Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.56.2024.2.AAR
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku dostawy nieruchomości zabudowanych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży działek nr: 4, 3 i 2 jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii zwolnienia od podatku VAT sprzedaży kompleksu (…). Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 15 marca 2024 r. (wpływ 15 marca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat (...) jest właścicielem nieruchomości oznaczonej działkami numer 1, 2 (dla których Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgę wieczystą nr (...)), 3 (dla której Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgę wieczystą nr (…)) oraz 4 (dla której Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgę wieczystą nr (…)). Własność nieruchomości Powiat nabył na podstawie decyzji Wojewody (...) z 2 czerwca 2000 r.
Decyzją z 9 lutego 2023 r. (…) Wojewódzki Konserwator Zabytków wyraził zgodę na sprzedaż przez Starostę (...) ww. nieruchomości, wpisanej do rejestru zabytków.
Zgodnie z art. 25a i 25b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 344) Zarząd Powiatu gospodaruje powiatowym zasobem nieruchomości.
Zarząd Powiatu uchwałą nr (…) z 27 września 2023 r. wyraził zgodę na zbycie nieruchomości, w trybie art. 13 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344), stanowiącej własność Powiatu (...): kompleksu (...), składającego się z czterech działek.
Jest to zespół pałacowy z (...).
Działka nr 4 o powierzchni (...) ha, oznaczona w ewidencji gruntów i budynków użytkiem (...) zabudowana jest budynkiem pałacu, obory, stodoły, garażowo-warsztatowym, wieży ciśnień oraz budynkiem hydroforni - wpisana do rejestru zabytków.
Działka nr 1 o powierzchni (...) ha, oznaczona w ewidencji gruntów i budynków użytkiem (...) niezabudowana, o przeznaczeniu rolnym - wpisana do rejestru zabytków.
Działka nr 3 o powierzchni (...) ha zabudowana budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym i budynkiem gospodarczym, oznaczona w ewidencji gruntów i budynków użytkiem (...) - wpisana do rejestru zabytków.
Działka nr 2 o powierzchni (...) ha zabudowana biologiczną (trzcinową) oczyszczalnią ścieków zajmującą powierzchnię ok. (...) m2. Na działce znajduje się (…) studni z kręgów betonowych wchodzących w skład oczyszczalni. Oczyszczalnia odbiera ścieki od (…) gospodarstw domowych oraz pałacu. W ewidencji gruntów i budynków oznaczona jako (...).
Powiat zamierza zbyć ww. kompleks (...) będący wcześniej w użytkowaniu przez (...).
(…) 2022 r. zlikwidowano budżetową jednostkę Powiatu (...): (...). Od tego czasu nieruchomość jest nieużytkowana.
Powiat nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości, w stosunku do których miał prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Inwestycje prowadzone na przedmiotowej nieruchomości to:
- 2022 r.: instalacja ESZ za (…) zł;
- 2021 r.: zakup i montaż nowej przepompowni ścieków za (…) zł, modernizacja natrysków w (…) za (…) zł, środki niewygasające z 2020 r., wykonanie sufitu systemowego za (…) zł;
- 2020 r.: modernizacja komina za (…) zł, modernizacja natrysków w (...) za (…) zł;
- 2019 r.: adaptacja pomieszczeń na aneks kuchenny za (…) zł, modernizacja kotła c.o., modernizacja komina, opracowanie funkcjonalno-użytkowe;
- 2016 r.: zabezpieczenie wieży ciśnień za (…) zł;
- 2015 r.: montaż systemu monitoringu za (…) zł;
- 2013 r.: kocioł c.o. za (…) zł.
Powiat (...) jest zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług.
Wyżej wymienione wydatki poniósł Powiat (...). W stosunku do tych wydatków nie przysługiwało Powiatowi prawo do obniżenia podatku VAT.
Wnioskodawca informuje również, że (…) zawierał umowy z mieszkańcami sąsiednich nieruchomości w sprawie odprowadzania ścieków. Oczyszczalnia ścieków znajdująca się na działce numer 2 obręb (...), gmina (...), odbierała ścieki od (…) gospodarstw domowych oraz pałacu. Z uwagi na likwidację (…) wypowiedziano wszystkie umowy na odprowadzanie ścieków ze skutkiem na dzień (…) 2022 r.
