Interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.472.2023.4.MPU
Temat interpretacji
W zakresie rozliczenia podatku VAT w związku ze zbyciem wydzielonej części przedsiębiorstwa.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 7 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie rozliczenia podatku VAT w związku ze zbyciem wydzielonej części przedsiębiorstwa, wpłynął 12 grudnia 2023 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 lutego 2024 r. (wpływ 8 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca, (XYX), która w przyszłości zostanie przekształcona w (XX) jest Spółką podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT), której wspólnikami jest osoba fizyczna oraz dwie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
W wyniku planowanego podziału przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. zakłada się wydzielenie ze spółki dzielonej części jej majątku - zorganizowanej części przedsiębiorstwa (zcp).
Zarówno spółka dzielona jak i nowo zawiązana, która przejmie zorganizowaną część przedsiębiorstwa związanego z Działalnością Wydzielaną będą miały siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tj. będą spełniały definicję podatnika o którym w mowie art. 3 ust. 1 Ustawy o CIT. Przy podziale wspólnicy nie otrzymają dopłat w gotówce. Udziały wspólnika w nowo zawiązanej spółce nie zostaną nabyte w wyniku wymiany udziałów ani przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału. Przyjęta przez wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych przez spółkę przejmującą nie będzie wyższa niż wartość udziałów w spółce dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do podziału. Opisany we wniosku podział przez wydzielenie zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym bądź jednym z głównych celów tego podziału nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Działalność (XX) dzieli się na działalność gospodarczą związaną ze sprzątaniem i działalność związaną z zarządzaniem nieruchomościami.
W zakresie działalności związanej ze sprzątaniem Wnioskodawca oferuje:
- (…);
- (…);
- (…);
- (…);
- (…);
- Usługi dodatkowe takie jak:
- (…);
- (…);
- (…);
- (…);
- (…);
- (…).
Powyżej określona działalność („Działalność Podstawowa”) jest realizowana przez pracowników oraz z wykorzystaniem środków trwałych takich jak między innymi:
- (…);
- (…);
- (…);
- (…);
- (…);
- (…);
- (…);
Do Działalności Podstawowej podatnika można przypisać umowy kredytów, leasingu czy umowy z kontrahentami na wykonywanie wskazanych powyżej usług.
Planowany podział ma za zadanie uproszczenie struktury działania i oddzielenia części związanej z nieruchomościami od ryzyk biznesowych i prawnych wynikających z prowadzonej Działalności Podstawowej. Planowane jest przeniesienie działalności związanej z zarządzaniem posiadanych przez Wnioskodawcę nieruchomości („Działalność Wydzielana”) do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będącej polskim rezydentem podatkowym.
Działalność Wydzielana Wnioskodawcy polega na zarządzaniu nieruchomościami własnymi na które na ten moment składa się:
- udział w budynku magazynowo-biurowym wykorzystywanym do wykonywania Działalności Podstawowej KW nr (…) - w której Wnioskodawca posiada udział w prawie własności tej nieruchomości w wielkości 1/2;
- oraz nieruchomość hotelowa na którą składa się budynek podzielony na pokoje 2, 3, 4-osobowe wraz z częściami wspólnymi oraz częścią restauracyjną położona w innej miejscowości w której prowadzona jest działalność krótkotrwałego zakwaterowania KW nr (…).
Od pierwszego oddania do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne wymienionych powyżej nieruchomości upłynął okres dłuższy niż 2 lata oraz nie zostały poczynione inwestycje, których wartość stanowiłaby co najmniej 30% wartości początkowej.
Działalność Wydzielana charakteryzuje się samodzielnością pod względem organizacyjnym - do obsługi wymienionych wyżej nieruchomości przypisani są bowiem odrębni pracownicy Wnioskodawcy. W zakresie powierzonych zadań osoby przypisane do Działalności Wydzielanej zajmują się między innymi kontaktem z firmami zewnętrznymi zajmującymi się obsługą hotelu, organizacją bieżących napraw w budynkach, zapewnianiem ciągłości umów na dostawę mediów.
