faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją komponentu .... będą wystawiane na Wnioskodawcę, który jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, Natomiast faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją komponentu....będą wystawiane na Partnerów Lokalnych czyli gminy i powiaty, które są czynnymi podatnikami VAT. Cała wybudowana infrastruktura będzie ogólnodostępna.
Wnioskodawca w ramach danego projektu będzie działał wykonując zadania publiczne, z których nie zamierza czerpać korzyści finansowych.
Z racji na charakter projektu Wnioskodawca nie będzie miał możliwości przyporządkowania wydatków do celów działalności gospodarczej.
Środki finansowe potrzebne na utrzymanie powstałej infrastruktury zostaną zabezpieczone w budżecie Województwa.
Do zakresu działań Wnioskodawcy należeć będzie w szczególności:
1)przygotowanie we współpracy z Partnerem dokumentacji niezbędnej do złożenia przez Lidera Projektu Wniosku o dofinansowanie w części dotyczącej województwa ....,
2)uzyskanie wymaganych opinii, decyzji i pozwoleń, w tym m.in. decyzji środowiskowych uwzględniających zapisy uchwalonych i aktualnych Planów Zadań Ochronnych oraz innych niezbędnych w tym zakresie,
3)uzyskanie niezbędnych dokumentów potwierdzających prawo do dysponowania nieruchomością/gruntem/terenem na cele budowlane, których właścicielem jest Skarb Państwa,
4)przygotowanie i przeprowadzenie procedur przetargowych na dokumentację techniczną i wykonawstwo,
5)zawarcie umów z wykonawcami przy udziale Partnera,
6)bieżące kontakty z wykonawcami, o których mowa w pkt 5,
7)pełnienie nadzoru inwestorskiego, poprzez Inżyniera Kontraktu, który będzie bezpośrednio nadzorował inwestycję poprzez Inspektorów Nadzoru oddzielnie dla budowy trasy .... wraz z MOR, MOK i MPK. ŚZDW wyznaczy Kierowników Projektów nad tymi inwestycjami,
8)przekazanie Partnerowi środków na pokrycie wydatków kwalifikowalnych ponoszonych na realizację Projektu Partnera w zakresie środków UE. tj. na wynagrodzenia wykonawców robót związanych z budową trasy .... , MOR, MOK i MPK w części położonej na terytorium Partnera oraz zlokalizowanej w pasie drogowym będącym w zarządzie Partnera w zakresie wskazanym w Porozumieniu o dofinansowanie Projektu,
9)przekazanie Partnerowi środków na pokrycie wydatków kwalifikowalnych ponoszonych na realizację Projektu Partnera w zakresie wkładu własnego, tj. na wynagrodzenia wykonawców robót związanych z budową trasy .... i MOR w części położonej na terytorium Partnera oraz zlokalizowanej w pasie drogowym będącym w zarządzie Partnera w zakresie wskazanym w Porozumieniu o dofinansowanie Projektu,
10)dokonywanie odbiorów częściowych i odbioru końcowego robót budowlanych przy udziale Partnera,
11)prowadzenia sprawozdawczości z realizacji Projektu,
12)prowadzenia monitoringu Projektu,
13)promocji Projektu zgodnie z wymogami Fundusze Europejskie dla Polski 2021-2027,
14)informowania Partnera o istotnych okolicznościach związanych z realizacją Projektu,
15)zachowania celów projektu,
16)zachowania trwałości Projektu w zakresie trasy ....oraz infrastruktury towarzyszącej w postaci MOR w części, zlokalizowanej na nieruchomościach będących w zarządzie Polskiego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie,
17)dokonywanie przeglądów wykonanych robót w okresie gwarancji w obecności Partnera,
18)wykonania innych czynności, niezbędnych do realizacji Projektu, które nie zostały zastrzeżone do wykonania przez Partnera.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku w odpowiedzi na pytania o treści:
1.Z uwagi na informacje zawarte w opisie sprawy, z których wynika, iż projekt będzie realizowany w partnerstwie, należy podać formę organizacyjną partnerstwa (np. konsorcjum).
2.Kto jest Liderem projektu?
3.Jaką funkcję pełnią Państwo w związku z zawartym porozumieniem? Czy są Państwo Liderem czy Partnerem Projektu?
