Interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.53.2024.1.TK
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych na realizację Inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych na realizację Inwestycji pn. „(…)” oraz wydatków eksploatacyjnych na majątek Inwestycji ponoszonych przez Gminę.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca, jest zarejestrowanym, czynnym podatkiem VAT.
Dom Kultury jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.), prowadzącą działalność kulturalną polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Organizatorem dla Dom Kultury jest Gmina (dalej: „Gmina”). Dom Kultury posiada odrębną od Gminy osobowość prawną i jest odrębnym od Gminy podatnikiem VAT.
Dom Kultury podlega wpisowi do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę. Ponadto Dom Kultury działa na podstawie statutu nadanego uchwałą Rady Miejskiej.
Do podstawowych zadań Dom Kultury należy m.in.: edukacja kulturalna, wychowanie przez sztukę, działanie oraz dialog środowiskowy i kulturowy, tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką, tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego, rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych.
W celu ułatwienia realizacji zadań należących do Dom Kultury, Gmina w latach 2019-2020 zrealizowała inwestycję w infrastrukturę kulturalną pn. „(…)” (dalej: „Inwestycja”).
Przedmiotem Inwestycji była rewitalizacja nieużytkowanego budynku (...) poprzez utworzenie w nim: sali widowiskowej (...), zaplecza (...) oraz rewitalizacja otoczenia budynku.
W ramach Inwestycji powstał obiekt przeznaczony na (...), spotkania zorganizowanych grup, który umożliwił organizację wydarzeń kulturalnych i aktywizację mieszkańców Gminy.
Wydatki związane z realizacją Inwestycji zostały w całości poniesione przez Gminę. Na fakturach wystawionych przez wykonawców Inwestycji to Gmina jest oznaczona jako nabywca usług. Dom Kultury nie poniósł wydatków na realizację Inwestycji.
Po zakończeniu realizacji Inwestycji Gmina w ramach realizacji zadań własnych w zakresie kultury nieodpłatnie udostępniła całość majątku powstałego w wyniku Inwestycji na podstawie umowy użyczenia do Dom Kultury. Gmina nie pobiera od Dom Kultury opłat za korzystanie z obiektu powstałego w ramach Inwestycji.
Dom Kultury wykorzystuje majątek Inwestycji na potrzeby swojej działalności statutowej, w ramach której m.in. organizuje koncerty, spektakle, zajęcia edukacyjne. Część z tych wydarzeń ma charakter nieodpłatny, natomiast w przypadku niektórych z nich pobierane są opłaty tytułem wstępu.
Szczegółowy sposób wykorzystania przez Dom Kultury majątku Inwestycji jest następujący:
·Dom Kultury organizuje w obiektach powstałych w ramach Inwestycji samodzielnie wydarzenia, np. koncerty, spektakle. Wstęp na część z nich ma charakter nieodpłatny, natomiast w pozostałych przypadkach pobierana jest przez Dom Kultury opłata za wstęp (na zasadzie sprzedaży biletu wstępu). Wysokość opłaty za wstęp jest przy tym ustalana na takim poziomie, aby wpływy z biletów pokryły koszty organizacji wydarzenia, takie jak: koszty wynagrodzeń, usług sprzątających czy opłaty na rzecz Stowarzyszenia (…),
·Dom Kultury udostępnia niektóre pomieszczenia znajdujące się w budynkach objętych Inwestycją następującym stowarzyszeniom: (…) – nieodpłatnie na mocy umowy użyczenia,
·Dom Kultury udostępnia salę widowiskową powstałą w ramach Inwestycji na wydarzenia takie jak: zakończenia roku szkolnego, jasełka, konkursy międzyszkolne. Wstęp na te wydarzenia ma charakter nieodpłatny, najczęściej zamknięty (np. dla danej szkoły lub określonej grupy odbiorców),
·Dom Kultury udostępnia salę widowiskową oraz zaplecze techniczne powstałe w ramach Inwestycji współpracującym z Dom Kultury stowarzyszeniom celem organizacji przez nie wydarzeń takich jak: koncerty/spektakle. Wydarzenia te są współorganizowane przez Dom Kultury oraz dane stowarzyszenie na mocy porozumienia. Wstęp na część z nich ma charakter nieodpłatny, natomiast w pozostałych przypadkach pobierana jest opłata za wstęp (na zasadzie sprzedaży biletu wstępu). Wysokość opłaty za wstęp jest przy tym ustalana na takim poziomie, aby wpływy z biletów pokryły koszty organizacji wydarzenia, takie jak: wynagrodzenie wykonawcy czy opłaty na rzecz Stowarzyszenie (…).
