Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz utrata możliwości zwolnienia podmiotowego w związku z transakcją sprzedaży lokalu przekra... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.919.2023.2.AB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.919.2023.2.AB

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz utrata możliwości zwolnienia podmiotowego w związku z transakcją sprzedaży lokalu przekraczającą 200.000 złotych

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz utraty możliwości zwolnienia podmiotowego w związku z transakcją sprzedaży lokalu przekraczającą 200.000 złotych.

Uzupełnili go Państwo 22 lutego 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca, będąc spółką prawa handlowego, zajmującą się zawodowo sprzedażą i kupowaniem nieruchomości, w dniu 26 stycznia 2021 roku zawarł przed notariuszem w formie aktu notarialnego umowę ustanowienia odrębnej własności lokalu i sprzedaży, [dalej jako: „umowa”], ze spółką prawa handlowego, zajmującą się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, usługami deweloperskimi, [dalej jako: „Deweloper”]. Na mocy zawartej umowy Wnioskodawca oraz Deweloper ustanowili odrębną własność lokalu mieszkalnego, [dalej jako: „Lokal”], a następnie Deweloper przeniósł na Wnioskodawcę prawo własności Lokalu wraz z przypisanym do niego udziałem w nieruchomości wspólnej za określoną w umowie cenę, wliczając w to podatek od towarów i usług w stawce 8%. Zgodnie z § 6 ust. 1 i 3 umowy, wydanie oraz odbiór techniczny Lokalu miało nastąpić najpóźniej do dnia 28 stycznia 2022 roku. Z kolei zawiadomienie Dewelopera o zakończeniu prac wykończeniowych miało nastąpić najpóźniej do 30 czerwca 2022 roku. Następnie, w dniu 21 września 2022 roku Wnioskodawca zawarł przed notariuszem w formie aktu notarialnego umowę sprzedaży Lokalu, [dalej jako: „umowa sprzedaży”], z osobami fizycznymi, przenosząc na tych ostatnich prawo własności do Lokalu, wraz z przypisanym do niego udziałem w nieruchomości wspólnej za określoną w § 5 umowy sprzedaży cenę, wliczając w to podatek od towarów i usług w stawce 8%. Przyjęta wysokość podatku od towarów i usług została określona w treści aktu notarialnego stanowiącego umowę sprzedaży przez omyłkę. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, wspomniana stawka podatku nie mogła mieć zastosowania do dokonanej transakcji i nie została rozliczona przez Wnioskodawcę z uwagi na fakt, że na dzień zawierania umowy oraz umowy sprzedaży Wnioskodawca nie był zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 96 ustawy o VAT, korzystając jednocześnie ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

1.Od kiedy prowadzą Państwo działalność gospodarczą (należy wskazać dokładną datę)?

Odpowiedź: Od 26 stycznia 2022 roku.

2.Czy byli Państwo lub są obecnie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a jeśli tak to kiedy i z jakiego tytułu?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie był i nie jest obecnie zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT.

3.Czy lokal mieszkalny stanowił dla Państwa środek trwały czy towar handlowy?

Odpowiedź: Lokal mieszkalny stanowił towar handlowy.

4.Czy wartość sprzedaży w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej przez Państwa przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwotę 200.000 zł?

Odpowiedź: Nie, wartość sprzedaży w związku z wykonywaniem przez wnioskodawcę działalności gospodarczej nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł z uwagi na rozpoczęcie działalności gospodarczej przez wnioskodawcę z dniem 26 stycznia 2022 roku.

5.Czy wartość sprzedaży związana ze sprzedażą lokalu mieszkalnego przez Państwa  przekroczyła w roku podatkowym kwotę 200.000 zł?

Odpowiedź: Tak, wartość sprzedaży związana ze sprzedażą lokalu mieszkalnego przez wnioskodawcę przekroczyła w roku podatkowym kwotę 200.000 zł.

6.Czy dokonywali/dokonują Państwo dostaw towarów lub świadczenia usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, a jeśli tak to których?

Odpowiedź: Tak, wnioskodawca dokonywał i dokonuje dostaw, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, tj. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b, czyli budynków, budowli lub ich części nieobjętych zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 10 in principio ustawy o VAT z uwagi na spełnienie przesłanek wskazanych w lit. a i b tego przepisu - w przypadkach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

7.Czy przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu/wytworzeniu lokalu mieszkalnego?

