Określenie podstawy opodatkowania w przypadku sprzedaży towarów (gadżetów z logo) po cenie promocyjnej 1 zł netto. - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.211.2024.1.KOM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.211.2024.1.KOM

Temat interpretacji

Określenie podstawy opodatkowania w przypadku sprzedaży towarów (gadżetów z logo) po cenie promocyjnej 1 zł netto.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. określenia podstawy opodatkowania w przypadku sprzedaży towarów (gadżetów z logo) po cenie promocyjnej 1 zł netto (pytanie nr 2).

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 marca 2024 r. (wpływ 6 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą prawną prowadzącą działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jest podatnikiem podatku dochodowego osób prawnych. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Głównym przedmiotem działalności spółki (...). Spółka jest wyspecjalizowaną (...).

Spółka w ramach swoich działań wyznacza budżet marketingowy i zakupuje różne gadżety. Gadżety te zawierają logo dostawców, z którymi podpisywane są umowy. Zgodnie z zawartymi umowami oraz porozumieniami Wnioskodawca wystawia faktury za usługi marketingowe dla tych spółek (premie marketingowe na podstawie sprawozdania z wykonanych działań marketingowych).

Z kolei gadżety z logo, które kupuje w celu świadczenia usług marketingowych są fakturowane na firmę, na rzecz której są świadczone usługi marketingowe na koniec półrocza.

W ramach umów marketingowych Wnioskodawca zobowiązuje się do tego, że w ramach działań marketingowych będzie zachęcał potencjalnych klientów do zakupów konkretnych towarów z oferty swoich głównych dostawców. Wnioskodawca zobowiązuje się do tych działań marketingowych, każdorazowo zgodnie z obowiązującym planem marketingowym, te działania to reklama marki, organizowanie spotkań branżowych i szkoleń w siedzibie kontrahenta, budowanie lojalności do marki dostawcy, udział w targach lokalnych i promocja na nich produktów dostawcy.

Spółka w ramach realizacji usług marketingowych przekazuje te gadżety swoim klientom lub dokonuje sprzedaży za 1,00 zł netto (1,23 brutto). Gadżety te zawierają logo zlecających usługę marketingową.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

W odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu wskazali Państwo, że :

1. Jakie konkretnie gadżety przekazujecie Państwo klientom w celu ich zachęcenia do zakupów konkretnych towarów z oferty swoich głównych dostawców i czy to przekazanie jest nieodpłatne?

Odpowiedź: Spodnie robocze, polary, notatniki, długopisy, wiertła, smycz reklamowa, karteczki, słuchawki bezprzewodowe, okulary ochronne, t-shirty, czyściki z mikrofibry, bity. Niekiedy jest to nieodpłatne, a niekiedy odbywa się to za kwotę 1,23 zł.

2. Czy przekazywane gadżety mają dla klientów wartość materialną (użytkową), a ich przekazanie zaspokaja potrzeby konsumenckich tych klientów?

Odpowiedź: Niekiedy tak, ale nie zawsze.

3. Czy przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia gadżetów przekazywanych klientom?

Odpowiedź: Tak, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia gadżetów przekazywanych klientom. Z tego tytułu Spółka odprowadziła również VAT należny (doliczony do faktury za usługę marketingową, w tej fakturze ujmujemy również materiały marketingowe).

4. Czy przekazywanie przez Państwa gadżetów klientom następuje na cele związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą? Jeżeli tak, to proszę opisać ten związek z prowadzoną działalnością.

Odpowiedź: Tak, Spółka świadczy działalność marketingową dla swoich głównych dostawców, za którą pobiera wynagrodzenie.

5. Czy i w jaki sposób realizowane przez Państwa działania polegające na przekazywaniu klientom gadżetów z logo Państwa głównych dostawców służy działalności Państwa Spółki – jakie korzyści osiągają Państwo w związku z tymi działaniami?

Odpowiedź: Jest to działalność marketingowa, za którą Spółka pobiera wspomniane wynagrodzenie. Spółka w ramach swoich działań wyznacza budżet marketingowy i zakupuje różne gadżety, od których odlicza naliczony podatek od towarów i usług. Gadżety te zawierają logo dostawców, z którymi podpisywane są umowy. Zgodnie z zawartymi umowami oraz porozumieniami Wnioskodawca wystawia faktury za usługi marketingowe dla tych spółek (premie marketingowe na podstawie sprawozdania z wykonanych działań marketingowych).

