Interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.4.2024.2.JO
Temat interpretacji
Opodatkowanie transakcji dokonywanych przy użyciu Kart paliwowych oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 stycznia 2024 r., za pośrednictwem ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 3 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania transakcji dokonywanych przy użyciu Kart paliwowych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 4 marca 2024 r. (wpływ za pośrednictwem ePUAP 4 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka, osoba prawna, podmiot z siedzibą w Holandii, jest zainteresowana rozszerzeniem swojej działalności na terenie Polski.
Spółka jest częścią A. U.A. W Holandii licencję B. posiada 5 niezależnych spółek z branży paliwowej. C., D., E., Spółka i G. B.V. wspólnie tworzą (…) Holandia (A. U.A.). Jako (...), A. U.A. zarządza (...) stacjami paliw. A. U.A. łącznie zatrudnia około (...) pracowników i obsługuje ponad (...) miliony klientów miesięcznie.
Spółka jest podmiotem zajmującym się obrotem paliwami, co stanowi przedmiot jej podstawowej działalności. Spółka emituje karty paliwowe („Karty”), z których użytkownicy („Klienci”) mogą korzystać także w innych krajach Unii Europejskiej. Spółka rozważa wprowadzenie dla Klientów możliwości korzystania ze stacji współpracujących ze Spółką w Polsce, na zasadach podobnych, jak dotychczas wprowadziła to w innych krajach. Klientem jest podmiot gospodarczy niemający siedziby na terytorium Polski. Dzięki karcie paliwowej Klienci mogą tankować paliwo i odroczyć płatność. Klient tankuje na powiązanej stacji paliw („Operator”). Operator wystawia na rzecz Spółki fakturę z lokalnym podatkiem VAT. Spółka wystawia fakturę za paliwo na Klienta, również z lokalnym podatkiem VAT.
Spółka będzie wystawcą Karty i będzie zawierała umowy rozliczeniowe z operatorami stacji paliw spoza swojej sieci (tzw. partnerami; „Operatorzy PL”), umożliwiając swoim klientom tankowanie przy użyciu Karty na stacjach partnerskich. Ceną dla Klienta będzie cena tankowania w danym momencie. Rozliczenie nastąpi w następujący sposób:
1.Klient zatankuje na stacji partnerskiej Operatora PL;
2.W najbliższy poniedziałek Spółka otrzyma fakturę od Operatora PL za to tankowanie według stawki z dnia transakcji. Kwota do zapłaty przez Spółkę będzie cena tankowania pomniejszona o ewentualny rabat. Termin płatności faktury będzie wynosił 14 dni.
3.W ten sam poniedziałek, Spółka wystawi Klientowi fakturę za tę transakcję (po cenach z chwili tankowania). Okres płatności będzie wynosił 4 dni w przypadku płatności przelewem lub 14 - 30 dni w przypadku kredytu kupieckiego.
Na fakturze wystawionej przez Operatora PL nie będą zawarte żadne informacje dotyczące pojazdu, Karty czy Klienta. Karta posiada unikatowy numer identyfikacyjny, za pomocą którego Spółka łączy Klienta (posiadacza Karty) i transakcję.
Klient nie będzie ponosił kosztów żadnej prowizji. Różnica w cenie między ceną tankowania a fakturą wystawioną na Klienta może wynikać z umowy rozliczeniowej pomiędzy Spółką a Operatorem PL. Spółka obciąży Klienta ceną tankowania.
Spółka zaoferuje Klientom dostęp do sieci partnerów akceptacyjnych (Operatorów PL). Do Klienta będzie należał wybór lokalizacji, czasu i ilości paliwa.
Spółka prowadzi sieć stacji paliw na terenie Holandii i nie ma swoich stacji paliw w Polsce.
Szczegóły rozliczeń, w tym ceny płacone przez Spółkę Operatorowi PL, nie będą znane Klientom, gdyż będą zależeć wyłącznie od ustaleń pomiędzy Spółką a Operatorem PL (Klient nie będzie stroną tych ustaleń) i będą stanowić tajemnicę handlową.
Przebieg transakcji będzie następujący: Operator PL - Spółka - Klient.
Dostawa będzie się odbywać na podstawie:
(i) Umowy zawartej przez Spółkę z Klientem; oraz
(ii) Umowy zawartej przez Spółkę z Operatorem PL.
Pomiędzy Klientem a Operatorem PL nie będą istniały żadne bezpośrednie umowy.
W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytania wskazali Państwo następująco:
1.Czy Państwo jesteście w Polsce zarejestrowani do podatku VAT, jeśli tak? należy wskazać datę rejestracji.
Spółka nie jest jeszcze zarejestrowana dla celów podatku VAT w Polsce. Ma jednak zamiar to zrobić w najbliższej przyszłości, jeśli powstanie taki obowiązek.
2.Czy Państwa Spółka posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które uczestniczy w transakcjach dokonywanych na terytorium Polski.