Odpowiedź: Nie, w ocenie wnioskodawcy, nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu lokalu mieszkalnego.

8.Czy i kiedy (w jakim miesiącu, roku) i w jaki sposób (w ramach jakiej czynności) wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) lokalu mieszkalnego?

Odpowiedź: Tak, pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego miało miejsce, nastąpiło z dniem wydania oraz odbioru technicznego lokalu mieszkalnego, tj. najpóźniej 28 stycznia 2023 roku.

9.Czy od pierwszego zasiedlenia (zajęcia) lokalu mieszkalnego do chwili sprzedaży upłynął okres dłuższy niż 2 lata?

Odpowiedź: Nie, okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą lokalu był krótszy niż 2 lata.

10.Czy ponieśli Państwo wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym lokalu mieszkalnego, w stosunku do których mieli Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Odpowiedź: Nie, wnioskodawca nie poniósł żadnych wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym lokalu mieszkalnego.

11.Jeżeli ponosili Państwo ww. wydatki to czy były one wyższe niż 30% wartości początkowej lokalu mieszkalnego, kiedy zakończono ulepszenie, proszę podać datę?

Odpowiedź: Nie dotyczy.

12.W przypadku twierdzącej odpowiedzi na pkt 9 należy wskazać, czy miało miejsce pierwsze zajęcie (używanie) lokalu mieszkalnego po ulepszeniu? Jeżeli tak, to kiedy i w jaki sposób ono wystąpiło. Należy podać miesiąc i rok oraz czynności?

Odpowiedź: Nie dotyczy.

13.Czy od ponownego pierwszego zasiedlenia (zajęcia) lokalu mieszkalnego po jego ulepszeniu do chwili sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Odpowiedź: Nie dotyczy.

14.Czy lokal mieszkalny wykorzystywali Państwo wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

Odpowiedź: Tak, wnioskodawca wykorzystywał lokal mieszkalny wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Pytania (pytanie nr 1 przeformułowane w piśmie z 22 lutego 2024 r.)

1.Czy Wnioskodawca, będąc podmiotem niezarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, z uwagi na art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dokonując dostawy lokalu mieszkalnego w ramach umowy sprzedaży (umowa sprzedaży lokalu z dnia 21 września 2022 roku), niepodlegającej zwolnieniu przedmiotowemu z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a więc spełniającej zarazem przesłanki z lit. a i b w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT?

2.Czy w przypadku, gdy wartość transakcji objętej zwolnieniem przedmiotowym przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT przewyższa równowartość kwoty 200 000 złotych, to podatnik spełniający przesłanki do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT traci wówczas możliwość skorzystania z w/w zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie (stanowisko nr 1 przeformułowane w piśmie z 22 lutego 2024 r.)

Ad.1.

Nie, Wnioskodawca, który w chwili zawierania umowy sprzedaży (umowa sprzedaży lokalu z dnia 21 września 2022 roku) nie był zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, z uwagi na art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, co jest równoznaczne z brakiem prawa wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, dokonując dostawy lokalu mieszkalnego w ramach w/w umowy, która nie podlegała zwolnieniu przedmiotowemu z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, nie może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Skorzystanie ze wspomnianego zwolnienia będzie możliwe, zdaniem wnioskodawcy, dopiero wtedy, gdy obok przesłanki z lit. a (w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego), zostanie jednocześnie spełniona przez Wnioskodawcę przesłanka z lit. b w ramach art. 43 ust. 1 lit. 10a ustawy o VAT. Jednocześnie Wnioskodawca stoi na stanowisku, że brak możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT nie stanowi przeszkody w skorzystaniu przez niego ze zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, jeśli spełni przewidziane w tym przepisie przesłanki. Oba wspomniane zwolnienia są w ocenie Wnioskodawcy niezależne od siebie, co w konsekwencji sprawia, że ewentualny brak spełniania przez Wnioskodawcę przesłanek do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, nie stanowi przeszkody w skorzystaniu ze zwolnienia przedmiotowego i na odwrót. Powyższe stanowisko Wnioskodawcy potwierdza jedna z interpretacji indywidualnych (Interpretacja indywidualna Dyrektora Informacji Skarbowej z dnia 28 września 2023 roku, znak: 0114- KDIP1-3.4012.477.2023.1.KP), zgodnie z którą ustawodawca przewidział szereg zwolnień, z których mogą skorzystać podatnicy. Wśród nich wyróżniamy dwa rodzaje zwolnień. Do jednej grupy zaliczamy zwolnienia z uwagi na przedmiot wykonywanych czynności. Zwolnienia te obejmują jedynie określony zakres w ramach działalności prowadzonej przez podatnika. Do drugiej grupy zalicza się zwolnienie podmiotowe przewidziane w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Swoim zakresem obejmuje ono określony podmiot, który spełnia warunki do korzystania ze zwolnienia [...]. Zwolnienie podmiotowe dotyczy statusu podatnika, natomiast zwolnienie przedmiotowe określonych dostaw czy usług. Możliwe jest również korzystanie z obu rodzajów zwolnień równocześnie.