Dom Kultury wykorzystuje ponadto majątek Inwestycji w pewnym zakresie do pozostałej działalności gospodarczej Dom Kultury (tj. odpłatne udostępnienie w ramach wynajmu pomieszczeń (...) na rzecz podmiotu trzeciego).
W związku z funkcjonowaniem majątku Inwestycji Gmina ponosi wydatki eksploatacyjne, tj. koszty mediów do obiektu (dostawa wody, odbiór ścieków, energia elektryczna, energia cieplna i wywóz śmieci).
Przedmiotowe wydatki bieżące są/będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę, na których Gmina jest/będzie wskazana jako nabywca przedmiotowych usług/towarów.
Pytanie
Czy Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wydatków inwestycyjnych na realizację Inwestycji oraz wydatków eksploatacyjnych na majątek Inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawcy nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wydatków inwestycyjnych na realizację Inwestycji oraz wydatków eksploatacyjnych na majątek Inwestycji.
Uzasadnienie stanowiska Domu Kultury
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Z treści powyższej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
·zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
·pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT.
Dokumentem potwierdzającym dokonanie opodatkowanej VAT transakcji zakupu zrealizowanej pomiędzy podatnikami VAT jest faktura VAT. Elementami składowymi faktury VAT zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy o VAT są imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy oraz numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi.
Natomiast art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje zasadniczo nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi VAT wskazanemu jako nabywca na fakturze VAT dokumentującej poniesienie konkretnego wydatku. Jak Dom Kultury wskazał w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zarówno wydatki na realizację Inwestycji, jak i wydatki eksploatacyjne dotyczące majątku Inwestycji wskazane we wniosku są/będą ponoszone przez Gminę. To Gmina jest/będzie oznaczona jako nabywca na fakturach VAT dokumentujących przedmiotowe wydatki. Dom Kultury nie ponosi/nie będzie ponosił wskazanych wydatków związanych z majątkiem Inwestycji. Tym samym, w ocenie Domu Kultury nie przysługuje/nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT naliczonego od przedmiotowych wydatków związanych z Inwestycją.
Powyższe stanowisko Domu Kultury znajduje przykładowo potwierdzenie w prawomocnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 26 maja 2021 r., sygn. I SA/Sz 269/21, w którym sąd wskazał: „Żadna umowa cywilnoprawna, w tym umowa zawarta pomiędzy prezesem spółki a spółką, nie uprawnia do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur wystawionych na rzecz innego podmiotu. (...) podmiotem, na rzecz którego zostały wystawione sporne faktury VAT, dokumentujące otrzymanie usług telekomunikacyjnych jest J. L., a nie skarżąca. Natomiast stosownie do art. 178 lit. a dyrektywy 2006/112/WE w celu dokonania odliczenia, o którym mowa w art. 168 lit. a, w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług, musi posiadać fakturę sporządzoną zgodnie z art. 220-236 i art. 238, 239 i 240. W ocenie sądu, wymogów tych przedmiotowe faktury VAT nie spełniają z przytoczonych wyżej powodów”.
Podsumowując, Domowi Kultury nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wydatków inwestycyjnych na realizację Inwestycji oraz wydatków eksploatacyjnych na majątek Inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatkiem VAT.
Dom Kultury jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, prowadzącą działalność kulturalną polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Organizatorem dla Domu Kultury jest Gmina. Dom Kultury posiada odrębną od Gminy osobowość prawną i jest odrębnym od Gminy podatnikiem VAT.
Dom Kultury podlega wpisowi do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę. Ponadto Dom Kultury działa na podstawie statutu nadanego uchwałą Rady Miejskiej.
Do podstawowych zadań Domu Kultury należy m.in.: edukacja kulturalna, wychowanie przez sztukę, działanie oraz dialog środowiskowy i kulturowy, tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką, tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego, rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych.
W celu ułatwienia realizacji zadań należących do Domu Kultury, Gmina w latach 2019-2020 zrealizowała inwestycję w infrastrukturę kulturalną pn. „(…)”.
Przedmiotem Inwestycji była rewitalizacja nieużytkowanego budynku (...) poprzez utworzenie w nim: sali widowiskowej (...), zaplecza (...) oraz rewitalizacja otoczenia budynku. W ramach Inwestycji powstał obiekt przeznaczony na (...), spotkania zorganizowanych grup, który umożliwił organizację wydarzeń kulturalnych i aktywizację mieszkańców Gminy.
Wydatki związane z realizacją Inwestycji zostały w całości poniesione przez Gminę. Na fakturach wystawionych przez wykonawców Inwestycji to Gmina jest oznaczona jako nabywca usług. Dom Kultury nie poniósł wydatków na realizację Inwestycji. Po zakończeniu realizacji Inwestycji Gmina w ramach realizacji zadań własnych w zakresie kultury nieodpłatnie udostępniła całość majątku powstałego w wyniku Inwestycji na podstawie umowy użyczenia do Domu Kultury. Gmina nie pobiera od Domu Kultury opłat za korzystanie z obiektu powstałego w ramach Inwestycji.
