Interpretacja indywidualna z dnia 15 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.5.2024.2.AAR
Temat interpretacji
Pełne prawo do odliczenia podatku VAT w zw. z realizowanym projektem badawczym.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy pełnego prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących koszty związane z realizacją Działania 1, Działania 2 oraz Działania 3 w ramach projektu pn.: „(...)”. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 13 lutego 2024 r. (wpływ 16 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest A. (dalej jako Wnioskodawca lub Instytut, lub (…)). Wnioskodawca jest państwową jednostką organizacyjną i posiada osobowość prawną.
Podstawą prawną działalności Wnioskodawcy jest:
1)Porozumienie (…) w sprawie utworzenia i funkcjonowania A.,
2)Ustawa z dnia (...) o (...),
3)Statut A.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który w ramach swojej działalności realizuje zarówno czynności opodatkowane jak i niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wnioskodawca prowadzi badania naukowe, prace badawczo-rozwojowe i szkolenia w zakresie (...), ze szczególnym uwzględnieniem zadań (...).
Działalność gospodarcza Instytutu polega m.in. na prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych, jak też na przystosowywaniu prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz na wdrażaniu wyników badań naukowych i prac rozwojowych (komercjalizacja).
Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pod tytułem „(...)” (dalej jako (...) lub Projekt) dotyczący wzmocnienia potencjału badawczego i innowacyjnego Instytutu oraz pogłębieniu współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami a Wnioskodawcą poprzez modernizację i rozbudowę infrastruktury badawczej A.
Celem realizowanego Projektu jest zapewnienie odporności gospodarki na kryzysy, wzrost produktywności oraz tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy poprzez stymulowanie potencjału innowacyjnego oraz współpracę pomiędzy przedsiębiorstwami i organizacjami badawczymi. Tak zdefiniowany cel główny Projektu ukierunkowany jest na zwiększenie poziomu urynkowienia działalności badawczo-rozwojowej oraz aktywności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw przy jednoczesnym pogłębianiu współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami i organizacjami badawczymi. Powstanie (...) będzie możliwe poprzez rozwój oraz utworzenie nowych Specjalistycznych Pracowni Aparaturowych oferujących usługi oparte o najnowocześniejsze metody i technologie badawcze oraz profesjonalną ekspertyzę w ich stosowaniu. Ambicją Wnioskodawcy jest rozwój w kierunku ośrodka, w którym zainteresowane podmioty komercyjne będą mogły w jednej instytucji współpracować z naukowcami, prowadzącymi badania naukowe i prace rozwojowe na najwyższym, światowym poziomie z wykorzystaniem różnorodnej najnowocześniejszej aparatury badawczej, oferowanej przez specjalistyczne pracownie aparaturowe i wiedzy eksperckiej obejmującej zakres (…). (...) jest niezbędnym elementem do zrealizowania tej wizji. Zakres rzeczowy Projektu przewiduje realizację zadania polegającego na budowie Infrastruktury Badawczej (…), które będzie składało się z następujących działań:
- Działanie 1. Doposażenie istniejących i wyposażenie nowych pracowni usługowych;
- Działanie 2. Komponent szkoleniowy;
- Działanie 3. Promocja projektu;
- Działanie 4. Zarządzanie projektem.
Działanie 1
W ramach działania 1 zostanie rozbudowanych (…) pracowni poprzez ich doposażenie i unowocześnienie, jak też zostaną stworzone i wyposażane w nową infrastrukturę (…) nowe pracownie.
Rozbudowane zostaną:
1)Pracownia (…) dla użytkowników wewnętrznych oraz klientów zewnętrznych.
2)Pracownia (…) dla użytkowników wewnętrznych oraz klientów zewnętrznych.
3)Pracownia (…).
4)Pracownia (…).
5)Pracownia (…).
6)Pracownia (…).
Dodatkowo powstaną:
1)Pracownia (…)
2)Pracownia (…),
3)Pracownia (…)
4)Pracownia (…)
Wszystkie ww. (…) pracowni zwane są w dalszej części wniosku Pracowniami, zaś cały sprzęt do ich wyposażenia, zakupiony w ramach Projektu, zwany jest w dalszej części wniosku Infrastrukturą.
