Interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.71.2024.1.NW
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - podleganie opodatkowaniu w związku z odpłatnym udostępnianiem miejsc parkingowych, braku prawa do zwolnienia oraz prawa do pełnego odliczenia podatku VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów u usług w zakresie ustalenia, czy odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych na parkingu, który powstaje w ramach Inwestycji, będzie stanowić działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku oraz w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na Inwestycję zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40, dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) do zadań własnych Miasta należą m.in. sprawy z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.
Miasto w latach (…) realizuje/będzie realizować projekt pn.: „(…)” (dalej: „Inwestycja”). Inwestycja jest/będzie realizowana w (…), w ramach, których powstanie (…) parking dla (…). Planowany termin zakończenia Inwestycji to (…). Miasto sfinansuje Inwestycję w części ze środków własnych, a w części ze środków pochodzących z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
Wydatki ponoszone przez Miasto na Inwestycję są/będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Miasto, jako nabywcę towarów/usług z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT naliczonego.
Miasto podkreśla, że ww. parking zlokalizowany będzie poza pasem drogowym dróg publicznych, o którym mowa w art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 645).
Parking, który powstanie w ramach Inwestycji będzie płatny (…), przez cały rok. Korzystający będą zobowiązani uiścić opłatę parkingową odpowiednio dla danego planowanego czasu postoju, według wskazań wynikających z informacji umieszczonych na parkomacie. Po dokonaniu wjazdu na przedmiotowy parking kierowca będzie miał (…) minut na znalezienie miejsca postojowego. Jeśli w tym czasie nie uda mu się znaleźć miejsca to będzie mógł opuścić parking bez uiszczenia opłaty (usługa parkingowa nie będzie świadczona), natomiast jeśli będzie dostępne miejsce parkingowe kierowca będzie zobowiązany do wniesienia opłaty za parking, za cały czas postoju.
Mając na uwadze powyższe, parking, który powstanie w ramach Inwestycji, wykorzystywany będzie wyłącznie do działalności odpłatnej, wykonywanej na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z chwilą wjazdu na parking, tj. po pobraniu biletu parkingowego/zeskanowaniu tablic rejestracyjnych pojazdu. Umowy te będą wygasać z momentem wyjazdu z parkingu.
Zgodnie z założeniami, Miasto wyklucza nieodpłatne udostępnianie parkingu (w tym zwolnienia z opłat).
Wysokość opłat parkingowych zostanie ustalona po dokonaniu przez Miasto analizy rynku na zasadzie porównania z innymi okolicznymi parkingami, przy czym Miasto planuje, aby od określonych grup osób pobierane opłaty zostały ustalone w niższej wysokości, tj. od osób niepełnosprawnych, kombatantów, mieszkańców Miasta posiadających tzw. (…).
Po zakończeniu przedmiotowej Inwestycji, Miasto zamierza zawrzeć ze spółką prawa handlowego – Komunikacja Miejska w (…) (dalej: „Spółka”) odpłatną umowę administrowania majątkiem, który powstanie w ramach Inwestycji. W konsekwencji Spółka pełnić będzie rolę zarządcy i administratora powstałego parkingu, w zamian za określone w umowie wynagrodzenie. Jednocześnie opłaty za korzystanie z parkingu będą uiszczane bezpośrednio na rachunek bankowy Miasta i Miasto będzie odprowadzać należny z tego tytułu podatek VAT.
Miasto będzie również w przyszłości ponosić wydatki bieżące związane z utrzymaniem infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji (w tym wydatki związane z administrowaniem tym majątkiem przez Spółkę).
Miasto nie dokonywało dotychczas odliczenia VAT od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.
Pytania
1.Czy odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych na parkingu, który powstanie w ramach Inwestycji, będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku?
2.Czy Miastu przysługuje/będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz wydatki bieżące na majątek, który powstanie w ramach Inwestycji zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W konsekwencji, w związku z faktem, iż czynność udostępniania miejsc parkingowych nie stanowi dostawy towaru, stanowi ona usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. W świetle tego zapisu działalność Miasta polegająca na udostępnianiu miejsc parkingowych za wynagrodzeniem będzie stanowiła działalność gospodarczą („wszelka działalność usługodawców”).
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, że spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT.
Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.
Pogląd taki w odniesieniu do czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie umów cywilnoprawnych wyrażał wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny, m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż: „(…) w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych”. Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. I FSK 273/09 NSA uznał, iż: „(…) podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) – gmina”.
Zatem w przypadku, gdy Miasto realizuje należące do niego zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – powinno być ono traktowane jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ono w sposób analogiczny do tych podmiotów.
