Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego przy ponoszonych wydatkach związanych z realizacją przedsięwzięcia z zakresu zakupu ... - Interpretacja - 0111-KDIB-2.4012.78.2024.2.ASZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB-2.4012.78.2024.2.ASZ

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego przy ponoszonych wydatkach związanych z realizacją przedsięwzięcia z zakresu zakupu sprzętu do prowadzenia kina plenerowego oraz wydarzeń kulturalnych oraz aplikacji mobilnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego przy ponoszonych wydatkach związanych z realizacją przedsięwzięcia z zakresu zakupu sprzętu do prowadzenia kina plenerowego oraz wydarzeń kulturalnych oraz aplikacji mobilnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 kwietnia 2024 r. (data wpływu 2 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

I. zrealizowało przedsięwzięcie pod nazwą „(…)”. Jest ono współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach konkursu NR xxx Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Oś priorytetowa 6 Kultura i Dziedzictwo, Działanie 6.1 Infrastruktura kultury, Poddziałanie 6.1.2 Instytucje kultury (Schemat A) na podstawie umowy xxx z dnia xxx.

W ramach realizacji wyżej wymienionego przedsięwzięcia zakupiono infrastrukturę niezbędną do prowadzenia nieodpłatnych projekcji plenerowych, która będzie również wykorzystywana podczas koncertów i festiwali oraz stworzono aplikację na urządzenia mobilne. Zakupiony w ramach projektu sprzęt to: sprzęt audiowizualny w skład którego wchodził: ekran pneumatyczny, projektor, sprzęt audio, podesty sceniczne, namiot ekspresowy, trap rampa najazdowa, wózek masztowy paletowy, retro lampy, laptop, stoliki, krzesła, tablica multimedialna. Wydatki kwalifikowalne obejmowały również opracowanie dokumentacji konkursowej, koszty promocji projektu. Wyżej wymienione wydatki stanowią zgodnie z umową o dofinansowanie, koszty kwalifikowalne projektu.

Wydatki kwalifikowalne są częściowo pokryte ze środków własnych 16% a częściowo ze środków EFRR Unii Europejskiej 84%. Środki EFRR w rozumieniu 12 ust. 2 i ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatków towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U.2018.701) nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a zatem nie jest możliwe ubieganie się o zwrot podatków i usług w oparciu o przepisy zawarte w Rozporządzeniu.

Projekt wpisuje się i realizuje cele Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa dla osi priorytetowej 6 Kultura i dziedzictwo Priorytet inwestycyjny 6c - Zachowanie, ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego, cel szczegółowy: więcej ludzi korzystających z oferty instytucji kultury budujących tożsamość regionalną w województwie. W wyniku realizacji projektu nastąpi realizacja następujących wskaźników:

Na poziomie produktu:

- Liczba instytucji kultury objętych wsparciem - 1

Na poziomie rezultatu:

- Liczba osób korzystających z obiektów zasobów kultury objętych wsparciem - 5 000 osób.

Projekt poprzez realizację celu głównego, którym jest poprawa jakości świadczonych usług kulturalnych i zwiększenie atrakcyjności oferty I. poprzez dopasowanie do potrzeb wskazanych przez mieszkańców przyczyni się do zwiększenie liczby osób korzystających z oferty kulturalnej I.

Zakup sprzętu audiowizualnego wraz z pozostałymi elementami niezbędnymi do świadczenia usługi plenerowych projekcji a tym samym rozszerzenie oferty Wnioskodawcy były niezbędne do realizacji celu projektu. Projekt nie będzie generował dochodu.

Ponadto na zadane przez Organ pytania odpowiedzieli Państwo w podany niżej sposób:

Na pytanie: „Czy są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?”

Odpowiedzieli Państwo: „I. jest czynnym podatnikiem VAT.”

Na pytanie: „Na jaki podmiot zostały wystawione/będą wystawione faktury dokumentujące zakupy związane z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” (tj. sprzęt do prowadzenia kina plenerowego oraz wydarzeń kulturalnych oraz aplikacji mobilnej)?”

Odpowiedzieli Państwo: „Faktury dokumentujące zakupy związane z realizacją przedsięwzięcia były wystawione na I.”