Do Pracowni zakupiona zostanie m.in. aparatura naukowo-badawcza, (…) i inne niezbędne elementy do stworzenia/unowocześnienia specjalistycznych pracowni usługowych.
W ramach Działania 1 wydatki będą obejmowały doposażenie/wyposażenie Pracowni (zarówno już istniejących jak też tych nowopowstałych).
Działanie 2
W ramach działania 2 zostaną przeprowadzone szkolenia z transferu technologii i własności intelektualnej, zarządzania pracowniami usługowymi, rozwoju kompetencji personelu oraz wysokospecjalistyczne szkolenia techniczne - np. szkolenie pod egidą „(…)”, jak też szkolenia w ramach Pracowni (…).
W ramach Działania 2 wydatki opodatkowane podatkiem VAT będą obejmowały koszt zatrudnienia wykładowców.
Działanie 3
W ramach działania 3 Instytut planuje przeprowadzić działania informacyjno-promocyjne mające na celu: budowanie świadomości społeczeństwa o roli i wartości wsparcia z budżetu Unii Europejskiej, zapewnienie transparentnej informacji o wydatkowaniu publicznych środków, zwiększenie zainteresowania usługami badawczymi realizowanymi przez pracownie i finansowanymi przez KPO. W ramach budżetu działań informacyjno-promocyjnych planowane są wydatki na:
a)usługi pozycjonowania informacji o ofercie pracowni usługowej w wynikach wyszukiwania (PPC/SEM),
b)usługi kampanii promocyjnej w mediach społecznościowych,
c)zaprojektowanie i wydruk/wykonanie materiałów promocyjno-informacyjnych takich jak broszury, roll-upy, ścianki, etc.,
d)artykuły sponsorowane w mediach branżowych i biznesowych - usługi przygotowania i dystrybucji.
W ramach Działania 3 wydatki będą obejmowały ww. w punktach a-d wydatki na działania informacyjno-promocyjne związane z realizowanym Projektem.
Działanie 4
W ramach działania 4 Projektu uwzględniono w szczególności koszty wynagrodzeń personelu zaangażowanego w realizację Projektu.
Rozwój Infrastruktury badawczej w ramach (...) będzie służył pracom B+R mającym na celu w dalszej perspektywie odkrycie (…), co wpłynie pozytywnie zarówno na zdrowie Polaków jak i na gospodarkę Polski.
Projekt będzie współfinansowany ze środków pochodzących z „Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Inwestycja A2.4.1 Inwestycje w rozbudowę potencjału badawczego”. W ramach projektu współfinansowane będą wydatki kwalifikowane (z uwzględnieniem kosztów pośrednich) związane z działalnością gospodarczą i z działalnością niegospodarczą. Planowane wydatki związane z działalnością gospodarczą powinny wynosić (…) %, zaś wydatki związane z działalnością niegospodarczą powinny wynosić (…) % wydatków kwalifikowanych w realizowanym Projekcie.
Infrastruktura zakupiona w ramach przedmiotowego projektu objęta będzie stawką amortyzacji na poziomie (…)% co oznacza, iż mechanizm monitorowania i wycofania stosowany będzie przez okres (…) lat eksploatacji Projektu.
Nowa aparatura badawcza zakupiona w ramach (...) udostępniana będzie odpłatnie w części gospodarczej Projektu oraz nieodpłatnie w części niegospodarczej dla prac badawczo-rozwojowych (adresowanej do środowiska naukowego). W przypadku, gdy liczba projektów badawczych zgłaszanych przez środowisko naukowe przekroczy wydajność infrastruktury, planowane jest włączenie procedury oceny merytorycznej zgłaszanych pomysłów. Ponadto, aparatura wykorzystywana będzie do realizacji własnych prac badawczych Wnioskodawcy.
Na marginesie należy wskazać, że podział na działalność gospodarczą i niegospodarczą Projektu nie jest podziałem na rodzaje działalności w rozumieniu ustawy o VAT, ale jedynie podziałem stosowanym w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Wedle przepisów o pomocy publicznej przez działalność gospodarczą należy rozumieć działalność gospodarczą, do której mają zastosowanie reguły konkurencji określone w przepisach części trzeciej tytułu VII rozdziału 1 TFUE.
