Interpretacja indywidualna z dnia 2 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.68.2024.1.BS
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (…) (dalej: „Miasto”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Miasto posiada status miasta na prawach powiatu oraz osobowość prawną i zdolność do czynności cywilnoprawnych. Do zakresu działania Miasta należą zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania te Miasto wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
Miasto otrzymało dofinansowanie dla projektu pod nazwą „(…)”, finansowanego z Funduszy Europejskich (…), Priorytet III Ochrona zasobów środowiska i klimatu Działanie 3.2. Dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy (typ projektu 5).
Zadania do realizacji w ramach projektu to:
1)prowadzenie bezpłatnego punktu doradztwa klimatycznego,
2)organizowanie nieodpłatnych konsultacji/wykładów/prelekcji/akcji edukacyjnych,
3)bezpłatne szkolenia/konferencje dla mieszkańców i przedsiębiorców z terenu Miasta,
4)darmowe warsztaty w jednostkach oświatowych, w siedzibach przedsiębiorstw, czy na zebraniach z mieszkańcami,
5)prowadzenie badań potrzeb mieszkańców w formie ankiet,
6)organizowanie bezpłatnych zabaw edukacyjnych dla najmłodszych zwiększające świadomość odpowiedzialności za środowisko naturalne.
W okresie realizacji projektu zostaną zatrudnione w Urzędzie Miasta dwie osoby (doradcy) na stanowisku pracy (...). Pracownicy zostaną zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy, na podstawie umowy o pracę, zgodnie z obowiązującym w Urzędzie Miasta „Regulaminem Wynagradzania Pracowników (…)”.
Doradztwo skupiało się będzie na wsparciu grup docelowych w podejmowaniu świadomych, odpowiedzialnych i zrównoważonych działań, które przyczynią się do racjonalnego korzystania z zasobów środowiskowych i adaptacji do zmian klimatu. Edukacja mieszkańców i podmiotów fizycznych/gospodarczych jest podstawą wprowadzania działań niwelujących postępujące zmiany klimatu. W ramach doradztwa możliwe będzie poznanie i zrozumienie jakie zasoby naturalne są ograniczone, jaki potencjał mają elementy środowiska naturalnego i jak go efektywnie wykorzystać.
W ramach doradztwa planowane są indywidualne konsultacje w godzinach pracy Urzędu Miasta, jak i podczas miejskich wydarzeń między innymi takich jak: (…). W punkcie tym, wszystkie osoby zainteresowane będą mogły uzyskać informacje i wsparcie w doborze rozwiązań do zgłoszonych przez nich problemów. Prowadzone też będzie badanie (prawdopodobnie w formie ankiety) potrzeb mieszkańców i zabawy edukacyjne dla najmłodszych zwiększające świadomość odpowiedzialności za środowisko. Planowane są szkolenia dla mieszkańców, warsztaty w jednostkach oświatowych, w siedzibach przedsiębiorstw, czy na zebraniach z mieszkańcami.