Spółka nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla celów VAT w Polsce.
3.Czy Klienci Spółki mają w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które uczestniczy w transakcjach dokonywanych przez Państwa Spółkę.
Spółka nie posiada wiedzy czy przyszli klienci będą posiadać stałe miejsce prowadzenia działalności dla celów VAT w Polsce uczestniczące w planowanych transakcjach przeprowadzanych przez Spółkę. Zatem należy przyjąć, że mogą wystąpić obie sytuacje tj. będą klienci posiadający stałe miejsce działalności w Polsce zaangażowane w transakcje, oraz tacy, którzy takiego miejsca nie będą posiadać w Polsce, bądź nie będzie ono zaangażowane w transakcje.
4.Czy dostawy/wydania towaru (paliwa) w przedstawionym we wniosku łańcuchu dostaw (Operator PL-Spółka-Klient) będą dokonywane w Polsce.
Łańcuch dostaw przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odbywa się wyłącznie na terytorium Polski.
5.Czy Państwo w Polsce będziecie działać /dokonywać dostaw towarów na podstawie stosownych zezwoleń tj. na podstawie koncesji na obrót paliwami.
Dystrybucją / tankowaniem paliwa nie zajmie się sama Spółka, lecz polskie stacje paliw (Operator PL). Spółka będzie działać jako pośrednik.
6.Czy w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania Operator będzie przenosił prawo do rozporządzania towarem jak właściciel na Państwa rzecz,a następnie Państwo będą przenosić to prawo na swoich Klientów.
Całe ryzyko związane z dostawą paliwa zostanie najpierw przeniesione z Operatorów PL na Spółkę, a następnie na Klientów.
7.Czy Państwo jako podmiot pośredniczący w transakcji będziecie dysponować zakupionym towarem jak właściciel.
Państwo uprzejmie odsyłacie do odpowiedzi na poprzednie pytania.
8.Czy Państwo będą ponosić całkowite koszty dostawy towaru.
Zostanie zawarta umowa pomiędzy Spółką a Operatorami PL, w której zostanie zawarte, że Spółka poniesie koszty dostawy paliwa do Klientów.
9.Czy Państwo w ramach umowy z Operatorem będziecie mieli wpływ na cenę towaru (paliwa), należy precyzyjnie wyjaśnić czy Państwa Spółka będzie miała wpływ na kształtowania cen paliwa nabywanych przez Klientów Spółki na stacjach paliw Operatora, np. poprzez indywidualne ustalenie z Klientem Spółki cen paliwa.
Tankując w Polsce, posiadacze kart paliwowych płacą cenę reklamowaną na polskich stacjach paliw (Operatorzy PL). Spółka ma możliwość stosowania rabatów od cen paliw pobieranych od posiadaczy kart paliwowych (Klientów). Spółka może również negocjować ceny paliwa nabywanego przez posiadaczy kart paliwowych z polskimi stacjami paliw (Operatorami PL).
10.Na jakich zasadach będzie kalkulowana cena jaką Klient Spółki będzie płacił za nabywane paliwa (przy czym Organ zaznacza, że nie oczekuje wskazania informacji, które mogłyby stanowić tajemnicę handlową, lecz ogólne ale precyzyjne i niebudzące wątpliwości wskazanie zasad/sposobu ustalenia cen towarów).
Posiadacze kart paliwowych (Klienci) podczas tankowania swoich pojazdów będą płacić ceny reklamowane na polskich stacjach paliw (Operatorzy PL). Spółka ma możliwość stosowania rabatów od cen paliw pobieranych od posiadaczy kart paliwowych (Klientów).
11.Jakie konkretnie będą zasady i warunki dokonywania rozliczeń między Państwem, a Klientem za nabywane paliwa przy użyciu karty paliwowej w tym m.in. czy rozliczenie za nabyte przez Klienta towary następuje po faktycznym nabyciu towarów (paliwa) czy też może rozliczenie następuje (np. na zasadzie szacunków) przed faktycznym zakupem przez Państwa konkretnych towarów (przy czym Organ zaznacza, że nie oczekuje wskazania informacji, które mogłyby stanowić tajemnicę handlową lecz ogólne ale precyzyjne i niebudzące wątpliwości wskazanie zasad i warunków dokonywania rozliczeń).
Spółka otrzyma informację dotyczącą ilości i rodzaju paliwa nabytego przez posiadaczy kart paliwowych (Klientów) na polskich stacjach paliw (Operatorzy PL) po dokonaniu transakcji. Posiadacze kart paliwowych (Klienci) będą obciążani wyłącznie faktycznymi nabyciami.
12.Czy Państwo będziecie mieli realną możliwość niedopuszczenia do przekazania towaru Klientowi poprzez np. zablokowanie możliwości dokonania transakcji lub blokadę karty paliwowej.