Dostęp do Infrastruktury w części gospodarczej odbywać się będzie na zasadach komercyjnych, a cena usług zostanie ustalona na postawie analizy konkurencji z uwzględnieniem takich czynników jak jakość posiadanej infrastruktury oraz doświadczenie i kwalifikacje kadr. W części gospodarczej zastosowane zostaną stawki na poziomie cen rynkowych, które skalkulowane zostaną w taki sposób, aby pokrywały koszty bieżącego utrzymania infrastruktury wraz z dodatkową marżą zysku. Dostęp realizowany będzie według kolejności zgłoszeń, a w przypadku dużego zainteresowania z preselekcją wniosków na podstawie kryteriów merytorycznych. Wydajność Infrastruktury mierzona będzie czasem w którym infrastruktura jest dostępna do badań.
W ramach działalności niegospodarczej Wnioskodawca, zgodnie z założeniami konkursu, planuje wykorzystać Infrastrukturę (...) do działalności badawczo-rozwojowej. Działalność badawczo-rozwojowa, z założenia samej istoty tego rodzaju działalności, nastawiona jest na tworzenie komercjalizowanych wynalazków, w przypadku (...) to m.in. (…), protokoły eksperymentalne i know-how umożliwiający komercyjne usługi lub inne wdrożenia. Instytut zakłada, że nadające się do gospodarczego wykorzystania wyniki prac badawczo-rozwojowych będą komercjalizowane. Komercjalizacja badań powstałych w związku z niegospodarczą częścią Projektu oznacza dla Instytutu wzrost przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jednakże, Wnioskodawca nie jest w stanie określić, jaka część wyników badań będzie komercjalizowana, z uwagi na to, że przyszłe wyniki prac badawczo-rozwojowych mają charakter niepewny (z samej swojej natury) i będą podlegać ocenie co do możliwości ich komercjalizacji dopiero po przeprowadzeniu prac badawczo-rozwojowych i otrzymaniu ich wyników.
Jednocześnie należy dodać, że w ramach Projektu będą się odbywać szkolenia z zakresu transferu technologii i własności intelektualnej, skierowane do:
- kierowników i pracowników Pracowni
Szkolenia te mają na celu zwiększenie potencjału, jaki oferują Pracownie i rozszerzenie ich działalności poza Instytut, m.in. poprzez zbudowanie współpracy z partnerami przemysłowymi/gospodarczymi. Inaczej mówiąc celem szkoleń jest pomoc w zrozumieniu zagadnień biznesowych, transferu technologii i praw własności intelektualnej przez kierowników i pracowników Pracowni, co pozwoli na zniwelowanie różnic w podejściu do badań, priorytetów oraz wiedzy pomiędzy naukowcami a przedsiębiorcami.
Szkolenia będą obejmować takie zagadnienia, jak: transfer technologii (mechanizmy, benefity, strategie); rozpoznawanie i ochrona praw własności intelektualnej w kontekście usług pracowni specjalistycznych; priorytety badawcze z perspektywy przemysłu; negocjowanie i podpisywanie umów licencyjnych, usługowych, o współpracy; zastosowanie i kluczowe elementy umów: (…); biznes w nauce i badaniach, wycena wiedzy i usług badawczych;
- doktorantów i pracowników naukowych
Z uwagi na to, że obecnie badania naukowe coraz bardziej, i na coraz wcześniejszym etapie, spotykają się z przemysłem, dlatego niezmiernie ważne jest, aby umiejętności w dziedzinie transferu technologii i ochrony własności intelektualnej były przekazywane już doktorantom i pozostałym pracownikom naukowym. Celem szkoleń dla doktorantów i pracowników naukowych jest, aby prowadząc projekty badawcze posiadali umiejętność rozpoznawania potencjału komercyjnego w swoich projektach i wynikach naukowych. Dzięki temu będą mogli oni efektywniej planować kolejne kroki w projektach, szukać nowatorskich rozwiązań, technologii i metod badawczych. Co więcej, będą mogli rozwijać współpracę z przemysłem oraz zdobywać nowe doświadczenia, które pozwolą poszerzać ich horyzonty i kwalifikacje. Szkolenia będą miały na celu zaznajomienie słuchaczy z zagadnieniami ochrony własności intelektualnej i procesami transferu technologii w kontekście badań naukowych i przyszłych ścieżek kariery.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją Działania 1, Działania 2 i Działania 3 będą wystawiane na Wnioskodawcę.