6. Czy przekazywane klientowi gadżety stanowią prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)?

Odpowiedź: Niekiedy tak, ale nie zawsze.

7. Jeżeli przekazywane jednej osobie (klientowi) gadżety (towary) są prezentami o małej wartości, to:

  • czy łączna wartość gadżetów przekazywanych w roku podatkowym jednej osobie (klientowi nie przekracza kwoty 100 zł?

Odpowiedź: Dla niektórych klientów przekracza tą kwotę.

  • czy w przypadku prezentów o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł jest prowadzona przez Państwa ewidencja pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych osób (klientów)?

Odpowiedź: Tak.

  • a jeżeli takie przekazanie nie będzie ujęte w ewidencji, to czy jednostkowa cena nabycia (bez podatku) gadżetu przekazywanego przez Państwa klientowi, a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określony w momencie przekazywania tego gadżetu, nie przekracza 20 zł?

Odpowiedź: Tak.

8. Czy gadżety przekazywane klientom stanowią próbkę, o której mowa w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumianą jako egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, pozwalającą na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci?

Odpowiedź: Nie, nie stanowi próbki, o której mowa w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumianą jako egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, pozwalającą na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci.

9. Jeśli wydawane towary stanowią próbkę, to czy ich przekazanie przez Państwa ma na celu promocję tego towaru oraz nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb klienta w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego klienta jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma go skłaniać do zakupu promowanego towaru?

Odpowiedź: Nie stanowi próbki. Przekazanie gadżetów ma na celu promocję firmy, dla których Spółka świadczy usługi marketingowe.

10. Czy „klient, o którym mowa w opisie stanu faktycznego i „Kontrahent”, o którym mowa w stanowisku do pytania nr 2, to jest ten sam podmiot na rzecz którego dokonujecie Państwo sprzedaży gadżetów po obniżonej cenie, tj. za 1 zł, czy są to dwie odrębne od siebie kategorie osób?

Z opisu sprawy można wywieść, że klient to nabywca towarów z oferty Państwa głównych dostawców, który jest zachęcany do ich nabycia poprzez przekazywanie mu gadżetów z logo tych dostawców lub sprzedaż tych gadżetów po obniżonej cenie. Nie wiadomo natomiast kim jest „Kontrahent” i jaką pełni rolę w opisanej transakcji, gdyż to określenie pojawia się tylko w stanowisku do pyt. nr 2, a nie zostało użyte przez Państwa w opisie stanu faktycznego.

Odpowiedź: Tak „klient, o którym mowa w opisie stanu faktycznego i „Kontrahent”, o którym mowa w stanowisku do pytania nr 2, to jest ten sam podmiot, na rzecz którego Spółka dokonuje sprzedaży gadżetów po obniżonej cenie, tj. za 1 zł.

11. Czy i w jaki sposób realizowane przez Państwa działania polegające na sprzedaży klientom gadżetów z logo Państwa głównych dostawców po istotnie obniżonej cenie (za 1 zł) służy działalności Państwa Spółki – jakie korzyści osiągają Państwo w związku z tymi działaniami?

Odpowiedź: Tak, jest to działalność marketingowa, za którą pobieramy wspomniane wynagrodzenie. Spółka w ramach swoich działań wyznacza budżet marketingowy i zakupuje różne gadżety, od których odlicza naliczony podatek od towarów i usług. Gadżety te zawierają logo dostawców, z którymi podpisywane są umowy. Zgodnie z zawartymi umowami oraz porozumieniami Spółka wystawia faktury za usługi marketingowe dla tych spółek (premie marketingowe na podstawie sprawozdania z wykonanych działań marketingowych).

12. Czy klient w celu zakupu gadżetów po obniżonej cenie musi spełnić jakieś określone przez Państwa warunki np. dokonać zakupu określonej ilości określonych produktów będących w ofercie Spółki?

Odpowiedź: Nie.

13. W jaki sposób dokumentujecie Państwo sprzedaż klientom gadżetów po obniżonej cenie (za 1 zł)?

Odpowiedź: Sprzedaż ta jest fakturowana, zazwyczaj łącznie z innymi zakupionymi towarami.

14. Czy pomiędzy Państwem a klientami nabywającymi gadżety po obniżonej cenie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Odpowiedź: Nie.