Spółka w umowie ustaliła z posiadaczami kart paliwowych (Klientami), że może rozwiązać ich umowę i uniemożliwić posiadaczom kart paliwowych nabywanie paliwa w następujących sytuacjach:
- Klient nie płaci terminowo swoich faktur.
- Spółka podejrzewa niewłaściwe użycie karty paliwowej.
- Spółka podejrzewa brak możliwości płatności przez posiadacza karty paliwowej.
- W przypadku bankructwa posiadacza karty paliwowej.
W przypadku wystąpienia takich sytuacji Spółka zablokuje korzystanie z karty paliwowej, co spowoduje brak możliwości dalszego korzystania z niej i uniemożliwi posiadaczowi karty paliwowej tankowanie pojazdu.
13.Czy Państwo w ramach zawartej umowy z klientami będziecie mieli możliwość/będziecie uprawnieni do ustalenia (jak również dokonania modyfikacji/ zmian) w zakresie m.in. wysokości limitu kwotowego/ilościowego nabywanego asortymentu przysługującego klientowi, terminów płatności ustalonych dla klienta, udzielonych rabatów klientowi oraz innych warunków wynikających z zawartych umów z poszczególnymi klientami.
Posiadacz karty paliwowej (Klient) określa ilość paliwa, jaką chce nabyć. Rodzaj paliwa jest z góry określony w ramach umowy pomiędzy Spółką a posiadaczem karty paliwowej (Klientem). Zniżki, płatności i inne warunki stanowią część umowy pomiędzy Spółką a posiadaczem karty paliwowej (Klient).
14.Który z podmiotów Państwa Spółka czy Operator będzie w pełni odpowiedzialna /y wobec swoich Klientów za wszelkie reklamacje zgłaszane przez Klientów Państwa Spółki, zarówno co do ceny zakupu towarów (w tym paliw), jak i jakości sprzedawanych towarów, a także przyjętych zasad rozliczeń pomiędzy Państwa Spółką, a Klientami.
Posiadacze kart paliwowych (Klienci) mogą kierować swoje reklamacje dotyczące ceny i ilości nabytego paliwa do Spółki. Wszelkie inne reklamacje wynikające z umowy pomiędzy Spółką a posiadaczami kart paliwowych (Klienci) należy kierować do Spółki, a nie do stacji paliw (Operatorzy PL).
15.Czy faktury wystawiane przez Operatora będą zawierały kwotę podatku VAT naliczonego.
Tak, zakłada się, że operatorzy stacji paliw (Operatorzy PL) wystawiają faktury zawierające polski podatek VAT.
16.Czy zakupione towary będą służyły Państwu do czynności opodatkowanych.
Nabycia dokonywane przez Spółkę związane będą ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Z kart paliwowych korzystać będą najprawdopodobniej posiadacze kart paliwowych (Klienci) będący przedsiębiorcami prowadzącymi działalność opodatkowaną podatkiem VAT. O karty paliwowe mogą wnioskować wyłącznie przedsiębiorcy, a nie osoby prywatne.
Pytania:
1.Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółka prawidłowo przyjmuje, że transakcje zawierane pomiędzy nią a Operatorem PL oraz pomiędzy nią a Klientem będą stanowiły dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT?
2.Jeżeli organ uzna stanowisko Spółki przedstawione w pytaniu nr 1 za nieprawidłowe, tj. uzna, że pomiędzy Spółką a Klientem nie dochodzi do dostawy towarów, lecz do świadczenia usług, czy miejscem opodatkowania tych usług nie będzie Polska, ale miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą (Klient) posiada siedzibę działalności gospodarczej?
3.Jeżeli organ uzna stanowisko Spółki przedstawione w pytaniu nr 1 za prawidłowe, czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach wystawionych Spółce przez Operatora PL, bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko
Ad. 1.
W Państwa ocenie zarówno transakcja pomiędzy Państwem a Operatorem PL, jak i pomiędzy Państwem a Klientem stanowi dostawę towaru, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Ad. 2.
Jeżeli organ uzna, że transakcja pomiędzy Państwem a Klientem stanowi świadczenie usług, miejscem opodatkowania, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą (Klient) posiada siedzibę działalności gospodarczej.
Ad. 3.
W Państwa ocenie będą Państwo uprawnieni do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach wystawionych Państwu przez Operatora PL, bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT.
Uzasadnienie Państwa stanowiska
Państwo wskazują, że zapoznali się z treścią interpretacji ogólnej nr PT9.8101.3.2020 Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 15 lutego 2021 r. w sprawie prawidłowego kwalifikowania dla celów podatku od towarów i usług transakcji z wykorzystaniem kart paliwowych, realizowanych w modelu trójstronnym jako dostawy towarów albo świadczenia usług (dalej: „Interpretacja ogólna”).