Na pytanie: „Do jakich kategorii czynności wykorzystują Państwo/będą Państwo wykorzystywali towary i usługi nabyte dla realizacji przedsięwzięcia pn. „(…)” (sprzęt do prowadzenia kina plenerowego oraz wydarzeń kulturalnych oraz aplikacji mobilnej):

- opodatkowanych podatkiem VAT – jeżeli tak, to proszę wskazać jakich,

- zwolnionych od podatku VAT– jeżeli tak to proszę wskazać jakich,

- niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jeżeli tak to proszę wskazać jakich,

- czy też do różnych kategorii czynności (np. opodatkowanych i zwolnionych, opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu) – jeżeli tak to proszę wskazać jakich?”

Odpowiedzieli Państwo: „Towary i usługi nabyte do realizacji przedsięwzięcia są i będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT: zakupy towarów (sprzętu i usług) będą służyć realizacji celów statutowych i nieodpłatnej działalności kulturalnej.”

Pytanie

Czy w związku z opisaną sytuacją, I. ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z zapłaconego przy ponoszonych wydatkach, związanych z realizacją przedsięwzięcia z zakresu zakupu sprzętu do prowadzenia kina plenerowego oraz wydarzeń kulturalnych oraz aplikacji mobilnej?

Państwa stanowisko w sprawie

I. jest samorządową instytucją kultury utworzoną na podstawie uchwały Rady Miasta. I. zostało wpisane do księgi rejestrowej placówek kultury i posiada osobowość prawną. Działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 862 oraz z 2018 r. poz. 152 z późn. zm.) oraz statutu. Podstawowym celem działalności I. jest realizacja zadań własnych Miasta w zakresie działalności kulturalnej polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. I. w oparciu o nadany statut realizuje zadania z zakresu kultury za pomocą indywidualnej i zespołowej aktywności kulturalnej, różnorodnych form edukacji kulturalnej i oświatowej upowszechniających wiedzę i kulturę. Realizacja projektu przyczyni się do budowy kapitału społecznego, poprzez wzbogacenie kompetencji kulturowych (poprzez odpowiedni dobór tematów i programu projekcji) oraz integracji mieszkańców, którzy będą spotykać się podczas projekcji filmowych. I. jest czynnym podatnikiem VAT. Pomimo tego, że Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku ze względu na brak sprzedaży opodatkowanej związanej z realizowanym przedsięwzięciem. Tym samym podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany projektu. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty realizowanego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zakupy towarów (sprzętu) i usług będą służyć realizacji celów statutowych i nieodpłatnej działalności kulturalnej. Ze względu na swój charakter Projekt nie będzie generował dochodu. Wnioskodawca będący jednostką sektora finansów publicznych nie prowadzi w zakresie przedmiotu Projektu działalności gospodarczej. Tym samym przesłanki występowania pomocy publicznej nie zachodzą. Jednocześnie przedsięwzięcie nie generuje przychodu w rozumieniu art. 61 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013. Infrastruktura techniczna, która został nabyta w wyniku realizacji projektu w 100% będzie wykorzystywana do celów związanych z kulturą. Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez I. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018.2174 tj.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenie tego podatku dokonuje podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczania podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego, związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz podlegających podatkowi.

Sytuacja taka ma właśnie miejsce w opisanym zdarzeniu, w związku z tym instytucji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie tej ustawy. Natomiast zgodnie z artykułem 5, ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

2)eksport towarów.

3)import towarów na terytorium kraju.

4)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zrealizowali przedsięwzięcie pod nazwą „(…)”.

Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą kwestii możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z zapłaconego przy ponoszonych wydatkach, związanych z realizacją przedsięwzięcia z zakresu zakupu sprzętu do prowadzenia kina plenerowego oraz wydarzeń kulturalnych oraz aplikacji mobilnej.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabyte do realizacji przedsięwzięcia są i będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zakupy towarów (sprzętu) i usług będą służyć realizacji celów statutowych i nieodpłatnej działalności kulturalnej.

W konsekwencji, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia z zakresu zakupu sprzętu do prowadzenia kina plenerowego oraz wydarzeń kulturalnych oraz aplikacji mobilnej.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).