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań pracownikom został przypisany m.in. samochód osobowy będący własnością Wnioskodawcy, oraz telefony służbowe.
Odrębność obu działalności podkreśla także fakt, iż Wnioskodawca w przeszłości ponosił nakłady na wyżej wskazane nieruchomości, dostosowując obie ww. nieruchomości do prowadzenia działalności również w innym zakresie niż tylko Działalność Podstawowa, m.in. na jednej z tych nieruchomości prowadzona jest bowiem działalność hotelarska, a tym samym nakłady w postaci utrzymania, konserwacji, wyposażenia i zabezpieczenia tej nieruchomości ukierunkowane są w szczególności na wykonywanie działalności w tym zakresie.
Oprócz powyższego, możliwe jest też wyodrębnienie przychodów i kosztów związanych z Działalnością Podstawową i Działalnością Wydzielaną.
Majątek Działalności Wydzielanej będzie w dniu transakcji wyodrębniony organizacyjnie w przedsiębiorstwie tj. wyodrębnienie to będzie dokonane na podstawie umowy spółki. Majątek Działalności Wydzielanej będzie w dniu transakcji wyodrębniony finansowo. Przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe będzie przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do działalności Wydzielanej. Majątek Działalności Wydzielanej będzie posiadał w dniu transakcji potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy, stanowiąc funkcjonalnie odrębną część przedsiębiorstwa.
Przejęcie pracowników przypisanych do Działalności Wydzielanej nastąpi w trybie przewidzianym w art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1465).
Działalność Wydzielana będzie mogła kontynuować działalność w takim samym zakresie w jakim jest prowadzona dotychczas w oparciu o majątek przypisany do Działalności Wydzielanej bez konieczności angażowania przez nowo zawiązaną spółkę innych składników majątku czy też podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych. Nowo zawiązana spółka będzie kontynuowała działalność prowadzoną dotychczas przez Działalność Wydzielaną. Wydzielana część majtku na dzień planowanej transakcji będzie stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych wraz ze zobowiązaniami, mogących stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Wszystkie składniki majątku przypisane do części przedsiębiorstwa prowadzącej działalność związaną z zarządzaniem nieruchomościami zostaną wniesione do spółki nowo zawiązanej.
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań pracownikom został przypisany m.in. (…) będący własnością Wnioskodawcy, oraz (…) służbowe - nie będą one opodatkowane, gdyż stanowią funkcjonalnie, finansowo i organizacyjnie jedną całość Działalności Wydzielanej.
Składniki wchodzące w skład Działalności Wydzielanej będą służyć czynnościom opodatkowanym oraz nie będą dotyczyć wydatków wymienionych w art. 88 ustawy z dnia 11marca 2004 r Ustawy o VAT. Nowo powstała spółka przyjmie dla celów podatkowych składniki majątku związanej z Działalnością Wydzielaną w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu dzielonego oraz przypisze je do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Udziały w podmiocie dzielonym nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów, ani przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów. Przyjęta przez wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych przez spółkę nowo zawiązaną nie jest wyższa niż wartość udziałów w spółce dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do podziału.
Podatnik ponosi również obciążenia związane z podatkiem od nieruchomości.
Ponadto w ramach Działalności Wydzielanej Wnioskodawca ma zawarte umowy z podmiotami zewnętrznymi w tym w szczególności:
- Umowę na (…);
- Umowę na obsługę (…).
W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo, że:
Na dzień poprzedzający dzień podziału Spółki Dzielonej, zarówno zespół składników materialnych i niematerialnych, tj. część przedsiębiorstwa przeznaczona do prowadzenia Działalności Podstawowej, jaka pozostanie w Spółce Dzielonej, jak i zespół składników materialnych i niematerialnych, tj. część przedsiębiorstwa przeznaczona do prowadzenia Działalności Wydzielanej, jaka zostanie wydzielona do Spółki nowo zawiązanej, będzie wyodrębniona organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo.