4.Jakie obowiązki będą ciążyć na Liderze Projektu oraz Partnerach Projektu, o których mowa we wniosku?
5.Który z podmiotów uczestniczących w przedmiotowym projekcie będzie właścicielem efektów realizowanego projektu? (kto i w jakim zakresie będzie właścicielem efektów projektu)
6.Czy mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu, będzie przekazywane innemu podmiotowi? Jeśli tak, to przez który podmiot i na rzecz jakiego podmiotu? Ponadto wskazać należy czy będzie to przekazanie odpłatne czy nieodpłatne?
7.Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 6 jest twierdząca to należy wskazać, w jaki sposób zostanie udokumentowane przekazanie mienia na rzecz innego podmiotu i czy na tę okoliczność zostanie wystawiona faktura?
8.Czy Partnerzy będą uiszczać środki finansowe na rzecz Lidera? Jeśli tak, to na co będą przeznaczone te środki?
9.Czy Partnerzy będą przekazywać na Państwa rzecz środki finansowe w związku z realizowanymi przez Państwa czynnościami wykonywanymi w ramach projektu? Jeśli tak, to prosimy wskazać za wykonywanie konkretnie jakich czynności otrzymają Państwo ww. środki i na jakich zasadach będą one przekazywane.
10.Czy w związku z realizacją projektu będą Państwo wykonywać czynności na rzecz innych uczestników projektu? Jeśli tak prosimy wskazać jakie to będą czynności, na czyją rzecz i na jakich zasadach będą wykonywane, jak będą finansowane, czy będą Państwo otrzymywać wynagrodzenie (świadczenie ekwiwalentne) za wykonane czynności?
11.Czy działania wykonywane przez Państwa Województwo, opisane we wniosku w pkt od 1) - do 18), będą przez Państwa podejmowane:
a)wyłącznie w zakresie realizacji projektu w części wykonywanej przez Państwa polegającej na budowie .....,
b)czy również na rzecz Partnerów - w zakresie realizacji projektu w części wykonywanej przez pozostałych partnerów? Prosimy wskazać, które działania opisane we wniosku będą wykonywane przez Państwa na rzecz Partnerów, na jakich zasadach będą one wykonywane, jak będą finansowane, kto i z jakich środków będzie pokrywał koszty tych działań, czy będą Państwo otrzymywać wynagrodzenie za wykonane czynności – jeśli tak to od kogo?
12.Czy będą wystawiane dokumenty na przekazanie wkładów własnych/środków finansowych przez danego Partnera na rzecz Lidera? Jeśli tak to jakie to będą dokumenty?
13.Czy w zamian za przekazanie przez Partnera wkładu własnego na rzecz Lidera, Partner otrzyma jakiekolwiek towary lub usługi od Lidera?
14.Na czyje konto wpłyną środki z dofinansowania?
15.Jeżeli ww. środki będą wpływać na konto Lidera to czy będą dalej dystrybuowane pomiędzy Partnerami? Jeżeli tak, to za jakie okresy i w jakiej formie (np.: zaliczka, refundacja, wnioski o płatność częściową/całkowitą)?
16.Jakie wydatki są objęte zakresem postawionego przez Państwa we wniosku pytania nr 2, tj. czy tylko wydatki związane z realizacją projektu w zakresie budowy komponentu ..... (czyli dotyczące trasy ...), czy również inne wydatki – jeśli tak to prosimy jednoznacznie wskazać jakie to wydatki i w jakim celu (w związku z jakimi czynnościami) ponoszone?
17.Do jakich czynności będą wykorzystywali Państwo towary i usługi objęte zakresem postawionego we wniosku pytania nr 2, tj. czy do czynności:
a.opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b.zwolnionych od podatku od towarów i usług,
c.niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
18.W przypadku, gdy ww. towary i usługi objęte zakresem postawionego we wniosku pytania nr 2 będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy mają/będą mieli Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
19.Czy wydatki objęte zakresem postawionego we wniosku pytania nr 2 będą wykorzystywane przez Państwa do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
20.W sytuacji, gdy ww. wydatki są/będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje/będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
21.Na kogo będą wystawione faktury dokumentujące wydatki objęte zakresem postawionego we wniosku pytania nr 2?