Ad.2.

Nie, w ocenie Wnioskodawcy dokonanie transakcji objętej zwolnieniem przedmiotowym przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT przewyższającej równowartość kwoty 200 000 złotych, nie stanowi podstawy do utraty przez Wnioskodawcę możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Oba wspomniane zwolnienia są w ocenie Wnioskodawcy niezależne od siebie, co w konsekwencji sprawia, że ewentualny brak spełniania przez Wnioskodawcę przesłanek do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, nie stanowi przeszkody w skorzystaniu ze zwolnienia przedmiotowego i na odwrót. Jednocześnie Wnioskodawca stoi na stanowisku, że skorzystanie przez Wnioskodawcę ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy o VAT nie stanowi przeszkody w skorzystaniu przez niego ze zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, jeśli spełni przewidziane w tym przepisie przesłanki. Oba wspomniane zwolnienia są w ocenie Wnioskodawcy niezależne od siebie, co w konsekwencji sprawia, że ewentualny brak spełniania przez Wnioskodawcę przesłanek do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, nie stanowi przeszkody w skorzystaniu ze zwolnienia przedmiotowego i na odwrót. Powyższe stanowisko Wnioskodawcy potwierdza jedna z interpretacji indywidualnych (Interpretacja indywidualna Dyrektora Informacji Skarbowej z dnia 28 września 2023 roku, znak: 0114-KDIP1-3.4012.477.2023.1.KP), zgodnie z którą ustawodawca przewidział szereg zwolnień, z których mogą skorzystać podatnicy. Wśród nich wyróżniamy dwa rodzaje zwolnień. Do jednej grupy zaliczamy zwolnienia z uwagi na przedmiot wykonywanych czynności. Zwolnienia te obejmują jedynie określony zakres w ramach działalności prowadzonej przez podatnika. Do drugiej grupy zalicza się zwolnienie podmiotowe przewidziane w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Swoim zakresem obejmuje ono określony podmiot, który spełnia warunki do korzystania ze zwolnienia [.]. Zwolnienie podmiotowe dotyczy statusu podatnika, natomiast zwolnienie przedmiotowe określonych dostaw czy usług. Możliwe jest również korzystanie z obu rodzajów zwolnień równocześnie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do

rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z powyższych przepisów wynika, że zbycie nieruchomości, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów i na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Zasady zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli i ich części znajduje się w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, który stanowi że:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Kwestia pierwszego zasiedlenia została uregulowana w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na  potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na  potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w  najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o  którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do  obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do  których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Tak więc, by dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na  podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub  ich  części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.),

jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10.000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10.000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Ulepszeniem środka trwałego – w rozumieniu ustawy podatkowej – jest więc:

- przebudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, w wyniku których nastąpi jego dostosowanie do zmienionych potrzeb funkcjonalnych, użytkowych lub technicznych,

- rozbudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, które powiększają ten środek trwały,

- rekonstrukcja środka trwałego, tj. wykonanie prac, w wyniku których nastąpi odtworzenie zniszczonego środka trwałego do jego poprzedniego stanu,

- adaptacja środka trwałego, tj. wykonanie prac mających na celu przystosowanie danego środka trwałego do spełniania odmiennych funkcji od tych, dla których został zbudowany lub użytkowany,

- modernizacja środka trwałego, tj. unowocześnienie środka trwałego.

Zatem nieruchomości (np. lokale mieszkalne), które nie będą stanowić u podatnika środka trwałego, nie mogą ulec ulepszeniu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ponieważ pojęcie ulepszenia, do którego odwołuje się ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy odsyłając do przepisów o podatku dochodowym, dotyczy ulepszenia środków trwałych.