1.Wyodrębnienie organizacyjne w ramach obu rodzajów prowadzonych przez Podatnika działalności wykonywane są czynności związane z niezależną działalnością gospodarczą i do realizacji takich czynności przypisane są konkretne składniki majątku, które nie są wykorzystywane przez spółkę w innych obszarach jej aktywności biznesowej. Wydzielenie w Spółce Działalności Podstawowej (świadczenie usług sprzątania) jak i Działalności Wydzielanej na dzień poprzedzający dzień podziału będzie odzwierciedlone w strukturze organizacyjnej Spółki (w oparciu o uchwałę zarządu Spółki jako osobne działy). Wchodzące w skład Działalności Wydzielanej składniki aktywów i pasywów na dzień poprzedzający dzień podziału będą wyodrębnione w ramach ewidencji rachunkowej Spółki. Również składniki aktywów i pasywów wchodzące w skład Działalności Podstawowej polegającej na świadczeniu usług sprzątania na dzień poprzedzający dzień podziału będą wyodrębnione w ramach ewidencji rachunkowej Spółki.
2.Wyodrębnienie funkcjonalne
Wyodrębnienie funkcjonalne obu działalności w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy ustanowione jest poprzez realizację zadań gospodarczych związanych z Działalnością Wydzielaną, która jest niezależna od pozostałej działalności związanej z działalnością polegającą na świadczeniu usług sprzątania (Działalność Podstawowa).
W konsekwencji należy zatem zauważyć, iż do obu rodzajów działalności przypisanej są funkcje gospodarcze, które są obecnie realizowane w ramach Spółki dzielonej zaś po dokonaniu planowanej transakcji będą realizowane w ramach spółki przejmującej. Tym samym, za spełniony należy uznać warunek wyodrębnienia funkcjonalnego. W ocenie Wnioskodawcy, wyodrębniona obie działalności (wydzielana jak i podstawowa - polegająca na świadczeniu usług sprzątania) obejmują wszystkie elementy niezbędne do prowadzenia danego rodzaju działalności tj. odpowiednio w obszarze świadczenia związanym z zarządzaniem nieruchomościami jak i świadczenia usług sprzątania.
W ramach Działalności Podstawowej jak wspomniano w opisie działalności składa się szeroka gama środków trwałych których rolą jest wykonywanie działalności gospodarczej we wskazanym zakresie (świadczenie usług sprzątania). W Działalności Podstawowej zatrudnieni są pracownicy, podpisane są umowy z kontrahentami, umowy kredytowe oraz leasingowe. Na Działalność Wydzielaną składają się zarówno środki trwałe w postaci nieruchomości, oraz inne składniki majątku takie jak (…). Do Działalności Wydzielanej przypisani są również pracownicy, spółka posiada wszystkie niezbędne składniki do prowadzonej działalności.
3.Wyodrębnienie finansowe
Wyodrębnienie finansowe przejawia się w szczególności poprzez prowadzenie zespołu kont, dla celów rachunkowości zarządczej. W praktyce pozwalają one na ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością związanym z zrządzaniem nieruchomościami i osobną z działalnością związaną z świadczeniem usług sprzątania. W konsekwencji Spółka na dzień poprzedzający dzień podziału będzie wstanie przeprowadzić niezależną od jej całościowych finansów analizę finansową osobno działalności związanej z zarządzaniem nieruchomościami i osobno działalności polegającej na świadczeniu usług sprzątania. Ponadto Spółka w oparciu o odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych na dzień poprzedzający dzień podziału będzie mogła dokonać wyodrębnienia finansowego i księgowego obu działalności (podstawowej i wydzielanej), w ramach którego możliwe będzie wyodrębnienie:
a.Kosztów (zobowiązań) związanych z prowadzoną działalnością zarządzania nieruchomościami i działalnością polegającą na świadczeniu usług sprzątania
b.Przychodów (i należności) związanych z prowadzoną działalnością zarządzania nieruchomościami i działalnością polegającą na świadczeniu usług sprzątania
c.Jednocześnie Wnioskodawca ma możliwość przypisania konkretnych aktywów oraz pasywów do działalności związanej z zarządzaniem nieruchomościami jak i działalności związanej z świadczeniem usług sprzątania oraz utworzenia oddzielnego bilansu związanego z działalnością związanej z zarządzeniem nieruchomościami i działalnością polegającą na świadczeniu usług sprzątania
Podsumowując, w ramach Działalności Podstawowej i Działalności Wydzielanej możliwe jest wyodrębnienie kosztów i przychodów związanych z prowadzonymi działalnościami. W zakresie finansowym zarówno Działalność Podstawowa jak i Działalność Wydzielana będą posiadały system księgowy i plan kont umożliwia sporządzenie odrębnych analiz przychodów i kosztów, możliwość sporządzania odrębnych planów finansowych i budżetów, system księgowy i plan kont umożliwia sporządzenie odrębnych rachunków zysków i strat związanych z daną działalnością.