W ramach występujących w obrocie schematów korzystania z kart paliwowych, zidentyfikowano m.in. modele, w których uczestnikami transakcji są trzy podmioty. W takich modelach jeden z podmiotów (np. leasingodawca, spółka dominująca) - dalej: „podmiot pośredniczący” udostępnia (przekazuje) kontrahentowi karty paliwowe, których nie jest emitentem. Kontrahent ten (np. leasingobiorca, spółka zależna) - dalej: „odbiorca” za pomocą ww. kart dokonuje zakupu towaru od dostawcy prowadzącego stację paliw (np. spółki paliwowej) - dalej: „dostawca”.
Stan faktyczny opisany we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie jest tożsamy z przedmiotem Interpretacji ogólnej. W Interpretacji ogólnej Minister Finansów nie odniósł się do wszystkich możliwych rodzajów transakcji z udziałem kart paliwowych, ale odniósł się do konkretnego, trójstronnego modelu, w którym występują: dostawca prowadzący stację paliw, podmiot pośredniczący i odbiorca.
Ponadto w modelu opisanym w Interpretacji ogólnej, podmiot pośredniczący nie jest wystawcą kart paliwowych. W zdarzeniu przyszłym, będącym przedmiotem niniejszego wniosku, mimo że występuje model trójstronny (Operator PL - Spółka - Klient), należy zauważyć, że Spółka jako podmiot pośredniczący jest jednocześnie emitentem kart paliwowych.
W konsekwencji, w ocenie Spółki, choć przedmiot niniejszego wniosku oraz treść Interpretacji ogólnej odnoszą się do zagadnienia o podobnym charakterze (dotyczą kwalifikacji transakcji dokonanej przy użyciu kart paliwowych), biorąc pod uwagę precyzyjne określenie zagadnienia będącego przedmiotem Interpretacji ogólnej oraz odmiennego charakteru stanu faktycznego będącego przedmiotem niniejszego wniosku, w ocenie Spółki zasadne jest wydanie w jego sprawie interpretacji indywidualnej. (Interpretacja ogólna nie będzie miała zastosowania do zdarzenia przyszłego, które jest przedmiotem niniejszego wniosku).
Ad. 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak określono w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług objęte są definicją sprzedaży określoną w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, zgodnie z którą: sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawa towarów.
Ponieważ w opisywanej transakcji paliwowej biorą udział trzy podmioty, a fizyczna dostawa odbywa się pomiędzy pierwszym i trzecim podmiotem, konieczne jest ustalenie czy transakcja w modelu: Operator PL (1.) - Spółka (2.) - Klient (3.), stanowi zakup i odsprzedaż towarów przez Spółkę.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy wskazać na wyrok TSUE z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie C-185/01 (Auto Lease Holland BV). W tym wyroku Trybunał podkreślił, że pojęcie „dostawy towaru” należy interpretować jako przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel, nawet jeśli nie dochodzi do przeniesienia własności w sensie prawnym. Przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel nie musi wiązać się z cywilnoprawnym przeniesieniem własności, lecz polega na przeniesieniu władzy ekonomicznej (rozporządzeniu) nad rzeczą. W pkt 32 uzasadnienia Trybunał stwierdził, że „z dosłownego brzmienia przepisu wynika, że przez pojęcie dostawy towarów nie rozumie się przeniesienia własności przewidzianego w prawie wewnętrznym Państw Członkowskich”.
Jednocześnie podkreślono, że pojęcie to należy rozumieć w ten sposób, że obejmuje ono każde przeniesienie przez jedną stronę majątku rzeczowego w taki sposób, że uprawnia ono drugą stronę takiej transakcji do faktycznego rozporządzania rzeczą, z takimi samymi prawami, jak gdyby był właścicielem.”
Powyższe zaakceptowano również w wyroku TSUE z dnia 15 maja 2019 r. w sprawie C-235 /18 Vega International Car Transport and Logistic - Trading GmbH dotyczącym zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji przeprowadzanych przy użyciu kart paliwowych. Trybunał stwierdził, że rozważania przedstawione w orzeczeniu C-185/01 w odniesieniu do art. 5 ust. 1 szóstej dyrektywy znajdują zastosowanie do okoliczności niniejszej sprawy w odniesieniu do wykładni pojęcia „dostawy towarów” w rozumieniu art. 14 ust. 1 dyrektywy 2006/112. Należało zatem zbadać, czy dostawcy paliw faktycznie przenieśli na Vega International lub Vega Poland uprawnienie do dysponowania paliwem jak właściciel.
Mając na uwadze powyższe, w celu ustalenia statusu podatkowego danej transakcji należy każdorazowo dokonać analizy odpowiednich zapisów umowy zawartej pomiędzy stronami. Badając możliwość zakwalifikowania opisanych transakcji z udziałem kart paliwowych jako transakcji łańcuchowych (dostaw), należy podkreślić, że warunkiem koniecznym jest wydanie towaru przez pierwszy podmiot ostatniemu podmiotowi, przy jednoczesnym założeniu, że podmiot pośredniczący nie wejdzie w fizyczne posiadanie przedmiotu dostawy. Wskazana regulacja opiera się na fikcji prawnej, zgodnie z którą - dla celów podatku VAT - przyjmuje się, że dostawy towaru dokonuje każdy podmiot uczestniczący w transakcji łańcuchowej, mimo że dostawa towaru następuje jednorazowo.
