Interpretacja indywidualna z dnia 25 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.44.2024.2.MGO
Temat interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 marca 2024 r. (data wpływu 18 marca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Towarzystwo ... w ...r. uzyskało statut organizacji pożytku publicznego, nie jest wpisane do rejestru przedsiębiorców. Misją organizacji i celem działalności ośrodków prowadzonych przez Towarzystwo ... jest udzielenie pomocy osobom (...).
... posiada status podatnika VAT zwolnionego. Korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1. Większość świadczonych przez organizację usług zwolniona jest od opodatkowania. Są to usługi pomocy społecznej oraz usługi w zakresie przywracania i poprawy zdrowia świadczone przez podmioty lecznicze.
Towarzystwo ... planuje realizację projektu pn. „...”, tworzonego w partnerstwie: z (...). Projekt został zgłoszony do naboru nr … (Działanie …). Ubiega się o dofinansowanie w ramach programu regionalnego ... dla ….
W związku z tym, iż koszty ww. projektu będą wynosić co najmniej … euro, Urząd Pracy w ... zwrócił się z prośbą do poszczególnych podmiotów realizujących ww. projekt o przedłożenie indywidualnych interpretacji podatkowych potwierdzających fakt braku prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie wsparcia realizowanego w projekcie przez dany podmiot.
Celem głównym projektu jest (...).
Projekt zakłada, że Towarzystwo ... prowadzić będzie w jego ramach (...).
Usługi ….
Wsparciem zostanie objętych (...). Od uczestników zadania nie będą pobierane odpłatności.
Usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania
W ramach zadania zapewnione zostaną usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania dla ... Uczestników Projektu. Pomocą objęte zostaną osoby (...). Realizator zadania pobierać będzie opłaty uczestników maksymalnie do … zł za 1 h świadczonych usług. Średni koszt 1 godziny usług dla Uczestników Projektu wyniesie … zł (… godzin). Przewiduje się, że zabrany wkład własny pozwoli na realizację ok. siedmiu godzin miesięcznie usług opiekuńczych.
Specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania dla osób (...). W ramach zadania pobierane będą symboliczne odpłatności za realizację usług opiekuńczych - realizator zadania pobierać będzie opłaty uczestników maksymalnie do … zł za 1 h świadczonych usług. Średnio koszt 1 godziny wyniesie Uczestników Projektu niecałe … zł (… godzin). Przewiduje się, że zebrany wkład własny pozwoli na realizację sześciu godzin miesięcznie wsparcia w postaci usług opiekuńczych.
Mieszkania …dla ... osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
Wsparciem w mieszkaniach ... zlokalizowanych w ... objętych zostanie ... Uczestników Projektu potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Zasady skierowania do ... przez MOPS w ... na mocy decyzji administracyjnej określał będzie regulamin projektu (z uwzględnieniem zasady równych szans kobiet i mężczyzn), zasady pobytu i odpłatności, zakresu usług, będą zgodne z obowiązującymi przepisami oraz indywidualnie ustalane w zależności od potrzeb Uczestników Projektu i spisane w formie trójstronnego kontraktu oraz .... Usługi będą obejmować: wsparcie psychologa, pracownika socjalnego oraz instruktora terapii. Usługi wspierające aktywność osób zamieszkujących w mieszkaniach ... dotyczyć będą nauki, podtrzymania lub powstrzymania regresu maksymalnego osiągalnego dla danej osoby poziomu sprawności w zakresie samoobsługi, samodzielności, utrzymania lub rozwijania kontaktów społecznych oraz pełnienia ról społecznych. Pobyt Uczestników Projektu w mieszkaniach będzie możliwy przez okres do 1 roku. Uczestnikom Projektu zapewniony zostanie m.in: trening umiejętności praktycznych, higieniczny, finansowy, kulinarny, zarządzania mieszkaniem, interpersonalny, umiejętności społecznych, autonomii. Mieszkania … zlokalizowane będą na ul. ... w ... (... pokoje - ... pokoje dwuosobowe, ... pokoje jednoosobowe). Opłaty mieszkańców za pobyt w mieszkaniach ... oparte będą na kryterium dochodowym: ...% wysokości zasiłku stałego z MOPS + ... zł =… zł/m-c/osobę. Przeznaczone będą na naprawy, malowanie ścian, zakup drobnego wyposażenia, zakup artykułów czystości, chemiczno-przemysłowych, plastycznych, etc.
Zgodnie z art. 53 Ustawy o Pomocy Społecznej Wojewoda prowadzi rejestr mieszkań … i .... Mieszkanie … dla ... osób prowadzone przez Towarzystwo ... zostanie umieszczone w ewidencji prowadzonej przez Wojewodę tak jak wszystkie pozostałe Mieszkania prowadzone przez ....
W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „...” będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.
Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu „...” będą wystawiane na nasze … tj. Towarzystwo ..., ul. …, …, NIP ….
Pytanie
Czy w ramach opisanego projektu pn. „...” i realizowanych w nim zadań Towarzystwo ... będzie miało możliwość odzyskania podatku VAT czy też kwota podatku VAT powinna być kwalifikowana w projekcie?
Państwa stanowisko w sprawie
Towarzystwo ... stoi na stanowisku, iż nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w realizowanym projekcie pn. „...” w żadnym z realizowanych działań.
W związku z powyższym kwota VAT powinna zostać uznana za kwalifikowalną w realizowanym projekcie.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Powyższa zasada wyklucza jednocześnie możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych, czyli w razie ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Zdaniem Towarzystwa ... wszystkie usługi świadczone w ramach projektu pn. „...” przez ... korzystają ze zwolnienia VAT i tak:
Usługi … - nie będą pobierane odpłatności za świadczone usługi. Usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania będą korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt. 23 ustawy o podatku od towarów i usług. Specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi będą korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt. 23 ustawy o podatku od towarów i usług. Mieszkania … dla 6 osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu będą korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 22 d ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 53 ustawy o Pomocy Społecznej Wojewoda prowadzi rejestr mieszkań … i .... Mieszkanie … dla ... osób prowadzone przez Towarzystwo ... zostaną umieszczone w ewidencji prowadzonej przez Wojewodę.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „...” będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W związku z poniesionymi wydatkami, nie będą mieli Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. W związku z tym, że nie spełniają Państwo tych warunków, nie będą mieli Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Państwa stanowisko, z uwagi na fakt, iż wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny, pomimo częściowo odmiennej argumentacji, uznano za prawidłowe.
Należy w tym miejscu nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 324), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).