Na dzień poprzedzający dzień podziału wartość rynkowa majątku Spółki Dzielonej otrzymanego przez Spółkę nowo zawiązaną będzie przewyższać wartości przyjętej dla celów podatkowych składników tego majątku, nie wyższą od wartości rynkowej tych składników.
Ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału wartość rynkowa majątku Spółki Dzielonej otrzymanego przez Spółkę nowo zawiązaną nie będzie przewyższać wartości emisyjnej udziałów przydzielonych udziałowcom Spółki Dzielonej.
Na dzień poprzedzający dzień podziału Spółka nowo zawiązana nie będzie posiadała udziałów w Spółce Dzielonej.
Na Działalność Wydzielaną składają się zarówno środki trwałe w postaci nieruchomości, oraz inne składniki majątku takie jak (…), wyposażenie czy dokumentacja oraz składniki niematerialne związane z tą działalnością. Do Działalności Wydzielanej przypisani są również pracownicy jak i należności i zobowiązania związane z Działalnością Wydzielaną.
W skład Działalności Wydzielanej składają się poniższe nieruchomości, których Spółka jest właścicielem:
1.udział w budynku magazynowo-biurowym wykorzystywanym do wykonywania Działalności Podstawowej KW nr (…) - w której Wnioskodawca posiada udział w prawie własności tej nieruchomości w wielkości 1/2;
2.oraz nieruchomość hotelowa na którą składa się budynek podzielony na pokoje 2, 3, 4-osobowe wraz z częściami wspólnymi oraz częścią restauracyjną położona w innej miejscowości w której prowadzona jest działalność krótkotrwałego zakwaterowania KW nr (…).
Spółka jest właścicielem nieruchomości hotelowej.
Spółka nowo zawiązana będzie:
1.Prowadzić działalność zarówno na rzecz Spółki Dzielonej jak i na rzecz innych podmiotów;
2.Kontynuować działalność dotychczas prowadzoną przez Działalność Wydzielaną, w oparciu o nabyte składniki, w takim samym zakresie tj. wynajmu tych nieruchomości.
Między Spółkami będzie świadczona usługa wynajmu/dzierżawy budynku magazynowo-biurowego, usługa ta będzie miała charakter odpłatny. Podobny charakter do powyższej usługi na rzecz podmiotów niepowiązanych będzie miało wynajmowanie nieruchomości hotelowej.
Spółka Dzielona będzie korzystała z nieruchomości magazynowo-biurowej na podstawie umowy dzierżawy bądź najmu, natomiast Spółka nowo zawiązana będzie korzystała z części budynku magazynowo-biurowego na własne potrzeby, ponadto w przyszłości budynek magazynowo-biurowy będzie również wydzierżawiany do podmiotów trzecich, ponadto spółka nowo związana będzie wynajmowała osobom trzecim nieruchomość hotelową.
Na Działalność Wydzielaną, która zostanie przeniesiona do spółki nowo zawiązanej składają się zarówno środki trwałe w postaci nieruchomości, oraz inne składniki majątku takie jak (…) czy wyposażenie, środki pieniężne. Do Działalności Wydzielanej przypisani są również pracownicy, należności i zobowiązania oraz składnik niematerialne (tj. know-how) czy umowy.