Kluczową kwestią pozostaje prawo do rozporządzania towarem jak właściciel, w wyniku przeniesienia własności na każdy z podmiotów uczestniczących w transakcji, czyli przeniesienie (uznanie, że takie przekazanie nastąpiło) kontroli nad towarem i możliwości korzystania z niego oraz określenie warunków takiego korzystania. Przykładowo, jeśli kolejny podmiot w łańcuchu (pośrednik) ma prawo ustalać cenę towaru i warunki jego zakupu, to należy uznać, że taki podmiot ma prawo faktycznie rozporządzać rzeczą jak właściciel.
Jeżeli z uzgodnionych zapisów wynika, że drugi podmiot w łańcuchu (pośrednik) ma wpływ na istotne elementy transakcji, należy przyjąć, że rozporządza danym towarem jak właściciel, czyli stanowi aktywny podmiot w transakcji.
Analiza okoliczności przedstawionych w stanie faktycznym prowadzi do wniosku, że schemat transakcji, który będzie realizowany przez Państwa Spółkę przy wykorzystaniu kart paliwowych odpowiada opisanemu powyżej modelowi transakcji łańcuchowych. W pierwszej transakcji pomiędzy Operatorem PL a Państwa Spółką następuje dostawa towaru (paliwa), a następnie Państwa Spółka odsprzedaje zakupione paliwo Klientowi. Fizyczne wydanie towaru następuje pomiędzy Operatorem PL (pierwszy podmiot w łańcuchu) a Klientem (ostatni podmiot w łańcuchu). Dlatego też Państwa Spółka występuje w roli pośrednika, który aktywnie uczestniczy w łańcuchu dostaw, będąc zarówno nabywcą, jak i dostawcą towarów.
Państwa Spółka ma prawo rozporządzać towarem jak właściciel, jest aktywnym uczestnikiem łańcucha dostaw towarów nabywanych przez Klienta przy wykorzystaniu karty paliwowej, tj.:
- Państwa Spółka będzie zawierała umowy z Operatorami PL i będzie negocjowała ich warunki;
- Państwa Spółka będzie zawierała umowy z Klientami i będzie emitentem Kart;
- Państwa Spółka będzie miała prawo udzielać Klientom zniżek od ceny tankowania;
- Państwa Spółka ustala z jakich stacji Operatorów PL Klienci mogą korzystać.
Zatem zdaniem Państwa rola Spółki nie ogranicza się jedynie do wydawania Klientom kart, za pośrednictwem których można dokonać zakupu paliwa, ale pełni on także rolę aktywnego pośrednika wpływającego na warunki dokonywania transakcji. Tym samym w ramach schematu współpracy stron, przy wykorzystaniu opisanych kart paliwowych, nastąpi sprzedaż towarów przez stacje benzynowe (Operatorzy PL) Państwa Spółce, a następnie odsprzedaż tych towarów przez Państwa Spółkę Klientowi.
W konsekwencji należy uznać, że transakcje pomiędzy Państwa Spółką a Klientem w zakresie zakupów towarów i usług dokonywanych przy wykorzystaniu kart paliwowych stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. dostawę towarów, która zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, będą opodatkowane stawkami podatku VAT właściwymi dla danego przedmiotu sprzedaży.
Ad. 2
Zgodnie z art. 28b miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą ma swoją siedzibę, z zastrzeżeniem ust. 2-4 i art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Jeżeli organ uzna, że pomiędzy Państwa Spółką a Klientem świadczone są usługi, miejscem opodatkowania, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, będzie miejsce siedziby Klienta. W ocenie Państwa Spółki żadna z zasad szczególnych, o których mowa w art. od 28c do 28n ustawy o VAT nie znajdą zastosowania. Mając na uwadze, że Klient będący podatnikiem nie będzie miał siedziby na terenie Polski, miejscem opodatkowania nie będzie Polska, lecz miejsce siedziby Klienta.
Ad. 3
Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z otrzymanej przez podatnika faktury.
Zgodnie z ust. 2 tego artykułu do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Transakcja pomiędzy Operatorem PL a Państwa Spółką jest transakcją sprzedaży paliwa, zatem jeżeli Państwa Spółka odliczy podatek VAT od faktury dokumentującej tę transakcję, będzie to wydatek związany z pojazdami samochodowymi.
