Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.93.2024.2.JS
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 marca 2024 r. (wpływ 28 marca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Centrum Kultury w ... jest gminną instytucją kultury zwaną dalej „Centrum”, której organizatorem jest Gmina ..., Centrum Kultury w ... zwana w skrócie CK jest podatnikiem VAT czynnym. Siedzibą Centrum jest ..., a terenem działania jest obszar Gminy .... Centrum może również działać na terenie całej Polski, a także poza granicami kraju. Centrum posiada osobowość prawną i samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową.
Podstawowym zadaniem Centrum jest prowadzenie działalności kulturalnej i artystycznej, przygotowanie i inspirowanie odbiorców do aktywnego uczestnictwa w kulturze, współtworzenia jej wartości oraz promocja kultury i sztuki profesjonalnej i amatorskiej.
Zakres działania Centrum obejmuje również:
1)rozpoznawanie oraz rozbudzanie zainteresowań i potrzeb kulturalnych;
2)przygotowanie do odbioru i tworzenia wartości kulturalnych;
3)kształtowanie wzorów aktywnego uczestnictwa w kulturze;
4)organizowanie przedsięwzięć promujących i prezentujących gminę w kraju i za granicą;
5)integracja mieszkańców w celu wspólnego uczestnictwa w kulturze;
6)kultywowanie tradycji i folkloru;
7)organizacja wolnego czasu dla dzieci, młodzieży i dorosłych;
8)prowadzenie działalności wydawniczej;
9)promocja walorów kulturowych, turystycznych i historycznych gminy w kraju i za granicą.
Zadania CK ... realizuje poprzez: organizowanie spektakli, koncertów, wystaw, prowadzenie impresariatu artystycznego, organizowanie imprez rozrywkowych i promocyjnych, świadczenie usług fonograficznych, plastycznych oraz innych usług z zakresu kultury, wypożyczanie sprzętu nagłaśniającego i oświetleniowego, wynajmowanie pomieszczeń w swej siedzibie, prowadzenie współpracy transgranicznej, organizowanie warsztatów artystycznych, udział w wyjazdach targowych i promocyjnych, prowadzenie różnorodnych form edukacji kulturalnej, prowadzenie różnorodnych form indywidualnej aktywności kulturalnej, organizowanie imprez kulturalnych, organizowanie obchodów świąt narodowych oraz uroczystości gminnych, organizowanie różnorodnych form promocji gminy, organizowanie czasu wolnego w formie zajęć świetlicowych.
Środki finansowe na działalność Centrum pochodzą w szczególności z:
1.Dotacji podmiotowej i celowej z budżetu Gminy,
2.Wpływów z działalności statutowej, w tym ze sprzedaży składników majątku,
3.Dotacji podmiotowych i celowych z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego,
4.Przychodów z najmu i dzierżawy składników majątkowych,
5.Środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych,
6.Środków pozyskanych z innych źródeł.
Centrum może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach i statutem, a środki uzyskane z działalności ma obowiązek przeznaczyć na realizację celów statutowych. Działalność gospodarcza nie może ograniczać ani utrudniać wykonywania zadań statutowych.
W ramach działań Centrum Wnioskodawca złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa ... o przyznanie pomocy, w sferze realizacji projektu dotyczącego sfinansowania ... (.....). Projekt dotyczy przedsięwzięcia realizowanego przez Centrum Kultury, mającego na celu ..... Turyści zwiedzający Gminę .... itd.
Podpisanie umowy o przyznaniu pomocy oraz złożenie wniosku o płatność już nastąpiło w ramach PROW 2014-2020. Zwiedzanie przez turystów „... ...” nie ma związku z uzyskaniem jakiegokolwiek przychodu i nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi Centrum Kultury. Nr umowy: ... z dnia 21.12.2022 r. Nazwa projektu: „...”. Stworzone w ramach projektu...., ma na celu zwiększenie atrakcyjności ....
W przypadku, gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wnioskodawca odlicza 100% podatku VAT;
W przypadku nabycia towarów i usług, które są wykorzystywane do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwoty podatku naliczonego VAT związanego z działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, odliczane są na podstawie prewspółczynnika (art. 86 ust. 2a ustawy o VAT);
W stosunku do kwoty podatku naliczonego VAT, który można przyporządkować do celów innych niż działalność gospodarcza, Centrum Kultury nie odlicza podatku VAT i to stanowi większość.
W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Centrum Kultury nabyte w ramach projektu ... wykorzystuje do promocji gminy, nie jest to związane z czynnościami opodatkowanymi, ani w ramach działalności gospodarczej. Nabyte ... nie są związane z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w związku z realizacją projektu z Urzędu Marszałkowskiego zwrot poniesionych nakładów na trasę ... Centrum Kultury nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ich zakup, gdyż nie jest to związane z czynnościami opodatkowanymi, ani nie są one kupione w ramach działalności gospodarczej?
W związku z brakiem powiązania odliczenie podatku naliczonego Centrum nie przysługuje.
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Centrum Kultury nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących projektu „... ...”. Rodzaj poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów, wskazuje na brak możliwości odzyskania podatku VAT, a co za tym idzie istnieje możliwość jego kwalifikowania właśnie w ramach realizowanej operacji i włączenia go do kosztów kwalifikowalnych projektu.
Poniesione przez Wnioskodawcę nakłady ... nie daje Centrum prawa do odliczenia podatku naliczonego ani w części ani w całości.
Tym samym, Wnioskodawca nie ma prawa - na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług tekst jednolity (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zmianami) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług na realizację tej operacji. Brak powiązania z czynnościami opodatkowanymi nie daje Centrum możliwości odzyskania podatku VAT, a co za tym idzie Wnioskodawca ma możliwość tylko zakwalifikowania go właśnie w ramach realizowanej operacji i włączenia go do kosztów kwalifikowalnych projektu.
Nie występuje u Wnioskodawcy związek zakupów (...) z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a zatem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka umożliwiająca odliczenie podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku Centrum Kultury, efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do żadnych czynności opodatkowanych - Centrum Kultury nie będzie wykonywało żadnych czynności opodatkowanych. W konsekwencji, warunek związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi nie zostanie spełniony. Z tego względu, Centrum Kultury nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację tego zadania.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że odliczenie podatku VAT z projektu nie przysługuje, brak związku z czynnościami opodatkowanymi Centrum.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie przysługuje Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane towary i usługi w ramach ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).