Składniki majątkowe wchodzące w skład Działalności Wydzielanej nie były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej.
Do chwili obecnej Spółka Dzielona wykorzystywała budynek magazynowy do swojej działalności gospodarczej, miała w budynku magazyn i biuro, po wydzieleniu lokale te będzie wynajmowała od spółki nowo zawiązanej.
Po wydzieleniu budynek magazynowo-biurowy będzie wynajmowany/wydzierżawiany przez spółkę nowo zawiązaną do Spółki Dzielonej oraz wykorzystywany przez spółkę nowo zawiązana na własne potrzeby w tym może przyszłości być wynajmowany osobom trzecim.
Podział spółki nastąpi przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na spółkę nowo zawiązaną za udziały spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie), rodzaj tego podziału wynika z treści przepisu art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych. W związku z powyższym w wyniku podziału część majątku określona jako Działalność Wydzielana zostanie przeniesiona na spółkę nowo zawiązaną, a wspólnicy Wnioskodawcy, w tym wspólnik będący osobą fizyczną będą wspólnikami spółki nowo zawiązanej i spółki dzielonej z mocy prawa.
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług (pytania nr 3 i 4 we wniosku)
1.Czy Podział przez wydzielenie i przeniesienie majątku Działalności Wydzielanej na nowo zawiązaną spółkę wydzielonego w ramach podziału przez wydzielenie zespołu składników będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2.Czy, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 3, wydzielane nieruchomości będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym podział przez wydzielenie będzie neutralny na gruncie przepisów Ustawy o VAT.
2.Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli odpowiedź na pytanie nr 3 będzie negatywna, wydzielane nieruchomości będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10.
Ocena stanowiska
Podatek od towarów i usług
Składany wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy skutków podatkowych planowanego podziału tj. neutralności dokonywanego podziału na gruncie podatku od towarów i usług w związku z uznaniem Działalności Wydzielanej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Zgodnie z katalogiem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wskazanych w przepisie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług („Ustawa o VAT”) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Pojęcie odpłatnej dostawy towarów zostało sprecyzowane w przepisie art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT - przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Przepis art. 6 ustawy o VAT wskazuje na katalog wyłączeń. Zgodnie z jego postanowieniem przepisów ustawy nie stosuje się do:
1)transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
2)czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.
Przyjmuje się, że przez zbycie, o którym mowa w art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT, należy rozumieć jako każdą transakcję, na mocy której dochodzi do przeniesienia prawa do dysponowania daną rzeczą, jak właściciel. Pojęcie obejmuje np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki prawa handlowego, jak również przeniesienie majątku spółki dzielonej do spółki nowo zawiązanej w ramach transakcji podziału przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH.
Definicja pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa została wskazana w przepisie art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT zgodnie z którą przez pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Z powołanego powyżej przepisu wynika, że dla uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa konieczne będzie spełnienie wymogu ich przeznaczenia do realizacji określonych zadań gospodarczych, wymogu wyodrębnienia finansowego i organizacyjnego i funkcjonalnego oraz aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.
W związku z powyższym - jeżeli w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym Działalność Wydzielana zostanie uznana za zorganizowaną część przedsiębiorstwa zastosowanie znajdzie przepis art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT i tym samym przeniesienie majątku spółki dzielonej do spółki nowo zawiązanej w ramach transakcji podziału przez wydzielenie nie będzie opodatkowane zgodnie z przepisami Ustawy o VAT.
Takie stanowisko wyrażone zostało w wielu interpretacjach indywidualnych, przykładowo:
W interpretacji indywidualnej z dnia 28 lipca 2017 r. nr 0114-KDIP4.4012.300.2017.1.IGO:
„Ponadto, organy podatkowe wielokrotnie podkreślały w wydanych interpretacjach podatkowych, iż podział przez wydzielenie jest transakcją neutralną z perspektywy VAT”.
W interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2023 r. nr 0111-KDIB3‑2.4012.74.2023.3.MN:
„W konsekwencji uznania opisanego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jego przeniesienie w ramach podziału przez wydzielenie - zgodnie z cytowanym powyżej art. 6 pkt 1 ustawy o VAT - nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT”.
Jeżeli powyższe stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług zostanie uznane za nieprawidłowe:
W przypadku, gdyby odpowiedź na pytanie oznaczone nr 3 była negatywna - na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Odnosząc powyższe do stanu faktycznego Podatnika należy wskazać, że nie zostaną zrealizowane sytuacje wyłączające możliwość skorzystania ze zwolnienia - nieruchomości, które zostaną przeniesione na nowo zawiązaną spółkę nie będą dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim. Od pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż wskazane w przepisie 2 lata. Na nieruchomości nie zostały poniesione nakłady w wysokości co najmniej 30% wartości początkowej w okresie 2 lat poprzedzającym transakcję.
Dodatkowo wskazać należy na regulację przepisu art. 29a ust. 8 Ustawy o VAT zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Takie stanowisko zostało potwierdzone między innymi w interpretacji indywidualnej z dnia 25 sierpnia 2021 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.330.2021.2.RMA.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań nr 3 i 4 sformułowanych we wniosku zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) zwanej dalej: ustawą lub ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…)
W świetle art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W świetle powołanych powyżej przepisów budynki/budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Jednocześnie art. 6 ustawy o VAT wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść tytułu IV działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18).
W art. 529 § 1 Kodeksu spółek handlowych wyróżniono cztery sposoby dokonania podziału spółek kapitałowych. Zgodnie z ww. przepisem:
1.Podział może być dokonany przez:
2.przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie);
3.zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek (podział przez zawiązanie nowych spółek);
4.przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę lub spółki (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki);
5.przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).
Zatem należy stwierdzić, że przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy - przeniesienie własności.
W świetle powyższych regulacji dokonany, na podstawie Kodeksu spółek handlowych, podział przez wydzielenie i przeniesienie na nową spółkę części majątku spółki dzielonej jest, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, operacją obejmującą zdarzenia podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wyjaśnić jednak tutaj należy, że w sytuacji gdy w wyniku podziału spółki przez wydzielenie przedmiotem przeniesienia własności jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa to mamy do czynienia z transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, który to przepis wyłącza taką czynność z zakresu regulacji ustawy.
Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie umowy sprzedaży lub aportu.
Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt27e ustawy.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług - w art. 2 pkt 27e ustawy - definiują zorganizowaną część przedsiębiorstwa jako:
organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:
-zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
-faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Zakres powyższego wyłączenia z zakresu opodatkowania zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita-Modes stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie - nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu - do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.
Ponadto TSUE zauważył, że przejmującego należy traktować jako następcę zbywającego, przy czym, aby przejmujący mógł zostać uznany za następcę zbywającego, musi on kontynuować działalność prowadzoną przez zbywcę.
Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C‑444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.
O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.
W analizowanej sprawie, Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności kwestii, czy opisana Transakcja będzie podlegała przepisom ustawy o VAT i nie będzie podlegała wyłączeniu, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
W opisie sprawy, wskazali Państwo, że działalność Spółki dzieli się na działalność gospodarczą związaną ze sprzątaniem i działalność związaną z zarządzaniem nieruchomościami. Planowane jest przeniesienie (wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h.) działalności związanej z zarządzaniem posiadanych przez Wnioskodawcę nieruchomości („Działalność Wydzielana”) do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będącej polskim rezydentem podatkowym.
Działalność Wydzielana Wnioskodawcy polega na zarządzaniu nieruchomościami własnymi na które na ten moment składa się:
- udział w budynku magazynowo-biurowym wykorzystywanym do wykonywania Działalności Podstawowej KW nr (…) - w której Wnioskodawca posiada udział w prawie własności tej nieruchomości w wielkości 1/2;
- oraz nieruchomość hotelowa na którą składa się budynek podzielony na pokoje 2, 3, 4-osobowe wraz z częściami wspólnymi oraz częścią restauracyjną położona w innej miejscowości w której prowadzona jest działalność krótkotrwałego zakwaterowania KW nr (…).
