Interpretacja indywidualna z dnia 10 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.2.2024.2.AB
Temat interpretacji
Uznanie nieodpłatnego świadczenia usług nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczących inwestycji wodno – kanalizacyjnych na rzecz Gminy za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie uznania nieodpłatnego świadczenia usług nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczących inwestycji wodno – kanalizacyjnych na rzecz Gminy za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT oraz uznania nieodpłatnego świadczenia usług nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczących budowy kanalizacji deszczowych na rzecz Gminy za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Uzupełnili go Państwo 19 marca 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(...) Sp. z o.o. - Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na mocy ustawy z dnia 6 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Spółka realizuje tym samym zadanie własne Gminy (...), która to posiada 100% udziałów w Spółce. Spółka w ramach swojej działalności realizuje zadania budowy, rozbudowy i modernizacji własnych urządzeń wodno-kanalizacyjnych, głównie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Gmina (...), także realizuje zadania w zakresie inwestycji wodno-kanalizacyjnych, które po zakończeniu i oddaniu do użytkowania przekazuje Spółce do eksploatacji na podstawie umów nieodpłatnego użyczenia.
Gmina (...), biorąc pod uwagę uprawnienia posiadane przez pracowników Spółki zamierza, przy realizacji własnych zadań inwestycyjnych zlecać Spółce świadczenie przez Spółkę usług w zakresie pełnienia nadzorów inwestorskich i branżowych. Usługi te będą świadczone przez Spółkę nieodpłatnie. Usługi wyżej opisane będą świadczone przez Spółkę nieodpłatnie, także przy realizacji przez Gminę budowy kanalizacji deszczowych, które po zakończeniu realizacji nie są przekazywane Spółce do eksploatacji, ponieważ obsługa ich nie stanowi przedmiotu działalności Spółki.
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:
1.(...) Sp. z o.o. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
2.Z uwagi na fakt, że usługi nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczą inwestycji wodno-kanalizacyjnych realizowanych przez Gminę (...), które po zakończeniu zostaną przekazane Spółce do eksploatacji jako służące do prowadzenia przez Spółkę działalności zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, która to z kolei jest działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, zdaniem Spółki w/w usługi nadzorów inwestorskich i branżowych posłużą działalności opodatkowanej Spółki.
3.Z uwagi na fakt, że usługi nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczą inwestycji budowy kanalizacji deszczowych realizowanych przez Gminę (...), które po zakończeniu nie są przekazywane Spółce do eksploatacji, ponieważ Spółka nie prowadzi działalności związanej z obsługą kanalizacji deszczowych, zdaniem Spółki w/w usługi nadzorów inwestorskich i branżowych nie posłużą działalności opodatkowanej Spółki.
4.Spółka prowadzi działalność opodatkowaną w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków za pośrednictwem własnych urządzeń wodno - kanalizacyjnych oraz tych otrzymywanych do eksploatacji od Gminy (...), nad realizacją których Spółka pełniła nadzór inwestorski i branżowy. W związku z powyższym w/w usługi nadzorów inwestorskich i branżowych świadczone przez Spółkę na rzecz Gminy nieodpłatnie, a dotyczące budowy i rozbudowy w/w urządzeń są zatem związane z działalnością opodatkowaną Spółki.
5.Spółka nie prowadzi działalności związanej z obsługą kanalizacji deszczowych, a zatem usługi nadzorów inwestorskich i branżowych świadczone przez Spółkę na rzecz Gminy nieodpłatnie, a dotyczące budowy kanalizacji deszczowych nie są związane z działalnością opodatkowaną Spółki.
Pytanie
Czy świadczone przez Spółkę na rzecz Gminy (...) nieodpłatnie usługi nadzorów inwestorskich i branżowych, należy opodatkować podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki usługi nadzorów inwestorskich i branżowych świadczone przez Spółkę na rzecz Gminy (...) nieodpłatnie, a dotyczące inwestycji wodno - kanalizacyjnych, które następnie przekazywane są Spółce do eksploatacji, w związku z wykonywaną przez Spółkę działalnością nie powinny być przez Spółkę opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Opodatkowane natomiast powinny być wyżej opisane usługi świadczone nieodpłatnie przez Spółkę na rzecz Gminy (...), dotyczące inwestycji nie związanych z działalnością Spółki, którymi jest budowa kanalizacji deszczowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.
Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.
Z treści art. 8 ust. 1 ustawy, wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, które nie stanowi dostawy towarów. Słownik języka polskiego definiuje czasownik „świadczyć” jako „wykonywać coś na czyjąś rzecz”, a „świadczenie” – to obowiązek wykonywania, przekazania czegoś na czyjąś rzecz.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Spod pojęcia usługi będzie natomiast wyłączone takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Jeśli tylko mamy do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi ono albo usługę, albo dostawę towarów.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.
Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.
W myśl regulacji art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika;
Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Interpretując ww. art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, stwierdzić należy, że opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.
Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, to wówczas takie świadczenie usług będzie nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Analizując natomiast treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.
Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością.
Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.
Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez dany podmiot.
W świetle powyższego, oceniając, czy dana usługa służy działalności przedsiębiorstwa podatnika, należy zbadać, czy jest ona dla tego celu niezbędna, jak również zważyć, czyja korzyść jest dominująca.
Za usługi dokonane do celów działalności gospodarczej należy uznać takie, które mają związek z potrzebami tej działalności. Związek z działalnością gospodarczą mają natomiast takie czynności, których wykonanie jest celowe dla osiągnięcia bądź poprawienia efektów tej działalności. Ta celowość istnieć może również wtedy, gdy taka usługa nieodpłatna nie jest niezbędna do osiągnięcia efektu działalności gospodarczej, ale obiektywnie może na te efekty wpływać.