Udzielili Państwo następujących odpowiedzi:
Ad. 1
Województwo .... podpisało Porozumienie o partnerstwie na rzecz wspólnego przygotowania i realizacji projektu w ramach Funduszy Europejskich dla Polski 2021 - 2027 pod roboczą nazwą: "...", porozumienie zawarto pomiędzy województwami ......
W ramach zadań Województwa .... podpisano umowy partnerskie z Gminami.
Ad. 2
Liderem projektu jest Województwo .....
Ad. 3
Województwo .... realizuje projekt na właściwym terytorialnie zakresie, w skali globalnej, czyli dla całego projektu … - Województwo .....jest Partnerem Projektu, w skali lokalnej, Województwo .... popisało umowy partnerskie z JST - Gminami
Ad. 4
Ustalono podział obowiązków i zadań pomiędzy poszczególne podmioty uczestniczące w porozumieniu.
Samorząd województwa zajmie się budową komponentów ..... i utrzymaniem w okresie trwałości komponentu .... projektu, czyli trasa ....
Partnerzy Lokalni projektu, czyli Gminy i Powiaty, otrzymają dofinansowanie w kwocie 85% na inwestycję .....pozostałe 15% pokryją z własnego budżetu.
W wyniku realizacji inwestycji infrastruktura w postaci komponentu .... od początku będzie stanowić majątek Gmin i Powiatów. Koszty budowy oraz utrzymania nie będą obciążały budżetu Województwa, zostaną pokryte przez Gminy i Powiaty.
Ad. 5
Właścicielem infrastruktury będą Gminy na terenie których będzie znajdowała się nowopowstała infrastruktura.
Ad. 6
W wyniku realizacji inwestycji infrastruktura w postaci komponentu .... od początku będzie stanowić majątek Gmin i Powiatów.
Ad.7
Nie dotyczy.
Ad. 8
Partnerzy nie będą uiszczać środki finansowe na rzecz Lidera.
Ad. 9
Partnerzy nie będą przekazywać na rzecz Wnioskodawcy środki finansowe w związku z realizowanymi przez Wnioskodawcę czynnościami wykonywanymi w ramach projektu.
Ad. 10
Tak, Wnioskodawca będzie wykonywał czynności (z zastrzeżeniem, iż nie jest w tym zakresie przeważane czy są to czynności podlegające opodatkowaniu VAT) na rzecz Partnerów Lokalnych tj. Gmin i Powiatów.
1.Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia Projektu.
2.Uzyskanie wymaganych opinii decyzji i pozwoleń.
3.Uzyskanie dokumentów potwierdzających prawo do dysponowania gruntem.
4.Przygotowanie i przeprowadzenie procedur przetargowych.
5.Pełnienie nadzoru inwestorskiego.
6.Przekazanie środków na pokrycie wydatków kwalifikowalnych ponoszonych na realizację Projektu Partnera w zakresie środków UE, tj. na wynagrodzenia wykonawców robót związanych z budową trasy ....., MOR, MOK, MPK w części położonej na terytorium Partnera.
7.Dokonywanie odbiorów częściowych i końcowych.
8.Prowadzenia sprawozdawczości Projektu.
9.Prowadzenia monitoringu Projektu.
10.Promocji Projektu.
Za wykonanie wyżej wymienionych czynności Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia.
Ad. 11
Działania opisane w pkt. 1-18 będą podejmowane w zakresie realizacji Projektu w części wykonywanej przez Wnioskodawców oraz na rzecz Partnerów Lokalnych.
Ad. 12
Nie będą wystawiane dokumenty na przekazanie wkładów własnych/środków finansowych przez danego Partnera na rzecz Lidera?
Ad. 13
W zamian za przekazanie przez Partnera wkładu własnego na rzecz Lidera, Partner nie będzie otrzymywać jakichkolwiek towarów lub usług od Lidera.
Ad. 14
Środki z dofinansowania będą wpływać na konto Województwa .....
Ad. 15
Forma płatności zostanie określona przez Lidera Projektu na etapie składania wniosku o dofinansowanie.
Ad. 16
Zakresem postawionego we wniosku pytania są wydatki związane z realizacją projektu w zakresie budowy .... i utrzymaniem w okresie trwałości ......