Efekty powstałe w związku z realizacją Działania 1, Działania 2, Działania 3 będą wykorzystywane do realizacji prac badawczo-rozwojowych oraz rozwoju istniejących i tworzenia nowych usług służących naukowcom wewnątrz A., jak też do sprzedaży tych usług na zasadzie komercyjnej podmiotom zewnętrznym, publicznym i prywatnym. Wszystkie te czynności ukierunkowane są na uzyskanie korzyści w dłuższej bądź krótszej perspektywie (komercjalizacja).
W związku z powyższym, efekty Działania 1 i Działania 3 będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy. Zaś efekty Działań 2 wzmocnią efekty Działania 1, a zatem efekty Działania 2 w pośredni sposób będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Jeśli efekty powstałe w związku z realizacją Działania 1, Działania 2, Działania 3 będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych jak też i do celów innych niż działalność gospodarcza, to Wnioskodawca będzie potrafił przyporządkować wydatki w całości związane z działalnością gospodarczą do tej działalności gospodarczej, zaś wydatki na cele inne niż działalności gospodarcza do tej sfery działalności Wnioskodawcy.
Jeśli efekty powstałe w związku z realizacją Działania 1, Działania 2, Działania 3 będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych i zwolnionych, to Wnioskodawca będzie potrafił przyporządkować całości kwoty podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności/działalności.
Pytania
1)Czy na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących koszty związane z realizacją Działania 1 w ramach Projektu?
2)Czy na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących koszty związane z realizacją Działania 2 w ramach Projektu?
3)Czy na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących koszty związane z realizacją Działania 3 w ramach Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
1)Zdaniem Wnioskodawcy, na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących koszty związane z realizacją Działania 1 w ramach Projektu
2)Zdaniem Wnioskodawcy, na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących koszty związane z realizacją Działania 2 w ramach Projektu.
3)Zdaniem Wnioskodawcy, na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących koszty związane z realizacją Działania 3 w ramach Projektu.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - w zakresie, w którym towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści przywołanych przepisów wynika, że uprawnieni do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony są podatnicy podatku od towarów i usług (warunek 1). Podatnik może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług wykorzystywanych do czynności opodatkowanych w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatnika. Tym samym, nie można odliczyć podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi (warunek 2).
Przechodząc do analizy czy Wnioskodawca spełnia oba wyżej wymienione warunki umożliwiające mu obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupowych przy realizacji Działania 1, Działania 2 i Działania 3, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy Instytut jest podatnikiem VAT.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z kolei zgodnie z art. (…) ustawy o A., Instytut jest państwową jednostką organizacyjną i posiada osobowość prawną. Stosownie do (…) ww. ustawy, do zadań Instytutu należy w szczególności:
(…)
Jednocześnie, zgodnie z art. (…) rzeczonej ustawy, Instytut uzyskuje przychody z prowadzonej działalności gospodarczej. Instytut jako prowadzący działalność gospodarczą, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług, tj. podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem, Wnioskodawcy co do zasady przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, o ile kupowane towary i usługi wykorzystuje do działalności opodatkowanej. Mając na uwadze powyższe, warunek nr 1 jest spełniony przez Wnioskodawcę.
Przed analizą czy realizacja Działania 1, Działania 2 i Działania 3 będzie służyła działalności opodatkowanej Wnioskodawcy, należałoby jeszcze poczynić uwagi wstępne jak poniżej.
W podatku od towarów i usług istnieje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta polega na tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przy czym istotna jest intencja nabycia, czy dany towar ma na celu służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. Jeżeli tak, to wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ust. 1 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone pod warunkiem, że nie wyłączają go inne przepisy szczególne ustawy lub aktów wykonawczych.
Zatem, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć, dokonując tych czynności.
Nadto, związek pomiędzy działalnością opodatkowaną a zakupami na potrzeby tej działalności może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. do dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do dalszego wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. W celu wskazania, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, ale ujawnia się chociażby poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości i w ten sposób przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotu.
Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE, m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE wielokrotnie podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu wcale nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.
