Interpretacja indywidualna z dnia 4 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.71.2024.1.MS
Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia VAT naliczonego związanego z realizacją Inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego, w związku z podatkiem od towarów i usług, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 21 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia VAT naliczonego związanego z realizacją Inwestycji, wpłynął 23 lutego 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Przedmiotem planowanej operacji jest adaptacja pomieszczeń elewacji wewnętrznej budynku OSP (…) na potrzeby funkcjonowania Orkiestry Dętej w (…). Pomieszczenia te aktualnie wymagają remontu, nie są one przystosowane na potrzeby przeprowadzania prób muzycznych.
Adaptacja pomieszczeń remontowo-budowlana, które obejmuje: sala prób, magazyn nutowo-instrumentowy, korytarz, poprzez:
1.Zdrapanie części zniszczonych tynków ze ścian i sufitów - w miejscach, w których tynk jest luźny i popękany planuje się odbicie istniejącego tynku oraz jego uzupełnienie i wyrównanie powierzchni.
2.Wyciszenie ścian.
3.Położenie nowych tynków na ścianach i sufitach.
4.Malowanie ścian i sufitów - istniejące powłoki na ścianach i sufitach zostaną usunięte poprzez skrobanie i zmycie powierzchni. Zostaną pomalowane farbą emulsyjną.
5.Położenie płytek na podłogach w części pomieszczeń - części pomieszczeń zostaną wykonane posadzki z płytek gresowych, antypoślizgowych, układane na zaprawie klejowej.
6.Wymiana oraz montaż nowych drzwi - planuje się wymianę drzwi wewnętrznych jak również wymianę instalacji elektrycznej, klimatyzatora.
Końcowym efektem operacji będą pomieszczenia, które służyć będą Orkiestrze Dętej do ćwiczeń, jak również funkcję aktywizacji mieszkańców, pozwoli zapełnić czas wolny młodzieży jak i osobom starszym, co przełoży się na wymianę doświadczeń i wzmocni przynależność do swojego miejsca zamieszkania.
Projekt służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej, a także przyczyni się do wzrostu atrakcyjności miejscowości. Na potrzeby realizacji projektu zostaną zaangażowani członkowie OSP, Koło Gospodyń Wiejskich, miejscowa młodzież. Pomieszczenia będą ogólnodostępne i korzystanie z nich będzie bezpłatne.
W ramach zadania jednostka OSP poniesie koszt prac remontowo-budowlanych. Inwestorem projektu jest Ochotnicza Straż Pożarna w (…). Faktury dotyczące realizacji projektu wystawione przez wykonawców będą płacone przez Ochotniczą Straż Pożarną w (…). Planowany termin realizacji/wykonania: (…) rok.
Pytanie
Czy w odniesieniu do realizowanej Inwestycji pn. (…), czy OSP będzie mogła odliczyć od podatku należytego [należnego] kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Jednostka OSP nie jest podatnikiem podatku VAT, nie dokonuje sprzedaży polegającej opodatkowaniu VAT. Z remontowanego obiektu będą korzystać mieszkańcy (…) nieodpłatnie, projekt nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej. Wobec powyższego zadanie [zdaniem] Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż projekt jest bezpłatny, ogólnodostępny.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 361), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że OSP (…) planuje zrealizować Inwestycję, która będzie obejmować adaptację pomieszczeń elewacji wewnętrznej budynku na potrzeby funkcjonowania Orkiestry Dętej w (…).
Końcowym efektem operacji będą pomieszczenia, które będą służyć Orkiestrze Dętej do ćwiczeń, jak również funkcję aktywizacji mieszkańców, pozwoli zapełnić czas wolny młodzieży jak i osobom starszym, co przełoży się na wymianę doświadczeń i wzmocni przynależność do swojego miejsca zamieszkania.
Projekt służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej, a także przyczyni się do wzrostu atrakcyjności miejscowości. Na potrzeby realizacji projektu zostaną zaangażowani członkowie OSP, Koło Gospodyń Wiejskich, miejscowa młodzież. Pomieszczenia będą ogólnodostępne i korzystanie z nich będzie bezpłatne.
W ramach zadania jednostka OSP poniesie koszt prac remontowo-budowlanych. Inwestorem projektu jest Ochotnicza Straż Pożarna w (…). Faktury dotyczące realizacji projektu wystawione przez wykonawców będą płacone przez Ochotniczą Straż Pożarną w (…).
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją ww. Inwestycji.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, gdyż ww. Inwestycja będzie służyła lokalnej społeczności, będzie ogólnodostępna, a korzystanie z efektów Inwestycji będzie bezpłatne. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. operacji, nie będą tym samym wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym nie będziecie mieli Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…), ponieważ nie zostanie spełniony warunek przedmiotowy, wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W konsekwencji Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.