Jednocześnie Wnioskodawca nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na to pytanie w zakresie w jakim te wydatki będą wykorzystywane do np. czynności opodatkowanych jako że jest ono stricte powiązane z odpowiedzią na pytanie nr 1. Wynika to faktu, że nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do realizacji czynności, które są przedmiotem pytania nr 1 Wnioskodawcy, a mając na uwadze, iż pytanie nr 1 jest związane z faktem czy w ramach opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane, to Wnioskodawca uzależnia odpowiedź na postawione przez tut. Organ pytanie od odpowiedzi na pytanie nr 1.
We własnym stanowisku Wnioskodawca wskazał, iż jego zdaniem w ramach realizacji projektu opisanego w stanie faktycznym nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych VAT.
Ad. 17
Wnioskodawca nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na to pytanie jako że jest ono stricte powiązane z odpowiedzią na pytanie nr 1. Wynika to faktu, że nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do realizacji czynności, które są przedmiotem pytania nr 1 Wnioskodawcy, a mając na uwadze, iż pytanie nr 1 jest związane z faktem czy w ramach opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane, to Wnioskodawca uzależnia odpowiedź na postawione przez tut. Organ pytanie od odpowiedzi na pytanie nr 1.
We własnym stanowisku Wnioskodawca wskazał, iż jego zdaniem w ramach realizacji projektu opisanego w stanie faktycznym nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych VAT.
Ad. 18
Wnioskodawca nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na to pytanie jako że jest ono stricte powiązane z odpowiedzią na pytanie nr 1. Wynika to faktu, że nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do realizacji czynności, które są przedmiotem pytania nr 1 Wnioskodawcy, a mając na uwadze, iż pytanie nr 1 jest związane z faktem czy w ramach opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane, to Wnioskodawca uzależnia odpowiedź na postawione przez tut. Organ pytanie od odpowiedzi na pytanie nr 1.
We własnym stanowisku Wnioskodawca wskazał, iż jego zdaniem w ramach realizacji projektu opisanego w stanie faktycznym nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych VAT.
Ad. 19
Wnioskodawca nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na to pytanie jako że jest ono stricte powiązane z odpowiedzią na pytanie nr 1. Wynika to faktu, że nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do realizacji czynności, które są przedmiotem pytania nr 1 Wnioskodawcy, a mając na uwadze, iż pytanie nr 1 jest związane z faktem czy w ramach opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane, to Wnioskodawca uzależnia odpowiedź na postawione przez tut. Organ pytanie od odpowiedzi na pytanie nr 1.
We własnym stanowisku Wnioskodawca wskazał, iż jego zdaniem w ramach realizacji projektu opisanego w stanie faktycznym nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych VAT.
Ad. 20
Wnioskodawca nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na to pytanie jako że jest ono stricte powiązane z odpowiedzią na pytanie nr 1. Wynika to faktu, że nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do realizacji czynności, które są przedmiotem pytania nr 1 Wnioskodawcy, a mając na uwadze, iż pytanie nr 1 jest związane z faktem czy w ramach opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane, to Wnioskodawca uzależnia odpowiedź na postawione przez tut. Organ pytanie od odpowiedzi na pytanie nr 1.
We własnym stanowisku Wnioskodawca wskazał, iż jego zdaniem w ramach realizacji projektu opisanego w stanie faktycznym nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych VAT.
Ad. 21
Faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją komponentu rowerowego będą wystawiane na Wnioskodawcę. Natomiast faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją komponentu kajakowego i kamperowego będą wystawiane na Partnerów Lokalnych czyli gminy i powiaty, które są czynnymi podatnikami VAT. Cała wybudowana infrastruktura będzie ogólnodostępna.
Pytanie
1)Czy prawidłowa jest interpretacja Wnioskodawcy, że w ramach realizacji projektu opisanego w stanie faktycznym nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych VAT?
2)Czy prawidłowa jest interpretacja Wnioskodawcy, że w zakresie wydatków związanych z realizacją projektu opisanego w stanie faktycznym, Wnioskodawca nie będzie posiadać prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego o kwotę podatku należnego oraz nie będzie przysługiwać mu zwrot VAT w jakiejkolwiek formie?
Państwa stanowisko w sprawie
AD 1.
Zdaniem Wnioskodawcy w ramach realizacji projektu opisanego w stanie faktycznym nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych VAT.