Dom Kultury wykorzystuje majątek Inwestycji na potrzeby swojej działalności statutowej, w ramach której m.in. organizuje koncerty, spektakle, zajęcia edukacyjne. Część z tych wydarzeń ma charakter nieodpłatny, natomiast w przypadku niektórych z nich pobierane są opłaty tytułem wstępu.
Dom Kultury wykorzystuje ponadto majątek Inwestycji w pewnym zakresie do pozostałej działalności gospodarczej Dom Kultury (tj. odpłatne udostępnienie w ramach wynajmu pomieszczeń (...) na rzecz podmiotu trzeciego).
W związku z funkcjonowaniem majątku Inwestycji Gmina ponosi wydatki eksploatacyjne, tj. koszty mediów do obiektu (dostawa wody, odbiór ścieków, energia elektryczna, energia cieplna i wywóz śmieci).
Przedmiotowe wydatki bieżące są/będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę, na których Gmina jest/będzie wskazana jako nabywca przedmiotowych usług/towarów.
Zarówno wydatki na realizację Inwestycji, jak i wydatki eksploatacyjne dotyczące majątku Inwestycji są/będą ponoszone przez Gminę. To Gmina jest/będzie oznaczona jako nabywca na fakturach VAT dokumentujących przedmiotowe wydatki. Dom Kultury nie ponosi/nie będzie ponosił wskazanych wydatków związanych z majątkiem Inwestycji.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje/będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wydatków inwestycyjnych na realizację Inwestycji oraz wydatków eksploatacyjnych na majątek Inwestycji.
Odnosząc się do powyższego należy w tym miejscu zwrócić szczególną uwagę, na art. 106e ust. 1 pkt 1-5 ustawy, zgodnie z którym:
Faktura powinna zawierać:
1)datę wystawienia;
2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.
Jak stanowi art. 106g ust. 1 ustawy:
Faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.
Zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.
Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wskazać należy także, że faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi transakcje gospodarcze dokonywane pomiędzy podatnikami. Faktura jest dokumentem o charakterze sformalizowanym, zaś dane jakie powinna zawierać zostały wyżej określone.
Uwzględniając powyższe, jak również brzmienie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, zauważyć należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, na podstawie otrzymanych przez tego podatnika faktur VAT dokumentujących rzeczywiste transakcje gospodarcze. A zatem, co do zasady, faktura wystawiona na inny podmiot nie jest fakturą dającą prawo do odliczenia podatku naliczonego.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca posiada odrębną od Gminy osobowość prawną i jest odrębnym od Gminy podatnikiem VAT. Jak Państwo wskazali, wydatki związane z realizacją Inwestycji zostały w całości poniesione przez Gminę. Dodatkowo, zaznaczyli Państwo, że na fakturach wystawionych przez wykonawców Inwestycji to Gmina jest oznaczona jako nabywca usług. Państwo nie ponieśli wydatków na realizację Inwestycji. Ponadto wskazali Państwo, że w związku z funkcjonowaniem majątku Inwestycji Gmina ponosi/będzie ponosić wydatki eksploatacyjne, tj. koszty mediów do obiektu (dostawa wody, odbiór ścieków, energia elektryczna, energia cieplna i wywóz śmieci). Przedmiotowe wydatki bieżące są/będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę, na których Gmina jest/będzie wskazana jako nabywca przedmiotowych usług/towarów.
Tym samym, faktury VAT za zakup towarów i usług związanych realizacją Inwestycji pn. „(…)” polegającej na rewitalizacji nieużytkowanego budynku (...) poprzez utworzenie w nim: sali widowiskowej (...), zaplecza (...) oraz rewitalizacja otoczenia budynku, w ramach której powstał obiekt przeznaczony na (...), spotkania zorganizowanych grup, który umożliwił organizację wydarzeń kulturalnych i aktywizację mieszkańców Gminy, jak również wydatki eksploatacyjne dotyczące funkcjonowania majątku Inwestycji są/będą wystawiane na Gminę. Z powyższego wynika więc, że to Gmina jest/będzie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji ww. Inwestycji jak również wydatków eksploatacyjnych dotyczących funkcjonowania majątku ww. Inwestycji, a nie Państwo.
Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Skoro ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.
W sytuacji zatem, gdy Państwo nie dokonali/nie będą dokonywać nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Państwa nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że nie przysługuje/nie będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wydatków inwestycyjnych na realizację Inwestycji pn. „(…)” oraz wydatków eksploatacyjnych dotyczących majątku ww. Inwestycji.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwo w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).