Interpretacja indywidualna z dnia 15 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.43.2024.2.HW
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 marca 2024 r. (wpływ 11 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X Sp. z o.o. (dalej: X lub Spółka lub Wnioskodawca) została powołana (...) 2003 r. Udziałowcami Spółki są: Samorząd Województwa (…) ((…)%) oraz Gmina (…) ((…)%). Celem Spółki X jest (...). (…).
X Sp. z o.o. jest Partnerem w projekcie pn. „(…)”, wniosek o dofinansowanie nr (…) (dalej: Projekt), którego Liderem/Partnerem Wiodącym jest (…). Pozostałymi Partnerami w projekcie są: (…) oraz (…), a także (…).
Zgodnie z pismem z dnia (...) 2023 r., Urząd Marszałkowski Województwa (…) pełniący dla ww. projektu funkcję Instytucji Zarządzającej zobowiązał Lidera/Partnera Wiodącego, tj. (…) oraz wszystkich pozostałych Partnerów projektu do posiadania indywidualnej interpretacji Ministra właściwego ds. finansów publicznych lub podległych ww. Ministrowi upoważnionych przez tego Ministra organów wskazującej na brak prawnej możliwości odzyskania podatku VAT.
Ww. projekt jest realizowany w ramach Programu (…) (A) współfinansowanego ze środków (...) (B).
Spółka złożyła oświadczenie o tym, że realizując powyższy Projekt nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została zawarta w budżecie Projektu. Ponadto w ramach Projektu nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty od jego Uczestników, których wniesienie nawet potencjalnie mogłoby zostać odczytane jako świadczenie wzajemne, stanowiące odpłatność za realizację dla nich wsparcia. Dodatkowo Projekt nie będzie generował dochodu – w tabeli budżetowej wniosku o dofinansowanie Projektu (…), w odniesieniu do dochodu potencjalnie generowanego przez Projekt wskazano, że wynosił będzie on 0,00 zł. Projekt polega na (…).
(...).
Ww. zadania zostały podzielone między Partnerów. X odpowiedzialna jest za (...):
-zakup usług związanych z (...);
-zakup usług (...);
-zakup usług (...);
-wynajem powierzchni, w tym czynsz, opłaty za media, sprzątanie/utrzymanie czystości;
-zakup usług (...) – od podmiotów gospodarczych posiadających wpis do CEIDG/KRS, ale też od osób indywidualnych na podstawie umów zlecenia;
-zakup usług (...);
-zakup usług (...) – od podmiotów gospodarczych posiadających wpis do CEIDG/KRS, ale też od osób indywidualnych na podstawie umów zlecenia;
-zakup usług (...) – od podmiotów gospodarczych posiadających wpis do CEIDG/KRS, ale też od osób indywidualnych na podstawie umów zlecenia;
-zakup usług (...) – od podmiotów gospodarczych posiadających wpis do CEIDG/KRS, ale też od osób indywidualnych na podstawie umów zlecenia;
-(...);
-(...);
-(...);
-zakup sprzętu i oprogramowania;
-zakup usług (...).
Wnioskodawca zwrócił uwagę, że Spółka nie będzie zaangażowana w (...). Zadania te będą realizowane wyłącznie przez Partnera (…). Powyższe zadania przewidziano w ramach kosztów bezpośrednich rozliczanych na zasadach wydatków rzeczywiście poniesionych. Dodatkowo w ramach projektu Spółka otrzyma koszty pośrednie rozliczane z wykorzystaniem stawki ryczałtowej stanowiącej (…) wydatków bezpośrednich projektu. Koszty pośrednie przeznaczone zostaną na finansowanie wydatków niezbędnych do realizacji zadań bezpośrednich projektu związanych z (...) – w tym (...). Uzyskane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją Projektu w transzach na podstawie częściowych wniosków o płatność przedkładanych przez X do Wojewódzkiego Urzędu Pracy będącego Liderem Projektu, a następnie Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) w ramach pełnego wniosku o płatność obejmującego wydatki wszystkich Partnerów z danego okresu.
Uzupełnienie oraz doprecyzowanie opisu sprawy
1.Nabywane towary i usługi związane z realizacją Projektu pn. „(…)” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wnioskodawca podkreślił, że Projekt nie będzie generował żadnego dochodu po stronie Spółki – dofinansowanie przyznane Spółce nie będzie miało związku z jakąkolwiek czynnością podlegającą opodatkowaniu wykonywaną przez Spółkę w tym zakresie, nie będzie przyznane jako dopłata do ceny towaru lub usługi. W wyniku realizacji ww. Projektu działalność Wnioskodawcy nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Uzyskane w ramach Projektu środki mają służyć jedynie pokryciu kosztów związanych z realizacją Projektu.