Jak wynika ze stanu faktycznego, w ramach Działania 1 zostanie zakupiona Infrastruktura niezbędna do stworzenia/unowocześnienia specjalistycznych Pracowni. Planowana Infrastruktura będzie w całości wykorzystywana na cele badawczo-rozwojowe. Infrastruktura w części gospodarczej Projektu będzie udostępnia odpłatnie, i co do tej części nie ma jakichkolwiek wątpliwości, że zakup tej infrastruktury będzie służył działalności opodatkowanej Wnioskodawcy. Jednocześnie Infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie naukowcom w części niegospodarczej Projektu w ramach prac badawczo-rozwojowych, które już ze swojej natury dążą do odkrywania rzeczy nowych, tj. do uzyskiwania wyników badań, które mają potencjał komercjalizacyjny.
Zdaniem Instytutu, działalność badawcza w ramach niegospodarczej części Projektu służy działalności komercyjnej, bo jeżeli działalność badawcza da „wyniki komercyjne”, to Instytut zamierza je wykorzystać w sposób komercyjny, o czym była mowa w opisie zdarzenia przyszłego.
Z założenia zatem wykorzystanie Infrastruktury określane jako „niegospodarcze”, wcale takie nie jest w rozumieniu podatku od towarów i usług, lecz w praktyce zmierza do realizacji sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Instytut jest nastawiony na uzyskiwanie wyników badań, które mają potencjał komercyjny. Jednocześnie, jak już wyjaśniono w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca w momencie przeprowadzania prac badawczo-rozwojowych nie wie, czy zakończą się wynikami badań, które będą nadawały się do skomercjalizowania, co okaże się dopiero po ich uzyskaniu. Jednak w ocenie Wnioskodawcy jest to bez znaczenia dla oceny sprawy, ponieważ celem Instytutu jest uzyskiwanie wyników badań, które dają potencjał komercjalizacyjny i uzyskanie przychodów z komercjalizacji, opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym wykorzystanie określone jako „niegospodarcze” w Projekcie służy realizacji działalności opodatkowanej Instytutu w sposób pośredni, bowiem celem Wnioskodawcy jest uzyskanie jak największej liczby wyników badań podlegających komercjalizacji, a tym samym uzyskiwanie przychodów z tej komercjalizacji polegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wzmocnieniem tego, że Wnioskodawca będzie wykorzystywał Infrastrukturę do działań zmierzających do uzyskania przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jest przeprowadzenie szkoleń w ramach Projektu skierowanych do pracowników naukowych, które mają ułatwić współpracę z przedsiębiorcami i zwiększyć potencjał komercjalizacyjny prowadzonych prac badawczo-rozwojowych.
Jak wskazywano w zdarzeniu przyszłym, w ramach Działania 2 zostaną przeprowadzone szkolenia z transferu technologii i własności intelektualnej, zarządzania pracowniami usługowymi oraz rozwoju kompetencji personelu, jak też wysokospecjalistyczne szkolenia techniczne. Zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia te będą zwiększały potencjał komercjalizacyjny prac badawczych prowadzonych w Pracowniach, jak również zmaksymalizują wydajność Pracowni. Im więcej badań zostanie w nich przeprowadzona (a temu służy dobre zarządzanie i umiejętności obsługi sprzętu), tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie przeprowadzonych więcej badań z potencjałem komercjalizacyjnym. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy wydatki w ramach działania 2 mają pośredni wpływ na sprzedaż opodatkowaną i są ściśle związane z działaniem 1 (de facto działania te wzajemnie się uzupełniają i wzmacniają na zasadzie synergii, co pozwoli na zmaksymalizowanie działalności dotyczącej komercjalizacji).
W ramach Działania 3 Instytut planuje ponosić wydatki na działania informacyjno-promocyjne, takie jak: usługi pozycjonowania informacji o ofercie pracowni usługowej w wynikach wyszukiwania (PPC/SEM), usługi kampanii promocyjnej w mediach społecznościowych, zaprojektowanie i wydruk/wykonanie materiałów promocyjno-informacyjnych: broszury, roll-upy, ścianki oraz opłacać usługi przygotowania i dystrybucji artykułów sponsorowanych w mediach branżowych i biznesowych. Zdaniem Wnioskodawcy wydatki promocyjne, również będę miały pośredni wpływ na sprzedaż opodatkowaną Wnioskodawcy. W związku z promocją projektu, wzrośnie zainteresowanie Pracowniami zarówno wśród naukowców jak i podmiotów komercyjnych, zwiększona wydajność Infrastruktury będzie po pierwsze przynosiła wyższe zyski z działalności gospodarczej projektu, po drugie zwiększona wydajność Infrastruktury w ramach działalności niegospodarczej może zwiększyć liczbę komercjalizowanych wyników badań, co bezpośrednio przełoży się na dochody opodatkowane podatkiem VAT.