Z opisu sprawy wynika, że w dniu 21 września 2022 roku zawarli Państwo z osobami fizycznymi, przenosząc na tych ostatnich prawo własności do Lokalu, wliczając w to podatek od towarów i usług w stawce 8%. Przyjęta wysokość podatku od towarów i usług została określona w treści aktu notarialnego stanowiącego umowę sprzedaży przez omyłkę. Prowadzą Państwo działalność gospodarczą od 26 stycznia 2022 roku. Lokal mieszkalny stanowił towar handlowy. W Państwa ocenie, nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu lokalu mieszkalnego. Pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego miało miejsce z dniem wydania oraz odbioru technicznego lokalu mieszkalnego, tj. najpóźniej 28 stycznia 2023 roku. Okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą lokalu był krótszy niż 2 lata. Nie ponieśli Państwo żadnych wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym lokalu mieszkalnego.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT sprzedaży lokalu mieszkalnego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W pierwszej kolejności należy jednak przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia dostawy lokalu mieszkalnego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego, że pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego miało miejsce w dniu wydania oraz odbioru technicznego lokalu mieszkalnego, tj. najpóźniej 28 stycznia 2023 roku. Jednakże w ocenie organu pierwsze zasiedlenie lokalu nastąpiło 28 stycznia 2022 r. Natomiast dostawa tego lokalu jak Państwo wskazali nastąpiła 21 września 2022 r. Zatem dostawa przedmiotowego lokalu nastąpiła po pierwszym zasiedleniu. Jednakże od pierwszego zasiedlenia do dnia sprzedaży nie minęły 2 lata. Nie został więc spełniony drugi warunek umożliwiający zwolnienie ww. lokalu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

W związku z powyższym sprzedaż lokalu mieszkalnego nie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W związku z powyższym należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT przy dostawie lokalu mieszkalnego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Jak Państwo wskazali w opisie sprawy, nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu lokalu. Ponadto, jak wskazali Państwo w opisie sprawy, lokal mieszkalny, który Państwo sprzedali stanowił dla Państwa towar handlowy przeznaczony do dalszej odsprzedaży. Tym samym skoro nie mamy do czynienia ze środkiem trwałym, nie ponieśli Państwo ulepszeń na lokal w rozumieniu art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od prawnych. Jak już zaznaczono powyżej, na gruncie prawa podatkowego „ulepszenie” jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkami trwałymi. Tym samym nie dokonywali Państwo ulepszeń tego lokalu.

Zatem mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że dostawa lokalu mieszkalnego korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia przy nabyciu ww. lokalu.

Tym samym zostały spełnione warunki umożliwiające zwolnienie sprzedaży lokalu mieszkalnego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania 1 jest nieprawidłowe.

Przechodząc do kwestii możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT należy zauważyć co następuje:

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 pkt 2 i pkt 3 ustawy,

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, że rozpoczęli Państwo działalność gospodarczą z dniem 26 stycznia 2022 roku, natomiast wartość sprzedaży związana ze sprzedażą lokalu mieszkalnego przez Państwa w dniu 21 września 2022 r. przekroczyła kwotę 200.000 zł.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, należy przeanalizować obowiązek wliczenia kwoty uzyskanej ze sprzedaży ww. lokalu do limitu sprzedaży określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy w oparciu o przepis art. 113 ust. 2 pkt 2 lit. a) ww. ustawy oraz wyłączenie prawa do zastosowania zwolnienia podmiotowego w związku z art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. c ustawy.

Odnosząc się do kwestii zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT do dokonanej w dniu 21 września 2022r. dostawy lokalu mieszkalnego, należy mieć na uwadze wyłączenie prawa do zastosowania ww. zwolnień, na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9 art. 113, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b. W opisanym stanie faktycznym, dostawa lokalu mieszkalnego została dokonana po pierwszym zasiedleniu, jednakże od daty pierwszego zasiedlenia do dnia dokonania dostawy nie minęły 2 lata. Zatem dostawa nie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10. W konsekwencji tego, że dostawa nie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to nie mogą Państwo korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy w związku z art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. c ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności należy stwierdzić, że dokonując sprzedaży lokalu mieszkalnego w opisanym stanie faktycznym nie mieli Państwo prawa do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 w powiązaniu z ust. 9 ustawy. Transakcja sprzedaży lokalu mieszkalnego podlegała opodatkowaniu korzystając ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga również, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.