Interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.46.2024.1.IG
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca - Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego. Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności dokonuje zakupów usług i towarów. Powiat wykonuje zadania nałożone na niego odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany. Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowana przez Wnioskodawcę w ramach reżimu publicznoprawnego. Wybrane działania podejmowane są na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Takie działania co do zasady podlegają regulacjom VAT i w konsekwencji Powiat wykonuje je jako podatnik VAT.
W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych wykonuje czynności opodatkowane VAT według odpowiednich stawek. Transakcje te dokumentuje fakturami oraz wykazuje w rejestrze sprzedaży i deklaracjach VAT. Powiat dokonuje również czynności zwolnionych z VAT, te transakcje są również uwzględniane w rejestrze sprzedaży i deklaracjach VAT.
Pozostałe działania są realizowane przez Wnioskodawcę w ramach obowiązków publicznoprawnych, a więc traktowane jako czynności spoza zakresu opodatkowania VAT (Wnioskodawca nie wykazuje tych czynności w rejestrze VAT oraz w deklaracjach). Wnioskodawca realizuje zadania ustawowe przede wszystkim ze środków własnych, subwencji i dotacji publicznych oraz ze środków pochodzących z funduszy zewnętrznych. Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi powiatu, podlegającymi centralizacji rozliczeń podatku VAT.
Faktury dotyczące realizacji projektu, dla którego został przygotowany wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wystawiane będą na Powiat. Powiat nie posiada jednak prawnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku naliczonego związanego z realizacją zadań jakie zostaną zrealizowane w ramach projektu. Wykonanie projektu służy realizacji zadań własnych Powiatu.
Powiat wykonuje zadania publiczne na podstawie Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Projekt, o którym mowa, będzie realizowany w oparciu o postanowienia umowy o dofinansowanie z 10 października 2023 r. w ramach Działania 3.2 (…) w ramach Programu Funduszy Europejskich dla (…) 2021-2027.
Projekt pn. (…) otrzymał dofinansowanie UE ze środków EFRR w kwocie (…) zł. Całkowita wartość projektu wynosi (…) zł - kwota ujęta jako wydatki kwalifikowalne realizowanego zadania. Okres realizacji wyniesie 3 lata, tj. od (…) r. do (…) roku. Celem projektu jest stworzenie systemu doradztwa sprzyjającemu osiągnięciu neutralności klimatycznej w powiecie co będzie miało wpływ na poprawę świadomości, bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców w warunkach zmieniającego się klimatu. Celem towarzyszącym jest wspieranie przystosowania społeczności lokalnej do zmian klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami, a także odporności z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego. Realizacja założeń projektowych wychodzi naprzeciw prowadzonej polityki ochrony środowiska regulowanej prawodawstwem Unii Europejskiej i Polski.
Do zadań projektu należą:
(...)
Projekt przyczyni się do realizacji celu globalnego UE w zakresie osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Poprzez stworzenie systemu doradztwa wesprze globalną walkę ze zmianą klimatu. Założenia projektowe dotyczące doradztwa obejmą głównie zakres racjonalnego korzystania z zasobów środowiskowych, ochrony i przeciwdziałania skutkom występujących zmian klimatycznych i ekstremalnych zjawisk pogodowych; w tym doradztwo dotyczące racjonalnego gospodarowania wodą i podnoszenie świadomości dotyczącej potrzeby ograniczenia odpływu wody opadowej oraz jej magazynowania oraz wdrożenia GOZ (gospodarki obiegu zamkniętego, inaczej zwanej gospodarką cyrkularną) i przygotowania dokumentacji planistycznych.
W ramach realizacji zadania planowane są także akcje edukacyjno-informacyjne w formule konsultacji społecznych, konferencji, a także warsztatów kompetencyjnych. W wyniku realizacji projektu powstanie punkt doradztwa klimatycznego w okresie do 8 miesięcy od rozpoczęcia działań koncepcyjnych. Przewidziane jest zatrudnienie doradcy, do zadań którego będzie należało m.in. zapewnienie mieszkańcom i urzędnikom powiatu konsultacji w zakresie: odnawialnych źródeł energii, budynków energooszczędnych, neutralności klimatycznej, zrównoważonego zużycia wody i gospodarki odpadami, a także źródeł finansowania wyżej wymienionych działań. Usługi doradcze skierowane będą do szerokiego grona interesariuszy, w tym mieszkańców, przedsiębiorców, spółdzielni mieszkaniowych oraz jednostek sektora finansów publicznych oraz gmin powiatu włodawskiego.