Organizowanie wykładów/prelekcji/akcji edukacyjnych w przedszkolach oraz szkołach będzie miało na celu zwiększenie świadomości najmłodszych mieszkańców Miasta w zakresie racjonalnego korzystania z zasobów środowiska i kształtowanie ich ekologicznych nawyków. W celu osiągnięcia neutralności klimatycznej, oprócz działań realizowanych przez doradcę, prowadzone będą kampanie informacyjne, kampanie promocyjne oraz programy i prelekcje edukacyjne. Utworzona zostanie strona internetowa dotycząca neutralności klimatycznej, w tym racjonalnego korzystania z zasobów środowiskowych, ochrony i przeciwdziałania skutkom występujących zmian klimatycznych, GOZ, efektywności energetycznej i wykorzystania energii z odnawialnych źródeł. Zarówno w mediach, jak i podczas osobistych spotkań czy wydarzeń miejskich będą wspierane inicjatywy społecznych organizacji pozarządowych i lokalnych stowarzyszeń, które koncentrują się na edukowaniu i angażowaniu społeczności lokalnych w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Uruchomienie doradztwa w zakresie racjonalnego gospodarowania wodą i podnoszenia świadomości dotyczącej potrzeby ograniczenia odpływu wody opadowej oraz jej magazynowania pozwoli na propagowanie przez samorząd Miasta właściwych trendów związanych z racjonalnym gospodarowanie wodą (wodą deszczową, wodą przeznaczoną na cele bytowo-gospodarcze z sieci przesyłowych) zarówno wśród mieszkańców, jak i przedsiębiorców. Doradztwo w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego będzie miało na celu minimalizowanie marnotrawstwa zasobów i zmniejszenie produkcji odpadów poprzez ponowne wykorzystywanie, odnawianie i recykling produktów, materiałów i surowców. Działania te będą dotyczyły zarówno mieszkańców (…), podmiotów gospodarczych oraz samego Urzędu Miasta i jednostek podległych. Doradztwo dotyczące efektywności energetycznej będzie obejmowało rozeznanie w aktualnych najlepszych praktykach alternatywnego finansowania działań z zakresu OZE/EE i dopasowaniu ich do zgłoszonego przez podmiot problemu. Priorytetem we wdrażanych działaniach będzie wykorzystanie – w nieefektywnych obiektach – energii odnawialnej, takiej jak energia słoneczna i wiatrowa, które ograniczają zależności od paliw kopalnych.
Zadania do realizacji w ramach projektu to:
1)prowadzenie bezpłatnego punktu doradztwa klimatycznego,
2)organizowanie nieodpłatnych konsultacji/wykładów/prelekcji/akcji edukacyjnych,
3)bezpłatne szkolenia/konferencje dla mieszkańców i przedsiębiorców z terenu Miasta,
4)darmowe warsztaty w jednostkach oświatowych, w siedzibach przedsiębiorstw, czy na zebraniach z mieszkańcami,
5)prowadzenie badań potrzeb mieszkańców w formie ankiet,
6)organizowanie bezpłatnych zabaw edukacyjnych dla najmłodszych zwiększające świadomość odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Pytanie
Czy Miasto ma możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu „(…)” współfinansowanego z Funduszy Europejskich (…), Priorytet III Ochrona zasobów środowiska i klimatu Działanie 3.2. Dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy (typ projektu 5), czyli VAT będzie kosztem kwalifikowanym projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Miasto jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, jednakże realizując projekt, będący przedmiotem niniejszego wniosku o dofinansowanie, w żaden sposób nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT na etapie realizacji projektu.
Doradcy będą zatrudnieni w Urzędzie Miasta w ramach umowy o pracę, w związku z tym wyżej opisane zadania do realizacji w ramach projektu wykonywać będą nieodpłatnie. Konsultacje i doradztwo objęte projektem nie będzie wykorzystywane do prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Wszelkie działania doradcze, zarówno w siedzibie tut. Urzędu, jak również podczas różnego rodzaju imprez, konferencji czy spotkań, organizowanych na terenie Miasta, dla osób korzystających z nich, wykonywane będą bezpłatnie. W związku z powyższym VAT będzie kosztem kwalifikowanym projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (…).
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu „(…)” finansowanego z Funduszy Europejskich (…), Priorytet III Ochrona zasobów środowiska i klimatu Działanie 3.2. Dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy (typ projektu 5).
Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje.
Wskazali Państwo w opisie sprawy zadania do realizacji w ramach projektu:
- prowadzenie bezpłatnego punktu doradztwa klimatycznego,
- organizowanie nieodpłatnych konsultacji/wykładów/prelekcji/akcji edukacyjnych,
- bezpłatne szkolenia/konferencje dla mieszkańców i przedsiębiorców z terenu Miasta,
- darmowe warsztaty w jednostkach oświatowych, w siedzibach przedsiębiorstw, czy na zebraniach z mieszkańcami,
- prowadzenie badań potrzeb mieszkańców w formie ankiet,
- organizowanie bezpłatnych zabaw edukacyjnych dla najmłodszych zwiększające świadomość odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, realizowane przez Państwa zadania w ramach ww. projektu nie będą związane ze sprzedażą – będą bezpłatne.
Zatem, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na brak związku nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(…)”.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu tej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).