Pytanie (oznaczone we wniosku nr 2)

Czy w przypadku sprzedaży promocyjnej gadżetów z logo po istotnie obniżonej cenie, a więc za 1 zł netto, Spółka powinna określić podstawę opodatkowania dla tychże towarów promocyjnych w wysokości wskazanej na fakturze ceny sprzedaży, a więc 1 zł pomniejszona o kwotę należnego podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2

Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedawanych towarów za symboliczną złotówkę będzie rzeczywista kwota należna (rzeczywista kwota zapłaty) z tytułu sprzedaży towarów na rzecz klientów, tj. kwota 1 zł pomniejszona o kwotę należnego podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów usług podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1.stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2.udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3.otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Brak jest jakichkolwiek ograniczeń odnośnie wielkości udzielanego rabatu, czy też ustaleniu ceny, co wskazuje na pełną dowolność jego ustalania przez strony.

Sprzedaż produktów w promocyjnej cenie wynoszącej 1 PLN netto nie narusza zasad wynikających z ustawy VAT.

Przedmiotowe działania marketingowe mają uzasadnienie ekonomiczne i mają w założeniu przynieść dla Spółki wymierne korzyści polegające przede wszystkim na zwiększeniu przychodów i obrotu stanowiącego podstawę opodatkowania dla celów podatku od towarów i usług.

Podstawą opodatkowania sprzedaży przez Spółkę na rzecz klientów/Kontrahentów produktów w warunkach promocyjnych towaru będzie kwota 1 zł.

Podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar za cenę znacznie niższą. Należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Jednakże stosując upusty cenowe należy mieć na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych, podatnik powinien ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie, jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje.

Zatem, Spółka powinna za podstawę opodatkowania przyjąć rzeczywistą kwotę należną (rzeczywistą kwotę zapłaty) z tytułu sprzedaży produktów promocyjnych na rzecz klientów/Kontrahentów, tj. kwotę 1 zł pomniejszoną o kwotę należnego podatku od towarów i usług.

Nadto, Spółka wskazuje, iż w zakresie sprzedaży produktów promocyjnych za symboliczną cenę nie można mówić o sztuczności na płaszczyźnie ekonomicznej. Sprzedaż towarów promocyjnych po cenach promocyjnych, tj. po cenie niższej niż ich cena nabycia nie charakteryzuje się brakiem treści ekonomicznej. Służy on bowiem promocji i zwiększeniu sprzedaży produktu Spółki oraz uzyskaniu przychodów z tyt. świadczenia usług marketingowych od klientów/Kontrahentów, na rzecz których dystrybuuje gadżety reklamowe.

Reasumując, w ocenie Spółki, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedawanych w związku z Promocją towarów za symboliczną złotówkę będzie rzeczywista kwota należna (rzeczywista kwota zapłaty) z tytułu sprzedaży towarów promocyjnych na rzecz klientów, tj. kwota 1 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej: „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza dokonanie dostawy towarów za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Należy w tym miejscu wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o VAT:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.

Jak stanowi art. 29a ust. 6 ustawy o VAT:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)  podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)  koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Zgodnie z art. 29a ust. 7 ustawy o VAT:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

W myśl art. 29a ust. 10 ustawy o VAT:

Podstawę opodatkowania obniża się o:

1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2) wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danych towarów lub usług.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 168):

Użyte w ustawie określenia oznaczają: cena - wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług:

W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową.

Stosownie do treści art. 32 ust. 1 ustawy o VAT:

W przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1) niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2) niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,

3) wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wartości rynkowej - rozumie się przez to całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a) w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b) w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

W myśl art. 32 ust. 2 ustawy o VAT:

Przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:

1) w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2) wynikające ze stosunku pracy;

3) wynikające z tytułu przysposobienia.

Z treści wniosku wynika, że:

  • Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wyspecjalizowaną (...),
  • Spółka w ramach swoich działań wyznacza budżet marketingowy i zakupuje różne gadżety, np. spodnie robocze, polary, notatniki, długopisy, wiertła, smycz reklamowa, karteczki, słuchawki bezprzewodowe, okulary ochronne, t-shirty, czyściki z mikrofibry, bity, które zawierają logo dostawców zlecających Spółce na podstawie stosownej umowy lub porozumienia usługę marketingową,
  • Spółka w ramach realizacji usług marketingowych przekazuje gadżety swoim klientom nieodpłatnie lub dokonuje ich sprzedaży za 1,00 zł netto (1,23 brutto),
  • klient/Kontrahent w celu zakupu gadżetów po obniżonej cenie nie musi spełnić jakichkolwiek określonych przez Spółkę warunków np. nie musi dokonywać zakupu określonej ilości określonych produktów będących w ofercie Spółki,
  • sprzedaż przez Spółkę gadżetów klientom/Kontrahentom po obniżonej cenie (za 1 zł netto) jest fakturowana, zazwyczaj łącznie z innymi zakupionymi towarami, 
  • pomiędzy Spółką a klientami/Kontrahentami nabywającymi gadżety po obniżonej cenie nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT.