Zdaniem Państwa Spółki limitem są objęte wydatki związane z pojazdami samochodowymi, które ponoszone są w związku z ich używaniem przez podatnika. Limit nie dotyczy jednak zakupów towarów i usług związanych z wiązanych z pojazdami samochodowymi przez inne podmioty.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie pytania 1 i 3.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” określił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88. W orzeczeniu tym stwierdza się, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów, Trybunał posłużył się terminem przeniesienia „własności w sensie ekonomicznym”, podkreślając tym samym uniezależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią.
Zatem pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”.
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Jednocześnie, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy,
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Z opisu sprawy wynika, że Państwo jesteście osobą prawną z siedzibą w Holandii. W Polsce nie macie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla celów VAT, nie jesteście jeszcze zarejestrowani dla celów podatku VAT w Polsce jednak macie zamiar to zrobić w najbliższej przyszłości, jeśli powstanie taki obowiązek.
Państwo jesteście częścią A. U.A. W Holandii licencję B posiada 5 niezależnych spółek z branży paliwowej gdzie wspólnie tworzycie (…) Holandia (A. U.A.). Jako (...), A. U.A. zarządza (...) stacjami paliw. Państwo jesteście podmiotem zajmującym się obrotem paliwami, co stanowi przedmiot Państwa podstawowej działalności. Państwo emitujecie karty paliwowe (Karty), z których użytkownicy (Klienci) mogą korzystać także w innych krajach Unii Europejskiej. Państwo prowadzicie sieć stacji paliw na terenie Holandii i nie macie swoich stacji paliw w Polsce. Rozważacie wprowadzenie dla Klientów możliwości korzystania ze stacji współpracujących z Państwem w Polsce. Klientami będą podmioty gospodarcze niemające siedziby na terytorium Polski. Dzięki karcie paliwowej Klienci będą mogą tankować paliwo i odroczyć płatność. Klienci będą tankowali na powiązanych stacjach paliw (Operatorzy).
Państwo będziecie wystawcą Karty i będziecie zawierali umowy rozliczeniowe z operatorami stacji paliw spoza swojej sieci (Operatorzy PL), umożliwiając swoim klientom tankowanie przy użyciu Karty na stacjach partnerskich. Dostawy będą się odbywać na podstawie Umowy zawartej przez Państwa z Klientem oraz Umowy zawartej przez Państwa z Operatorem PL. Całe ryzyko związane z dostawą paliwa zostanie najpierw przeniesione z Operatorów PL na Państwa, a następnie na Klientów. Z umowy pomiędzy Państwem a Operatorami PL będzie wynikało, że to Państwo będziecie ponosić koszty dostawy paliwa do Klientów. Posiadacze kart paliwowych (Klienci) będą obciążani wyłącznie faktycznymi nabyciami. Posiadacze karty paliwowej (Klientce) będą określać ilość paliwa, jaką chcą nabyć natomiast rodzaj paliwa będzie z góry określony w ramach umowy pomiędzy Państwem, a posiadaczami karty paliwowej (Klientami). Jak Państwo wskazali będziecie mieli możliwość stosowania rabatów od cen paliw pobieranych od posiadaczy kart paliwowych (Klientów) oraz możliwość negocjowania ceny paliwa nabywanego przez posiadaczy kart paliwowych z polskimi stacjami paliw (Operatorami PL).
Państwo w umowie ustalicie z posiadaczami kart paliwowych (Klientami), że możecie w określonych sytuacjach rozwiązać ich umowę, zablokować korzystanie z karty i tym samym uniemożliwić posiadaczom kart paliwowych nabywanie paliwa. Posiadacze kart paliwowych (Klienci) mogą kierować swoje reklamacje dotyczące ceny i ilości nabytego paliwa do Państwa, a nie do stacji paliw (Operatorzy PL).
Operatorzy stacji paliw (Operatorzy PL) wystawiają Państwu faktury zawierające polski podatek VAT, a Państwo wystawicie fakturę za paliwo na Klienta z lokalnym podatkiem VAT. Łańcuch dostaw będzie odbywać się wyłącznie na terytorium Polski, a nabycia dokonywane przez Państwa związane będą ze sprzedażą opodatkowaną VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą m.in. kwestii czy transakcje zawierane pomiędzy Państwem, a Operatorem PL oraz pomiędzy Państwem a Klientem będą stanowiły dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać na powołane również przez Państwa orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 6 lutego 2003 r. w sprawie C-185/01 (Auto Lease Holland BV), w którym Trybunał podkreślił, że pojęcie „dostawa towarów” należy interpretować jako przeniesienie prawa do dysponowania majątkiem rzeczowym jak właściciel, nawet jeśli nie występuje przeniesienie prawa własności tego majątku w sensie prawnym. Przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel nie musi wiązać się z cywilnoprawnym przeniesieniem własności, lecz polega na przeniesieniu władztwa ekonomicznego (rozporządzanie, dysponowanie, posiadanie) nad towarami. W punkcie 32 swojego uzasadnienia Trybunał stwierdził, że „z literalnego brzmienia przepisu wynika wprost, że „dostawa towarów” nie odnosi się do przeniesienia własności, przewidzianego wewnętrznymi przepisami państw członkowskich”. Jednocześnie podkreślił, że pojęcie to należy rozumieć w ten sposób, iż obejmuje swoim zakresem każde przeniesienie aktywów materialnych przez jedną stronę w ten sposób, że uprawnia to drugą stronę takiej transakcji do faktycznego rozporządzania tą rzeczą, na takich prawach jakby był właścicielem”.