Rezultatem projektu będzie poprawa świadomości, bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców, co przełoży się w przyszłości na zmniejszenie szkodliwych emisji do atmosfer, łagodzenia zmian klimatu i zwiększenie odporności na wynikające z nich klęski żywiołowe. W związku z powyższym warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych. Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Pytanie
Czy istnieje prawna możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji zadania polegającego na zatrudnieniu jednej osoby na pełen etat na stanowisku doradczym, udziału jednej osoby w pięciu szkoleniach/warsztatach szkoleniowych w zakresie neutralności klimatycznej, podróżach służbowych w ramach punktu mobilnego, opracowaniu i wydaniu dwóch poradników dla przedsiębiorców i mieszkańców dot. neutralności klimatycznej, organizacji dwóch warsztatów dla przedstawicieli JST oraz spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, zaplanowaniu i przeprowadzeniu kampanii informacyjno-edukacyjnej dot. neutralności klimatycznej, utworzeniu strony internetowej dot. neutralności klimatycznej poświęconej doradztwu i edukacji?
Państwa stanowisko w sprawie
Powiat nie ma prawnych możliwości do odliczenia podatku VAT zawartego w wartości całkowitej planowanego przedsięwzięcia (wydatki kwalifikowalne Projektu), ponieważ rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.
W przedmiotowej sprawie Powiat warunku tego nie spełni, ponieważ realizacja planowanego zadania nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…)
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy: Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotycząca możliwości odzyskania podatku VAT odnosząca się do projektu jest niezbędna do przedłożenia w Urzędzie Marszałkowskim Województwa (…) wraz z pierwszym wnioskiem o płatność.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast na mocy art. 4 ust. 1 pkt 13 cyt. ustawy:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie ochrony środowiska i przyrody.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo jednostką samorządu terytorialnego. Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym wykonują zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Są Państwo zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT.
Projekt pn. (…) otrzymał dofinansowanie UE ze środków EFRR. Celem projektu jest stworzenie systemu doradztwa sprzyjającemu osiągnięciu neutralności klimatycznej w powiecie co będzie miało wpływ na poprawę świadomości, bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców w warunkach zmieniającego się klimatu. Celem towarzyszącym jest wspieranie przystosowania społeczności lokalnej do zmian klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami, a także odporności z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego. Realizacja założeń projektowych wychodzi naprzeciw prowadzonej polityki ochrony środowiska regulowanej prawodawstwem Unii Europejskiej i Polski.
Do zadań projektu należą:
(...)
Faktury dotyczące realizacji ww. projektu wystawiane będą na Powiat.
Rezultatem projektu będzie poprawa świadomości, bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców (...).
Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy istnieje prawna możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji zadania polegającego na zatrudnieniu jednej osoby na pełen etat na stanowisku doradczym, udziału jednej osoby w pięciu szkoleniach/warsztatach szkoleniowych w zakresie neutralności klimatycznej, podróżach służbowych w ramach punktu mobilnego, opracowaniu i wydaniu dwóch poradników dla przedsiębiorców i mieszkańców dot. neutralności klimatycznej, organizacji dwóch warsztatów dla przedstawicieli JST oraz spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, zaplanowaniu i przeprowadzeniu kampanii informacyjno-edukacyjnej dot. neutralności klimatycznej, utworzeniu strony internetowej dot. neutralności klimatycznej poświęconej doradztwu i edukacji.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W niniejszej sprawie związek taki nie występuje. W opisie sprawy wskazali Państwo, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych..
W analizowanej sytuacji nie ponoszą Państwo wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działają Państwo w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w niniejszej sprawie podatek naliczony wynikający z wydatków objętych realizacją przedmiotowego projektu nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych świadczonych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej.
W konsekwencji, nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego Projektu, gdyż nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tym samym, nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT z tego tytułu.
Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Dodatkowo informuję, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).