Interpretacja indywidualna z dnia 29 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.85.2024.3.AK
Temat interpretacji
Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów, dla sprzedaży środków trwałych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 2 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów, dla sprzedaży środków trwałych.
Uzupełniła go Pani pismami z 22 marca 2024 r. (data wpływu) oraz z 27 marca 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W czerwcu 2021 roku podatniczka rozpoczęła działalność gospodarczą pod nazwą ..., przedmiotem działalności są usługi nauki jazdy kategorii A.
W 2021 rok podatniczka nabyła środki trwałe w postaci motorowerów, motocykli oraz kontenerów morskich, w których zorganizowane zostało biuro oraz magazyn na motocykle i motorowery.
W 2021 roku podatniczka rozpoczynając działalność gospodarczą, zrezygnowała z możliwości zwolnienia podmiotowego VAT określonego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, była czynnym podatnikiem podatku VAT w roku 2021 oraz 2022.
W 2021 roku dokonując zakupu środków trwałych podatniczka skorzystała z możliwości pomniejszenia podatku należnego VAT o podatek naliczony (odliczyła VAT z zakupu środków trwałych), wszystkie z zakupionych środków trwałych były o wartości do 15 000 zł netto i służyły wykonywaniu działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Nabyte środki trwałe zostały poddane jednorazowej amortyzacji zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W 2023 roku podatniczka zrezygnowała z bycia czynnym podatnikiem podatku VAT na mocy art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług i nadal posiada status podatnika zwolnionego z VAT. W roku 2024 podatniczka ma zamiar sprzedać posiadane środki trwałe.
W związku z czym powstało pytanie:
Czy podatniczka posiadając status podatnika VAT zwolnionego na podstawie art. 113 ustawy o VAT może sprzedać posiadane środki trwałe (zakupione w 2021 rok, o wartości początkowej niższej niż 15 000 zł każdy) ze stawką VAT zwolnioną, nie doliczając do ceny sprzedaży podatku należnego?
W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 marca 2024r. na pytania tut. Organu:
1)Czy motorowery i motocykle, o których mowa we wniosku, są pojazdem lądowym, napędzanym silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata?
2)Kiedy ww. motorowery i motocykle, o których mowa we wniosku, zostały dopuszczone do użytku, w rozumieniu art. 2 pkt 10 lit. a ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361)? W szczególności prosimy o wskazanie, czy od dopuszczenia do użytku do momentu sprzedaży przez Panią ww. motorowerów i motocykli minie więcej niż 6 miesięcy?
3)Należy jednoznacznie wskazać, czy zakres pytania obejmuje również sprzedaż środków trwałych w postaci kontenerów morskich?
wskazała Pani:
1.
A)Tak, motorower, o którym mowa we wniosku jest pojazdem lądowym, napędzanym silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata.
B)Tak, motocykle, o których mowa we wniosku, są pojazdem lądowym, napędzanym silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata.
2.Tak, motorowery i motocykle, o których mowa we wniosku, zostały dopuszczone do użytku, w rozumieniu art. 2 pkt 10 lit. a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361). Tak, od dopuszczenia do użytku do momentu sprzedaży ww. motorowerów i motocykli minęło więcej niż 6 miesięcy. Zostało to opisane również we wniosku początkowym.
3.Nie, kontenery były już kupione w momencie, kiedy była Pani zwolniona z podatku VAT, więc Pani pytanie nie ma znaczenia w przypadku kontenerów.
W chwili obecnej chce Pani sprzedać motocykle i motorower i tego dotyczy Pani pytanie, które ponawia pani poniżej.
Jednocześnie wskazała Pani, że we wniosku postawiła tylko jedno pytanie:
Czy posiadając status podatnika VAT zwolnionego na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, mogę sprzedać w 2024 roku posiadane środki trwałe (zakupione w 2021 roku, o wartości początkowej niższej niż 15 00 zł każdy) ze stawką VAT zwolnioną, nie doliczając do ceny sprzedaży podatku należnego?
Pytanie
Czy podatniczka posiadając status podatnika VAT zwolnionego na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, może sprzedać w 2024 roku posiadane środki trwałe (zakupione w 2021 roku, o wartości początkowej niższej niż 15 000 zł każdy, oddane do użytkowania w czerwcu 2021 roku) ze stawką VAT zwolnioną, nie doliczając do ceny sprzedaży podatku VAT należnego?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem podatniczki może ona sprzedać posiadane środki trwałe ze stawką zwolnioną, ponieważ sprzedaż majątku przedsiębiorstwa dokonywana przez podatnika zwolnionego podmiotowo z VAT korzysta ze zwolnienia jeśli spełnione są warunki z art. 113 ustawy o VAT i podatniczka spełnia wszystkie warunki określone w ww. art. Posiadane środki trwałe są środkami trwałymi, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, środki trwałe zostały oddane do użytkowania w czerwcu 2021 roku.