2.Każdy z Partnerów Projektu – w tym Lider realizują zamówienia i zakupy w zakresie dotyczącym wyłącznie jego części. Każdy z Partnerów odrębnie wystąpił o wydanie interpretacji podatkowej – Dyrektor KIS w analogicznych sprawach wydał interpretacje podatkowe m.in. o sygn. (…) oraz sygn. (…).
3.Wnioskodawca będzie wskazany jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu tylko w odniesieniu do realizowanych przez Spółkę zadań.
Pytanie
Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług na potrzeby realizacji zadań w ramach Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu. Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT: Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług;
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Zgodnie więc z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem mimo iż Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak w związku z realizacją tego Projektu nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu.
Ponadto w związku z realizacją Projektu Spółka nie otrzymuje wynagrodzenia za dokonywanie dostawy towarów lub usług w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Realizacja Projektu stanowi odrębny obszar działalności od obszaru działalności komercyjnej. Działalność w zakresie realizacji Projektu, będąca nieodpłatną działalnością, nie może być uznana za działalność podporządkowaną regułom opłacalności i zysku. Projekt nie generuje żadnych dochodów. Tym samym, wszystkie towary i usługi nabyte w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego Projektu. Stanowisko Spółki zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora KIS w podobnych stanach faktycznych, m.in. w interpretacji Dyrektora KIS z dnia (...) września 2023 r. nr (…)
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka jest Partnerem w projekcie pn. „(…)”. Ww. projekt jest realizowany w ramach (…) (A) współfinansowanego ze środków (...) (B). W ramach Projektu nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty od jego Uczestników. Dodatkowo Projekt nie będzie generował dochodu – w tabeli budżetowej wniosku o dofinansowanie Projektu (…), w odniesieniu do dochodu potencjalnie generowanego przez Projekt wskazano, że wynosił będzie on 0,00 zł. Projekt polega na (…). Spółka odpowiedzialna jest za (...). Ww. zadania przewidziano w ramach kosztów bezpośrednich rozliczanych na zasadach wydatków rzeczywiście poniesionych. Dodatkowo w ramach projektu Spółka otrzyma koszty pośrednie rozliczane w wykorzystaniem stawki ryczałtowej stanowiącej (...) wydatków bezpośrednich projektu. Koszty pośrednie przeznaczone zostaną na finansowanie wydatków niezbędnych do realizacji zadań bezpośrednich projektu związanych z (...) – w tym głównie (...). Uzyskane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją Projektu. Nabywane towary i usługi związane z realizacją Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Projekt nie będzie generował żadnego dochodu po stronie Spółki – dofinansowanie przyznane Spółce nie będzie miało związku z jakąkolwiek czynnością podlegającą opodatkowaniu wykonywaną przez Spółkę w tym zakresie, nie będzie przyznane jako dopłata do ceny towaru lub usługi. W wyniku realizacji ww. Projektu działalność Wnioskodawcy nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Uzyskane w ramach Projektu środki mają służyć jedynie pokryciu kosztów związanych z realizacją Projektu. Każdy z Partnerów Projektu – w tym Lider realizują zamówienia i zakupy w zakresie dotyczącym wyłącznie jego części. Wnioskodawca będzie wskazany jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu tylko w odniesieniu do realizowanych przez Spółkę zadań.
Na tle przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwość dotyczy kwestii ustalenia, czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług na potrzeby realizacji zadań w ramach Projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem – jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy – w związku z realizacją Projektu nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu. Nabywane towary i usługi związane z realizacją Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto, jak wynika z treści wniosku, w wyniku realizacji ww. Projektu działalność Wnioskodawcy nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Uzyskane w ramach Projektu środki mają służyć jedynie pokryciu kosztów związanych z realizacją Projektu.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego Projektu.
Podsumowując, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług na potrzeby realizacji zadań w ramach projektu pn. „(…)”.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację Organ oparł się w szczególności na stwierdzeniu, że „Nabywane towary i usługi związane z realizacją Projektu (…) będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii analizy, czy czynności wykonywane przez Spółkę będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).