W związku z powyższym, na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących koszty związane z realizacją Działania 1, Działania 2 i Działania 3 w ramach Projektu.
Ponadto, należy wskazać, że w podobnych stanach faktycznych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznawał, że wnioskodawcom, którzy pozyskują dofinasowanie na działalności niegospodarczą przysługuje odliczenie podatku naliczone od podatku należnego, np. interpretacja z 23 grudnia 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.838.2020.2.ŻR, czy interpretacja z 17 maja 2023 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.384.2018.10.BS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Należy również wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast pośredni związek nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy występuje wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy. Podatnik musi wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE. Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Dyrektywa 2006/112/WE jako fundamentalną cechę podatku od wartości dodanej wskazuje zasadę neutralności podatku. Cechą podatku od wartości dodanej, wskazaną w ust. 2 art. 1 ww. Dyrektywy, jest faktyczne obciążenie ciężarem podatku od wartości dodanej jedynie konsumpcji towarów i usług. Z treści tego przepisu należy wnioskować, że podatek ten nie powinien obciążać podmiotów biorących udział w obrocie towarami i usługami, niebędących ich ostatecznymi odbiorcami. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z postanowieniami art. 1, podatek powinien być naliczany na wszystkich stadiach obrotu, z etapem sprzedaży detalicznej włącznie. Mechanizmem zapewniającym obciążenie podatkiem wyłącznie ostatecznych odbiorców towarów i usług, przy jednoczesnym naliczaniu podatku na każdym etapie obrotu, jest wskazane w ust. 2, prawo do odliczenia od podatku należnego podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Ograniczenie prawa do odliczenia podatku przez podatnika, podobnie jak wszelkie odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania, powinny mieć charakter wyjątkowy i mogą być wprowadzane jedynie na podstawie wyraźnych przepisów prawa.
Szczegółowe zasady realizacji prawa do odliczenia podatku zawierają przepisy Tytułu X Dyrektywy 2006/112/WE. Z tego powodu należy uznać, że przepisy tego Tytułu należą bez wątpienia do najistotniejszych regulacji ww. Dyrektywy. Neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się, m.in. dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony rozwiązań legislacyjnych zapewniających stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej, nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku, są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT, jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako jego przywilej.
Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE, m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excise), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur régional des impôts du Nord-Pas-de-Calais). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.
Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.
Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, który w ramach swojej działalności realizuje czynności opodatkowane i niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Prowadzą Państwo badania naukowe, prace badawczo-rozwojowe i szkolenia w zakresie (...), ze szczególnym uwzględnieniem zadań (...). Państwa działalność gospodarcza polega m.in. na prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych, jak też na przystosowywaniu prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz na wdrażaniu wyników badań naukowych i prac rozwojowych (komercjalizacja).
Zamierzają Państwo zrealizować projekt pt.: „(...)” ((...), Projekt) dotyczący wzmocnienia Państwa potencjału badawczego i innowacyjnego oraz pogłębienia współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami a Państwem poprzez modernizację i rozbudowę Państwa infrastruktury badawczej. Cel główny Projektu ukierunkowany jest na zwiększenie poziomu urynkowienia działalności badawczo-rozwojowej oraz aktywności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw przy jednoczesnym pogłębianiu współpracy między przedsiębiorstwami i organizacjami badawczymi.
Powstanie (...) będzie możliwe poprzez rozwój oraz utworzenie nowych Specjalistycznych Pracowni Aparaturowych oferujących usługi oparte o najnowocześniejsze metody i technologie badawcze oraz profesjonalną ekspertyzę w ich stosowaniu. Zakres rzeczowy Projektu przewiduje realizację zadania polegającego na budowie Infrastruktury (…), które będzie składało się z następujących działań:
- Działanie 1. Doposażenie istniejących i wyposażenie nowych pracowni usługowych
W ramach Działania 1 wydatki będą obejmowały doposażenie/wyposażenie Pracowni (zarówno już istniejących jak też tych nowopowstałych). Zostanie rozbudowanych (…) pracowni poprzez ich doposażenie i unowocześnienie, jak też zostaną stworzone i wyposażane w nową infrastrukturą (…) nowe pracownie.
