Interpretacja indywidualna z dnia 27 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.134.2024.1.EB
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedsięwzięcia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedsięwzięcia. Uzupełnili go Państwo – pismem z 12 marca 2024 r. (wpływ 12 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu do wniosku z 12 marca 2024 r.)
Spis oznaczeń:
-ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.),
-ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.),
-ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).
(...) Park jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Rodzaj działalności według PKD 9104Z – działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.
Do zadań Parku należy w szczególności:
1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,
2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,
3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
(...) Park Narodowy, zwany dalej A, w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. A prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody. A uzyskuje przychody:
1)opodatkowane z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży materiałów edukacyjnych, z udostępniania terenu Parku, zajęć edukacyjnych, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów A, z noclegów w pokojach gościnnych,
2)zwolnione z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze,
3)związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie A oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem UE oraz MF EOG, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego PGL Lasy Państwowe.
(...) Park Narodowy zamierza realizować przedsięwzięcie w zakresie ochrony przyrody pn. „(…)” finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w latach 2024-2025.
Zaplanowane prace termomodernizacyjne pozwolą dostosować budynki do obecnie obowiązujących przepisów związanych z zapotrzebowaniem budynków na energię cieplną. Budowa geotermalnego źródła ogrzewania będzie miała za zadanie dostarczenie ciepła do budynków oraz ochronę środowiska naturalnego poprzez ograniczenie ilości zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska.
W ramach tego przedsięwzięcia zostaną zrealizowane następujące zadania:
-termomodernizacja budynków mieszkalnych osad służbowych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii,
-modernizacja infrastruktury służącej uregulowaniu gospodarki wodno-ściekowej z wykorzystaniem wód opadowych poprzez budowę hybrydowych, hydrofitowych oczyszczalni ścieków przy osadach służbowych,
-termomodernizacja budynku Ośrodka (...).
Celem przedsięwzięcia jest:
-zwiększenie efektywności energetycznej oraz ograniczenie emisji gazów i pyłów negatywnie oddziałujących na środowisko,
-zmniejszenie zużycia energii pierwotnej, potrzebnej do ogrzania budynków i podgrzewania wody użytkowej w budynkach osad służbowych,
-ograniczenie zanieczyszczeń środowiska – minimalizacja emisji dwutlenku węgla oraz innych szkodliwych zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery,
-ochrona wód podziemnych przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z przestarzałej technologii związanej z oczyszczaniem ścieków w przydomowych oczyszczalniach drenażowych,
-dostosowanie termoizolacyjności ścian zewnętrznych budynków do obowiązujących przepisów,
-zmiana źródła ciepła wraz z modernizacją systemu ogrzewania poprzez montaż pomp ciepła wraz z odwiertem pod dolne źródło zasilania oraz przebudowa wewnętrznej instalacji grzewczej wraz z montażem dodatkowego źródła ciepła w postaci kotła zgazowującego drewno,
-polepszenie parametrów termoizolacyjnych poprzez wymianę części stolarki okiennej i drzwiowej oraz wykonanie instalacji wentylacji mechanicznej w budynku (...).
Wszystkie zakupy towarów i usług realizowane w ramach przedsięwzięcia pn. „(…)” będą przez (...) Park Narodowy wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.
Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawione na (...) Park Narodowy.
Pytanie
Czy (...) Parkowi Narodowemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” finansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w uzupełnieniu do wniosku z 12 marca 2024 r.)
W Państwa ocenie, działania podjęte w ramach programu NFOŚiGW pozwolą na realizację zadań statutowych Parku, które służą ochronie przyrody i poprawie jakości środowiska.
Wszystkie zakupy towarów i usług realizowane w ramach przedsięwzięcia pn. „(…)” będą przez (...) Park Narodowy wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.
Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawione na (...) Park Narodowy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W ocenie Wnioskodawcy, nie będzie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami towarów i usług w ramach prowadzonego przedsięwzięcia ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
(...) Park Narodowy nie będzie prowadził w tym zakresie działalności opodatkowanej i nie będzie osiągał z tego tytułu jakichkolwiek przychodów, w tym przychodu opodatkowanego.
Realizowane zadania związane będą z:
-powstrzymaniem procesu utraty różnorodności biologicznej i krajobrazowej,
-poprawą jakości środowiska poprzez zwiększenie efektywności energetycznej oraz ograniczeniem emisji substancji szkodliwych i zanieczyszczeń, a także właściwą gospodarką wodno-ściekową, w tym z wykorzystaniem wód opadowych.
Nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu pn. „(…)” nie będą przez (...) Park Narodowy wykorzystywane do czynności:
-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
-zwolnionych od podatku od towarów i usług.
Zatem nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” finansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państw we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT. Zamierzają Państwo realizować przedsięwzięcie w zakresie ochrony przyrody finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w latach 2024-2025. Zaplanowane prace termomodernizacyjne pozwolą dostosować budynki do obecnie obowiązujących przepisów związanych z zapotrzebowaniem budynków na energię cieplną. Budowa geotermalnego źródła ogrzewania będzie miała za zadanie dostarczenie ciepła do budynków oraz ochronę środowiska naturalnego poprzez ograniczenie ilości zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska. W ramach tego przedsięwzięcia zostaną zrealizowane następujące zadania:
-termomodernizacja budynków mieszkalnych osad służbowych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii,
-modernizacja infrastruktury służącej uregulowaniu gospodarki wodno-ściekowej z wykorzystaniem wód opadowych poprzez budowę hybrydowych hydrofitowych oczyszczalni ścieków przy osadach służbowych,
-termomodernizacja budynku Ośrodka (...).
Celem przedsięwzięcia jest:
-zwiększenie efektywności energetycznej oraz ograniczenie emisji gazów i pyłów negatywnie oddziałujących na środowisko,
-zmniejszenie zużycia energii pierwotnej, potrzebnej do ogrzania budynków i podgrzewania wody użytkowej w budynkach osad służbowych,
-ograniczenie zanieczyszczeń środowiska – minimalizacja emisji dwutlenku węgla oraz innych szkodliwych zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery,
-ochrona wód podziemnych przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z przestarzałej technologii związanej z oczyszczaniem ścieków w przydomowych oczyszczalniach drenażowych,
-dostosowanie termoizolacyjności ścian zewnętrznych budynków do obowiązujących przepisów,
-zmiana źródła ciepła wraz z modernizacją systemu ogrzewania poprzez montaż pomp ciepła wraz z odwiertem pod dolne źródło zasilania oraz przebudowa wewnętrznej instalacji grzewczej wraz z montażem dodatkowego źródła ciepła w postaci kotła zgazowującego drewno,
-polepszenie parametrów termoizolacyjnych poprzez wymianę części stolarki okiennej i drzwiowej oraz wykonanie instalacji wentylacji mechanicznej w budynku ODA.
Wszystkie zakupy towarów i usług realizowane w ramach przedsięwzięcia będą przez Państwa wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawione na Państwa.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia.
Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony. Jak bowiem, Państwo wskazali, wszystkie zakupy towarów i usług realizowane w ramach przedsięwzięcia będą przez Państwa wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawione na Państwa. Zatem, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z ww. realizacją przedsięwzięcia.
Podsumowując, (...) Parkowi Narodowemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” finansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Tym samym, Państwa stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Końcowo tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Państwa. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy lub własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).