AD 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, z racji na fakt, iż w ramach realizacji projektu opisanego w stanie faktycznym nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych VAT – stosownie do stanowiska przedstawionego w ramach pytania nr 1 – to równocześnie w zakresie wydatków związanych z realizacją projektu opisanego w stanie faktycznym, Wnioskodawca nie będzie posiadać prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego o kwotę podatku należnego oraz nie będzie przysługiwać mu zwrot VAT w jakiejkolwiek formie, bowiem to może wystąpić w sytuacji gdyby nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi byłyby wykorzystywane przez niego.
Uzasadnienie
AD 1.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Wyżej wymieniony katalog czynności jest katalogiem zamkniętym. Oznacza to zatem, że wyłącznie w zakresie w jakim podejmowane przez podatnika działania spełnią definicję czynności zawartych w wyżej przywołanym art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, to będą one czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.
Mając zatem powyższe na uwadze, na samym wstępie należy zaznaczyć, iż zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca nie będzie z pewnością wykonywał czynności takich jak eksport towarów czy też wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, bowiem te wymagają przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel z jednoczesnym wywozem tych towarów poza granicę Polski do innego państwa członkowskiego UE albo poza granicę Polski do państwa trzeciego (niebędącego państwem członkowskim UE).
Abstrahując w tym zakresie od faktu, iż w danej sprawie nie pojawia się tzw. element odpłatny, w ocenie Wnioskodawcy wystąpienie takich czynności nie jest fizycznie możliwe przy czynności polegającej na wybudowaniu infrastruktury opisanej w stanie faktycznym.
Z tego też względu po stronie Wnioskodawcy nie jest możliwe uznanie, że ten będzie wykonywał czynność podlegającą opodatkowaniu na tej podstawie.
Równie nieistotna dla oceny danego stanu faktycznego pozostaje kwestia ewentualnego importu towarów lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem, jako że są to czynności ściśle związane z zakupami podatnika.
W konsekwencji nie mogą one rodzić tzw. czynności opodatkowanych, bowiem nie są związane z działalnością ekonomiczną i gospodarczą i podatnika.
Z tego względu za zasadne należy uznać przeanalizowanie kwestii, czy w ramach danego stanu faktycznego może dojść do świadczenia usług czy też dostawy towarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie,
2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy najmu leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione,
3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej,
4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta,
5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego,
6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste.
7)zbycie praw o których mowa w pkt 5 i 6.
Z kolei stosownie do brzmienia art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Warto jednak wskazać, iż w każdym przypadku zarówno dostawa towarów jak i również świadczenie usług muszą mieć charakter odpłatny.
Z kolei jak Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego podmioty zaangażowane w realizację projektu to jednostki samorządu terytorialnego. To one będą utrzymywać wytworzoną infrastrukturę, zarówno w okresie projektowym, jak i w okresie tzw. trwałości. Infrastruktura wytworzona nie będzie przeznaczona do działalności zarobkowej i komercyjnej.
Oznacza to również, iż wybudowanie infrastruktury nie będzie równocześnie wiązać się z pobieraniem przez Wnioskodawcę jakichkolwiek opłat, które mogłyby powodować, że potencjalnie w ramach opisywanego przedsięwzięcia Wnioskodawca mógłby wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu.
Końcowo należy również wskazać, iż nawet gdyby uznać, że w danej sprawie występują jakiekolwiek świadczenia (tj. nieodpłatne), to zdaniem Wnioskodawcy również na podstawie tej okoliczności nie będzie on realizował czynności podlegającej opodatkowaniu.
Wynika to z faktu, iż zdarzenia opisane w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 Ustawy o VAT wymagają, aby Wnioskodawca działał w charakterze podatnika VAT oraz jednocześnie (w niektórych przypadkach) dostarczał towary lub wykorzystywał towary stanowiące składniki majątkowe jego przedsiębiorstwa do celów innych niż jego działalność gospodarcza.
Jednakże w opisywanym stanie faktycznym Wnioskodawca nie występuje w charakterze podatnika VAT.
Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 6 Ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego w strukturze Województwa funkcjonuje jednostka budżetowa pn. Zarząd Dróg Wojewódzkich nieposiadająca osobowości prawnej, finansowana z budżetu Województwa ..... i wykonująca zadania w zakresie planowania budowy, przebudowy, remontów, utrzymania i ochrony dróg wojewódzkich zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 o samorządzie województwa (Dz. U. 2022 poz. .....), przepisami o drogach publicznych oraz zgodnie z § 2 ust. 4 statutu ..... Zarządu Dróg Wojewódzkich, który brzmi. "…”.
Mając zatem na uwadze, iż z racji na realizowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich zadania Wnioskodawca nie może występować przy realizacji danego projektu w charakterze podatnika VAT, a zatem również nawet gdyby uznać, iż w ramach danego projektu Wnioskodawca realizowałby potencjalnie jakieś nieodpłatne świadczenia to one i tak nie rodziłyby po stronie Wnioskodawcy czynności podlegającej opodatkowaniu z racji na brak możliwości przypisania Wnioskodawcy statusu podatnika VAT.
W konsekwencji, skoro Wnioskodawca nie wykonuje czynności podlegającej opodatkowaniu, to tym bardziej nie może wykonać czynności opodatkowanej.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy skonstruowane na wstępie powinno zostać uznane za prawidłowe.
AD 2.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust 4. art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Skoro Wnioskodawca w opisanym zakresie i przedstawionym stanowiskiem nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych, to równocześnie od wydatków związanych z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją danej inwestycji nie będzie przysługiwać mu prawo do odliczenia VAT (tj. pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego).
W podobny sposób do powyższego stwierdził również Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 10.07.2023 r. znak 0112-KDIL1-2.4012.277.2023.1.SN o stanie faktycznym zbliżonym do tego przedstawionego w ramach danego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym podniósł, iż w ramach realizacji Inwestycji wykonane zostaną m.in.:
- przygotowanie terenu pod ścieżkę żwirową;
- dostawa i zasadzenie roślin, w tym m.in. drzew i krzewów miodo-, pyłko-i nektarodajnych;
- trawniki i łąka kwietna;
- dostawa oraz montaż elementów małej architektury, w tym m.in.: ławek, koszy na śmieci, tablic edukacyjnych, hotelu dla owadów i przyrządu edukacyjnego kretowisko.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego - Inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych Gminy, a infrastruktura, która powstanie w ramach Inwestycji, nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji Gmina nie będzie miała – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji.
W konsekwencji w ocenie Wnioskodawcy w przedstawionej przez niego sprawie nie będzie on uprawniony do odliczenia VAT czy też zwrotu VAT w jakiejkolwiek postaci z racji na brak wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (a konkretnie opodatkowanych) – co też na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT jest niezbędne do powstania prawa do odliczenia a następnie ewentualnego wystąpienia o zwrot VAT na podstawie art. 87 Ustawy o VAT.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy skonstruowane na wstępie powinno zostać uznane za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Towarami są rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast zgodnie z art. 8 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Wskazać należy, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 15 lipca 1982 r. w sprawie Hong-Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.
Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z dnia 5 lutego 1981 r. w sprawie C-154/80 Staatssecretaris van Financien przeciwko Coöperatieve Aardappelenbewaarplaats GA ETS, które zapadło na tle przepisów Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu – jak wskazał Trybunał – świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.
Na uwagę zasługuje także orzeczenie w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.
Zatem za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług uważane mogą być takie sytuacje, w których:
1)istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
2)wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
3)istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
4)odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
5)istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Uwzględniając definicję działalności gospodarczej należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT tylko w sytuacji, gdy została dokonana przez podmiot o statusie podatnika, który działa w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnej czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów tej ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2094 ze zm.)
- Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.
- Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.