Powiat (...), w imieniu którego działał (…), wynajmował m.in. garaż, lokal użytkowy znajdujące się na terenie (…). Do kwot wynajmu naliczany był VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Decyzją Wojewody (...) z 2 czerwca 2000 r. mienie Skarbu Państwa stało się z mocy prawa mieniem Powiatu (...). Ze względu na prowadzoną działalność oświatową prawo do odliczenia nie przysługiwało.
Wymienione działki były wykorzystywane przez Powiat do (…) - czynności zwolnione z podatku VAT oraz w granicach 1% do czynności opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu wynajmu garażu.
Przez cały okres posiadania ww. nieruchomości były one wykorzystywane przez Powiat do czynności zwolnionych od podatku VAT (…) oraz w granicach 1% do czynności opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu wynajmu garażu.
Dla działki 1 brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy (...) działka nr 1 oznaczona jest symbolem (…) - tereny usług sportu i rekreacji. Na dzień sprzedaży 1 działka nie będzie objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Na moment zbycia nieruchomości nr 1 nie będzie wydanej decyzji o warunkach zabudowy dla przedmiotowej działki.
Wnioskodawca wskazał, że wszystkie budynki/budowle spełniają definicję w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
- 4 - budynek pałacu, budynek obory, budynek stodoły, budynek garażowo-warsztatowy, budynek wieży ciśnień
- 3 - budynek mieszkalny, budynek gospodarczy
- 2 - biologiczna oczyszczalnia ścieków oraz (…) studni z kręgów betonowych, wchodzących w skład oczyszczalni.
Wszystkie ww. budynki/budowle znajdowały się na działkach numer 3, 4 i 2 w momencie ich nabycia, czyli w 2000 r.
Nakłady na ulepszenie nie przekroczyły 30% wartości początkowej ww. obiektów.
Pytanie
Czy w zaistniałej sytuacji przy sprzedaży nieruchomości nr 4, 3 oraz 2 obręb (...), gmina (...), Powiat (...) będzie mógł zastosować zwolnienie od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Powiatu (...) sprzedaż kompleksu (...) jest czynnością zwolnioną z podatku od towarów i usług z tytułu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. W stosunku do tej nieruchomości nie przysługiwało Powiatowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powiat (...) nie ponosił wydatków na ulepszenie tych nieruchomości w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Ponadto, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, nieruchomość spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Należy podkreślić jednak, że nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na podstawie w art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Z opisu sprawy wynika, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierzają Państwo dokonać sprzedaży kompleksu (…), składającego się z czterech działek: nr 1, 2, 3, 4, które nabyli Państwo na podstawie decyzji Wojewody (...) z 2 czerwca 2000 r. Ze względu na prowadzoną działalność oświatową prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich nabycia Państwu nie przysługiwało. Działki były wykorzystywane przez Państwa do prowadzenia (…).
(…) 2022 r. zlikwidowano budżetową jednostkę Powiatu (...): (…). Od tego czasu nieruchomość jest nieużytkowana.
Działka nr 4 o powierzchni (...) ha, oznaczona w ewidencji gruntów i budynków użytkiem (...) zabudowana jest budynkiem pałacu, obory, stodoły, garażowo-warsztatowym, wieży ciśnień oraz budynkiem hydroforni.
Działka nr 3 o powierzchni (...) ha zabudowana jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym i budynkiem gospodarczym, oznaczona w ewidencji gruntów i budynków użytkiem (…).
Działka nr 2 o powierzchni (...) ha zabudowana jest biologiczną (trzcinową) oczyszczalnią ścieków zajmującą powierzchnię ok. (...) m2. Na działce znajduje się (…) studni z kręgów betonowych wchodzących w skład oczyszczalni. Oczyszczalnia odbiera ścieki od (…) gospodarstw domowych oraz pałacu. W ewidencji gruntów i budynków oznaczona jako (...).