Zatem należy stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i prowadzą Państwo działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Realizują Państwo zadania własne Gminy, która posiada 100% udziałów w Państwa Spółce. W ramach swojej działalności realizują Państwo zadania budowy, rozbudowy i modernizacji własnych urządzeń wodno-kanalizacyjnych, głównie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Gmina, także realizuje zadania w zakresie inwestycji wodno-kanalizacyjnych, które po zakończeniu i oddaniu do użytkowania przekazuje Spółce do eksploatacji na podstawie umów nieodpłatnego użyczenia. Gmina, biorąc pod uwagę uprawnienia posiadane przez pracowników zamierza, przy realizacji własnych zadań inwestycyjnych zlecać Państwu świadczenie usług w zakresie pełnienia nadzorów inwestorskich i branżowych. Usługi te będą świadczone przez Państwa nieodpłatnie. Usługi wyżej opisane będą świadczone przez Państwa nieodpłatnie, także przy realizacji przez Gminę budowy kanalizacji deszczowych, które po zakończeniu realizacji nie są przekazywane Państwu do eksploatacji, ponieważ obsługa ich nie stanowi przedmiotu Państwa działalności. Z uwagi na fakt, że usługi nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczą inwestycji wodno-kanalizacyjnych realizowanych przez Gminę, które po zakończeniu zostaną przekazane Spółce do eksploatacji jako służące do prowadzenia przez Spółkę działalności zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, która to z kolei jest działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, zdaniem Państwa w/w usługi nadzorów inwestorskich i branżowych posłużą Państwa działalności opodatkowanej. Z uwagi na fakt, że usługi nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczą inwestycji budowy kanalizacji deszczowych realizowanych przez Gminę, które po zakończeniu nie są przekazywane Państwu do eksploatacji, ponieważ nie prowadzą Państwo działalności związanej z obsługą kanalizacji deszczowych, zdaniem Państwa w/w usługi nadzorów inwestorskich i branżowych nie posłużą Państwa działalności opodatkowanej. Prowadzą Państwo działalność opodatkowaną w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków za pośrednictwem własnych urządzeń wodno - kanalizacyjnych oraz tych otrzymywanych do eksploatacji od Gminy, nad realizacją których pełnią Państwo nadzór inwestorski i branżowy. W związku z powyższym w/w usługi nadzorów inwestorskich i branżowych świadczone przez Państwa na rzecz Gminy nieodpłatnie, a dotyczące budowy i rozbudowy w/w urządzeń są zatem związane z Państwa działalnością opodatkowaną. Nie prowadzą Państwo działalności związanej z obsługą kanalizacji deszczowych, a zatem usługi nadzorów inwestorskich i branżowych świadczone przez Państwa na rzecz Gminy nieodpłatnie, a dotyczące budowy kanalizacji deszczowych nie są związane z Państwa działalnością opodatkowaną.
Analiza przedstawionego przez Państwa opisu sprawy na tle powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że świadczenie przez Państwa usług nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczących inwestycji wodno-kanalizacyjnej oraz budowy kanalizacji deszczowej na rzecz Gminy, stanowi świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie ww. usług nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tych czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy.
W przedmiotowej sprawie w sytuacji świadczenia przez Państwa na rzecz Gminy nieodpłatnie usługi nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczących inwestycji wodno – kanalizacyjnych, dochodzi do nieodpłatnego świadczenia usług związanego z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, świadczenie usług nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczy inwestycji wodno - kanalizacyjnych realizowanych przez Gminę, które po zakończeniu zostaną przekazane Państwu do eksploatacji jako służące do prowadzenia przez Państwa działalności zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, które to z kolei są działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Ww. usługi nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczące inwestycji wodno - kanalizacyjnych świadczone przez Państwa na rzecz Gminy nieodpłatnie, a dotyczące budowy i rozbudowy ww. urządzeń są zatem związane z Państwa działalnością opodatkowaną.
Zatem, w analizowanym przypadku związek nieodpłatnego świadczenia usług z potrzebami prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej jest spełniony.
W konsekwencji, nieodpłatne świadczenie usług nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczących inwestycji wodno – kanalizacyjnych, nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem, ponieważ nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy. Z okoliczności przedstawionych przez Państwa wynika, że przedmiotowe świadczenie ma związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.
Zatem nieodpłatne świadczenie przez Państwa usług nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczących inwestycji wodno – kanalizacyjnych nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Natomiast odnosząc się do kwestii dotyczącej świadczenia przez Państwa na rzecz Gminy nieodpłatnie usług nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczących budowy kanalizacji deszczowych, nie dochodzi do nieodpłatnego świadczenia usług związanego z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, usługi nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczą inwestycji budowy kanalizacji deszczowych realizowanych przez Gminę, które po zakończeniu nie są przekazywane Państwu do eksploatacji, ponieważ nie prowadzą Państwo działalności związanej z obsługą kanalizacji deszczowych nie posłużą działalności Państwa opodatkowanej. Usługi nadzorów inwestorskich i branżowych świadczone przez Państwa na rzecz Gminy nieodpłatnie, a dotyczące budowy kanalizacji deszczowych nie są związane z Państwa działalnością opodatkowaną.
Zatem, w analizowanym przypadku związek nieodpłatnego świadczenia usług z potrzebami prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej nie jest spełniony.
W konsekwencji, nieodpłatne świadczenie przez Państwa usług nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczącej budowy kanalizacji deszczowych, stanowi czynności opodatkowane podatkiem, ponieważ zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy. Z okoliczności przedstawionych przez Państwa wynika, że przedmiotowe świadczenie nie ma związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.
Zatem świadczone przez Państwa nieodpłatnie usługi nadzorów inwestorskich i branżowych dotyczące budowy kanalizacji deszczowych należy uznać za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, które będzie podlegało opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.