W przedstawionej przez podatniczkę sytuacji środki trwałe zostały nabyte w 2021 rok (06/2021), podatniczka do końca 2022 roku (31.12.2022 r.) miała status czynnego podatnika podatku VAT i świadczyła usługi opodatkowane, w 2023 roku status podatniczki został zmieniony na zwolniony z VAT na mocy art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. W 2024 roku podatniczka nadal posiada status podatnika VAT zwolnionego, w związku z czym, zdaniem podatniczki, może wystawić faktury dokumentujące sprzedaż majątku przedsiębiorstwa ze stawką VAT zwolnioną.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy, wynika, że:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Na podstawie art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
-wyrobów tytoniowych,
-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
-motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Mając na uwadze art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. e) ustawy, stwierdzić należy, iż podatnicy dokonujący dostawy nowych środków transportu nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, niezależnie od wielkości obrotów.
Zgodnie z art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o nowych środkach transportu - rozumie się przez to przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w 2021 rok nabyła Pani środki trwałe w postaci motorowerów, motocykli oraz kontenerów morskich, w których zorganizowane zostało biuro oraz magazyn na motocykle i motorowery. W 2021 roku dokonując zakupu środków trwałych, skorzystała Pani z możliwości pomniejszenia podatku należnego VAT o podatek naliczony (odliczyła Pani VAT z zakupu środków trwałych), wszystkie z zakupionych środków trwałych były o wartości do 15 000 zł netto i służyły wykonywaniu działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Nabyte środki trwałe zostały poddane jednorazowej amortyzacji zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. W 2023 roku zrezygnowała Pani z bycia czynnym podatnikiem podatku VAT na mocy art. 113 ustawy i nadal posiada status podatnika zwolnionego z VAT. W roku 2024 ma Pani zamiar sprzedać posiadane środki trwałe.
Pani wątpliwości dotyczą kwestii czy może Pani sprzedać w 2024 roku posiadane środki trwałe jako zwolnione, nie doliczając do ceny sprzedaży podatku VAT należnego.
Na wstępie stwierdzenia wymaga, że w myśl art. 113 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, do kwoty sprzedaży nie wlicza się także odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Jak wynika z opisu sprawy, przedmiotowe środki trwałe w postaci motorowerów i motocykli zostały nabyte w 2021 r. i służyły wykonywaniu działalności opodatkowanej. Nadto, w opisie sprawy wskazała Pani, iż motorower i motocykle, o których mowa we wniosku, są pojazdami lądowymi, napędzanymi silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata. Motorowery i motocykle, o których mowa we wniosku, zostały dopuszczone do użytku, a od dopuszczenia do użytku do momentu sprzedaży ww. motorowerów i motocykli, minęło więcej niż 6 miesięcy.
Tym samym, środki trwałe w postaci ww. motorowerów, motocykli nie spełniają przesłanek określonych w art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy i tym samym brak podstaw prawnych, aby uznać je za nowe środki transportu w rozumieniu ww. przepisu.
Analiza okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że skoro przedmiotowe środki trwałe, w postaci motorowerów, motocykli, stanowią środki trwałe, które podlegają amortyzacji, to ich planowana dostawa będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, pod warunkiem, że przed sprzedażą tych środków trwałych nie utraci Pani bądź nie zrezygnuje Pani ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Dodatkowo, sprzedaż ww. motorowerów i motocykli, będących środkami trwałymi, które podlegają amortyzacji na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 3 ustawy, nie będzie podlegać wliczeniu do limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy.
Zatem, posiadając status podatnika VAT zwolnionego na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie Pani mogła sprzedać w 2024 roku posiadane środki trwałe, o których mowa we wniosku jako zwolnione z podatku VAT, bez doliczania do ceny ich sprzedaży podatku VAT.
Tym samym Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
Wydając niniejszą interpretację jako elementy zdarzenia przyszłego przyjąłem wskazane okoliczności, że w 2023 roku zrezygnowała Pani z bycia czynnym podatnikiem podatku VAT na mocy art. 113 ustawy i nadal posiada status podatnika zwolnionego z VAT.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).