Miasto pragnie wskazać, iż korzystający z parkingu w momencie wjazdu pojazdem na parking, będą zawierać umowę cywilnoprawną z Miastem w zakresie usług parkingowych. Jednocześnie, za korzystanie z parkingu Miasto, pobierać będzie stosowną opłatę. W konsekwencji, w ocenie Miasta, w analizowanej sytuacji, udostępniając odpłatnie parking, Miasto działać będzie w charakterze podatnika VAT.
Stanowisko takie znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 5 marca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.17.2020.2.AK, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) wskazał, iż: „Reasumując, mając na uwadze okoliczności sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie parkingu na podstawie biletu wykupionego w ramach strefy płatnego parkowania, powoduje, że Gmina występuje w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji ww. czynności stanowią czynności podlegające opodatkowaniu – na podstawie art. 5 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy”.
Podobne stanowisko wyraził DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 26 stycznia 2018 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.795.2017.2.JM: „W przedmiotowej sprawie podmiot Gmina zezwala innym osobom na korzystanie z gruntu przez czasowe pozostawienie pojazdu. W takich przypadkach pomiędzy prowadzącym parking a osobą pozostawiającą pojazd dochodzi do zawarcia umowy, na mocy której świadczący usługę «parkingową», pobiera opłatę za umożliwienie korzystania z wyznaczonego miejsca. Czynność taka – jako usługa w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług – niewątpliwie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. W świetle powyższego udostępnianie miejsc parkingowych – na parkingach niestanowiących pasa drogowego – za wynagrodzeniem jest odpłatnym świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy. Wynika to z tego, że parkowanie pojazdów odbywa się na podstawie umowy cywilnoprawnej i podmiot prowadzący parking świadczy usługę parkingową podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.
Jednocześnie, w ocenie Miasta, odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych na parkingu, który powstanie w ramach Inwestycji nie będzie korzystać ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z tego podatku.
Tożsame stanowisko DKIS potwierdził w m.in. interpretacji indywidualnej z dnia 9 lipca 2018 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.328.2018.2.MC wskazując, iż: „Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych osobą korzystającym z parkingu, który zostanie w całości wybudowany poza obszarem pasa drogowego drogi publicznej, stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy. Przy czym z uwagi na fakt, że ustawodawca dla ww. usług nie przewidział opodatkowania według stawek obniżonych oraz zwolnienia z opodatkowania, to w konsekwencji ww. usługi są opodatkowane podatkiem VAT według stawki podstawowej, tj. 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy”.
Reasumując, w ocenie Miasta, odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych na parkingu, który powstanie w ramach Inwestycji będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.
Ad. 2
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z treści powyższego przepisy wynika, iż prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi VAT, w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym oraz uzasadnieniu swojego stanowiska, Miasto wskazało, iż wydatki poniesione na Inwestycję są/będą bezpośrednio związane z wykonywaniem działalności gospodarczej. Związek ten jest oczywisty i w najwyższym stopniu bezpośredni. Miasto ponosi wydatki na Inwestycję w celu wykonywania działalności polegającej na odpłatnym udostępnianiu miejsc parkingowych na parkingu, co stanowić będzie czynność opodatkowaną VAT wykonywaną przez Miasto w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Mając na uwadze, iż wydatki poniesione na Inwestycję, będą mieć związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi VAT, należy uznać, iż Miastu przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na realizację Inwestycji oraz wydatki związane z bieżącym utrzymaniem tego majątku.
Miasto wskazuje, iż jego stanowisko zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 16 lutego 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.754.2022.1.AG, w której DKIS stwierdził, iż „Biorąc zatem pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro przedmiotowy parking jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych w ramach działalności gospodarczej, to przysługuje Państwu prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne ponoszone przez Gminę na Parking w zakresie, w jakim infrastruktura jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT”.
Podobnie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2023 r., sygn. 0114-KDIP4 -3.4012.712.2022.3.DS, DKIS wskazał, iż: „Podsumowując, analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na realizację inwestycji polegającej na budowie parkingu publicznego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą na działce nr 1 w (...)”.
Ponadto Miasto podkreśla, że stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Miasto pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż: „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.
Zdaniem Miasta, nie powinno być ono traktowane inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Skoro bowiem Miasto jako czynny podatnik VAT, zobowiązane będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonej odpłatnej usługi udostępniania parkingu na rzecz zainteresowanych podmiotów to powinno ono mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji oraz od wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem tego majątku.