Do Pracowni zakupiona zostanie m.in. aparatura naukowo-badawcza, w tym (…) i inne niezbędne elementy do stworzenia/unowocześnienia specjalistycznych pracowni usługowych.
- Działanie 2. Komponent szkoleniowy
W ramach Działania 2 wydatki opodatkowane podatkiem VAT będą obejmowały koszt zatrudnienia wykładowców. Zostaną przeprowadzone szkolenia z transferu technologii i własności intelektualnej, zarządzania pracowniami usługowymi, rozwoju kompetencji personelu oraz wysokospecjalistyczne szkolenia techniczne.
- Działanie 3. Promocja projektu
W ramach Działania 3 wydatki będą obejmowały wymienione niżej w punktach a-d wydatki na działania informacyjno-promocyjne związane z realizowanym Projektem.
Planują Państwo przeprowadzić działania informacyjno-promocyjne mające na celu: budowanie świadomości społeczeństwa o roli i wartości wsparcia z budżetu Unii Europejskiej, zapewnienie transparentnej informacji o wydatkowaniu publicznych środków, zwiększenie zainteresowania usługami badawczymi realizowanymi przez pracownie i finansowanymi przez KPO. W ramach budżetu działań informacyjno-promocyjnych planowane są wydatki na:
a)usługi pozycjonowania informacji o ofercie pracowni usługowej w wynikach wyszukiwania (PPC/SEM),
b)usługi kampanii promocyjnej w mediach społecznościowych,
c)zaprojektowanie i wydruk/wykonanie materiałów promocyjno-informacyjnych takich jak broszury, roll-upy, ścianki etc.,
d)artykuły sponsorowane w mediach branżowych i biznesowych - usługi przygotowania i dystrybucji.
- Działanie 4. Zarządzanie projektem
W ramach działania 4 Projektu uwzględniono w szczególności koszty wynagrodzeń personelu zaangażowanego w realizację Projektu.
Rozwój Infrastruktury badawczej w ramach (...) będzie służył pracom B+R mającym na celu w dalszej perspektywie (…), co wpłynie pozytywnie zarówno na zdrowie Polaków jak i na gospodarkę Polski.
Projekt będzie współfinansowany ze środków pochodzących z „Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Inwestycja A2.4.1 Inwestycje w rozbudowę potencjału badawczego”. W ramach projektu współfinansowane będą wydatki kwalifikowane (z uwzględnieniem kosztów pośrednich) związane z działalnością gospodarczą i z działalnością niegospodarczą. Planowane wydatki związane z działalnością gospodarczą powinny wynosić (…) %, zaś wydatki związane z działalnością niegospodarczą powinny wynosić (…) % wydatków kwalifikowanych w realizowanym Projekcie.
Dostęp do Infrastruktury w części gospodarczej odbywać się będzie na zasadach komercyjnych, a cena usług zostanie ustalona na postawie analizy konkurencji z uwzględnieniem takich czynników jak jakość posiadanej infrastruktury oraz doświadczenie i kwalifikacje kadr. W części gospodarczej zastosowane zostaną stawki na poziomie cen rynkowych, które skalkulowane zostaną w taki sposób, aby pokrywały koszty bieżącego utrzymania infrastruktury wraz z dodatkową marżą zysku. Dostęp realizowany będzie według kolejności zgłoszeń, a w przypadku dużego zainteresowania z preselekcją wniosków na podstawie kryteriów merytorycznych. Wydajność Infrastruktury mierzona będzie czasem w którym infrastruktura jest dostępna do badań.