Państwa wątpliwości zakreślone pytaniem nr 2 dotyczą określenia podstawy opodatkowania w przypadku sprzedaży towarów (gadżetów z logo) po cenie promocyjnej 1 zł netto.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli będzie to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu.

Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust powinien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.

Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru, czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.

W niniejszej sprawie, jak Państwo wskazali, pomiędzy Państwem a klientami nie będą występować powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że świadczą Państwo na rzecz swoich dostawców usługi marketingowe w ramach których nabywane są różne gadżety np. spodnie robocze, polary, notatniki, długopisy, wiertła, smycze reklamowe, karteczki, słuchawki bezprzewodowe, okulary ochronne, t-shirty, czyściki z mikrofibry, bity. Następnie gadżety te opatrzone logo dostawców Spółki są sprzedawane w warunkach promocyjnych klientom za symboliczną cenę, tj. 1 zł netto. Jak Państwo wskazali we wniosku, sprzedaż gadżetów po cenach promocyjnych, tj. po cenie niższej niż ich cena nabycia ma uzasadnienie ekonomiczne i w założeniu ma służyć promocji oraz uzyskaniu przychodów, z tyt. świadczenia usług marketingowych, od klientów/Kontrahentów, na rzecz których Spółka dystrybuuje gadżety reklamowe.

Zatem, z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że podstawą opodatkowania w przypadku sprzedaży gadżetów po cenie promocyjnej w związku z zawartymi umowami i porozumieniami marketingowymi z dostawcami, będzie – zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy w zw. z art. 29a ust. 6 pkt 1 oraz art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy – wszystko, co stanowi zapłatę, którą Spółka otrzyma od klienta z tytułu sprzedaży ww. gadżetów, pomniejszone o kwotę podatku VAT.

Podstawą opodatkowania podatkiem VAT sprzedawanych przez Spółkę gadżetów na zasadach promocyjnych, będzie cena faktycznie zapłacona przez klientów/Kontrahentów pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.

Ponadto należy wskazać, że skoro – jak wskazano we wniosku – pomiędzy Państwem a klientami nie będą zachodziły żadne z powiązań, o których mowa w art. 32 ustawy oraz o ile ustalenie ceny za opisane towary nie będzie służyło obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności, to cena, z uwzględnieniem rabatów, zapłacona faktycznie przez klienta/Kontrahenta będzie stanowiła podstawę opodatkowania podatkiem VAT.

Spółka powinna za podstawę opodatkowania przyjąć rzeczywistą kwotę należną (rzeczywistą kwotę zapłaty) z tytułu sprzedaży gadżetów po cenach promocyjnych na rzecz klientów/Kontrahentów, tj. kwotę 1,23 zł pomniejszoną o kwotę należnego podatku od towarów i usług.

Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, zgodnie z którym podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedawanych w związku z Promocją towarów za symboliczną złotówkę będzie rzeczywista kwota należna (rzeczywista kwota zapłaty) z tytułu sprzedaży towarów promocyjnych na rzecz klientów/Kontrahentów, tj. kwota 1 zł netto, uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuję, że w zakresie objętym pytaniem oznaczonym we wniosku nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Należy nadmienić, że Organ wydając interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy i opiera się na przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie sprawy.

Informuję zatem, że nie oceniam skuteczności opisanych we wniosku czynności, tak więc niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, że opisane czynności będą/są dokonywane zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanej interpretacji opiera się wyłącznie na przedstawionym opisie stanu faktycznego. Wydając interpretację nie dokonuje bowiem w tym zakresie żadnych ustaleń we własnym zakresie, lecz bazuje wyłącznie na tym, co przedstawi Wnioskodawca w opisie sprawy. Tym samym Spółka ponosi pełną odpowiedzialność za przedstawiony przez siebie stan faktyczny sprawy i ewentualne negatywne skutki przedstawienia opisu w sposób niezgodny z rzeczywistością.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).