Wszystkie budynki/budowle spełniają definicję w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Wszystkie ww. budynki/budowle znajdowały się na działkach numer 3, 4 i 2 w momencie ich nabycia, czyli w 2000 r.
Nakłady na ulepszenie nie przekroczyły 30% wartości początkowej ww. obiektów.
Nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie nieruchomości, w stosunku do których mieli Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Wskazali Państwo, że (…) w A. zawierał umowy z mieszkańcami sąsiednich nieruchomości w sprawie odprowadzania ścieków. Oczyszczalnia ścieków znajdująca się na działce numer 2 odbierała ścieki od (…) gospodarstw domowych oraz pałacu. Z uwagi na likwidację (…) w A. wypowiedziano wszystkie umowy na odprowadzanie ścieków ze skutkiem na dzień (…) r.
(...) w Państwa imieniu wynajmował m.in. garaż, lokal użytkowy znajdujące się na terenie (…). Do kwot wynajmu naliczany był VAT.
Przedmiotowe działki były wykorzystywane przez Państwa do prowadzenia (…) − czynności zwolnione z podatku VAT oraz w granicach 1% do czynności opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu wynajmu garażu. Przez cały okres posiadania ww. nieruchomości były one wykorzystywane przez Państwa do czynności zwolnionych od podatku VAT (…) oraz w granicach 1% do czynności opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu wynajmu garażu.
Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą kwestii, czy sprzedaż działek nr 4, 3, 2 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.
W analizowanej sprawie dokonując sprzedaży nieruchomości (tj. czynności, która ma charakter cywilnoprawny), będą Państwo występować dla tej transakcji w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, powyższa czynność zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych dostaw towarów i świadczenia usług zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków i budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do ich pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku, budowli lub ich części oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika - bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli lub ich części.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że wymienione powyżej zwolnienie uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2) złożą:
a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
1) imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2) planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3) adres budynku, budowli lub ich części.
W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Nadmienić w tym miejscu należy, że dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy, ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 stanie się bezzasadne.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle albo ich części rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli albo ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli albo ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym dany obiekt jest posadowiony.
W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy opisanych działek zabudowanych nr 4, 3, 2 zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy w odniesieniu do budynków i budowli znajdujących się na przedmiotowych działkach, miało miejsce pierwsze zasiedlenie.
Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że dostawa budynków/budowli znajdujących się na działkach nr 4, 3, 2 nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed nim. Wskazali Państwo, że w 2000 roku, czyli w momencie nabycia przedmiotowych działek, wszystkie budynki/budowle posadowione na poszczególnych działkach, tj.:
- na działce nr 4 - budynek pałacu, budynek obory, budynek stodoły, budynek garażowo-warsztatowy, budynek wieży ciśnień,
- na działce nr 3 - budynek mieszkalny, budynek gospodarczy,
- na działce nr 2 - biologiczna oczyszczalnia ścieków oraz (…) studni z kręgów betonowych, wchodzących w skład oczyszczalni,
znajdowały się już na działkach, a cały kompleks (…) był użytkowany przez Państwa jednostkę budżetową - (…). Wynika z tego, że w stosunku do ww. obiektów doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a od dnia pierwszego zasiedlenia do dnia sprzedaży miną co najmniej 2 lata. Ponadto, nakłady na ulepszenie budynków oraz budowli posadowionych na działkach nie przekroczyły 30% wartości początkowej danego budynku/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
Zatem, dla transakcji sprzedaży opisanych wyżej budynków/budowli zostaną spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem planowanej sprzedaży będzie podlegał opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynek/budowla na nim posadowiony. W związku z powyższym - na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy - również dostawa działek nr 4, 3, 2, na których posadowione są ww. budynki/budowle, będzie zwolniona od podatku na podstawie wskazanego art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Z uwagi na fakt, że dostawa ww. nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to analiza zwolnienia od podatku tej dostawy wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest bezzasadna.
Tym samym, Państwa stanowisko, zgodnie z którym sprzedaż kompleksu (…) jest czynnością zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zasad opodatkowania sprzedaży kompleksu (...) w zakresie działek nr 4, 3 i 2. W zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży działki nr 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja oparta jest na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność. W konsekwencji, w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).