Reasumując, w opinii Miasta, biorąc pod uwagę, że otrzymywane faktury VAT dokumentują/będą dokumentowały wydatki inwestycyjne oraz bieżące ponoszone przez Miasto na infrastrukturę, która powstanie w ramach Inwestycji i która będzie wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu VAT niekorzystających ze zwolnienia z tego podatku, Miastu przysługuje/będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z ww. faktur.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Miasto w latach (…) realizuje/będzie realizować projekt pn.: „(…)”. Inwestycja jest/będzie realizowana w (…), w ramach których powstanie (…) parking dla (…). Planowany termin zakończenia Inwestycji to (…). Wydatki ponoszone przez Państwa na Inwestycję są/będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Państwa jako nabywcę towarów/usług z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT naliczonego. Parking, który powstanie w ramach Inwestycji będzie płatny (…), przez cały rok. Korzystający będą zobowiązani uiścić opłatę parkingową odpowiednio dla danego planowanego czasu postoju, według wskazań wynikających z informacji umieszczonych na parkomacie. Po dokonaniu wjazdu na przedmiotowy parking kierowca będzie miał (…) na znalezienie miejsca postojowego. Jeśli w tym czasie nie uda mu się znaleźć miejsca to będzie mógł opuścić parking bez uiszczenia opłaty (usługa parkingowa nie będzie świadczona), natomiast jeśli będzie dostępne miejsce parkingowe kierowca będzie zobowiązany do wniesienia opłaty za parking, za cały czas postoju. Po zakończeniu przedmiotowej Inwestycji, zamierzają Państwo zawrzeć ze spółką prawa handlowego – Komunikacja Miejska w (…) odpłatną umowę administrowania majątkiem, który powstanie w ramach Inwestycji. W konsekwencji Spółka pełnić będzie rolę zarządcy i administratora powstałego parkingu, w zamian za określone w umowie wynagrodzenie. Jednocześnie opłaty za korzystanie z parkingu będą uiszczane bezpośrednio na Państwa rachunek bankowy i będą Państwo odprowadzać należny z tego tytułu podatek VAT.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy wskazać, że pod pojęciem usługi (świadczenia) rozumie się każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nie czynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że w myśl art. 8 ustawy, do grona usług zalicza się każde świadczenie, które nie jest dostawą. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Zatem, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.
W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług należy zatem rozumieć prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, przenosząc powyższe rozważania na grunt przedmiotowej sprawy, wskazać należy, że odpłatne udostępnienie miejsc parkingowych, skutkuje po stronie klienta uzyskiwaniem korzyści, a Państwo mają prawo żądać od klienta zapłaty/wynagrodzenia.
W przypadku udostępnienia miejsc parkingowych, po Państwa stronie występuje świadczenie za wynagrodzeniem. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Tym samym Państwa świadczenie używania przez klienta parkingu, jest/będzie świadczeniem odpłatnym.
Wykluczają Państwo nieodpłatne udostępnianie parkingu (w tym zwolnienie z opłat). W konsekwencji parking ten służyć będzie w całości do wykonywania czynności opodatkowanych, które to z uwagi na swój charakter (działanie w oparciu o umowy cywilnoprawne) pozwalają uznać, że występują Państwo/będą Państwo występować w roli podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem w ramach odpłatnego udostępnienia miejsc parkingowych są/będą Państwo dokonywali odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 1, które to podlegają opodatkowaniu w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym, odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych na parkingu, który powstanie w ramach Inwestycji uznać należy za działalność gospodarczą, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie jest objęta zwolnieniem od podatku.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również tego, czy przysługuje/będzie przysługiwało Państwu pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z realizacją Projektu.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Dla oceny prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług przez jednostkę samorządu terytorialnego, należy przede wszystkim zbadać, czy przy nabyciu towaru lub usługi, jednostka samorządu terytorialnego działała w charakterze podatnika, co potwierdzają obiektywne okoliczności towarzyszące nabyciu tego towaru lub usługi, oraz czy nabywane towary i usługi są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Jak już wcześniej wyjaśniono, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie powyższe warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT zostaną spełnione. Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wydatki poniesione na Inwestycję są/będą bezpośrednio związane z wykonywaniem działalności gospodarczej, gdyż dotyczą budowy parkingu, który wykorzystywany będzie wyłącznie do działalności odpłatnej, wykonywanej na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z chwilą wjazdu na ten parking. Ponadto, jak już zostało wskazane, wykluczają Państwo nieodpłatne udostępnianie parkingu (w tym zwolnienie z opłat).
Jak wynika z wcześniejszych rozważań odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych w okolicznościach wskazanych we wniosku, stanowi czynność opodatkowaną, która nie jest objęta zwolnieniem od podatku.
Zatem, wydatki związane z realizacją inwestycji są i będą przyporządkowane do wykonywanej działalności gospodarczej polegającej na odpłatnym udostępnianiu miejsc parkingowych na parkingu, stanowiące czynność opodatkowaną podatkiem VAT wykonywaną przez Państwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Z uwagi na powyższe przysługuje/będzie przysługiwało Państwu pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na Inwestycję, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak wskazano wcześniej, działają Państwo w charakterze podatnika podatku VAT, a dokonywane zakupy pozostają w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwać, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie objętym pytaniem nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, zauważam, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).