Powyższe zaakceptowano również w wyroku TSUE z 15 maja 2019 r. w sprawie C-235/18 Vega International Car Transport and Logistic -Trading GmbH, dotyczącym zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji przeprowadzanych przy użyciu kart paliwowych. Trybunał stwierdził, że rozważania przedstawione w orzeczeniu C-185/01 w odniesieniu do art. 5 ust. 1 szóstej dyrektywy znajdują zastosowanie do okoliczności niniejszej sprawy w odniesieniu do wykładni pojęcia „dostawy towarów” w rozumieniu art. 14 ust. 1 dyrektywy 2006/112. Należy zatem zbadać, czy dostawcy paliw faktycznie przenieśli na Vega International lub Vega Poland uprawnienie do dysponowania paliwem jak właściciel.
Mając na uwadze powołane orzecznictwo TSUE, w celu określenia charakteru podatkowego danej czynności każdorazowo należy dokonać analizy istotnych postanowień umowy łączącej strony. Aby uznać transakcję dokonywaną z udziałem kart paliwowych za dostawę łańcuchową należy ustalić czy pierwszy podmiot wydaje towar podmiotowi ostatniemu w kolejności, przy czym podmioty pośredniczące w ogóle nie wchodzą w fizyczne posiadanie przedmiotu dostawy. Wskazany przepis bazuje na konstrukcji opartej na fikcji prawnej, zgodnie z którą, dla potrzeb VAT przyjmuje się, że dostawy towarów dokonuje każdy podmiot uczestniczący w transakcji łańcuchowej, mimo że wydanie towaru ma miejsce tylko raz.
W kontekście powyższego istotne jest uznanie, że na każdy z podmiotów uczestniczących w takiej transakcji następuje przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel, czyli – w istocie – przeniesienie (uznanie, że dokonało się takie przeniesienie) praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości korzystania z niej oraz ustalania warunków takiego korzystania. W przypadku, gdy kolejny w łańcuchu podmiot (pośrednik) ma prawo do kształtowania ceny towaru, warunków jego nabycia, a ponadto obciążony jest obowiązkami reklamacyjnymi w stosunku do np. wadliwego towaru, to należy uznać, że podmiot ten posiada prawo do faktycznego rozporządzania rzeczą jak właściciel. Jeżeli z zawartych umów/postanowień wynika, że drugi w łańcuchu podmiot (pośrednik) ma wpływ na ww. elementy kształtujące obrót danym towarem, wówczas należy uznać, że rozporządza on daną rzeczą jak właściciel, czyli jest czynną stroną transakcji, w ramach której kolejna dostawa dokonana na rzecz nabywcy będzie dokonana (uznana za dokonaną) przez ten podmiot.
Przenosząc powyższe ustalenia na grunt analizowanej sprawy należy uznać, że transakcje realizowane za pośrednictwem kart paliwowych, na zasadach opisanych we wniosku, będą stanowić transakcje łańcuchowe. Operator PL dokona dostawy towaru na Państwa rzecz, a następnie Państwo dokonają dostawy tego towaru (paliwa) na rzecz Klientów. Przy czym, fizyczne wydanie towaru nastąpi pomiędzy pierwszym i ostatnim podmiotem w łańcuchu, tj. pomiędzy Operatorem PL i Klientem. Zatem Państwo, jako drugi podmiot w łańcuchu będą zarówno nabywcą, jak i dostawcą towaru.
Przedstawione okoliczności sprawy pozwalają przyjąć, że będą Państwo posiadać prawo dysponowania towarem jak właściciel i będą Państwo aktywnym uczestnikiem w łańcuchu dostaw towarów nabywanych przez Klientów z wykorzystaniem kart paliwowych od stacji paliw. Z wniosku wynika również, że będą Państwo decydować o wyborze jakości towaru, Państwo będą negocjować ceny nabywanego paliwa przez posiadaczy kart paliwowych z polskimi stacjami paliw (Operatorem PL ) oraz ponosić koszty dostaw paliwa do Klientów. Jak Państwo wskazali Spółka będzie miała możliwość stosowania rabatów od cen paliw podbieranych od posiadaczy kart paliwowych, a zniżki, płatności i inne warunki stanowią część umowy pomiędzy Państwem a Klientem. Ponadto posiadacze kart paliwowych (Klienci) mogą kierować swoje reklamacje dotyczące ceny i ilości nabytego paliwa do Państwa a nie do stacji paliw (Operatorzy PL). Mogą też Państwo zabronić Klientowi korzystania z karty paliwowej, rozwiązać umowę i uniemożliwić posiadaczom kart paliwowych nabywanie paliwa m.in. w sytuacjach podejrzenia niewłaściwego użycia karty paliwowej. W przypadku wystąpienia takiej sytuacji Państwo zablokujecie korzystanie z karty paliwowej, co spowoduje brak możliwości dalszego korzystania z niej i uniemożliwi posiadaczowi karty paliwowej tankowanie pojazdu.