W ramach działalności niegospodarczej, zgodnie z założeniami konkursu, planują Państwo wykorzystać Infrastrukturę (...) do działalności badawczo-rozwojowej. Działalność badawczo-rozwojowa, z założenia samej istoty tego rodzaju działalności, nastawiona jest na tworzenie komercjalizowanych wynalazków, w przypadku (...) to m.in. (…), protokoły eksperymentalne i know-how umożliwiający komercyjne usługi lub inne wdrożenia. Instytut zakłada, że nadające się do gospodarczego wykorzystania wyniki prac badawczo-rozwojowych będą komercjalizowane. Komercjalizacja badań powstałych w związku z niegospodarczą częścią Projektu oznacza dla Instytutu wzrost przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jednakże, nie są Państwo w stanie określić, jaka część wyników badań będzie komercjalizowana, z uwagi na to, że przyszłe wyniki prac badawczo-rozwojowych mają charakter niepewny (z samej swojej natury) i będą podlegać ocenie co do możliwości ich komercjalizacji dopiero po przeprowadzeniu prac badawczo-rozwojowych i otrzymaniu ich wyników.
W ramach Projektu będą się odbywać również szkolenia z zakresu transferu technologii i własności intelektualnej, skierowane do kierowników i pracowników Pracowni, a także do doktorantów i pracowników naukowych.
Wskazali Państwo, że efekty powstałe w związku z realizacją Działania 1, Działania 2, Działania 3 będą wykorzystywane do realizacji prac badawczo-rozwojowych oraz rozwoju istniejących i tworzenia nowych usług służących naukowcom wewnątrz A., jak też do sprzedaży tych usług na zasadzie komercyjnej podmiotom zewnętrznym, publicznym i prywatnym. Wszystkie te czynności ukierunkowane są na uzyskanie korzyści w dłuższej bądź krótszej perspektywie (komercjalizacja). W związku z powyższym, efekty Działania 1 i Działania 3 będą wykorzystywane do Państwa działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Zaś efekty Działań 2 wzmocnią efekty Działania 1, a zatem efekty Działania 2 w pośredni sposób będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Wskazali Państwo również, że jeśli efekty powstałe w związku z realizacją Działania 1, Działania 2, Działania 3 będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych jak też i do celów innych niż działalność gospodarcza, to będą Państwo potrafili przyporządkować wydatki w całości związane z działalnością gospodarczą do tej działalności gospodarczej, zaś wydatki na cele inne niż działalności gospodarcza do tej sfery Państwa działalności. Również jeśli efekty powstałe w związku z realizacją Działania 1, Działania 2, Działania 3 będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych i zwolnionych, to będą Państwo potrafili przyporządkować całości kwoty podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności/działalności.
Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją Działania 1, Działania 2 i Działania 3 będą wystawiane na Państwa.
Na tle przedstawionych okoliczności sprawy Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Działania 1, Działania 2 oraz Działania 3 w ramach opisanego Projektu.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar służy wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem, że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Wobec powyższego, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć, dokonując tych czynności.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy zostaną spełnione, ponieważ są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT oraz - jak Państwo wskazali - efekty powstałe w związku z realizacją Działania 1, Działania 2, Działania 3 będą wykorzystywane do realizacji prac badawczo-rozwojowych oraz rozwoju istniejących i tworzenia nowych usług służących naukowcom wewnątrz A., jak też do sprzedaży tych usług na zasadzie komercyjnej podmiotom zewnętrznym, publicznym i prywatnym. Wszystkie te czynności ukierunkowane są na uzyskanie korzyści w dłuższej bądź krótszej perspektywie (komercjalizacja). Efekty Działania 1 i Działania 3 będą więc wykorzystywane do Państwa działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, natomiast efekty Działań 2 wzmocnią efekty Działania 1, a zatem efekty Działania 2 w pośredni sposób będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Zatem będą Państwo mieli - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Działania 1, Działania 2 oraz Działania 3 w ramach opisanego Projektu, gdyż efekty Działania 1, Działania 2 oraz Działania 3 będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Podkreślić należy, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.
Należy jednak zastrzec, że w sytuacji, gdy efekty Działania 1, Działania 2 i Działania 3 nie zostaną wykorzystane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych, lecz zostaną wykorzystane przez Państwa do czynności niepodlegających opodatkowaniu bądź zwolnionych od podatku - w tym zakresie nastąpi zmiana przeznaczenia towarów i usług nabywanych w zw. z realizacją opisanego Projektu. W konsekwencji konieczna będzie stosowna korekta odliczonego uprzednio podatku naliczonego - na zasadach określonych w art. 91 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalone, że wydatki poniesione przez Państwa nie służą/nie będą służyły, w związku z komercjalizacją efektów Projektu, wyłącznie do czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).