Z informacji zawartych we wniosku wynika, że podpisali Państwo Porozumienie o partnerstwie na rzecz wspólnego przygotowania i realizacji projektu w ramach Funduszy Europejskich dla Polski 2021 - 2027 pod roboczą nazwą: "...", porozumienie zawarto pomiędzy województwami ...... Przedmiotowy projekt to koncepcja budowy (...) Na terenie Województwa .... projekt będzie realizowany we współpracy z samorządami lokalnymi na szczeblu gmin i powiatów terenów …. Ustalono podział obowiązków i zadań pomiędzy poszczególne podmioty uczestniczące w porozumieniu. Samorząd województwa zajmie się budową komponentu ...., czyli trasa rowerowa wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Partnerzy Lokalni projektu, czyli gminy i powiaty, otrzymają dofinansowanie w kwocie 85% na inwestycję polegającą na budowie .....pozostałe 15% pokryją z własnego budżetu. W wyniku realizacji inwestycji infrastruktura w postaci komponentu .... od początku będzie stanowić majątek Gmin i Powiatów. Koszty budowy oraz utrzymania nie będą obciążały budżetu Województwa, zostaną pokryte przez Gminy i Powiaty. Projekt „...” w swoim założeniu będzie polegał na stworzeniu nowego, spójnego produktu turystycznego, który we wszystkich swoich komponentach ma być ogólnodostępny, bezpłatny i całoroczny. Podmioty uczestniczące w inwestycji nie mogą generować przychodów z nowo stworzonej infrastruktury. Podmioty zaangażowane w realizację projektu to jednostki samorządu terytorialnego. To one będą utrzymywać wytworzoną infrastrukturę, zarówno w okresie projektowym, jak i w okresie tzw. trwałości. Infrastruktura wytworzona nie będzie przeznaczona do działalności zarobkowej i komercyjnej. W ramach danego projektu będą Państwo działali wykonując zadania publiczne, z których nie zamierzają Państwo czerpać korzyści finansowych. Z racji na charakter projektu nie będą Państwo mieli możliwości przyporządkowania wydatków do celów działalności gospodarczej. Środki finansowe potrzebne na utrzymanie powstałej infrastruktury zostaną zabezpieczone w budżecie Województwa. Partnerzy nie będą przekazywać na Państwa rzecz środków finansowych w związku z realizowanymi przez Państwa czynnościami wykonywanymi w ramach projektu.
Do zakresu Państwa działań należeć będzie w szczególności:
1)przygotowanie we współpracy z Partnerem dokumentacji niezbędnej do złożenia przez Lidera Projektu Wniosku o dofinansowanie w części dotyczącej województwa ...,
2)uzyskanie wymaganych opinii, decyzji i pozwoleń, w tym m.in. decyzji środowiskowych uwzględniających zapisy uchwalonych i aktualnych Planów Zadań Ochronnych oraz innych niezbędnych w tym zakresie,
3)uzyskanie niezbędnych dokumentów potwierdzających prawo do dysponowania nieruchomością/gruntem/terenem na cele budowlane, których właścicielem jest Skarb Państwa,
4)przygotowanie i przeprowadzenie procedur przetargowych na dokumentację techniczną i wykonawstwo,
5)zawarcie umów z wykonawcami przy udziale Partnera,
6)bieżące kontakty z wykonawcami, o których mowa w pkt 5,
7)pełnienie nadzoru inwestorskiego, poprzez Inżyniera Kontraktu, który będzie bezpośrednio nadzorował inwestycję poprzez Inspektorów Nadzoru oddzielnie dla budowy trasy ..... wraz z MOR, MOK i MPK. ŚZDW wyznaczy Kierowników Projektów nad tymi inwestycjami,
8)przekazanie Partnerowi środków na pokrycie wydatków kwalifikowalnych ponoszonych na realizację Projektu Partnera w zakresie środków UE. tj. na wynagrodzenia wykonawców robót związanych z budową trasy ...., MOR, MOK i MPK w części położonej na terytorium Partnera oraz zlokalizowanej w pasie drogowym będącym w zarządzie Partnera w zakresie wskazanym w Porozumieniu o dofinansowanie Projektu,
9)przekazanie Partnerowi środków na pokrycie wydatków kwalifikowalnych ponoszonych na realizację Projektu Partnera w zakresie wkładu własnego, tj. na wynagrodzenia wykonawców robót związanych z budową trasy .... i MOR w części położonej na terytorium Partnera oraz zlokalizowanej w pasie drogowym będącym w zarządzie Partnera w zakresie wskazanym w Porozumieniu o dofinansowanie Projektu,
10)dokonywanie odbiorów częściowych i odbioru końcowego robót budowlanych przy udziale Partnera,
11)prowadzenia sprawozdawczości z realizacji Projektu,
12)prowadzenia monitoringu Projektu,
13)promocji Projektu zgodnie z wymogami Fundusze Europejskie dla Polski 2021-2027,
14)informowania Partnera o istotnych okolicznościach związanych z realizacją Projektu,
15)zachowania celów projektu,
16)zachowania trwałości Projektu w zakresie trasy rowerowej oraz infrastruktury towarzyszącej w postaci MOR w części, zlokalizowanej na nieruchomościach będących w zarządzie Polskiego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie,
17)dokonywanie przeglądów wykonanych robót w okresie gwarancji w obecności Partnera,
18)wykonania innych czynności, niezbędnych do realizacji Projektu, które nie zostały zastrzeżone do wykonania przez Partnera.