Zatem, z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Państwa rola nie będzie się ograniczać wyłącznie do wydania kart paliwowych Klientowi, za pośrednictwem których możliwy jest zakup towarów, ale będą Państwo pełnić rolę aktywnego pośrednika, który ma wpływ na warunki, w jakich będą dokonywane transakcje. Tym samym, w ramach przedstawionego w opisie sprawy schematu współpracy z wykorzystaniem kart paliwowych pomiędzy stronami będzie dochodziło do sprzedaży towarów przez partnerskie stacje paliw (Operatorzy PL) na Państwa rzecz, a następnie odsprzedaży tych towarów przez Państwa na rzecz Klienta.
Jednocześnie, w związku z tym, że łańcuch dostaw tj. tankowania paliw odbywają się na terytorium Polski to stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy tj. Polska.
W konsekwencji należy uznać, że sprzedaż paliwa zakupionego wcześniej od partnerskich stacji paliw, dokonywana przez Państwa na rzecz Klientów przy użyciu kart paliwowych, będzie stanowić dla Państwa odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT, w rozumieniu art. 7 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Wątpliwości Państwa dotyczą również kwestii, czy Państwo będziecie uprawnieni do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach wystawionych Państwu przez Operatora PL, bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a. nabycia towarów i usług,
b. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów będących przedmiotem dostawy, czy też niezbędne do świadczenia usług; bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.
Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy podatku VAT czynni.
Stosownie do art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy:
W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.
Jak zostało przez Państwa wskazane w najbliżej przyszłości Spółka dokona rejestracji do podatku VAT w Polsce, a nabycia dokonywane przez Spółkę będą związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT tj. sprzedażą paliwa na rzecz Klientów.
Zatem, w odniesieniu do powyższych wątpliwości wskazać należy, że w opisanych okolicznościach, Państwo będą uprawnieni na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy do odliczenia podatku naliczonego. W analizowanym przypadku wystąpi bowiem związek pomiędzy nabywanymi towarami, a sprzedażą opodatkowaną polegającą na odsprzedaży towarów nabywanych na stacjach paliw przez Klientów.
Jak słusznie Państwo wskazują, podatek naliczony związany z tymi zakupami nie będzie objęty ograniczeniem wynikającym z przepisów art. 86a ustawy. W opisanym schemacie transakcji, nabywane towary (paliwo) będą stanowić towary handlowe i będą przedmiotem dalszego obrotu - odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym. W analizowanej sprawie nie znajdzie również zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, ponieważ faktury wystawiane na rzecz Spółki będą dokumentowały faktyczną czynność, tj. opodatkowaną dostawę towarów.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy zatem uznać, że Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Jej rzecz przez Operatora PL dokumentujących nabycie przy użyciu kart paliwowych towarów (paliw), będących przedmiotem odsprzedaży przez Spółkę na rzecz Klientów, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.
Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 3 również jest prawidłowe.
Ponadto, należy zauważyć, że Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej działając na podstawie art. 14a § 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe wydał interpretację ogólną w sprawie prawidłowego kwalifikowania dla celów podatku od towarów i usług transakcji z wykorzystaniem kart paliwowych, realizowanych w modelu trójstronnym jako dostawy towarów albo świadczenia usług nr PT9.8101.3.2020 z 15 lutego 2021 r. (Dz. Urz. Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 2021 r. poz. 13). Interpretacja ta odnosi się do przypadków, w których uczestnikami transakcji z użyciem kart paliwowych są trzy podmioty - podmiot pośredniczący, odbiorca oraz dostawca. Karty paliwowe są udostępnione (przekazane) odbiorcy (użytkownikowi karty) przez podmiot pośredniczący, który nie jest emitentem kart paliwowych, ani jednocześnie dostawcą (prowadzącym stacje paliw). We wskazanym w interpretacji ogólnej modelu karty paliwowe nie są bezpośrednio przekazywane korzystającemu przez emitenta karty.
Zatem powyższa interpretacja ogólna nie znajduje zastosowania w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym ze względu na inny model współpracy między stronami transakcji.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie wyjaśniam, że odstąpiłem od udzielenia odpowiedzi na pytanie 2 ponieważ oczekiwali Państwo odpowiedzi na to pytanie wyłącznie w sytuacji, gdy stanowisko w zakresie pytania nr 1 zostanie uznane za nieprawidłowe.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).