Interpretacja indywidualna z dnia 3 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.156.2024.2.MG
Temat interpretacji
Brak możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub części od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu w trakcie lub po jego zakończeniu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii braku możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub części od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)” w trakcie lub po jego zakończeniu.
Uzupełnili go Państwo pismem z 21 marca 2024 r. (data wpływu 2 kwietnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Parafia (…) w okresie (…)-(…) realizowała projekt „(…)” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata (…)-(…). Numer i nazwa Osi priorytetowej: Kultura i dziedzictwo (…), Numer i nazwa Poddziałania: (…) Instytucje kultury - (…).
Pozyskane środki przeznaczono na poprawę istniejącego stanu lokalowego, poszerzenie oferty kulturalno-oświatowej oraz zdecydowany wzrost liczby osób uczęszczających do Parafii jako Centrum dziedzictwa kulturowego.
Etapy realizacji projektu:
-Wymiana przeciekającego dachu
-Montaż systemu zabezpieczeń ppoż.
-Prace konserwatorskie i restauratorskie przy (…) ((…))
-Zakup wraz z instalacją sprzętu nagłośnieniowego oraz umożliwiającego prowadzenie transmisji live w internecie.
Parafia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków projektu grantowego w związku z tym, iż nie będą one wykorzystywane w działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Wynika to z ustawy - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Parafia nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, w związku z czym zostanie spełniona przesłanka z art. 88 ust. 4 ustawy, wyłączająca możliwość zastosowania prawa do odliczenia wynikającego z art. 86 ust. 1 ustawy.
Ponadto zakupione towary oraz usługi nabywane w związku z realizacją zadania nie były wykorzystywane do czynności związanych z opodatkowaniem podatkiem VAT. Podsumowując, Parafia nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.
Pytanie
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Parafia (…) ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub częściowo od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu w trakcie lub po jego zakończeniu?
Państwa stanowisko w sprawie
Parafia (…) nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu, co oznacza, że nie będzie mogła odzyskać poniesionego podatku VAT.
Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, jeśli towary i usługi, na które ten podatek został naliczony, są wykorzystywane w działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W przypadku Parafii, poniesione wydatki nie są wykorzystywane do żadnej działalności opodatkowanej podatkiem VAT, dlatego brak jest w tym przypadku możliwości odliczenia podatku VAT.
Parafia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków projektu grantowego w związku z tym, iż nie będą one wykorzystywane w działalności opodatkowanej podatkiem VAT Wynika to z ustawy - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Parafia nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, w związku z czym zostanie spełniona przesłanka z art. 88 ust. 4 ustawy, wyłączająca możliwość zastosowania prawa do odliczenia wynikającego z art. 86 ust. 1 ustawy. Ponadto zakupione towary oraz usługi nabywane w związku z realizacją zadania nie były wykorzystywane do czynności związanych z opodatkowaniem podatkiem VAT.
Podsumowując, Parafia nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl ust. 1 tego artykułu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 tej ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą kwestii możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wskazali Państwo we wniosku – nie są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione towary oraz usługi nabywane w związku z realizacją zadania nie były wykorzystywane do czynności związanych z opodatkowaniem podatkiem VAT.
W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.
W związku z powyższym, w odniesieniu do realizowanego projektu nie mają Państwo możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub częściowo od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu w trakcie lub po jego zakończeniu, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.