Będziecie Państwo wykonywać czynności na rzecz Partnerów Lokalnych tj. Gmin i Powiatów:
1.Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia Projektu.
2.Uzyskanie wymaganych opinii decyzji i pozwoleń.
3.Uzyskanie dokumentów potwierdzających prawo do dysponowania gruntem.
4.Przygotowanie i przeprowadzenie procedur przetargowych.
5.Pełnienie nadzoru inwestorskiego.
6.Przekazanie środków na pokrycie wydatków kwalifikowalnych ponoszonych na realizację Projektu Partnera w zakresie środków UE, tj. na wynagrodzenia wykonawców robót związanych z budową trasy ....., MOR, MOK, MPK w części położonej na terytorium Partnera.
7.Dokonywanie odbiorów częściowych i końcowych.
8.Prowadzenia sprawozdawczości Projektu.
9.Prowadzenia monitoringu Projektu.
10.Promocji Projektu.
Za wykonanie wyżej wymienionych czynności nie będziecie Państwo otrzymywać wynagrodzenia.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą wskazania czy w związku z realizacją projektu będą Państwo świadczyli czynności opodatkowane podatkiem VAT.
Analiza okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że w rozpatrywanej sprawie w ramach realizacji projektu opisanego w zdarzeniu przyszłym nie będą Państwo wykonywać czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak wynika z okoliczności sprawy celem realizowanego projektu „...” jest stworzenie nowego, spójnego produktu turystycznego, który we wszystkich swoich komponentach ma być ogólnodostępny, bezpłatny i całoroczny. Będzie dostosowany do specyficznych potrzeb osób aktywnych, dzieci, rodzin oraz osób starszych i z niepełnosprawnościami. Podmioty uczestniczące w inwestycji nie mogą generować przychodów z nowo stworzonej infrastruktury. Partnerzy projektu nie będą przekazywać na Państwa rzecz środków finansowych w związku z realizowanymi przez Państwa czynnościami wykonywanymi w ramach projektu. W ramach projektu będą działać Państwo wykonując zadania publiczne, z których nie zamierzają Państwo czerpać korzyści finansowych, za wykonanie czynności na rzecz Partnerów lokalnych nie będziecie Państwo otrzymywać wynagrodzenia. Opis przedmiotowej sprawy wskazuje, że w ramach realizacji projektu nie będą Państwo wykonywać działań na zasadach i w tych samych warunkach, które dotyczą podmiotów gospodarczych, celem Państwa działania jest interes społeczny. Państwa działania w związku z realizacją projektu nie będą stanowiły dostawy towarów ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności uznać należy, że realizując ww. zadanie nie będą Państwo wykonywali działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem czynności wykonywane w związku z realizacją projektu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznałem za prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości związanych z prawem do obniżenia kwoty podatku naliczonego o kwotę podatku należnego od wydatków związanych z budową komponentu ....., ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. „...”, należy wskazać, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Jak już wcześniej wskazano z związku z realizacją projektu nie będą Państwo dokonywać ani dostawy towarów, ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec powyższego, w niniejszej sprawie nie wystąpi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonywanymi zakupami a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W omawianej sprawie infrastruktura wytworzona nie będzie przeznaczona do działalności zarobkowej i komercyjnej. Cała wybudowana infrastruktura będzie ogólnodostępna a Państwo w ramach danego projektu będziecie działać wykonując zadania publiczne, z których nie zamierzają Państwo czerpać korzyści finansowych.
Mając zatem na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z budową komponentu...., ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. „...”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. ponoszone wydatki na realizację zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie wskazanych wydatków nie będą Państwo mieć również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Państwo nie spełniają tego warunku, nie będziecie Państwo mieć możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowując stwierdzam, ze nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z budową komponentu ....., ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnośnie natomiast powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. 2383 ze zm.).