W skład Działalności Wydzielanej wchodzą:
1.ww. nieruchomości,
2.zawarte umowy z podmiotami zewnętrznymi w tym w szczególności:
- umowę (…),
- umowę na (…),
3.(…),
4.wyposażenie,
5.dokumentacja oraz składniki niematerialne (tj. know-how) związane z tą działalnością,
6.środki pieniężne.
Do Działalności Wydzielanej przypisani są pracownicy (których przejęcie nastąpi w trybie przewidzianym w art. 231 ustawy Kodeks pracy) jak i należności i zobowiązania związane z Działalnością Wydzielaną czy umowy.
Podali Państwo, że majątek Działalności Wydzielanej będzie w dniu transakcji wyodrębniony organizacyjnie w przedsiębiorstwie tj. wyodrębnienie to będzie dokonane na podstawie umowy spółki. Majątek Działalności Wydzielanej będzie w dniu transakcji wyodrębniony finansowo. Przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe będzie przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do działalności Wydzielanej. Majątek Działalności Wydzielanej będzie posiadał w dniu transakcji potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy, stanowiąc funkcjonalnie odrębną część przedsiębiorstwa.
Działalność Wydzielana będzie mogła kontynuować działalność w takim samym zakresie, w jakim jest prowadzona dotychczas w oparciu o majątek przypisany do Działalności Wydzielanej bez konieczności angażowania przez nowo zawiązaną spółkę innych składników majątku czy też podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych. Nowo zawiązana spółka będzie kontynuowała działalność prowadzoną dotychczas przez Działalność Wydzielaną. Wydzielana część majtku na dzień planowanej transakcji będzie stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych wraz ze zobowiązaniami, mogących stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Wszystkie składniki majątku przypisane do części przedsiębiorstwa prowadzącej działalność związaną z zarządzaniem nieruchomościami zostaną wniesione do spółki nowo zawiązanej.
Mając na uwadze, że:
- wydzielona część majątku jest wyodrębniona na organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie,
- wydzielana część majtku na dzień planowanej transakcji będzie stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych wraz ze zobowiązaniami, mogących stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze,
- nowo zawiązana spółka będzie kontynuowała działalność prowadzoną dotychczas przez Działalność Wydzielaną bez konieczności angażowania przez nowo zawiązaną spółkę innych składników majątku czy też podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych
- to należy uznać, że opisana we wniosku wydzielana część majtku stanowi ZCP w rozumieniu ustawy o VAT.
Tym samym część Państwa przedsiębiorstwa – Działalność Wydzielana – będąca przedmiotem przeniesienia w związku z podziałem przez wydzielenie nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem Państwa stanowisko w zgodnie z którym przeniesienie majątku spółki dzielonej do spółki nowo zawiązanej w ramach transakcji podziału przez wydzielenie nie będzie opodatkowane zgodnie z przepisami Ustawy o VAT – jest prawidłowe.
Jednocześnie informujemy, że nie udzielono odpowiedzi na pytanie nr 2 (oznaczone we wniosku nr 4), gdyż jest to pytanie warunkowe, uzależnione od rozstrzygnięcia w zakresie pytania nr 1 (oznaczone we wniosku nr 3).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa wniosku (pytań nr 3 i 4 sformułowanych we wniosku) w zakresie podatku od towarów i usług. Odpowiedź na pozostałe pytania jest przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.
Ze względu na autonomiczność prawa podatkowego i odrębność uregulowań prawnych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i podatku VAT rozstrzygnięcie przyjęte w niniejszej interpretacji dotyczące uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się na Działalność Wydzielaną za zorganizowaną część przedsiębiorstwa pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie przyjęte w tym zakresie na gruncie przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. oraz zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).